Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3325760
Hoe werkt dat eigenlijk als je barf gaat combineren met kvv, moet je dan per dag wisselen? Of kun je ook alleen in het weekend twee dagen barf achter elkaar geven en de rest kvv? Ik wil straks eerst kijken hoe hij het doet met barf en als dat goed gaat het langzaam uit gaan breiden naar meerdere dagen. Maar ik weet niet of ik die barf dagen moet spreiden of achter elkaar kan doen.
#3325765
Abiri schreef:Bedoel je dat ik het twee dagen achter elkaar kan doen?
Ja hoor, twee dagen, drie dagen, vier, maakt niet uit. Je weet hoeveel gram jouw hond geeft, en of dat nu dat aantal aan kvv is, of barf, dat maakt niet zo veel uit.

Wel even een beetje rekenen hoe je dan je orgaan en spiervlees enzo geeft, maar dat kun je natuurlijk van je week hoeveelheid gewoon door 7 doen, en dan weet je hoeveel er per dag nodig is. Als je het dan makkelijk wilt doen kun je ook twee dag porties orgaan geven op zaterdag, en twee dagporties spier op zondag, en dan zit je ook gewoon goed.
#3325770
eelke schreef:Ja hoor, twee dagen, drie dagen, vier, maakt niet uit. Je weet hoeveel gram jouw hond geeft, en of dat nu dat aantal aan kvv is, of barf, dat maakt niet zo veel uit.

Wel even een beetje rekenen hoe je dan je orgaan en spiervlees enzo geeft, maar dat kun je natuurlijk van je week hoeveelheid gewoon door 7 doen, en dan weet je hoeveel er per dag nodig is. Als je het dan makkelijk wilt doen kun je ook twee dag porties orgaan geven op zaterdag, en twee dagporties spier op zondag, en dan zit je ook gewoon goed.
Dank je wel voor de hulp weer :)
#3325889
pluk schreef:Combineren kan zeker. Er is een informatie topic over:
viewtopic.php?f=5&t=134935
Ik heb de info gelezen en ik ben weer heel wat wijzer geworden. Nog wel even een korte vraag, eigenlijk meer een check voor de zekerheid. Als ik maar twee dagen barf geef en vijf dagen kvv, hoef ik dan op die barf dagen geen orgaan vlees te geven? Ik las dat er genoeg orgaan in kvv zit en dat je beter wat meer spiervlees kan geven. Heb ik dit goed begrepen?
#3325890
Abiri schreef: Ik heb de info gelezen en ik ben weer heel wat wijzer geworden. Nog wel even een korte vraag, eigenlijk meer een check voor de zekerheid. Als ik maar twee dagen barf geef en vijf dagen kvv, hoef ik dan op die barf dagen geen orgaan vlees te geven? Ik las dat er genoeg orgaan in kvv zit en dat je beter wat meer spiervlees kan geven. Heb ik dit goed begrepen?
Voor de meeste kvv geldt dat er genoeg orgaan in zit dus bij 1 of 2 barfdagen kun je beter een goede kwaliteit spiervlees geven.

Of natuurlijk een volledig prooidier waar de organen nog inzitten. Bijv konijn, eend of kwartel. Of een zalmkop.
#3325891
Controleer wel even of er in de KVV die je voert ook specifiek nier vermeld staat als orgaan..... die wordt namelijk nogal eens vergeten bij veel producenten (of niet alle versies)
Als die niet vermeld staat zou ik die wel bijvoeren op Barfdagen, de rest van het orgaan is over het algemeen rijk vertegenwoordigd in KVV en kan je dan gerust achterwege laten en vervangen voor goed spiervlees
#3325912
Ina schreef:Controleer wel even of er in de KVV die je voert ook specifiek nier vermeld staat als orgaan..... die wordt namelijk nogal eens vergeten bij veel producenten (of niet alle versies)
Als die niet vermeld staat zou ik die wel bijvoeren op Barfdagen, de rest van het orgaan is over het algemeen rijk vertegenwoordigd in KVV en kan je dan gerust achterwege laten en vervangen voor goed spiervlees
+1

