Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3322266
Abiri schreef:Verdorie, nu heb ik al het vlees al besteld! Ik snap het argument dat kvv niet geheel zuiver kan zijn. De soort die ik heb, daar staat dat er een deel ribstuk inclusief rib in zit.
Nou ja, we zien het wel. We doen ons best en moeten hier nog veel over leren, dat is wel duidelijk. Ik weet nu wel dat ik daarna op konijn over zal gaan. En meer barf zal proberen.
Bedankt voor de adviezen weer.
Ik zou dan eerst maar gewoon ongeveer 6 weken dit proberen en kijken wat het je oplevert. Daarna kun je altijd nog kijken en beslissen wat je gaat doen (en kun je dus altijd nog konijn gaan geven). Succes! Ik hoop dat je dit al wat wijzer gaat maken!
#3322392
Lizzy schreef:Ik zou dan eerst maar gewoon ongeveer 6 weken dit proberen en kijken wat het je oplevert. Daarna kun je altijd nog kijken en beslissen wat je gaat doen (en kun je dus altijd nog konijn gaan geven). Succes! Ik hoop dat je dit al wat wijzer gaat maken!
Ja ik denk nu ook dat ik dat ga doen. En ik hoop ook dat deze zes weken ons wat wijzer gaan maken. Vooral dat zijn haar in ieder geval weer gaat aangroeien, dat is het voornaamste. Vooral met dit koude winterweer brrrr (hij heeft wel een winterjas hoor, maar in huis vindt hij het soms ook koud).
Maar alvast voor het geval ik over zes weken met konijn ga barfen....moet ik die "puntmutsjes" van konijn eerst kneuzen met een vleeshamer of kan je die gewoon in één keer geven? Nogmaals hij is niet gewend om bot zo te eten, dus ik weet niet wat hij ermee gaat doen.
#3322403
Abiri schreef:Wat fijn deze samenvatting :). Ik snap het nu ook steeds beter.
Maar ik heb nog wel een vraagje. Moet ik hoe dan ook zes weken konijn voeren? Ik bedoel als zijn haar verder uitvalt of als hij diarree krijgt gewoon doorgaan en volhouden? Hij is vers vlees al een poosje niet meer gewend, dus hij zal sowieso gaan reageren vermoed ik.
Als ik het gewoon zes weken moet volhouden ongeacht de reactie dan kan ik namelijk in één keer genoeg bestellen voor zes weken. Dat scheelt weer.
De dierenarts zal morgen wel met een speciale brok aankomen vermoed ik. Ik hoop dat ik haar kan overtuigen van mijn plan.
Iemand ervaring met bestellen bij animalfoodexpress.nl? Is dat wat? Komt het goed bevroren aan?
Ik kan alleen je laatste vraag beantwoorden en dat is "ja". Ik heb er 2 x besteld en het kwam goed aan.
Voor wat betreft die brok is het het beste om beleefd maar HEEL duidelijk te zeggen "ik heb ervoor gekozen het met een vers dieeet, eliminatie-dieet te proberen". Punt. Niet vragen maar mededelen ;-)

Suzanne
#3322409
Abiri schreef:Ja ik denk nu ook dat ik dat ga doen. En ik hoop ook dat deze zes weken ons wat wijzer gaan maken. Vooral dat zijn haar in ieder geval weer gaat aangroeien, dat is het voornaamste. Vooral met dit koude winterweer brrrr (hij heeft wel een winterjas hoor, maar in huis vindt hij het soms ook koud).
Maar alvast voor het geval ik over zes weken met konijn ga barfen....moet ik die "puntmutsjes" van konijn eerst kneuzen met een vleeshamer of kan je die gewoon in één keer geven? Nogmaals hij is niet gewend om bot zo te eten, dus ik weet niet wat hij ermee gaat doen.
Och je kunt best natuurlijk even kijken wat ie er mee doet, wie weet is het een talent! Kneuzen kan altijd nog natuurlijk.
#3325309
Weet iemand hoe lang het eigenlijk duurt voordat haar van een hond weer aangroeit? Hij heeft niet echt kale plekken, maar het is op sommige plaatsen erg dun geworden. We zijn nu drie weken bezig met het verse vlees (paard) en ik vraag me af wanneer ik verschil zal kunnen merken. Hij jeukt in ieder geval bijna niet meer, dus wat dat betreft is er al verbetering. Nu de haargroei nog.
#3325321
Oh dat kan heel lang duren. Gijs zijn poot was in augustus geschoren, en in december was dat nog lang niet op normale lengte terug. Joep had 1,5 maar geleden en korstje op zijn bil, ook daar is het haar nu net dunnetjes terug aan het groeien.
#3325332
Abiri schreef:Weet iemand hoe lang het eigenlijk duurt voordat haar van een hond weer aangroeit? Hij heeft niet echt kale plekken, maar het is op sommige plaatsen erg dun geworden. We zijn nu drie weken bezig met het verse vlees (paard) en ik vraag me af wanneer ik verschil zal kunnen merken. Hij jeukt in ieder geval bijna niet meer, dus wat dat betreft is er al verbetering. Nu de haargroei nog.
Dat kan best een hele tijd duren , ik las in een eerdere posting dat je hondje ook nog brok heeft gehad
Het zou (nu dus ) dubbelop kunnen gaan ( de ontgifting )

