Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3329320
Bedankt voor de reacties. Ik ga het aanpassen.
Ik denk dat alles er zo'n beetje wel uit is, tenminste dat hoop ik. Want hij had gisteren als laatste van de maaltijd een stukje bot ingeslikt waar ik me zorgen over maak. Het was denk ik een stukje van een poot van een konijn. Het vlees was er al af en het was zo'n drie cm lang. Ik weet nu dus niet of dat kwaad kan. Als een hond zelf aan een karkas zit te kluiven dan zullen er toch ook wel stukken van zo'n drie cm naar binnen geschoven worden? Of kluiven ze alles stuk?
Gelukkig was er al een 'bedje' van spiervlees aan vooraf gegaan. Dus ik hoop dat hij het goed kan verteren.
Wat een stress kip ben ik toch ook!!
#3329348
Op zich kan er niet veel gebeuren hoor. Als mijn kater wat te veel kaal bot binnen krijgt, gooit hij het er op een keer uit. Beetje als een haarbal. Wat stukjes bot in wat vocht.
Ik vermoed dat het bij een hond ook wel zo zal zijn als het op zijn maag blijft liggen.
En in het andere geval, als het gewoon door de darm passeert en er langs achteren uitkomt heeft hij er hoogstens wat buikpijn van.

Maar het meest waarschijnlijke is dat hij het gewoon verteert hoor.
#3329351
pearlsofpassion schreef:Op zich kan er niet veel gebeuren hoor. Als mijn kater wat te veel kaal bot binnen krijgt, gooit hij het er op een keer uit. Beetje als een haarbal. Wat stukjes bot in wat vocht.
Ik vermoed dat het bij een hond ook wel zo zal zijn als het op zijn maag blijft liggen.
En in het andere geval, als het gewoon door de darm passeert en er langs achteren uitkomt heeft hij er hoogstens wat buikpijn van.

Maar het meest waarschijnlijke is dat hij het gewoon verteert hoor.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Vandaag heeft hij paard kvv gekregen vandaag, daar is zijn ontlasting vaak wat dunner van. Dus als het er morgen wat dunner uitkomt denk ik dat alles van gisteren er wel uit is.
Hij heeft volgens mij ook nergens last van, hij is levendig en bruist van de energie.
#3329352
Wij hebben pup Dex bewust bijna geen nekken gegeven omdat onze andere hond daar in het verleden slecht op reageerde, ze verteerde dit slecht. Dex schrokt en dat word heel erg als ik het probeer vast te houden dat is echt gevaarlijk voor je vingers :o Wij zijn hem vrij snel grote stukken gaan voeren zodat hij wel moet kauwen. Dat komt ook wel regelmatig terug omdat hij te snel wil maar hij kauwt al veel beter. Wij voerden hem altijd in de bench en zorgden ervoor dan zowel kat Sam als hond Rana niet in de buurt komen. Letten we een keer niet op dan horen we hem grommen en grauwen. Zo langzamerhand krijgt hij steeds vaker in de keuken te eten en blijf ik er een beetje rondhangen. Soms gooi ik nog iets lekkers erbij in zijn bak maar heel rustig. Ik hoop dat hij ergens onderweg oppikt dat mijn aanwezigheid niets voor zijn voer betekend of alleen maar iets positiefs. Hij eet nu nog steeds 3x per dag maar krijgt bij a 800 gram dus dat proportioneert makkelijker. Als hij straks terug gaat naar 2 en uiteindelijk 1 maaltijd per dag dan word het alleen maar makkelijker. Wij voeren trouwens alleen maar beginnersbotten altijd al gedaan omdat dat voldoende afwisseling in zit en ik dat prettig vind. Denk dan aan kip, eendrugstukken, konijn, parelhoen, patrijs en Dex heeft toen hij kleiner was ook kwartel en duif karkas gegeten maar die zijn nu te klein.

