Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3321318
Vorige week ben ik met mijn hond naar de dierenarts geweest. Hij was al een dikke maand aan het krabben en ik zag ineens kale plekken (of eigenlijk zeer dun behaarde plekken) verschijnen in z'n oksels, rondom z'n ogen, de binnenkant van z'n achterbenen en aan de achterkant van z'n oren. Dus daar wilde ik naar laten kijken. De DA dacht aan een allergie gezien de plaatsen van de kaalheid. Hij heeft een injectie gekregen tegen de jeuk en over twee weken moeten we terug komen. Dan gaan we kijken of een eliminatie dieet gevolgd moet worden om te kijken waar hij evt. allergisch voor is. Nu krijgt hij brok omdat hij niet goed op kvv reageerde, maar misschien komt dat wel doordat hij allergisch was. In alle soorten voer dat hij gehad heeft zat kip. Naast andere ingrediënten, maar kip zat overal in.
Nu ben ik op internet gaan zoeken naar informatie over een eliminatie dieet, wat dat inhoud etc. En ik lees heel vaak dat er op een verpakking van brok of kvv staat dat er maar 1 diersoort inzit terwijl dat misschien niet zo is. Iets met besmetting in de fabriek. En dat je daarom beter zelf kan gaan samenstellen. Zodat je weet wat je hond binnen krijgt. Klinkt heel logisch naar mijn idee. Maar nu heb ik zitten lezen op deze site en ik snap er niks van. Ik heb de rekenhulp al gebruikt en ik weet nu al hoeveel ik overal van moet geven. Ik wil gaan beginnen met paard, dat schijnt vaak goed te werken en dat heeft hij nog nooit gehad. Maar hoe dat dan verder moet weet ik niet. Geef je een stuk spiervlees in één stuk of snij je het in stukjes? En hoe zit dat met Orgaan vlees? Doe je alles in één keer in hun voerbak? Of geef je het bot op een ander moment? Waar kan ik het beste mijn producten kopen? Kortom het is één groot vraagteken voor mij. Wie kan mij een beetje op weg helpen?
#3321331
Ik heb geen ervaring met eliminatie dieet. Maar met paard beginnen lijkt me lastig, want wat geeft je dan als bot?? Bot van paard is niet geschikt voor een hond.
Als je een barfmaaltijd geeft kan je wel alles in een keer geven, dus bot, spier en orgaanvlees mag samen. Je kan het (orgaan)vlees in repen snijden. Hoe vaak je per dag voert is aan jou, de meeste barfers geven 1x per dag eten.

Je schrijft dat hij slecht op kvv reageerde. Wat gebeurde er dan?
En de kale plekken, kreeg hij die pas toen hij aan de brok ging? Of ook al op de kvv?
Zat er in de kvv ook rijst?
Rijst, maar ook andere granen zoals tarwe en mais (in brok zitten altijd veel granen) liggen vaak aan huid- en darmproblemen ten grondslag.
#3321340
pike schreef:Ik heb geen ervaring met eliminatie dieet. Maar met paard beginnen lijkt me lastig, want wat geeft je dan als bot?? Bot van paard is niet geschikt voor een hond.
Als je een barfmaaltijd geeft kan je wel alles in een keer geven, dus bot, spier en orgaanvlees mag samen. Je kan het (orgaan)vlees in repen snijden. Hoe vaak je per dag voert is aan jou, de meeste barfers geven 1x per dag eten.

