Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3325046
Hallo Barfplaats,

Mijn hond Charlie wil geen rauw vlees meer eten. Hij is 6 maanden en weegt al 40 kg. Het is een kruising tussen een Irish Wolfhound en een Great Dane. Ik geef hem al 3 maanden een rauw vlees dieet, af en toe krijgt hij wat brokken binnen als beloning als ik hem train. Maar voor de rest alleen rauw vlees. Hij krijgt dagelijks kippen nekken, aangevuld met kip/runder gehakt, kip/rund lever, lamsnieren, runderhart. Hij krijgt vlees en organen om de dag en de kippen nekken dagelijks.

Toen ik begon met hem rauwe voeding geven, at hij het snel en met plezier op maar sinds een week eet hij heel moeilijk en langzaam, toch lukte het hem vorige week om zijn maaltijd op te krijgen van 2x 800 gram. Maar de laatse dagen eet hij zijn kippen nekken niet meer en van lever moet hij helemaal niets hebben. Hij heeft wel wat rundergehakt gegeten, maar daar blijft het dan ook bij.

Ik zit 2 jaar in Australie en het is hier elke dag rond de 30 graden. Ik dacht eerst dat het door de hitte zou komen. Ik heb hem voor de verandering
1 keer normaal hondenvoer gegeven om te kijken of hij dat wel zou op eten, en dat deed hij ook.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of heeft iemand tips? Dat zou ik erg waarderen. Ik wil hem het liefst rauw vlees willen geven en omdat hij nu nog vollop aan het groeien is, wil ik niet dat hij te weinig binnen krijgt.

Ik wil er ook bij vermelden dat ik heb nog geen pens geef, het is moeilijk om ongebleekte pens hier te krijgen. Ik heb een site gevonden die het verkoopt dus ik hoop volgende week het aan zijn menu toe te voegen.

Met vriendelijk groet,

Gabriel
Bijlagen
DSCN0362.JPG
DSCN0362.JPG (3.55 MiB) 5100 keer bekeken
Door Lizzy
#3325056
gabrieljasinskas schreef:Hallo Barfplaats,

Mijn hond Charlie wil geen rauw vlees meer eten. Hij is 6 maanden en weegt al 40 kg. Het is een kruising tussen een Irish Wolfhound en een Great Dane. Ik geef hem al 3 maanden een rauw vlees dieet, af en toe krijgt hij wat brokken binnen als beloning als ik hem train. Maar voor de rest alleen rauw vlees. Hij krijgt dagelijks kippen nekken, aangevuld met kip/runder gehakt, kip/rund lever, lamsnieren, runderhart. Hij krijgt vlees en organen om de dag en de kippen nekken dagelijks.

Toen ik begon met hem rauwe voeding geven, at hij het snel en met plezier op maar sinds een week eet hij heel moeilijk en langzaam, toch lukte het hem vorige week om zijn maaltijd op te krijgen van 2x 800 gram. Maar de laatse dagen eet hij zijn kippen nekken niet meer en van lever moet hij helemaal niets hebben. Hij heeft wel wat rundergehakt gegeten, maar daar blijft het dan ook bij.

Ik zit 2 jaar in Australie en het is hier elke dag rond de 30 graden. Ik dacht eerst dat het door de hitte zou komen. Ik heb hem voor de verandering
1 keer normaal hondenvoer gegeven om te kijken of hij dat wel zou op eten, en dat deed hij ook.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of heeft iemand tips? Dat zou ik erg waarderen. Ik wil hem het liefst rauw vlees willen geven en omdat hij nu nog vollop aan het groeien is, wil ik niet dat hij te weinig binnen krijgt.

Ik wil er ook bij vermelden dat ik heb nog geen pens geef, het is moeilijk om ongebleekte pens hier te krijgen. Ik heb een site gevonden die het verkoopt dus ik hoop volgende week het aan zijn menu toe te voegen.

Met vriendelijk groet,

Gabriel
Hij is lekker aan het puberen dus. En zo te lezen heeft hij al goed door dat ie vanzelf wat anders krijgt als ie zijn eten weigert. Bij mij kunnen ze de hik krijgen. Ik zet hun bak voer neer, ze krijgen 5 seconden om aan het eten te beginnen en doen ze dat niet? Haal ik het weg en krijgen ze hetzelfde pas de volgende maaltijd opnieuw aangeboden.

Tenminste, als ik zeker weet dat ze gezond zijn.

Moet mij wel van het hart dat ik je menu niet ideaal vind. Iedere dag kippennekken is echt veel te eenzijdig. Ik zou daarom wel snel verandering aanbrengen in de variatie van je menu.
Door Robian
#3325065
Dus je geeft 1,6 kilo voer per dag?
Is dat niet een beetje veel voor een hond van 40 kilo?

