Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3329127
Oef, ja, de eerste keer barfen. Dat ging hier met een eendennek. Gijs heeft hem eerst 5 minuten bewaakt, hij werd net een wolf. Inclusief grommen ::) en toen was het hap-slik-weg nek. Zo in een keer door geslikt. Ahhhhhh dood eng!


Gelukkig leerden ze het hier echt, en gaat het nu veel beter. Natuurlijk waren ze daarna nog elke dag weer blij met hun eten, maar dat oer gedrag, en het schrokken, dat werd echt minder naar mate ze er gewend aan raakten en het elke dag kregen.

Ik vind nekken om die reden trouwens wel fijn om te geven. Die glijden zo naar binnen bij schrokken want glad. En in de maag valt het toch helemaal uit elkaar omdat het eigenlijk allemaal losse werveltjes zijn.
#3329137
eelke schreef:Oef, ja, de eerste keer barfen. Dat ging hier met een eendennek. Gijs heeft hem eerst 5 minuten bewaakt, hij werd net een wolf. Inclusief grommen ::) en toen was het hap-slik-weg nek. Zo in een keer door geslikt. Ahhhhhh dood eng!


Gelukkig leerden ze het hier echt, en gaat het nu veel beter. Natuurlijk waren ze daarna nog elke dag weer blij met hun eten, maar dat oer gedrag, en het schrokken, dat werd echt minder naar mate ze er gewend aan raakten en het elke dag kregen.

Ik vind nekken om die reden trouwens wel fijn om te geven. Die glijden zo naar binnen bij schrokken want glad. En in de maag valt het toch helemaal uit elkaar omdat het eigenlijk allemaal losse werveltjes zijn.
Sloeg jij de nekken plat? Of juist niet?
Laatst gewijzigd door Does72 op zo 21 jan 2018, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#3329140
pearlsofpassion schreef:
    Omdat er meer in kan. :biggrin2:
    Ze hebben een breder keelgat en meer de neiging grote stukken door te slikken.
    ;D ;D ja dat heeft hij heel goed door ;D
    Zojuist kreeg hij weer wat te eten. Ik had de vlees botjes plat geslagen en ik heb sommige stukken vast gehouden. Dat ging een stuk beter. Alhoewel hij nog wel stukken in één keer door geslikt heeft. Hij heeft alleen gekauwd op de dingen die ik vast hield.
    Het was nu eigenlijk meer vlees dan bot. Er zat veel vlees aan.
    #3329171
    Ik heb nog even het e.e.a . voor je opgezocht
    Speciale tips voor honden met een brede muil
    usbstick 2441.JPG
    usbstick 2441.JPG (1.57 MiB) 2614 keer bekeken
    Dit was mijn schrokop .
    Hier zie je overvloedig vel , dat kan je in het begin (met vele van dit soort rassen ) dus wel vergeten
    Dat zijn juist de dingen waarmee het fout kan gaan , ze halen er hele stukken vanaf en het komt in de grote keelholte terecht
    Dergelijk overvloedig vel zit o.a ook aan een tam eend karkas
    Ik zou zeggen , als je dat (ook ) gaat voeren , snij het overvloedige vel er dan vanaf . Tijdens het portioneren gaat dat het gemakkelijkst
    En als hij het kunstje echt goed beheerst dan kan je het eraan laten zitten
    Mijn dame wist op een gegeven moment , dat laat ik liggen
    usbstick 3220.JPG
    usbstick 3220.JPG (1.76 MiB) 2614 keer bekeken


    Hier staat ze met een stuk parelhoen karkas , ik knipte de karkassen altijd recht af (in het begin ) op die manier had ze grip
    En ze merkte direct , hmmm daar moet op gewerkt worden , de structuur van het vleesbot moet a.hw . stevig aanvoelen
    usbstick 2542.JPG
    usbstick 2542.JPG (2.1 MiB) 2614 keer bekeken


    En hier met een deel van een halve kip , overmatig vel er vanaf . Overvloedig spiervlees wat eraan zat idem , dat gaf ik apart in stukken van een 5 cm
    Ook hier had ze weer in de gaten dat je ""dat "" toch echt niet in ene door kon slikken
    #3329174
    En ik had indertijd deze konijnen voor madam ( 2008 ) ik weet niet of deze er nog zijn
    Nu zie je hier ook de kop , dat is in het begin nog te hard
    Mijn freule at toen al een poos barf , maar ik wilde haar beheerst leren eten
    Dus om die reden viel mijn keuze op dit konijn
    usbstick 3283.JPG
    usbstick 3283.JPG (1015.17 KiB) 2612 keer bekeken

    usbstick 3287.JPG
    usbstick 3287.JPG (1.66 MiB) 2612 keer bekeken


    je ziet haar al kijken , waar ga ik beginnen
    usbstick 3288.JPG
    usbstick 3288.JPG (1.5 MiB) 2612 keer bekeken