Je schrijft dat hij slecht op kvv reageerde. Wat gebeurde er dan?
En de kale plekken, kreeg hij die pas toen hij aan de brok ging? Of ook al op de kvv?
Zat er in de kvv ook rijst?
Rijst, maar ook andere granen zoals tarwe en mais (in brok zitten altijd veel granen) liggen vaak aan huid- en darmproblemen ten grondslag.
Oke dus paard is niet handig om mee te beginnen qua Barf. Hij had op kvv last van zijn ontlasting en darmen. Hij had erg wisselende ontlasting. De ene keer hard de andere keer weer dun. We hebben het meerdere keren geprobeerd om hem kvv te geven, maar het is iedere keer hetzelfde. Ik gaf hem ook steeds hetzelfde. Daar zat een combinatie van rund en kip in. Er zat geen rijst in of een andere soort koolhydraat De kale plekken zijn nu sinds een paar weken. Hij zit nu vier maanden aan de brok. Daarvoor was er aan zijn huid niets te merken. Maar volgens de DA kan een allergie zich langzaam opbouwen en is het dus mogelijk dat het een allergie is.
#3321344
Wat eliminatie en allergie betreft hoop ik dat anderen nog reageren, ik ben daar niet erg in thuis namelijk.

Als je altijd dezelfde kvv hebt gegeven, kan het natuurlijk ook heel goed zijn dat jouw hond op die specifieke kvv niet goed reageerde.

Ik weet niet welke diersoorten je hond verder al gegeten heeft naast kip en rund?
Er is wel kvv van paard te koop waarin paardenbot vermalen zit, maar inderdaad weet je dan nooit zeker of het niet met sporen van een andere diersoort vervuild is. In geval van een allergie is dat funest natuurlijk.
Konijn is bijvoorbeeld een soort waarvan je zowel botjes, spiervlees en orgaan kunt kopen.
#3321385
Abiri schreef:Vorige week ben ik met mijn hond naar de dierenarts geweest. Hij was al een dikke maand aan het krabben en ik zag ineens kale plekken (of eigenlijk zeer dun behaarde plekken) verschijnen in z'n oksels, rondom z'n ogen, de binnenkant van z'n achterbenen en aan de achterkant van z'n oren. Dus daar wilde ik naar laten kijken. De DA dacht aan een allergie gezien de plaatsen van de kaalheid. Hij heeft een injectie gekregen tegen de jeuk en over twee weken moeten we terug komen. Dan gaan we kijken of een eliminatie dieet gevolgd moet worden om te kijken waar hij evt. allergisch voor is. Nu krijgt hij brok omdat hij niet goed op kvv reageerde, maar misschien komt dat wel doordat hij allergisch was. In alle soorten voer dat hij gehad heeft zat kip. Naast andere ingrediënten, maar kip zat overal in.
Nu ben ik op internet gaan zoeken naar informatie over een eliminatie dieet, wat dat inhoud etc. En ik lees heel vaak dat er op een verpakking van brok of kvv staat dat er maar 1 diersoort inzit terwijl dat misschien niet zo is. Iets met besmetting in de fabriek. En dat je daarom beter zelf kan gaan samenstellen. Zodat je weet wat je hond binnen krijgt. Klinkt heel logisch naar mijn idee. Maar nu heb ik zitten lezen op deze site en ik snap er niks van. Ik heb de rekenhulp al gebruikt en ik weet nu al hoeveel ik overal van moet geven. Ik wil gaan beginnen met paard, dat schijnt vaak goed te werken en dat heeft hij nog nooit gehad. Maar hoe dat dan verder moet weet ik niet. Geef je een stuk spiervlees in één stuk of snij je het in stukjes? En hoe zit dat met Orgaan vlees? Doe je alles in één keer in hun voerbak? Of geef je het bot op een ander moment? Waar kan ik het beste mijn producten kopen? Kortom het is één groot vraagteken voor mij. Wie kan mij een beetje op weg helpen?
Als de prik die hij nu gehad heeft snel en heel goed werkt (want hij heeft prednison gehad vermoed ik zo maar): dan kun je er redelijk vanuit gaan dat je hond in de eerste plaats een allergie heeft voor iets van buitenaf. Bij een voedselallergie werkt prednison in de regel niet zo goed, bij een allergie voor iets van buitenaf werkt prednison in de regel heel goed en snel.