Die konijnen kun je trouwens nog bij Dogmeat bestellen heb ze laatst ipv iets anders gekregen :)
#3329376
El_Kato schreef:Wij hebben pup Dex bewust bijna geen nekken gegeven omdat onze andere hond daar in het verleden slecht op reageerde, ze verteerde dit slecht. Dex schrokt en dat word heel erg als ik het probeer vast te houden dat is echt gevaarlijk voor je vingers :o Wij zijn hem vrij snel grote stukken gaan voeren zodat hij wel moet kauwen. Dat komt ook wel regelmatig terug omdat hij te snel wil maar hij kauwt al veel beter. Wij voerden hem altijd in de bench en zorgden ervoor dan zowel kat Sam als hond Rana niet in de buurt komen. Letten we een keer niet op dan horen we hem grommen en grauwen. Zo langzamerhand krijgt hij steeds vaker in de keuken te eten en blijf ik er een beetje rondhangen. Soms gooi ik nog iets lekkers erbij in zijn bak maar heel rustig. Ik hoop dat hij ergens onderweg oppikt dat mijn aanwezigheid niets voor zijn voer betekend of alleen maar iets positiefs. Hij eet nu nog steeds 3x per dag maar krijgt bij a 800 gram dus dat proportioneert makkelijker. Als hij straks terug gaat naar 2 en uiteindelijk 1 maaltijd per dag dan word het alleen maar makkelijker. Wij voeren trouwens alleen maar beginnersbotten altijd al gedaan omdat dat voldoende afwisseling in zit en ik dat prettig vind. Denk dan aan kip, eendrugstukken, konijn, parelhoen, patrijs en Dex heeft toen hij kleiner was ook kwartel en duif karkas gegeten maar die zijn nu te klein.

Die konijnen kun je trouwens nog bij Dogmeat bestellen heb ze laatst ipv iets anders gekregen :)
Beginnersbotten blijven geven spreekt mij wel aan. Lijkt mij ook een prettiger gevoel. Kwartel heb ik in de vriezer liggen, dat krijgt hij over een paar weken.
Ik heb even bij Dogmeat gekeken, daar zit wel een kop aan het konijn. Dat is nog te hard voor hem. Maar ik hou het in gedachten. Bij oervoer heb ik konijnen karkas gezien zonder kop.
#3329496
Abiri schreef:Bedankt voor de reacties. Ik ga het aanpassen.
Ik denk dat alles er zo'n beetje wel uit is, tenminste dat hoop ik. Want hij had gisteren als laatste van de maaltijd een stukje bot ingeslikt waar ik me zorgen over maak. Het was denk ik een stukje van een poot van een konijn. Het vlees was er al af en het was zo'n drie cm lang. Ik weet nu dus niet of dat kwaad kan. Als een hond zelf aan een karkas zit te kluiven dan zullen er toch ook wel stukken van zo'n drie cm naar binnen geschoven worden?
JA
Of kluiven ze alles stuk?
NEE
Gelukkig was er al een 'bedje' van spiervlees aan vooraf gegaan. Dus ik hoop dat hij het goed kan verteren.
Wat een stress kip ben ik toch ook!!
Mijn honden aten altijd eerst hun spier- en orgaanvlees op en begonnen dan pas aan het bot.
Abiri schreef: Ik hoop dat je gelijk hebt. Vandaag heeft hij paard kvv gekregen vandaag, daar is zijn ontlasting vaak wat dunner van. Dus als het er morgen wat dunner uitkomt denk ik dat alles van gisteren er wel uit is.
Hij heeft volgens mij ook nergens last van, hij is levendig en bruist van de energie.
Ik weet niet welk merk je voert, maar er zijn paard kvv's waar helemaal geen bot in zit.
#3329501
pike schreef:

Ik weet niet welk merk je voert, maar er zijn paard kvv's waar helemaal geen bot in zit.
Ik geef kiezebrink. Daar zitten rib lappen met rib in. Maar het is maar 10% bot, dus logisch dat het wat dunner is. Hij vind het overigens heel erg lekker en ik vind het vlees er goed uitzien. Niet zo'n bloederige toestand na ontdooien. Morgen krijgt hij konijn, daar zit meer bot in dus dat gaat beter qua ontlasting.
Over een paar weken komt er eend bij en dan wil ik nog maar twee dagen paard gaan geven per week. Want al die dunne ontlasting lijkt me voor hem ook niet prettig.
Laatst gewijzigd door Does72 op di 23 jan 2018, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#3329503
eelke schreef:En? Hoe was de poep vandaag?
Zoals ik al hoopte, het was vrij dun. Dus ik ga ervan uit dat het bot nu allemaal verteerd is en er dus binnen 24 uur uit was.
Nu ga ik moed verzamelen om het komend weekend weer opnieuw te proberen. Met de nieuwe percentages.
Voorlopig heb ik nog konijnen delen genoeg in de vriezer dus daar moet ik het voorlopig mee doen. Nadeel is dus wel dat de stukken vrij klein zijn. Ik ga het dus maar zo goed mogelijk plat slaan en voor hem vasthouden.
#3329513
Abiri schreef:Ik geef kiezebrink. Daar zitten rib lappen met rib in. Maar het is maar 10% bot, dus logisch dat het wat dunner is. Hij vind het overigens heel erg lekker en ik vind het vlees er goed uitzien. Niet zo'n bloederige toestand na ontdooien. Morgen krijgt hij konijn, daar zit meer bot in dus dat gaat beter qua ontlasting.
Over een paar weken komt er eend bij en dan wil ik nog maar twee dagen paard gaan geven per week. Want al die dunne ontlasting lijkt me voor hem ook niet prettig.
Nu ga ik even flauw doen, maar alleen om je meer inzicht te geven.

