Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3321918
Bedankt voor de tip. Ik wil alleen niet meteen heel veel inslaan, omdat ik niet weet hoe hij erop reageert. Misschien voor de toekomst als ik duidelijk heb welke diersoorten hij wel/niet verdraagd.

Ik vraag me nog af of ik na de zes weken konijn, met vis verder kan gaan. Hij heeft last van enorme haaruitval en hij wordt zelfs wat kaal op de flanken. Daarom lijkt het mij wel goed om iets van vis te gaan geven vanwege de omega 3. Of is dit ook vaak iets waar ze allergisch voor kunnen zijn? Hij heeft in principe nog niet eerder vis gehad. Maar er zat wel zalmolie in een brok die hij heeft gehad. Telt dat ook mee qua diersoort die hij gehad heeft als het alleen olie was?
#3321922
IETS van vis kan je wel geven, maar je kan geen 6 weken achter elkaar vis voeren. Dat is behoorlijk link, omdat er in veel vissoorten een stof zit (thiaminase) die vitamine B1 (thiamine) afbreekt. Met ernstige gevolgen voor de hond. Of welk ander dier (of mens) dan ook. Dus dat moet je absoluut niet doen. Tenzij je alle vis gaat verhitten, dan wordt de thiaminase onschadelijk gemaakt. Zalm heeft geen thiaminase, maar dan nog. Vis is best wel een vervuild produkt, of het nou wildvang is of gekweekte vis, dat maakt niets uit. Dus dagelijks vis voeren is verre van gezond.
#3321929
pike schreef:IETS van vis kan je wel geven, maar je kan geen 6 weken achter elkaar vis voeren. Dat is behoorlijk link, omdat er in veel vissoorten een stof zit (thiaminase) die vitamine B1 (thiamine) afbreekt. Met ernstige gevolgen voor de hond. Of welk ander dier (of mens) dan ook. Dus dat moet je absoluut niet doen. Tenzij je alle vis gaat verhitten, dan wordt de thiaminase onschadelijk gemaakt. Zalm heeft geen thiaminase, maar dan nog. Vis is best wel een vervuild produkt, of het nou wildvang is of gekweekte vis, dat maakt niets uit. Dus dagelijks vis voeren is verre van gezond.
Ja, vis mag max 10% van je menu toch hé?

Ik zou het daarom ook nog niet als tweede soort nemen.

Overigens hoef je bij een tweede diersoort niet per see weer 6 weken aan te houden. Die 6 weken, neem je bij de eerste diersoort ook omdat je hond nu klachten heeft en dat moet eerst herstellen.
Is je hond na 6 weken vrij op konijn, kun je starten met een andere diersoort. Die voer je dan 2 a 3 weken, maar ook veel! Je kunt dan best ook nog konijn geven, maar zeker ook dagelijks die andere diersoort. Als je dan bv paard pakt, kun je gewoon dagelijks spiervlees van paard geven.

Vis kun je dan wel als diersoort toe gaan voegen, maar dan voer je wel even 2 weken lang veel vis (in verhouding, zeker meer dan 10% die normaal geadviseerd wordt dus) als test, dan weer na 2 a 3 weken geen reactie, dan weet je dat die vissoort (want elke soort is anders) goed gaat, en dan kun je je gaan houden aan de 10% die geadviseerd wordt.

Ik geloof dat ik bij Joep als 3e diersoort vis heb gepakt. Ik koos voor haring. Dan kreeg hij 2 weken lang elke dag een haring in zijn bak (ze wegen 150 gram ofzo maar je kunt ze in bevroren toestand ook wel makkelijk kleiner hakken) en toen dat ging, kreeg hij gewoon op donderdag (= hier visdag) zijn portie vis.
(Joep eet 750 gram vlees per dag = 5250 gram per week dus mag hij ongeveer 500 gram vis, de rest vul ik dan aan met wat vleesbot, want vis werkt al wat laxerend bij hem).
#3322015
eelke schreef:Ja, vis mag max 10% van je menu toch hé?

