Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Monique77
#3321213
Ok, Barf sta ik helemaal achter !
De honden doen het er goed op, en buiten de porties maken eens in de maand vindt ik het geen moeite, maar .....

De groentemix daarentegen ::)

Met 4 honden gaat de groentemix er altijd zo doorheen, dus ben regelmatig de klos om het te maken

Ik maak de groentemix van een soort of 10-12, welke ik door de sapcentrifuge doe en dan invries per portie

Gezien ik altijd enorm lang bezig ben met deze mix maken, vraag ik me af of er geen alternatieve zijn waar ik nog niets vanaf weet :biggrin2:

Iemand ? Of ben ik gewoon de enige die het een hels karwei vindt om te maken .......

En ja, ik weer dat er genoeg mensen zijn die van die gemengde zakken diepvriesgroente kopen, maar ik kan alleen zakken vinden met koolsoorten met wortel, en dat vindt ik nou net weer iets te eenzijdig
Door Lizzy
#3321218
Ik vind het ook een rot klus. Maar ja, ik doe het al 20 jaar en er zullen nog wel 20 jaar minimaal bij komen :biggrin2: :biggrin2:

En als je het mij vraagt is er geen goed alternatief. Je kunt natuurlijk af en toe ook gekookte groenten geven (en dat goed afwisselen) maar ik vind dat zelf niet gelijk staan aan rauwe groentenmix. Ik doe het ook wel eens een paar dagen hoor, als ik geen zin heb om mix te maken. En dan doe ik er vaak wat spruitgroenten bij. Rauw/vers.
Door Anne in Zweden
#3321226
Ik denk dat iedereen groentemix maken het vervelendste vindt aan barfen. :biggrin2: Ik heb er ook een hekel aan, maar ik heb gemerkt dat het leed een stuk minder wordt als je gedegen materiaal hebt om mee te werken. Zelf gebruik ik een Vitamix-blender, die sjeest groente in no-time tot prut. Even een rondje koelkast, alles in de blender met genoeg water om het aan de draai te krijgen, en om het in te dikken blend ik er dan nog een paar handenvol noten doorheen. Dat gaat vrij snel, zelfs als ik een keertje vergeet groentemix te ontdooien (ik maak meestal voor twee weken tegelijk) heb ik in een paar minuten alsnog een mix 'op tafel'.
In principe valt een sapcentrifuge ook onder de noemer 'gedegen materiaal', maar het duurt daarmee wel een stuk langer dan met een blender.
Door Nikass
#3321229
Ik vind het eigenlijk wel meevallen (ga spontaan twijfelen of ik het dan wel goed doe :-\ ). Ik heb twee honden die elk maar 50 gram per dag nodig hebben, dus dat scheelt. Ik maak voor een weekje ofzo vooruit. Gewoon met de staafmixer. Favoriet zijn bietjes (die koop ik julienne), andijvie, afalfa, komkommer, sla en courgette. Pompoen ben ik wel te lui om helemaal te maken, dus ik koop een doosje uit de vriezer en kook dat.
Verder wissel ik af met de groente die ik zelf eet, bloemkool en broccoli en paksoi, wortel van de paarden, gekookte aardappel en sperzie- en snijbonen.
Ik geef ze meestal wat meer dan de richtlijn en ik vraag me eigenlijk af: "is het nadelig om teveel groente te geven?"
Door smulpaap
#3321242
Siberienne schreef:Er is een kant en klare te koop maar die heeft vrij veel aardappel en gekookte wortel

https://vriesvoer.nl/nl/groente-fruit/g ... gJKBPD_BwE

Voor de baaldagen in het kwadraat een optie?

Hier staan er trouwens nog meer

https://www.voerwijzer.com/groentenmixen-voor-de-hond/


Op de site van vriesvoer staan dan in elk geval nog wel percentages , dat vind ik dan wel weer een voordeel als je een kant en klare mix wilt kopen

Ik vind het ook best verleidelijk , met een smurf van nog geen 7 kg . En nee , ik vind het ook geen fijne klus
Maar toch , ik houd het maar in eigen hand
Ik merkte bv met mijn vorige viertal dat bloemkool niet zo goed werd verdragen , en broccoli veel beter
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3321254
Ik deed groentemix en gekookte groentes afwisselen. Ik zag de meerwaarde van een gevarieerde, goed gepureerde groentemix wel in, maar wat een werk. Dus ik gaf net zo makkelijk groente van wat wij bij het eten over hadden. Oscar vond dat ook veel lekkerder, dus die at dat makkelijker op. Groentemix moest ik mixen met ei of pens, anders was het bah.

Ik merkte om eerlijk te zijn geen verschil tussen gepureerde mix of gekookte groente. Terwijl ik het wel aan zijn vacht merkte als ik een tijdje niets gaf.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3321461
Bedankt voor jullie reacties, ben toch blij dat ik niet de enige ben die er elke keer weer de balen in heeft haha

Blender heb ik een goede staan, maar op de een of andere manier doe ik het liever met de sapcentrifuge, geen idee waarom maar dat voelt beter :biggrin2:

Die groentemix van Dogmeat heb ik 1x geprobeerd, maar a vinden mijn honden het niet lekker (en die smullen van mijn eigen gemaakte groentemix) en b, vindt ik het te eenzijdig

Dus ik ga morgen maar weer shoppen en dan maar weer mixen ::) :cool:
Door Lizzy
#3321492
Van de week ook weer gemixed. Ik de groeten schoon gemaakt en Leo eens laten mixen. Dat was wel relaxed :biggrin2:

En klagen dat hij deed! Ik zeg "man zeur niet, ik doe dit al 20 jaar". Toen was ie stil :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3321517
Ik ben gisteren ook weer bezig geweest, bijna 2 uur. Van schoonmaken tot in de keukenmachine tot in de bakjes tot in de vriezer.
Heb het geprobeerd in de blender maar dat ging niet echt fijn, dus maar weer in de keukenmachine.
Voor 1 maandje weer klaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door