Als je een eliminatie dieet wilt doen, moet je dat echt wel goed doen, want anders kun je het net zo goed laten. Je kiest dus een diersoort uit dat je hond nog niet eerder gegeten heeft en daarvan geef je de vleesbotten, spiervlees, orgaanvlees en daarnaast geef je niet. Echt helemaal niets. Geen snack, niet van straat eten, niets. Je moet dit 6 weken lang volhouden. Zie je in deze 6 weken nul verbetering, kun je er vanuit gaan dat je hond of ook niet tegen konijn kan of geen voedselallergie heeft.

Goed, konijn is dus handig want dat bevat ook zachte vleesbotten. Helaas heeft Floris24 alleen konijnenbouten in de aanbieding voor december: viewtopic.php?f=4&t=135775. Maar misschien dat je hem kunt vragen of hij bijv. hele konijnen voor je kan regelen of de bouten en organen. Islam Centrum in Rotterdam had ooit ook hele konijnen dus hen zou je ook nog kunnen bellen. En dan voer je in die 6 weken konijnkarkas of bouten (40%), orgaanvlees in de vorm van nier, lever en hart (10%) en de rest spiervlees van het konijn. Het makkelijkst voer je gewoon iedere dag alle 3 deze onderdelen. Overigens kun je dit ook doen met eend, ik zie dat je dat nog niet eerder gegeven hebt. Eend is misschien wel nog makkelijker om aan te komen. Floris24 heeft meer eend producten. Moet je alleen nog lever zien te scoren. Waar woon je in de buurt?

Is er trouwens een afkrabsel van de huid gemaakt om te controleren op mijten? En is er een diep afkrabsel gemaakt (nemen ze echt een stukje dieper uit de huid weg) om demodex uit te sluiten? Als dat allemaal niet het geval is he, doe jezelf een lol en je hond helemaal en vraag een doorverwijzing naar de dermatoloog. De beste van Nederland: Dr. Vroom. Ze zit in een eigen praktijk in Brabant.
#3321422
Lizzy schreef:Als de prik die hij nu gehad heeft snel en heel goed werkt (want hij heeft prednison gehad vermoed ik zo maar): dan kun je er redelijk vanuit gaan dat je hond in de eerste plaats een allergie heeft voor iets van buitenaf. Bij een voedselallergie werkt prednison in de regel niet zo goed, bij een allergie voor iets van buitenaf werkt prednison in de regel heel goed en snel.

De prik was vetacortyl, dat zit prednisolon in. Het krabben is wel minder geworden, misschien is het dan toch iets van buitenaf?!


Als je een eliminatie dieet wilt doen, moet je dat echt wel goed doen, want anders kun je het net zo goed laten. Je kiest dus een diersoort uit dat je hond nog niet eerder gegeten heeft en daarvan geef je de vleesbotten, spiervlees, orgaanvlees en daarnaast geef je niet. Echt helemaal niets. Geen snack, niet van straat eten, niets. Je moet dit 6 weken lang volhouden. Zie je in deze 6 weken nul verbetering, kun je er vanuit gaan dat je hond of ook niet tegen konijn kan of geen voedselallergie heeft.

Dat had ik begrepen, ik was ook al op zoek naar andere trainings snoepjes van dezelfde diersoort
.

Goed, konijn is dus handig want dat bevat ook zachte vleesbotten. Helaas heeft Floris24 alleen konijnenbouten in de aanbieding voor december: viewtopic.php?f=4&t=135775. Maar misschien dat je hem kunt vragen of hij bijv. hele konijnen voor je kan regelen of de bouten en organen. Islam Centrum in Rotterdam had ooit ook hele konijnen dus hen zou je ook nog kunnen bellen. En dan voer je in die 6 weken konijnkarkas of bouten (40%), orgaanvlees in de vorm van nier, lever en hart (10%) en de rest spiervlees van het konijn. Het makkelijkst voer je gewoon iedere dag alle 3 deze onderdelen. Overigens kun je dit ook doen met eend, ik zie dat je dat nog niet eerder gegeven hebt. Eend is misschien wel nog makkelijker om aan te komen. Floris24 heeft meer eend producten. Moet je alleen nog lever zien te scoren. Waar woon je in de buurt?