Ik heb hier ooit een hond gehad (slecht gevoede herplaatser ) die was zo goed als kaal geworden toen ik haar overzette op vers
Ze stonk enorm , en er kwam heel veel drab uit al haar lichaamsopeningen
Het heeft een maand of acht geduurd , toen had ze weer een prachtige gezonde vacht
#3325333
smulpaap schreef:Dat kan best een hele tijd duren , ik las in een eerdere posting dat je hondje ook nog brok heeft gehad
Het zou (nu dus ) dubbelop kunnen gaan ( de ontgifting )

Ik heb hier ooit een hond gehad (slecht gevoede herplaatser ) die was zo goed als kaal geworden toen ik haar overzette op vers
Ze stonk enorm , en er kwam heel veel drab uit al haar lichaamsopeningen
Het heeft een maand of acht geduurd , toen had ze weer een prachtige gezonde vacht
Wat bedoel je met dubbel op? Dat het eerst erger wordt?
#3325334
eelke schreef:Oh dat kan heel lang duren. Gijs zijn poot was in augustus geschoren, en in december was dat nog lang niet op normale lengte terug. Joep had 1,5 maar geleden en korstje op zijn bil, ook daar is het haar nu net dunnetjes terug aan het groeien.
Oké dan weet ik dus dat het lang kan duren en dat ik daar niet teveel naar moet kijken of het goed met hem gaat. De jeuk die minder wordt is dan een betere graadmeter.
Dan ga ik over drie weken dus ook gewoon konijn toevoegen als de jeuk nog steeds (bijna) weg is. Dan kan ik er waarschijnlijk vanuit gaan dat paard goed gaat.
Bedankt voor de reactie!
#3325449
Lizzy schreef: Als je een eliminatie dieet wilt doen, moet je dat echt wel goed doen, want anders kun je het net zo goed laten. Je kiest dus een diersoort uit dat je hond nog niet eerder gegeten heeft en daarvan geef je de vleesbotten, spiervlees, orgaanvlees en daarnaast geef je niet. Echt helemaal niets. Geen snack, niet van straat eten, niets. Je moet dit 6 weken lang volhouden. Zie je in deze 6 weken nul verbetering, kun je er vanuit gaan dat je hond of ook niet tegen konijn kan of geen voedselallergie heeft.

Goed, konijn is dus handig want dat bevat ook zachte vleesbotten. Helaas heeft Floris24 alleen konijnenbouten in de aanbieding voor december: viewtopic.php?f=4&t=135775. Maar misschien dat je hem kunt vragen of hij bijv. hele konijnen voor je kan regelen of de bouten en organen. Islam Centrum in Rotterdam had ooit ook hele konijnen dus hen zou je ook nog kunnen bellen. En dan voer je in die 6 weken konijnkarkas of bouten (40%), orgaanvlees in de vorm van nier, lever en hart (10%) en de rest spiervlees van het konijn. Het makkelijkst voer je gewoon iedere dag alle 3 deze onderdelen. Overigens kun je dit ook doen met eend, ik zie dat je dat nog niet eerder gegeven hebt. Eend is misschien wel nog makkelijker om aan te komen. Floris24 heeft meer eend producten. Moet je alleen nog lever zien te scoren. Waar woon je in de buurt?
Je had het in dit bericht over karkas of bouten 40% en dan 10% Orgaan en de rest spier. Bedoel je dan dat ik 50% spiervlees moet geven? In de rekenhulp die ik had gebruikt stond 45% Vleesbot ipv 40% en 25% spiervlees. Dat zijn hele andere verhoudingen. Heeft dat met het elimineren te maken? Ik wil binnenkort gaan bestellen en zou graag weten welke verhoudingen ik het beste kan aanhouden.
#3325455
Ik denk dat in dat rekenvoorbeeld 20% orgaan zit maar daarvan is de helft pens... in konijn zit geen pens dus jij voert 10% orgaan ( hart lever nier)
40/45 % vleesbot(of zelfs 50% als het zeer goed bevleesd is) mag allemaal, het is even de vraag waar jouw hond het ' goed op doet.
De rest van je menu bestaat voorlopig nog uit spiervlees.
#3325471
Abiri schreef: Je had het in dit bericht over karkas of bouten 40% en dan 10% Orgaan en de rest spier. Bedoel je dan dat ik 50% spiervlees moet geven? In de rekenhulp die ik had gebruikt stond 45% Vleesbot ipv 40% en 25% spiervlees. Dat zijn hele andere verhoudingen. Heeft dat met het elimineren te maken? Ik wil binnenkort gaan bestellen en zou graag weten welke verhoudingen ik het beste kan aanhouden.
De percentages die Lizzy noemt staan los van het eliminatiedieet. Als je gaat elimineren begin je met slechts van één diersoort vleesbot, spiervlees en orgaanvlees te geven. En niets anders. En de verhoudingen die je daarbij aanhoudt zijn de verhoudingen waar je hond het goed op doet. Dat geldt altijd, of je nou elimineert of niet. De percentages van Lizzy zijn een mooi gemiddelde zeg maar, waar de meeste honden wel mee overweg kunnen.
Konijnkarkas bevat meer bot en minder vlees dan een konijnenbout. Dus als je karkas voert geef je daarvan bijv. 40%, zeker als dat karkas nogal kaal is, met daarbij 10% orgaan en de overige 50% is dan spiervlees.
De konijnenbout kan je wat hoger inschalen, daar zit een heleboel vlees aan, ik zou zeggen minimaal 50% vleesbot, en dan blijft er 40% voor het spiervlees over.
Kijk hoe de hond het er op doet en pas desnoods de percentages aan als de ontlasting te hard (vleesbotpercentage omlaag brengen) danwel te zacht is (vleesbotpercentage omhoog brengen).
De juiste verhoudingen voor jouw hond leer je dus al doende. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door