Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#3323294
Hoe geef ik mijn honden meer ruwe celstof? Enkel door meer groenten te gaan voeren? Of door bijv. multivit te geven (phytonics). Daar zit ook ruwe as in. Ze krijgen elke week zo'n 2 a 3 keer groentes erbij. Maar dat moet dus meer.
Kennelijk is er een verband tussen anaalklierproblemen en voeding. Bij sommige honden. Ik heb er nu twee, die chronische problemen hebben.
#3323296
En hoe is de ontlasting?
Iets stevigere ontlasting, dus iets meer bot kan helpen de klieren mooi leeg te duwen bij het ontlasten. 1 keer in de week net iets steviger dan ideaal kan al voldoende zijn, maar als het nu wat op het slappe af is kan je beter structureel voor wat meer stevigheid zorgen. Groenten helpen daar niet aan. Bij echt slappe ontlasting kan ik welvolgen dat groenten verbetering brengen, maar volgens mij niet voldoende. Bot zal beter werken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3323298
vagebond schreef:De ontlasting is goed, harde drolletjes. Volgens de da zouden er meer ruwe vezels gevoerd moeten worden. Ruwe as is iets anders toch?
Ja, as staat voor anorganische stof.

Je zou dagelijks groente kunnen gaan voeren, liefst rauw gepureerd en dan een aandeel bladgroentes. Dan verhoog je het aandeel vezels flink. Of dat de oplossing zou zijn, durf ik niet te zeggen, maar kan geen kwaad te proberen. Dagelijks groentes zijn sowieso gezond.
Door Lizzy
#3323317
Ruw as en ruwe celstof zijn twee verschillende dingen inderdaad. En ruwe celstof is een schatting naar vezels in het product. Je kunt inderdaad groentenmix toevoegen aan de maaltijd. Het beste geef je bladgroenten. En als je hond perse geen rauwe groentenmix lust, kun je nog gekookte groenten geven. En als dat ook niet lukt, dan kun je nog zaden en pitten malen en geven. Ik denk dan aan lijnzaad (daar reageren enkele honden overigens op met jeuk, dus hou dat even in de gaten), pompoenpitten, chiazaad, sesamzaad (moet je wel die met schilletje nemen!), hennepzaden. Geen zonnebloempitten nemen, daar zit teveel zinloze omega 6 vetzuur in. En als dat ook niet lukt (of je vindt dat lastig om te malen - koffiemolen werkt goed), dan kun je nog Psylliumhusk geven, gemalen: https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-vlozaadvezels.html
#3323340
Van psyllium wordt de ontlasting juist wat soepeler dus dat zou ik niet doen om te zorgen dat ze regelmatig geleegd worden.
Toen Boomer problemen had met haar anaalklieren kreeg ze 1 dag in de week haar hele maaltijd van 500 gram in kippennekken. De andere dagen at ze kvv. Ik zou nu niet meer voor elke week 500 gram kippennekken kiezen naast kvv maar een dag alleen bot werkte voor B erg goed. Ik heb dat een aantal maanden gedaan en daarna heeft ze nooit meer last gehad terwijl ze zoveel last had dat de dierenarts er al over sprak om de anaalklieren te verwijderen.
Door vagebond
#3323358
Ik heb vlozaadvezels in huis voor de ponies.
Marije:Dat zou ook kunnen. Ik geef wel barf. Dus dan zou ik op 1 dag voor 2 dagen bot/vlees kunnen geven en dan spier/orgaanvlees met de andere dagen verrekenen. Voorzichtig aan beginnen, anders krijgen ze mss verstopping. Of gewoon 1 dag ong. 250 gram bot/vlees en de andere dagen normaal voeren. Zo precies komt het toch ook weer niet?
Door Lizzy
#3323379
vagebond schreef:De ontlasting is goed, harde drolletjes. Volgens de da zouden er meer ruwe vezels gevoerd moeten worden. Ruwe as is iets anders toch?
Ik quote deze even. De ontlasting is al hard. Dus of je extra vleesbot toe zou moeten voegen is de vraag....?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door