    Ik begin daar , aan die pootjes . want die zijn zacht en dan kan ik mijn honger stillen
    Ze zijn niet achterlijk , al ontdekkende leren ze
    En ook ""dat beest "" past niet in ene in mijn snater

    Uiteindelijk at zij alles . Ik knipte eendenvleugels wel altijd in in het bochtje . dat wil je echt niet in een dergelijke keelholte vast hebben zitten
    Ik gaf haar wel ree ribben i.pv. lamsribben
    #3329176
    Oh ja . mocht je eend gaan voeren dan gaat het eenden rugstuk met dit ras (in het begin vaak ) beter dan het z.g karkas /eendenlijf
    Het is wat ""harder "" maar wel goed bevleesd en in de lengterichting prima te portioneren
    En goed te pletten met de vleeshamer
    Ook hier overvloedig vel eraf halen tijdens het portioneren
    #3329229
    smulpaap schreef:Oh ja . mocht je eend gaan voeren dan gaat het eenden rugstuk met dit ras (in het begin vaak ) beter dan het z.g karkas /eendenlijf
    Het is wat ""harder "" maar wel goed bevleesd en in de lengterichting prima te portioneren
    En goed te pletten met de vleeshamer
    Ook hier overvloedig vel eraf halen tijdens het portioneren
    Wat "mooi" om te zien hoe ze bezig is met het vlees. Bedankt voor de tips, daar ga ik wat mee doen.
    Nu ben ik vooral heel benieuwd of hij het bot goed zal verteren. Ik schrok vannacht ineens wakker met de gedachte dat er iets vast zou blijven zitten in z'n darmen ofzo. Pffff ik vind het nog een hele onderneming dat barfen. Op papier vind ik het super maar in de praktijk zorgt het nog voor veel onrust bij mij. Daarom vandaag toch maar weer een dagje kvv ipv barf. Eerst maar eens zien of hij poept.
    #3329275
    Hij heeft vandaag in ieder geval gepoept. Drie keer een heel klein keuteltje. Het was heel droog en viel in korreltjes uit elkaar als ik erin kneep (in het zakje natuurlijk ;)). Dus volgens mij betekent dat dat hij teveel bot heeft gehad, toch?
    En ik weet denk ik al wat mijn fout is geweest. Ik geef namelijk nog geen groente en geen pens omdat ik rustig de diersoorten ga opbouwen ivm mogelijke allergie. En ik gaf dus 45%Vleesbot, 25% spiervlees en 10% Orgaan. En ik bedenk me nu dat ik waarschijnlijk 45% Vleesbot, 45% spiervlees en 10%Orgaan had moeten geven. Zodat ik evengoed op 100% uitkom. Ik kwam op 80% uit. Ik liet gewoon de groente en pens weg. Maar daar heb ik denk ik een fout gemaakt.
    Hij kreeg 145 bot, 80 spier en 30 Orgaan (gram) . Maar ik ga dat aanpassen in 145 bot, 145 spier en 30 Orgaan. Klopt mijn redenering een beetje?? Want dan weet ik wat ik kan aanpassen.
    Hoe lang duurt het eigenlijk voordat een volledige barf hap er aan de achterkant weer uit komt? Rare vraag misschien, maar dan weet ik of hij inmiddels alles goed verteerd heeft.
    #3329303
    Je redenering klopt. Je hebt totaal 255 gran gegeven waarvan 125 gram vleesbot. Dat is dus bijna 57%. Niet gek dat de ontlasting verkruimelt.

    Bij mijn honden duurt het ongeveer 36 uur voor dat de eerste ontlasting van een barfmaaltijd te voorschijn komt. Maar ik denk dat dat per hond kan verschillen.
    #3329312
    Klopt inderdaad, rekenfoutje.

    En rustig opbouwen is prima toch, als je je daar goed bij voelt, gewoon doen. Ik weet niet hoe lang het hier duurt eer het er uit komt, Joep poep vaak wel twee keer per dag en eet maar een keer per dag. Dus ik weet niet wat wat is zeg maar. Ik zou ook denken 24-36 uur. Maar kan zo maar anders zijn.
     Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

    Barfplaats wordt gesponsord door