Ik woon in noord Holland. Maar ik zal eens kijken bij die topic. Bedankt voor de tip. Ik weet nu alleen nog niet of ik het vlees in stukken moet snijden of niet? Hij is dit namelijk niet gewend en het is een boston terriër, dus niet zo groot
.

Is er trouwens een afkrabsel van de huid gemaakt om te controleren op mijten? En is er een diep afkrabsel gemaakt (nemen ze echt een stukje dieper uit de huid weg) om demodex uit te sluiten? Als dat allemaal niet het geval is he, doe jezelf een lol en je hond helemaal en vraag een doorverwijzing naar de dermatoloog. De beste van Nederland: Dr. Vroom. Ze zit in een eigen praktijk in Brabant.

Er is nog geen afkrabsel van de huid gemaakt. Dat is een eventuele volgende stap. De huid is niet schilferig en er zijn geen plekjes of wondjes te zien. We zijn er vroeg bij waarschijnlijk. Maar zelf denk ik nu aan en schimmel of misschien mijten
.
#3321744
Ik ben gaan kijken of ik ergens vleesbot, spiervlees en organen van alleen maar konijn kon bestellen (vanwege het eliminatiedieet). Dat blijkt nog best lastig. Vooral het spiervlees is niet overal te krijgen. Maar nu heb ik een website gevonden waar ze wel alles hebben. Alleen heb ik een vraag over het vleesbot. Ze bieden daar konijnendelen aan, maar er staat niet echt bij welke delen het zijn. Ze werken met een soort botjes logo waarbij deze konijnendelen 2 botjes krijgen, wat betekent dat het niet de zachtste botjes zijn, zoals bijvoorbeeld kippennekken, maar wel redelijk zacht. Daarnaast kan je er konijnenkarkassen kopen die 3 botjes krijgen. Welke kan ik nu het beste nemen voor mijn Boston terriër die nog niet gewend is om bot te eten? Hij vindt kauwen overigens wel heel lekker, hij is dol op kauwbotjes en staafjes. Maar als hij de kans krijgt slikt hij ze zo in, dus ik moet altijd goed opletten bij hem. Daarom vind ik het geven van bot wel spannend. Ik wil natuurlijk niet dat hij stikt.
#3321749
Ik heb even gekeken bij Animalfoodexpress omdat die met die botjes werken. Bij de 2 botjes staan "puntmutsjes" afgebeeld (zo noemen we die ribbenkastjes hier), bij de 3 botjes de konijnenkoppen.
Er staan ook nog wilde konijnkarkassen aangeboden met 3 botjes, daar zit de hele rug aan en die zijn een stuk harder.
Ik zou in jouw geval voor de puntmutsjes gaan, die met 2 botjes dus. Dat zijn prima zachte botjes. Ik neem tenminste aan dat dit de webshop is waar je dit gezien hebt.
#3321753
pike schreef:Ik heb even gekeken bij Animalfoodexpress omdat die met die botjes werken. Bij de 2 botjes staan "puntmutsjes" afgebeeld (zo noemen we die ribbenkastjes hier), bij de 3 botjes de konijnenkoppen.
Er staan ook nog wilde konijnkarkassen aangeboden met 3 botjes, daar zit de hele rug aan en die zijn een stuk harder.
Ik zou in jouw geval voor de puntmutsjes gaan, die met 2 botjes dus. Dat zijn prima zachte botjes. Ik neem tenminste aan dat dit de webshop is waar je dit gezien hebt.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad bij Animalfoodexpress gekeken, maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met puntmutsjes. Ik heb de link naar het product even gekopieerd. Dit is het https://www.animalfoodexpress.nl/konijn ... -3-kg.html
Bedoel je dit met puntmutsjes?
En dan had ik de hart en long gezien en de niertjes en het gewone konijnenvlees.
En vanwege het eliminatiedieet geef ik dan dus geen groente erbij.
Ik heb in de rekenhulp 4% ingevuld want ik heb een kleine hond met veel energie. Is dat goed? Of moet ik minder doen? Dan kom ik op 320 gram per dag. En moet ik dat dan 1x per dag geven? Hij krijgt nu 2x per dag. Als het 1x per dag moet, doe je dat dan in de ochtend of juist avond?
#3321777
Abiri schreef:Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad bij Animalfoodexpress gekeken, maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met puntmutsjes. Ik heb de link naar het product even gekopieerd. Dit is het https://www.animalfoodexpress.nl/konijn ... -3-kg.html
Bedoel je dit met puntmutsjes?
En dan had ik de hart en long gezien en de niertjes en het gewone konijnenvlees.
En vanwege het eliminatiedieet geef ik dan dus geen groente erbij.
Ik heb in de rekenhulp 4% ingevuld want ik heb een kleine hond met veel energie. Is dat goed? Of moet ik minder doen? Dan kom ik op 320 gram per dag. En moet ik dat dan 1x per dag geven? Hij krijgt nu 2x per dag. Als het 1x per dag moet, doe je dat dan in de ochtend of juist avond?
Ja, dit zijn de puntmutsjes.