Eerder is hier al gesproken over beginnersbotten (kip, eend, konijn, parelhoen, kwartel). Dit zijn beginnersbotten omdat ze vrij zacht zijn. Botten voor gevorderde honden zoals ribben en haas is harder. Hoe harder het bot, hoe meer mineralen (o.a. calcium).

Hoe harder het bot (binnen de grenzen van wat een hond aankan qua gebit en vertering uiteraard), hoe minder je er van hoeft te geven om voldoende mineralen te voeren. Paardenrib is hard. Ongemalen is dat veel te hard en absoluut ongeschikt om te voeren. Dus heb je in een kvv maar 10% (of een klein beetje meer gezien de dunne ontlasting) nodig om voldoende te voeren. Kans is groot dat jou hond op bijvoorbeeld 12% prima ontlasting heeft, terwijl een konijnkvv 15-20% bot zou moeten bevatten voor goede ontlasting. En die ontlasting is in de regel een prima graatmeter voor het inschatten hoeveel bot er in een menu nodig is.

Als je volledig gaat barfen, leer je hier vanzelf mee omgaan. En ook als je kvv voert merk je vanzelf hoe hij op de verschillende soorten en % reageert. Ik voerde zelf altijd beginnersbot. Ribben vond ik akelig als mijn hond die at, dus die voerde ik niet vaak. Haas wel, maar daar gaf ik meestal iets kleinere porties van, dan van bijvoorbeeld zachte konijnkarkasjes. Gewoon omdat je op den duur van je eigen hond weet waar die het goed op doet. Sommige honden krijgen van elke botsoort exact even grote porties en doen het daar ook prima op hoor, het is geen hele spannende wetenschap. Maar het is wel goed om te realiseren waar onze beoordeling van zachte en harde botten vandaan komt en welk effect dat heeft. Dat is het leuke van vers voeren, dat je met dit soort dingen daar op in kan spelen.
#3329529
Ik wil daar wel aan toevoegen dat je ook met de grootte van het dier rekening moet houden.
Paarden en runderbot is gewoon te hard omdat die dieren te groot zijn en de botten te dik. Maar kwartel vb is op zich geen zacht bot, maar verteert eenvoudig en kan eenvoudig gekauwd worden omdat het zo'n dunne botjes zijn. Maar per gewicht aan bot bevat kwartelbot dus behoorlijk wat calcium. Meer dan pakweg parelhoenbot, hoewel kwartel wel als zachter bot wordt ervaren. Gewoon omdat het zo'n klein vogeltje is.

Meestal kan je wel zeggen dat hoe groter het dier, hoe harder het bot maar dat is volgens mij geen rechtstreekse link enkel met het calciumgehalte maar ook zeker met de dikte van de botten. Je kan ook zeggen dat wild harder bot heeft dan gekweekt dier en dat is wel gerelateerd aan het calciumgehalte. Daar kan je dus zeker minder van voeren.
#3329532
Kaela schreef:Nu ga ik even flauw doen, maar alleen om je meer inzicht te geven.

Eerder is hier al gesproken over beginnersbotten (kip, eend, konijn, parelhoen, kwartel). Dit zijn beginnersbotten omdat ze vrij zacht zijn. Botten voor gevorderde honden zoals ribben en haas is harder. Hoe harder het bot, hoe meer mineralen (o.a. calcium).

Hoe harder het bot (binnen de grenzen van wat een hond aankan qua gebit en vertering uiteraard), hoe minder je er van hoeft te geven om voldoende mineralen te voeren. Paardenrib is hard. Ongemalen is dat veel te hard en absoluut ongeschikt om te voeren. Dus heb je in een kvv maar 10% (of een klein beetje meer gezien de dunne ontlasting) nodig om voldoende te voeren. Kans is groot dat jou hond op bijvoorbeeld 12% prima ontlasting heeft, terwijl een konijnkvv 15-20% bot zou moeten bevatten voor goede ontlasting. En die ontlasting is in de regel een prima graatmeter voor het inschatten hoeveel bot er in een menu nodig is.

