Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#3321320
Even uit voorzorg een check.

Het gaat om een senior, Duitse herder van dik 11 jaar en meer moeite met ontlasten. Dus heb ik het menu gewijzigd naar:

Bevleesd bot 36%
Spiervlees 23%
Hart/lever/nier (gelijke delen) 9%
Pens 18%
Groentenmix 9%
Zuivel (ei, hüttenkäse, yoghurt, karnemelk) 5%

Bevleesd bot: Kipkarkas, konijnbouten, eendennek, parelhoenkarkas, patrijskarkas, zalmkoppen, ganskarkas, fazantkarkas, kwartelkarkas.
Spiervlees : hert, paard, rund, kip, konijn, kalkoen en een keer per week sardientje of stuk makreel.
Pens: lam, geit, rund.
Orgaan: kalkoenhart, kalkoenlever, kippenhartjes, kippenlever, eendenhartjes, rundernier en konijnenniertjes..

Groentenmix maak ik elke week vers en bestaat voornamelijk uit andijvie, witlof, courgette, paksoi, komkommer, gember, venkelknol, bleekselderij, alfalfa, knoflook, bietje of wortel.

Verder elke dag een visoliecapsule (behalve op de vers visdagen) en Puur Psyllium. Als hij een dag niet ontlast, start ik met lactulose.

Hij eet twee keer per dag en in beide maaltijden zit dus bevleesd bot, spiervlees en groentenmix. ' s ochtends pens en ' s avonds hart/lever/nier en zuivel erbij.

Ik ben ooit begonnen met 50% bevleesd bot en nu dus maar 36%. Kan dit nog tekorten gaan opleveren? En valt er nog iets anders te verbeteren?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Door yazzie
#3321352
Ja begrijp ik maar daar kom ik vandaan... Ik gaf 40% bevleesd bot, 30% spiervlees, 10% pens, 10% divers orgaan en 10% groentenmix. Is lang redelijk goed gegaan maar vorige week was het meteen goed fout en pas na 2,5 dagen eerst overloopdiarree en een dag later weer vaste ontlasting. Vandaar de hoeveelheid pens...
Door smulpaap
#3321360
Wat bedoel je precies met moeite met ontlasten ?

Komt dat bv door een wat zwakkere achterhand ? Of is de ontlasting wisselend ?

Als ik kijk naar hetgeen je nu voert dan vallen me een aantal dingen op
De hoeveelheid pens is vrij hoog , dan geef je zalmkop , makreel , visolie ( ik weet natuurlijk niet hoe je dit combineert )
Dit alles kan leiden tot dunnere poep of diarree
Mijn eigen ervaring met oude(re) honden is dat ze slecht(er) vettere diersoorten verdragen

Het kan ook zo zijn dat bepaalde soorten vleesbot niet zo lekker meer vallen
Ik heb bv eendennekken geschrapt , fazant kan bv ook te hard worden
Ganskarkas idem , hoe ouder de gans hoe harder het bot

Ik ben uiteindelijk terug gegaan naar zacht vleesbot . Dus alle z.g beginners vleesbotten , en dik bevleesde bouten
Heeft je hond zwakte in de achterhand dan kan je gerust 30 % spiervlees geven ,
Misschien is het beter als je dagelijks een visolie capsule geeft en de zalmkop overslaan , dat kan voor een oude hond ook best een (te) vette maaltijd zijn
Door Lizzy
#3321383
Nikass schreef:Ik zou de knoflook weg laten, dat is erg belastend voor het spijsverteringstelsel.
Want? Een beetje knoflook lijkt me juist erg gezond, zeker voor de senior.
Door Lizzy
#3321384
yazzie schreef:Even uit voorzorg een check.

Het gaat om een senior, Duitse herder van dik 11 jaar en meer moeite met ontlasten. Dus heb ik het menu gewijzigd naar:

Bevleesd bot 36%
Spiervlees 23%
Hart/lever/nier (gelijke delen) 9%
Pens 18%
Groentenmix 9%
Zuivel (ei, hüttenkäse, yoghurt, karnemelk) 5%

Bevleesd bot: Kipkarkas, konijnbouten, eendennek, parelhoenkarkas, patrijskarkas, zalmkoppen, ganskarkas, fazantkarkas, kwartelkarkas.
Spiervlees : hert, paard, rund, kip, konijn, kalkoen en een keer per week sardientje of stuk makreel.
Pens: lam, geit, rund.
Orgaan: kalkoenhart, kalkoenlever, kippenhartjes, kippenlever, eendenhartjes, rundernier en konijnenniertjes..

Groentenmix maak ik elke week vers en bestaat voornamelijk uit andijvie, witlof, courgette, paksoi, komkommer, gember, venkelknol, bleekselderij, alfalfa, knoflook, bietje of wortel.

Verder elke dag een visoliecapsule (behalve op de vers visdagen) en Puur Psyllium. Als hij een dag niet ontlast, start ik met lactulose.

Hij eet twee keer per dag en in beide maaltijden zit dus bevleesd bot, spiervlees en groentenmix. ' s ochtends pens en ' s avonds hart/lever/nier en zuivel erbij.

Ik ben ooit begonnen met 50% bevleesd bot en nu dus maar 36%. Kan dit nog tekorten gaan opleveren? En valt er nog iets anders te verbeteren?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Begrijp ik uit je verhaal nou goed dat de ontlasting te hard is en je hond het niet kwijt kan? Als dat het geval is: dan denk ik dat je een prima menu hebt zo. En in plaats van lactulose zou ik (als je hond dan nog steeds moeilijk kan ontlasten) toch nog minder vleesbot gaan geven. Naar 30%. En meer spiervlees of meer groentenmix en dan met name bladgroenten. Ik denk dat je in je menu sowieso wat meer bladgroenten kunt doen, dat maakt de ontlasting ook zachter. Ik heb zelf overigens gelezen dat je Psyllium dus juist niet iedere dag moet geven. Ik weet niet waarom je dat wel iedere dag geeft?

Maar om antwoord op je vraag te geven: nee, ik denk echt niet dat je hond op deze manier iets tekort komt.
Door Nikass
#3321388
Lizzy schreef:Want? Een beetje knoflook lijkt me juist erg gezond, zeker voor de senior.
Ik gaf het vroeger altijd, werkt ook tegen vlooien. Maar ik kwam toen bij Eric Laarakker en die was er geen voorstander van. Hoewel knoflook ook goede dingen doet zijn de nadelen groter (volgens hem)
Laatst gewijzigd door Nikass op do 23 nov 2017, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3321393
Voor honden is er door andere holistische dierenartsen en kruidengeneeskundigen al heel lang geleden een veilige dosis vast gesteld. En knoflook kun je dan ook zonder gevaar op bloedarmoede in deze dosis voeren.

Of iemand zich wat van de lecher-antenne en biosensor van Laarakker wat aan wil trekken laat ik in het midden. Overigens wel interessant om zijn mening hierover te lezen, dus bedankt voor de link!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door