Ik zou even tijdelijk minder gaan voeren en kijken of dat de eetlust aan wakkert
#3325101
Ik heb zo ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn hond toen hij 7 maand was. Conclusie was dat hij lekker aan de puber was en het wat teveel was. Dus de hoeveelheid is wat omlaag gegaan en hij heeft uiteindelijk 1 dag niet gegeten. En sindsdien eet hij weer braaf
Gebruikersavatar
Door pike
#3325105
Ik sluit me aan bij Lizzy. Voer wegnemen na 5 minuten en pas de volgende voerbeurt weer aanbieden. Niet iets anders gaan proberen. Als hij honger krijgt eet hij wel.
En ook het menu is te eenzijdig. Elke dag kippennekken geven is niet gezond. Je zal toch ook iets aan karkas of ribben moeten geven. En meer diersoorten. Daarnaast zit er met kip- en rundergehakt ook zo goed als geen variatie in het spiervlees. Vier diersoorten in je menu is toch wel het minimum. Dat je geen pens kan krijgen lijkt me niet zo'n probleem. Pens bevat niet zoveel voedingswaarde. Ik heb geen idee wat er in Australie zoal te koop is, maar ik zou toch proberen wat meer variatie aan te brengen. Misschien dat je aan kangoeroevlees kan komen? Dat is hier zelfs op de markt. ;)
Gebruikersavatar
Door Tal
#3325118
Misschien is het voor nu gewoon even teveel per dag voor hem om allemaal op te eten en zit hij gewoon vol. Ik zou de maaltijden halveren en kijken of hij dan wel wil gaan eten en zo ja dan uiteraard weer wat ophogen want volgens mij wordt het een grote hond.

Onze vallen hun voerbak sowieso nooit 'aan' maar eten als ze eten wel heel graag.

Succes!
#3325179
Lizzy schreef:Hij is lekker aan het puberen dus. En zo te lezen heeft hij al goed door dat ie vanzelf wat anders krijgt als ie zijn eten weigert. Bij mij kunnen ze de hik krijgen. Ik zet hun bak voer neer, ze krijgen 5 seconden om aan het eten te beginnen en doen ze dat niet? Haal ik het weg en krijgen ze hetzelfde pas de volgende maaltijd opnieuw aangeboden.

Tenminste, als ik zeker weet dat ze gezond zijn.

Moet mij wel van het hart dat ik je menu niet ideaal vind. Iedere dag kippennekken is echt veel te eenzijdig. Ik zou daarom wel snel verandering aanbrengen in de variatie van je menu.
Bedankt voor je reactie, ik ga inderdaad wat veranderingen brengen aan het menu. Hoe lang pubeert een hond gemiddeld? Vanochtend wou hij niet eyen dus heb ik het verschoven naar vanavond, die maaltijd heeft hij helemaal op. Alleen heeft hij nu wel 2 keer zo weinig gegeten. Hopelijk gaat hij weer binnenkort normaal eten.
#3325180
Robian schreef:Dus je geeft 1,6 kilo voer per dag?
Is dat niet een beetje veel voor een hond van 40 kilo?

Ik zou even tijdelijk minder gaan voeren en kijken of dat de eetlust aan wakkert
Hi Robian, bedankt voor je reactie. Charlie is een pup van 6 maanden en hij behoort tot een reuzenras, een pup van 6 maanden hoort 4% van zijn lichaamsgewicht dagelijks binnen te krijgen en dat is dus 1600 gram per dag. 7 maanden tot 10 maanden is 3% en na 10 maanden is het 2 of 3%. Ik heb deze informatie op internet gevonden. En omdat hij veel en snel groeit klopt het wel wat hij dagelijks moet binnen krijgen (naar eigen ervaring)

Mvg
#3325183
pike schreef:Ik sluit me aan bij Lizzy. Voer wegnemen na 5 minuten en pas de volgende voerbeurt weer aanbieden. Niet iets anders gaan proberen. Als hij honger krijgt eet hij wel.
En ook het menu is te eenzijdig. Elke dag kippennekken geven is niet gezond. Je zal toch ook iets aan karkas of ribben moeten geven. En meer diersoorten. Daarnaast zit er met kip- en rundergehakt ook zo goed als geen variatie in het spiervlees. Vier diersoorten in je menu is toch wel het minimum. Dat je geen pens kan krijgen lijkt me niet zo'n probleem. Pens bevat niet zoveel voedingswaarde. Ik heb geen idee wat er in Australie zoal te koop is, maar ik zou toch proberen wat meer variatie aan te brengen. Misschien dat je aan kangoeroevlees kan komen? Dat is hier zelfs op de markt. ;)
Hi Pike, bedankt voor je reactie :) . Ik ga inderdaad mijn menu aanpassen, helaas is de slager heel erg beperkt hier in de buurt. Waarom is het slecht als een hond alleen kippen nekken krijgt en minder dan vier dier soorten? Is een kip en een eend niet bijna hetzelfde? Of zit er juist een groot verschil qua voedingsstoffen?