Ik zou het daarom ook nog niet als tweede soort nemen.

Overigens hoef je bij een tweede diersoort niet per see weer 6 weken aan te houden. Die 6 weken, neem je bij de eerste diersoort ook omdat je hond nu klachten heeft en dat moet eerst herstellen.
Is je hond na 6 weken vrij op konijn, kun je starten met een andere diersoort. Die voer je dan 2 a 3 weken, maar ook veel! Je kunt dan best ook nog konijn geven, maar zeker ook dagelijks die andere diersoort. Als je dan bv paard pakt, kun je gewoon dagelijks spiervlees van paard geven.

Vis kun je dan wel als diersoort toe gaan voegen, maar dan voer je wel even 2 weken lang veel vis (in verhouding, zeker meer dan 10% die normaal geadviseerd wordt dus) als test, dan weer na 2 a 3 weken geen reactie, dan weet je dat die vissoort (want elke soort is anders) goed gaat, en dan kun je je gaan houden aan de 10% die geadviseerd wordt.

Ik geloof dat ik bij Joep als 3e diersoort vis heb gepakt. Ik koos voor haring. Dan kreeg hij 2 weken lang elke dag een haring in zijn bak (ze wegen 150 gram ofzo maar je kunt ze in bevroren toestand ook wel makkelijk kleiner hakken) en toen dat ging, kreeg hij gewoon op donderdag (= hier visdag) zijn portie vis.
(Joep eet 750 gram vlees per dag = 5250 gram per week dus mag hij ongeveer 500 gram vis, de rest vul ik dan aan met wat vleesbot, want vis werkt al wat laxerend bij hem).
Ik begin het geloof ik ook te snappen :cool: Samengevat dus als ik het goed begrepen heb:

De eerste zes weken botjes, spier- en orgaanvlees van konijn. Heeft hij geen probleem met konijn dan
daarna 2 a 3 weken konijnenbotjes met daarbij spier- en orgaanvlees van paard.
Daarna (dan ben je al 8-9 weken verder) geef je, als alles nog steeds goed gaat, elke dag een haring (rauw, dus geen gezouten) bij zijn eten wat verder uit konijn en paard bestaat. Gedurende max. twee weken.
Haring (en bijv. ook sardien) heeft als voordeel dat je hele vissen kunt kopen en dat die dus compleet zijn . Hun gewicht kun je dan gewoon van de rest van het voer aftrekken.
#3322060
pike schreef:Ik begin het geloof ik ook te snappen :cool: Samengevat dus als ik het goed begrepen heb:

De eerste zes weken botjes, spier- en orgaanvlees van konijn. Heeft hij geen probleem met konijn dan
daarna 2 a 3 weken konijnenbotjes met daarbij spier- en orgaanvlees van paard.
Daarna (dan ben je al 8-9 weken verder) geef je, als alles nog steeds goed gaat, elke dag een haring (rauw, dus geen gezouten) bij zijn eten wat verder uit konijn en paard bestaat. Gedurende max. twee weken.
Haring (en bijv. ook sardien) heeft als voordeel dat je hele vissen kunt kopen en dat die dus compleet zijn . Hun gewicht kun je dan gewoon van de rest van het voer aftrekken.
Wat fijn deze samenvatting :). Ik snap het nu ook steeds beter.
Maar ik heb nog wel een vraagje. Moet ik hoe dan ook zes weken konijn voeren? Ik bedoel als zijn haar verder uitvalt of als hij diarree krijgt gewoon doorgaan en volhouden? Hij is vers vlees al een poosje niet meer gewend, dus hij zal sowieso gaan reageren vermoed ik.
Als ik het gewoon zes weken moet volhouden ongeacht de reactie dan kan ik namelijk in één keer genoeg bestellen voor zes weken. Dat scheelt weer.
De dierenarts zal morgen wel met een speciale brok aankomen vermoed ik. Ik hoop dat ik haar kan overtuigen van mijn plan.
Iemand ervaring met bestellen bij animalfoodexpress.nl? Is dat wat? Komt het goed bevroren aan?
#3322061
Goh ja, ik zou het wel zeker een paar weken proberen ja. Kijk, merk je dat je hond echt ziek wordt, dan kun je stoppen natuurlijk. Maar dingen als jeuk, haaruitval en darmen hebben wel even nodig. Als je dan twijfelt kun je het ook verlengen naar 8 weken bv. Want de klachten zouden wel echt even over moeten zijn voor je aan een andere soort begint, anders kun je het niet goed beoordelen natuurlijk.
#3322162
Mijn kleine man Tygo, een Engelse Cocker Spaniel van nu 1 jaar, had toen ik hem meekreeg ontstoken oren. Natuurlijk wist ik dat al van de fokster, en ik had zalf meegekregen waarmee ze zelf al was begonnen, maar het bleef een probleem. Allerlei medicatie geprobeerd, maar steeds kwam het terug. Omdat hij nog zo jong was, was testen op allergieën nog niet mogelijk. Op basis van wat ik hier geleerd heb waren er voor mij twee ‘verdachten’: kip en rund. Ik heb deze twee diersoorten toen uit zijn dieet geschrapt en ook alle medicatie gestopt om het millieu in zijn oren de kans te geven zichzelf te herstellen, Nu, na zeker drie maanden zonder deze twee diersoorten, zijn de oren zeer rustig en krabt hij niet meer. Ik heb dus eigenlijk omgekeerd geëlimineerd zeg maar, al is het geen wetenschappelijk onderbouwde tactiek.

Ik twijfel overigens nog of ik nog moet gaan testen welke van de geëlimineerde diersoorten het nu is, als het dit al is. Kan natuurlijk ook zijn dat het milieu in de oren door alle zalfjes en druppels volledig verstoord was. Of allebei...
#3322165
MillyMol schreef:Mijn kleine man Tygo, een Engelse Cocker Spaniel van nu 1 jaar, had toen ik hem meekreeg ontstoken oren. Natuurlijk wist ik dat al van de fokster, en ik had zalf meegekregen waarmee ze zelf al was begonnen, maar het bleef een probleem. Allerlei medicatie geprobeerd, maar steeds kwam het terug. Omdat hij nog zo jong was, was testen op allergieën nog niet mogelijk. Op basis van wat ik hier geleerd heb waren er voor mij twee ‘verdachten’: kip en rund. Ik heb deze twee diersoorten toen uit zijn dieet geschrapt en ook alle medicatie gestopt om het millieu in zijn oren de kans te geven zichzelf te herstellen, Nu, na zeker drie maanden zonder deze twee diersoorten, zijn de oren zeer rustig en krabt hij niet meer. Ik heb dus eigenlijk omgekeerd geëlimineerd zeg maar, al is het geen wetenschappelijk onderbouwde tactiek.