Dat viel me laatst ookal op. Een reden voor mij om toch te gaan kijken hoe ik op de korte termijn toch een aantal barf-dagen kan gaan invoeren...
#3329065
Nou, vandaag kreeg Zeno zijn eerste barf hap. Ik ben me eerlijk gezegd twee keer rot geschrokken! Hij kauwt drie keer en wil het dan al door slikken. En dan zijn de stukken nog te groot. Met als gevolg dat hij tot twee keer toe bijna stikte. Gelukkig kotste hij alles toen weer uit. Maar ik schrok me rot! Mijn man vindt het sowieso al niks dat barfen, dus die werd tot overmaat van ramp nog boos ook dat ik hem dit had gegeven. En zelf begon ik ook te denken :waar ben ik mee bezig...
Uiteindelijk heb ik de vleesbotjes (ze waren niet groot, het waren konijnen delen) maar vast gehouden en het in stukken laten trekken door hem. Dat ging gelukkig beter. Maar hij kauwt dus niet op de botten. Hoe ging dat bij jullie honden in het begin? En hoe leer ik hem kauwen??
#3329066
Abiri schreef:Nou, vandaag kreeg Zeno zijn eerste barf hap. Ik ben me eerlijk gezegd twee keer rot geschrokken! Hij kauwt drie keer en wil het dan al door slikken. En dan zijn de stukken nog te groot. Met als gevolg dat hij tot twee keer toe bijna stikte. Gelukkig kotste hij alles toen weer uit. Maar ik schrok me rot! Mijn man vindt het sowieso al niks dat barfen, dus die werd tot overmaat van ramp nog boos ook dat ik hem dit had gegeven. En zelf begon ik ook te denken :waar ben ik mee bezig...
Uiteindelijk heb ik de vleesbotjes (ze waren niet groot, het waren konijnen delen) maar vast gehouden en het in stukken laten trekken door hem. Dat ging gelukkig beter. Maar hij kauwt dus niet op de botten. Hoe ging dat bij jullie honden in het begin? En hoe leer ik hem kauwen??
Hij moet het kennelijk nog leren. En tot ie geleerd heeft dat hij vleesbotten moet inknippen met zijn daarvoor bestemde kiezen, moet jij hem daar maar even bij helpen door vleesbotten in te knippen met een goede snoeischaar of de botten even de pletten met een vleeshamer of achterkant bijltje. Komt goed :-* !
#3329067
En zo groot mogelijke stukken geven, maar daar wasje al achter?
Hoe groter de stukken hoe minder kans dat er daadwerkelijk wat vast komt te zitten.

Het is ook omdat het de eerste keer zo geweldig is dat hij het krijgt dat hij gaat schrokken. Denk maar aan een kind dat wat lekkers krijgt, dat is ook zo snel mogelijk op...
Eens hij eraan gewend is het dagelijks te krijgen, wordt hij normaal wel rustiger.

Vasthouden kan helpen maar let op dat hij niet denkt dat je het wil afpakken want dan gaat hij zeker schrokken.
#3329073
Lizzy schreef:Hij moet het kennelijk nog leren. En tot ie geleerd heeft dat hij vleesbotten moet inknippen met zijn daarvoor bestemde kiezen, moet jij hem daar maar even bij helpen door vleesbotten in te knippen met een goede snoeischaar of de botten even de pletten met een vleeshamer of achterkant bijltje. Komt goed :-* !
Bedoel je met inknippen dat ik de stukjes kleiner maak? Want dan kauwt hij nog steeds niet. Of maak je alleen de botten in het vlees stuk? Dan slikt hij het nog steeds in z'n geheel in ben ik bang.
Daarnaast zijn de ribbetjes van konijn best puntig en scherp heb ik gemerkt, ik heb mezelf eraan geprikt, kan dit geen kwaad bij het door slikken? Straks maakt het zijn slokdarm stuk...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door