Qua gevogelte kan ik hem kip en eend geven, qua organen heb ik runderpens, runderhart, lamlever, kippenlever, lamnieren. En qua vlees kan ik aan kip, rund en kangeroo komen. Zou dat voldoende zijn? Dat zijn 5 diersoorten, met evt schaap 6. Alleen is het lastig om hier aan gevogelte te komen.

Ik heb een maaltijd overgeslagen en de tweede keer heeft hij zijn bak op gegeten, dus dat is al een vooruit gang! :cool:
#3325184
Tal schreef:Misschien is het voor nu gewoon even teveel per dag voor hem om allemaal op te eten en zit hij gewoon vol. Ik zou de maaltijden halveren en kijken of hij dan wel wil gaan eten en zo ja dan uiteraard weer wat ophogen want volgens mij wordt het een grote hond.

Onze vallen hun voerbak sowieso nooit 'aan' maar eten als ze eten wel heel graag.

Succes!
Hi Tal, bedankt voor je reactie. Als hij niet eet dan doe ik nu een maaltijd overslaan, hij heeft net zijn tweede maaltijd wel op. Hierdoor is zijn inname gehalveerd. Even aankijken hoe dat gaat lopen, want hij word inderdaad groot :)

mvg
#3325190
Lam en schaap is hetzelfde. ;)

Maar ja, elke diersoort extra is meegenomen.
Kip en eend zijn heel verschillende vogels. Dus als je eend kan toevoegen, vb karkas, zou dat super zijn.
Los van het feit dat je best niet 1 soort bot geeft, is het ook niet goed teveel nekken te voeren. Je geeft best ook karkassen, vleugels ( gewrichtjes wel inknippen) evt poten.
Als hij mooi kauwt en je kan aan jonge lamsribben komen, is dat ook zeker een aanrader. Let wel op dat ze niet te hard zijn en voer ze altijd! met meerdere aan elkaar.
Andere delen van het lam zijn vaak hard. Voer ze enkel als zowel jij als je hond meer ervaring hebben. ;)

En qua vlees en orgaan, ja, hoe meer afwisseling hoe beter. 4 diersoorten is minimum. Deze 5 die je noemt is prima. Qua vlees zou ik dan wel niet nog eens kip voeren als de helft van je bot al kip is.
Lamsnieren en -lever voeren is ook super.
Let je op dat je niet te veel lever en nier voert als je geen pens hebt? ;)

Je kan niet aan vette vis komen? Karkassen of koppen van zalm, makreel of wat is dat in jouw streken allemaal? :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3325220
gabrieljasinskas schreef:Hi Pike, bedankt voor je reactie :) . Ik ga inderdaad mijn menu aanpassen, helaas is de slager heel erg beperkt hier in de buurt. Waarom is het slecht als een hond alleen kippen nekken krijgt en minder dan vier dier soorten? Is een kip en een eend niet bijna hetzelfde? Of zit er juist een groot verschil qua voedingsstoffen?

Qua gevogelte kan ik hem kip en eend geven, qua organen heb ik runderpens, runderhart, lamlever, kippenlever, lamnieren. En qua vlees kan ik aan kip, rund en kangeroo komen. Zou dat voldoende zijn? Dat zijn 5 diersoorten, met evt schaap 6. Alleen is het lastig om hier aan gevogelte te komen.

Ik heb een maaltijd overgeslagen en de tweede keer heeft hij zijn bak op gegeten, dus dat is al een vooruit gang! :cool:
Ja er is een verschil in voedingsstoffen. Niet alleen tussen de diersoorten, maar zelfs tussen de verschillende botten van een en dezelfde soort. Nekwervels, ribben, poten, ze zijn allemaal verschillend. Dus om op de lange duur tekorten uit te sluiten moet je dus meerdere soorten voeren. Van bot en van spiervlees, en van orgaan zou ook mooi zijn.

De hoeveelheden voer die je noemt zijn richtlijnen. Geen hond (en geen pup) is hetzelfde. Kijk naar je hond hoe hij er uit ziet. Wordt hij te dik dan voer je wat minder, wordt hij te iel dan voer je wat meer.

Wat je ook nog aan je menu kan toevoegen is af en toe een rauw eitje, al dan niet met pel.
Gebruikersavatar
Door Tal
#3326059
gabrieljasinskas schreef:Hi Tal, bedankt voor je reactie. Als hij niet eet dan doe ik nu een maaltijd overslaan, hij heeft net zijn tweede maaltijd wel op. Hierdoor is zijn inname gehalveerd. Even aankijken hoe dat gaat lopen, want hij word inderdaad groot :)

mvg
Sorry voor de late reactie.
Je hebt kans dat hij na een paar dagen in enen weer meer wil gaan eten en dan kun je hem weer meer geven.
Onze hebben dat ook nu nog weleens. Eten gewoonlijk ieder ruim 1 kg per per dag en soms gewoon een dag veel minder. Nou, ook goed, dat doen wijzelf ook weleens.
Groetjes, Chantal
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door