Ik twijfel overigens nog of ik nog moet gaan testen welke van de geëlimineerde diersoorten het nu is, als het dit al is. Kan natuurlijk ook zijn dat het milieu in de oren door alle zalfjes en druppels volledig verstoord was. Of allebei...
Wat fijn dat het heeft gewerkt! Het is zo erg om aan te zien dat je maatje ergens last van heeft. Bij ons heeft de dierenarts vandaag gezegd dat we kunnen gaan elimineren en dat vlees geen probleem is. Maar konijn was volgens haar niet handig om mee te starten omdat het nog best allergeen kan zijn. Daarom gaan we toch voor paard. Maar dan niet in barf vorm maar in kvv vorm, vanwege de botten van paard die te hard zijn. Na zes weken zien we wel wat we gaan aanbieden, misschien eerst struisvogel of kangoeroe. En daarna weer eens iets 'normaler'. Misschien toch wel konijn met gedeeltelijk barf. We kunnen nu in ieder geval aan de slag. Vlees is besteld en trainings snoepjes, dus we gaan ervoor!
#3322182
Abiri schreef:Wat fijn dat het heeft gewerkt! Het is zo erg om aan te zien dat je maatje ergens last van heeft. Bij ons heeft de dierenarts vandaag gezegd dat we kunnen gaan elimineren en dat vlees geen probleem is. Maar konijn was volgens haar niet handig om mee te starten omdat het nog best allergeen kan zijn. Daarom gaan we toch voor paard. Maar dan niet in barf vorm maar in kvv vorm, vanwege de botten van paard die te hard zijn. Na zes weken zien we wel wat we gaan aanbieden, misschien eerst struisvogel of kangoeroe. En daarna weer eens iets 'normaler'. Misschien toch wel konijn met gedeeltelijk barf. We kunnen nu in ieder geval aan de slag. Vlees is besteld en trainings snoepjes, dus we gaan ervoor!
Elimineren doe je juist niet met kvv. Je weet nooit zeker of het echt puur paard is, of dat er toch wat anders doorheen zit.

Ik begrijp ook niet helemaal waarom konijn een allergeen zou kunnen zijn en paard niet. Mijn advies: kies konijn en elimineer met barf. Dat is de enige manier om er echt zeker van te zijn dat je correct elimineerd.
#3322189
Abiri schreef:Wat fijn dat het heeft gewerkt! Het is zo erg om aan te zien dat je maatje ergens last van heeft. Bij ons heeft de dierenarts vandaag gezegd dat we kunnen gaan elimineren en dat vlees geen probleem is. Maar konijn was volgens haar niet handig om mee te starten omdat het nog best allergeen kan zijn. Daarom gaan we toch voor paard. Maar dan niet in barf vorm maar in kvv vorm, vanwege de botten van paard die te hard zijn. Na zes weken zien we wel wat we gaan aanbieden, misschien eerst struisvogel of kangoeroe. En daarna weer eens iets 'normaler'. Misschien toch wel konijn met gedeeltelijk barf. We kunnen nu in ieder geval aan de slag. Vlees is besteld en trainings snoepjes, dus we gaan ervoor!
Hoezo zou konijn een allergeen zijn? Snapt jouw dierenarts het wel? Als ik eerlijk ben? Ik denk het niet.... Ieder diersoort kan een allergische reactie opwekken, ook paard.
#3322190
Helemaal eens met Kaela. De meeste paard kvv´s bevatten trouwens bot van kleinere dieren, zoals kip, eend of konijn. Dus dan is je eliminatiepoging al helemaal waardeloos.

Kip en rund allergieën komen inderdaad vaak voor, regelmatig getriggerd door vaccinatie waarin eiwitten van deze diersoorten zitten. En als je hond antilichamen aanmaakt voor het virus in het vaccin, kan hij ook zomaar antilichamen aanmaken tegen kip en/of rund. En dan heb hem dus allergisch gemaakt!
#3322191
Kaela schreef:Elimineren doe je juist niet met kvv. Je weet nooit zeker of het echt puur paard is, of dat er toch wat anders doorheen zit.

Ik begrijp ook niet helemaal waarom konijn een allergeen zou kunnen zijn en paard niet. Mijn advies: kies konijn en elimineer met barf. Dat is de enige manier om er echt zeker van te zijn dat je correct elimineerd.
Ik had dit nog niet gelezen, maar hier sluit ik me 200% bij aan.
#3322236
Verdorie, nu heb ik al het vlees al besteld! Ik snap het argument dat kvv niet geheel zuiver kan zijn. De soort die ik heb, daar staat dat er een deel ribstuk inclusief rib in zit.
Nou ja, we zien het wel. We doen ons best en moeten hier nog veel over leren, dat is wel duidelijk. Ik weet nu wel dat ik daarna op konijn over zal gaan. En meer barf zal proberen.
Bedankt voor de adviezen weer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door