Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BelleFae
#3321703
Zahra is nogal een moeilijke eter. Wij geven brok, KVV en barf. Ze heeft soms gewoon geen zin in eten, haalt haar neus op en loopt er bij weg. We gaven Dog Lovers Gold High Protein, soms eet ze ineens een bak en soms niets. Soms tot galbraken aan toe. Toen hebben we een tijd Smuldier gegeven, vond ze heel lekker en at ze heel goed en ineens haalt ze daar ook haar neus voor op. Dus we moeten meer afwisselen denk ik. Nu hebben we de brok ingewisseld voor Wolf of Wilderness lam, die vindt ze lekker.

Afgelopen week hebben we haar voor het eerst kennis laten maken met barf, met een zalmkop. We hadden 2 Chihuahua's die het verscheurden en een jachthond die bibberend in een hoekje zat met een vinnetje van de zalm voor haar neus. Maar uiteindelijk na heel veel proberen en voorkauwen en voordoen van de kleintjes eet zij het nu ook. Vandaag kipkarkas en kippennek geprobeerd dat vond ze super lekker en cool!

We geven haar nu van alles om wat aan te komen.. Eitjes (gekookt zonder schil want rauw wil ze niet..), af en toe wat slagroom, brok, barf, kvv.

Maar ook haar tanden (kiezen vooral eigenlijk) zijn heel vies.. Voor een gezonde hond van 1,5 vind ik dat best erg. Ik neem aan dat ze die wel weer mooier schoon kan krijgen met veel kraken en scheuren? Toch?

Hebben jullie ideeën wat we haar kunnen geven? Niet te prijzig.. Wel lekker vet en lekker kraak en scheur werk. En ik neem aan dat als we zoveel afwisselen met van alles dat we niet perse een perfect barf menu hoeven te hanteren toch?
Door Lizzy
#3321718
BelleFae schreef:Zahra is nogal een moeilijke eter. Wij geven brok, KVV en barf. Ze heeft soms gewoon geen zin in eten, haalt haar neus op en loopt er bij weg. We gaven Dog Lovers Gold High Protein, soms eet ze ineens een bak en soms niets. Soms tot galbraken aan toe. Toen hebben we een tijd Smuldier gegeven, vond ze heel lekker en at ze heel goed en ineens haalt ze daar ook haar neus voor op. Dus we moeten meer afwisselen denk ik. Nu hebben we de brok ingewisseld voor Wolf of Wilderness lam, die vindt ze lekker.

Afgelopen week hebben we haar voor het eerst kennis laten maken met barf, met een zalmkop. We hadden 2 Chihuahua's die het verscheurden en een jachthond die bibberend in een hoekje zat met een vinnetje van de zalm voor haar neus. Maar uiteindelijk na heel veel proberen en voorkauwen en voordoen van de kleintjes eet zij het nu ook. Vandaag kipkarkas en kippennek geprobeerd dat vond ze super lekker en cool!

We geven haar nu van alles om wat aan te komen.. Eitjes (gekookt zonder schil want rauw wil ze niet..), af en toe wat slagroom, brok, barf, kvv.

Maar ook haar tanden (kiezen vooral eigenlijk) zijn heel vies.. Voor een gezonde hond van 1,5 vind ik dat best erg. Ik neem aan dat ze die wel weer mooier schoon kan krijgen met veel kraken en scheuren? Toch?

Hebben jullie ideeën wat we haar kunnen geven? Niet te prijzig.. Wel lekker vet en lekker kraak en scheur werk. En ik neem aan dat als we zoveel afwisselen met van alles dat we niet perse een perfect barf menu hoeven te hanteren toch?
De kans is best wel aanwezig dat je de tanden/kiezen niet meer schoon gaat krijgen met kluifwerk. Dus ik zou een tandenkrabber kopen en gaan poetsen.