Ik denk dat 4% prima is om te beginnen. Je moet dan natuurlijk kijken hoe dat gaat. Als hij te dik wordt geef je minder enzovoorts. Je mag 1 keer per dag voeren. Maar als je 2 keer per dag wilt voeren mag dat natuurlijk ook. In de ochtend of avond: maakt niet uit, wat jij het handigst vindt.
#3321778
Ja die bedoelde ik. Het zijn de borstkastjes.
Hoeveel je moet geven, tja dat vind ik lastig aan te geven. Ik ken het hondje niet en wat hij allemaal doet. Je moet natuurlijk ergens beginnen. Kijk hoe hij het doet op die 4% en dan kan je altijd omhoog of omlaag indien nodig.
Je kan 1x per dag voeren. Wanneer je dat doet mag je helemaal zelf weten, het hoeft ook niet altijd op hetzelfde tijdstip te zijn. Zorg wel dat de hond na het eten enkele uurtjes rust heeft. Dus geen lange wandeling erna, training of balletje gooien etc. kort na zijn eten.
#3321905
Abiri schreef:Ik ben gaan kijken of ik ergens vleesbot, spiervlees en organen van alleen maar konijn kon bestellen (vanwege het eliminatiedieet). Dat blijkt nog best lastig. Vooral het spiervlees is niet overal te krijgen. Maar nu heb ik een website gevonden waar ze wel alles hebben. Alleen heb ik een vraag over het vleesbot. Ze bieden daar konijnendelen aan, maar er staat niet echt bij welke delen het zijn. Ze werken met een soort botjes logo waarbij deze konijnendelen 2 botjes krijgen, wat betekent dat het niet de zachtste botjes zijn, zoals bijvoorbeeld kippennekken, maar wel redelijk zacht. Daarnaast kan je er konijnenkarkassen kopen die 3 botjes krijgen. Welke kan ik nu het beste nemen voor mijn Boston terriër die nog niet gewend is om bot te eten? Hij vindt kauwen overigens wel heel lekker, hij is dol op kauwbotjes en staafjes. Maar als hij de kans krijgt slikt hij ze zo in, dus ik moet altijd goed opletten bij hem. Daarom vind ik het geven van bot wel spannend. Ik wil natuurlijk niet dat hij stikt.
Bij het Duitse "Das Tierhotel" hebben ze wel vaak konijnenspiervlees (maar juist weer weinig bot, althans ongemalen; gemalen is er meer keuze). Kost wat, plus verzendkosten naar NL 12,50 €, maar als je een hele doos van 26 kilo bestelt, kun je (met één hond) wel een tijdje vooruit. :D

https://www.das-tierhotel.de/kaninchen.html
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door