Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#3320456
ivm de jeuk van Mup zou ik het fijn vinden als jullie eens naar haar menu willen kijken, voor geval daar tips heeft ter verbetering.

Ze kreeg altijd 2% van haar LG, maar sinds een paar weken 1,8% omdat ze wat aankwam. Procentuele verdeling vleesbot/spier/orgaan/pens/overige 50:25:10:10:5. Ik bestel per 4 weken, ontdooi de avond van tevoren in de koelkast en ze eet 1 x pd, 's avonds.

Vanaf feb dit jaar heeft ze gegeten, zonder enig vast patroon (allemaal regulier, niets bio):
Vleesbot:
parelhoenkarkas
Eendvleugel/bout/nek/rugstuk
kipkarkas/poot (met mate)
Haasrugstuk (wild)
Kalkoennek
(runderstrot)
Spiervlees:
Konijn (wild)
paard (snijsels & sukade)
rund
gans (wild)
hert (meestal tam)
Orgaan:
rundernier/hart/long
lamslever/long/hart
konijnennier
eendenhart/lever
kalkoenhart/lever
Pens: rund/schaap
Overige: zoals het uitkomt; groenten/sla/komkommer etc van onszelf die onze peuter op de grond gooit, 's morgens een stukje kaas van mijn vriend, af en toe een rauw ei, regelmatig stukje fruit.

alleen parelhoenkarkas & runderpens krijgt ze constant; eend zit er ook altijd wel bij, maar de vorm varieert. De rest kan er de ene maand wel bij zitten en de andere maand niet.
Voorheen kreeg ze ook vis, maar dat is ze gaandeweg gaan weigeren. Dat is het enige wat ik zelf kan bedenken ter vertering; visolie/zalmolie gaan toevoegen. En meer gericht groentenmix gaan voeren wellicht. Bio-orgaan is imo alleen nuttig voor lever.

Tips hoor ik graag! Alvast dank!
Door Lizzy
#3320467
Je menu ziet er geweldig uit! Daar mankeert echt niks aan behalve dat ik inderdaad serieus groenten zou gaan toevoegen (zoveel mogelijk bladgroenten - en we kunnen het hebben over wel of geen bio, maar voor groenten en orgaanvlees prefereer ik zo min mogelijk gif dus zoveel mogelijk bio). Ik zou inderdaad ook serieus visolie of wilde zalmolie gaan toevoegen (wilde zalmolie hebben we op dit moment alleen van Grizzly - mij bevalt dat prima!) want je menu is op deze manier niet rijk genoeg aan omega 3 vetzuren. En zeker bij jeuk zijn omega 3 vetzuren erg belangrijk.
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#3320532
Gelukkig!

Hoeveel vis zouden jullie toevoegen in dit geval?

Ik gebruik liever verse vis ipv visolie, die wil ik dan toevoegen aan de groentemix. Kiezebrink Alaska Zalm heeft ze wel altijd goed gegeten, en nog, dus ik ga met zalmlijven beginnen en fingers crossed dat ze haar groentemix dan net zo goed eet als nu met een beetje konijn erdoor...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door