Als je volledig gaat barfen, leer je hier vanzelf mee omgaan. En ook als je kvv voert merk je vanzelf hoe hij op de verschillende soorten en % reageert. Ik voerde zelf altijd beginnersbot. Ribben vond ik akelig als mijn hond die at, dus die voerde ik niet vaak. Haas wel, maar daar gaf ik meestal iets kleinere porties van, dan van bijvoorbeeld zachte konijnkarkasjes. Gewoon omdat je op den duur van je eigen hond weet waar die het goed op doet. Sommige honden krijgen van elke botsoort exact even grote porties en doen het daar ook prima op hoor, het is geen hele spannende wetenschap. Maar het is wel goed om te realiseren waar onze beoordeling van zachte en harde botten vandaan komt en welk effect dat heeft. Dat is het leuke van vers voeren, dat je met dit soort dingen daar op in kan spelen.
Weer wat geleerd!! Ik dacht dat het percentage voldoende zei, maar dat is dus niet zo. Het heeft ook nog te maken met de hardheid van het bot. Wat mij in ieder geval duidelijk is, is dat hij op kvv paard van kiezebrink zachte ontlasting heeft en op konijn prima ontlasting. Zover zijn we nu al :)
Bedankt voor je uitleg. Ik vind het helemaal niet flauw, ben er juist heel blij mee.
#3329533
pearlsofpassion schreef:Ik wil daar wel aan toevoegen dat je ook met de grootte van het dier rekening moet houden.
Paarden en runderbot is gewoon te hard omdat die dieren te groot zijn en de botten te dik. Maar kwartel vb is op zich geen zacht bot, maar verteert eenvoudig en kan eenvoudig gekauwd worden omdat het zo'n dunne botjes zijn. Maar per gewicht aan bot bevat kwartelbot dus behoorlijk wat calcium. Meer dan pakweg parelhoenbot, hoewel kwartel wel als zachter bot wordt ervaren. Gewoon omdat het zo'n klein vogeltje is.

Meestal kan je wel zeggen dat hoe groter het dier, hoe harder het bot maar dat is volgens mij geen rechtstreekse link enkel met het calciumgehalte maar ook zeker met de dikte van de botten. Je kan ook zeggen dat wild harder bot heeft dan gekweekt dier en dat is wel gerelateerd aan het calciumgehalte. Daar kan je dus zeker minder van voeren.
Is er geen lijstje of een overzicht van welk dier hoeveel calcium in de botten heeft of zoiets? Lijkt me wel interessant.
#3329543
Abiri schreef:Is er geen lijstje of een overzicht van welk dier hoeveel calcium in de botten heeft of zoiets? Lijkt me wel interessant.
Dat verschilt ook per leeftijd van het dier. Een jong dier heeft zachtere botjes dan een oud dier. Daarom geven we bijvoorbeeld wel lamsribbetjes (van bij voorkeur jonge lammeren, want met 11 maanden heet het ook nog lam) maar geen schapenribben. Een kippetje van 4 weken kan je met een schaar door midden knippen, een oude, uitgelegde soepkip heeft harde botten, daar heb je echt wel een snoeischaar of bijltje bij nodig.
En ik heb nooit kwartels gehad, maar kwartels zijn doorgaans de zgn. ex-layer kwartels, oudere, uitgelegde kwartels, dus hard bot. Een jong kwarteltje is ook zacht.

Overigens vraag ik mij af: Op de verpakking van Kiezebrink Raw paardmix staat niet dat er bot in zit. Er staat alleen buiklap. Ook op hun website staat dat. Dus ik vraag me wel af hoe dat nou werkelijk zit.
#3329547
pike schreef:Dat verschilt ook per leeftijd van het dier. Een jong dier heeft zachtere botjes dan een oud dier. Daarom geven we bijvoorbeeld wel lamsribbetjes (van bij voorkeur jonge lammeren, want met 11 maanden heet het ook nog lam) maar geen schapenribben. Een kippetje van 4 weken kan je met een schaar door midden knippen, een oude, uitgelegde soepkip heeft harde botten, daar heb je echt wel een snoeischaar of bijltje bij nodig.
En ik heb nooit kwartels gehad, maar kwartels zijn doorgaans de zgn. ex-layer kwartels, oudere, uitgelegde kwartels, dus hard bot. Een jong kwarteltje is ook zacht.

Overigens vraag ik mij af: Op de verpakking van Kiezebrink Raw paardmix staat niet dat er bot in zit. Er staat alleen buiklap. Ook op hun website staat dat. Dus ik vraag me wel af hoe dat nou werkelijk zit.
Als ik thuis ben zal ik eens een foto maken van het etiket.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door