En tegelijkertijd kun je zalmkop geven. Dit levert aardig wat kluifwerk en kost in de regel geen drol (soms krijg je ze zelfs voor niets bij de visboer). Je kunt dit alleen niet vaker dan eens per week geven.

Verder is eendkarkas vaak lekker kluifwerk. En goed te betalen.

Afhankelijk van hoe vaak je ander voer gaat geven zul je toch een beetje kloppend menu moeten geven. Vaker dan 2 a 3 keer per week zou ik zelf niet zo maar wat in de bak gooien.

Stel je geeft een zalmkop, zou ik geen KVV meer geven met zalm.
Door Anne in Zweden
#3321720
BelleFae schreef:Zahra is nogal een moeilijke eter. Wij geven brok, KVV en barf. Ze heeft soms gewoon geen zin in eten, haalt haar neus op en loopt er bij weg. We gaven Dog Lovers Gold High Protein, soms eet ze ineens een bak en soms niets. Soms tot galbraken aan toe. Toen hebben we een tijd Smuldier gegeven, vond ze heel lekker en at ze heel goed en ineens haalt ze daar ook haar neus voor op. Dus we moeten meer afwisselen denk ik. Nu hebben we de brok ingewisseld voor Wolf of Wilderness lam, die vindt ze lekker.

Afgelopen week hebben we haar voor het eerst kennis laten maken met barf, met een zalmkop. We hadden 2 Chihuahua's die het verscheurden en een jachthond die bibberend in een hoekje zat met een vinnetje van de zalm voor haar neus. Maar uiteindelijk na heel veel proberen en voorkauwen en voordoen van de kleintjes eet zij het nu ook. Vandaag kipkarkas en kippennek geprobeerd dat vond ze super lekker en cool!

We geven haar nu van alles om wat aan te komen.. Eitjes (gekookt zonder schil want rauw wil ze niet..), af en toe wat slagroom, brok, barf, kvv.

Maar ook haar tanden (kiezen vooral eigenlijk) zijn heel vies.. Voor een gezonde hond van 1,5 vind ik dat best erg. Ik neem aan dat ze die wel weer mooier schoon kan krijgen met veel kraken en scheuren? Toch?

Hebben jullie ideeën wat we haar kunnen geven? Niet te prijzig.. Wel lekker vet en lekker kraak en scheur werk. En ik neem aan dat als we zoveel afwisselen met van alles dat we niet perse een perfect barf menu hoeven te hanteren toch?

Mijn eigen ervaring is dat voeren volgens een menuutje een bepaalde rust bij jezelf geeft, doordat het houvast biedt. Eén keer een menu maken en je hebt altijd een handleiding, en je weet dat je hond daarmee alles binnenkrijgt wat ie nodig heeft. Ik ben ook wat hak-op-de-tak begonnen (woonde nog in Spanje en moest een beetje roeien met de riemen die ik had), maar er knaagde altijd een gevoel van: komt dit wel goed. Zodra ik een menu had, wist ik dat het goed zat. En dat hoeft echt geen strak menu te zijn in de zin van: als er 100 gram kalkoenspiervlees staat moet het 100 gram kalkoenspiervlees zijn en vooral niets anders (het mag ook 90 gram of 110 gram kip of rund oid zijn, zeg maar), maar als je maar een idee hebt van de hoeveelheid en verhouding bot-vlees-orgaan. En dat heb je niet als je alles door elkaar voert, brok, barf en kvv.
Door Siberienne
#3321755
Ik zou er niet op rekenen dat het met knagen vanzelf goed komt. Als er veel tandsteen is, zul je moeten gaan krabben. De ene hond is er nu eenmaal ook gevoeliger voor dan de andere. En zo'n laag is gewoon een soort gebouw met veel kamer voor de beestjes, dat wordt een harde laag die niet zomaar weg is en het een bron van onstekingen. Bovendien kan tandvleesontsteking bij honden heel hard gaan, dus wilt dit ook geen tijden laten zitten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door