Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3320416
Als je aan krachttraining doet dan denk ik dat je het eerder in hoogwaardige eiwitten (gevogelte, witvis, huttenkase) moet zoeken en eventueel koolhydraten in de vorm van gekookte of gepureerde bataat (ik zou een bulltype zeker geen granen geven), misschien kokosolie extra?
En niet in vette vleessoorten. Kijk eens naar mensen die aan krachttraining doen, die gaan ook niet heel veel eten en vetter eten. Mogelijk kan je in die hoek wat nuttige informatie vinden over voeding in combinatie met krachttraining.
Ik denk dat je het lichaam van je hond (lees: organen) behoorlijk belast met elke dag zoveel voer, zeker als het vet is :-\
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3320451
pike schreef:Als je aan krachttraining doet dan denk ik dat je het eerder in hoogwaardige eiwitten (gevogelte, witvis, huttenkase) moet zoeken en eventueel koolhydraten in de vorm van gekookte of gepureerde bataat (ik zou een bulltype zeker geen granen geven), misschien kokosolie extra?
En niet in vette vleessoorten. Kijk eens naar mensen die aan krachttraining doen, die gaan ook niet heel veel eten en vetter eten. Mogelijk kan je in die hoek wat nuttige informatie vinden over voeding in combinatie met krachttraining.
Ik denk dat je het lichaam van je hond (lees: organen) behoorlijk belast met elke dag zoveel voer, zeker als het vet is :-\
Dat is niet waar, als je krachttraining doet, ga je wel veel meer eten. En dan vooral heel hoogwaardig, dus zo puur mogelijk eiwitten, koolhydraten en een beetje van de beste vetten. Wat neerkomt op veel kip, groente, rijst en dingen als vette vis.
Om mijzelf even als voorbeeld te geven, ik zit nu met 1 keer per week cirquit training en 2 keer per week hardlopen op 1700 calorien per dag en blijf stabiel in gewicht, vorig jaar rond deze tijd zat ik op 2500 calorien per dag, viel ik af en nam mijn spiermassa toe.


Ik zou hoe dan ook niet vetter gaan voeren. En met 1,5 kilo voor een hond van 20 kilo, zou ik me ook af gaan vragen of je niet simpelweg aan de max van je hond zit. Er zit een grens aan meer trainen en meer voeren = beter in conditie. En die grens lijkt me bij deze gegevens in ieder geval heel dicht in de buurt.
Ik ben dan ook wel benieuwd naar foto's van de huidige conditie, misschien is er dan nog iets zinnigers te zeggen.
Door Siberienne
#3320452
Doe je krachttraining of wil je een opgeblazen body builder type hond?

Functionele kracht hoeft niet met meer spiermassa gepaard te gaan. Het gaat vaak eerst om recruitment van de spiervezels, dat wil zeggen efficiënter gebruik. Dat voel je in spiertonus maar zie je lang niet altijd in dikke spierbundels.

Van meer vet krijg je geen dikkere spierbundels
Gebruikersavatar
Door pike
#3320542
Kaela schreef:Dat is niet waar, als je krachttraining doet, ga je wel veel meer eten. En dan vooral heel hoogwaardig, dus zo puur mogelijk eiwitten, koolhydraten en een beetje van de beste vetten. Wat neerkomt op veel kip, groente, rijst en dingen als vette vis.
Om mijzelf even als voorbeeld te geven, ik zit nu met 1 keer per week cirquit training en 2 keer per week hardlopen op 1700 calorien per dag en blijf stabiel in gewicht, vorig jaar rond deze tijd zat ik op 2500 calorien per dag, viel ik af en nam mijn spiermassa toe.


Ik zou hoe dan ook niet vetter gaan voeren. En met 1,5 kilo voor een hond van 20 kilo, zou ik me ook af gaan vragen of je niet simpelweg aan de max van je hond zit. Er zit een grens aan meer trainen en meer voeren = beter in conditie. En die grens lijkt me bij deze gegevens in ieder geval heel dicht in de buurt.
Ik ben dan ook wel benieuwd naar foto's van de huidige conditie, misschien is er dan nog iets zinnigers te zeggen.
Oke, wel meer dus. Maar wel hoogwaardig, dus daarmee zat ik wel goed. En goede vetten. Vette diersoorten als lam en geit passen daar m.i. niet bij.
Maar (toch nog even off topic), 1700 kcal per dag voor een volwassen persoon, dat is toch ook niet veel of? Als ik zie dat de aanbevolen hoeveelheid kcal. voor een volwassen vrouw tot 50 jaar 2000 per dag is? Ik denk wel dat de absolute hoeveelheid meer wordt, als je enkel een beetje van de beste vetten eet. Want vet levert de meeste kcal en als je daar maar weinig van eet zal je meer uit de andere groepen moeten eten om aan je kcal te komen, en dan heb je meer volume aan voedsel om aan diezelfde hoeveelheid kcal te komen. Of zie ik dat verkeerd?


Maar om terug te komen op de hond, ik ben het met je eens dat het wel eens gewoon te veel zou kunnen worden voor de hond. En dat vetter voeren meer kwaad dan goed doet. Er zijn grenzen aan wat je kan voeren en trainen. Dagelijks 3 uur per dag training, ik denk dat een dagje tussendoor met een relaxte wandeling of rustige arbeid hem geen kwaad zou doen. Spieren moeten ook kunnen herstellen na zware training. Krijgen ze nooit die gelegenheid zal de hond eerder slechter dan beter worden.
Door Siberienne
#3320564
pike schreef:

Maar om terug te komen op de hond, ik ben het met je eens dat het wel eens gewoon te veel zou kunnen worden voor de hond. En dat vetter voeren meer kwaad dan goed doet. Er zijn grenzen aan wat je kan voeren en trainen. Dagelijks 3 uur per dag training, ik denk dat een dagje tussendoor met een relaxte wandeling of rustige arbeid hem geen kwaad zou doen. Spieren moeten ook kunnen herstellen na zware training. Krijgen ze nooit die gelegenheid zal de hond eerder slechter dan beter worden.
+1
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3320589
pike schreef:Oke, wel meer dus. Maar wel hoogwaardig, dus daarmee zat ik wel goed. En goede vetten. Vette diersoorten als lam en geit passen daar m.i. niet bij.
Maar (toch nog even off topic), 1700 kcal per dag voor een volwassen persoon, dat is toch ook niet veel of? Als ik zie dat de aanbevolen hoeveelheid kcal. voor een volwassen vrouw tot 50 jaar 2000 per dag is? Ik denk wel dat de absolute hoeveelheid meer wordt, als je enkel een beetje van de beste vetten eet. Want vet levert de meeste kcal en als je daar maar weinig van eet zal je meer uit de andere groepen moeten eten om aan je kcal te komen, en dan heb je meer volume aan voedsel om aan diezelfde hoeveelheid kcal te komen. Of zie ik dat verkeerd?

De gemiddelde aanbevolen hoeveelheid kcal is 2000. En een gemiddelde is een getal wat dan meestal voor maar weinig mensen geld. Mijn verhaal is ook wel genuanceerder, ik heb vorig jaar heel pittig gesport (hoge verbranding) en ben daar toen Oscar in mei ziek werd vrij plots mee gestopt. En dan ga je aankomen, zeker als je dan ook wat aan minder gezond eten gaat doen. Nu heb ik, na 3 maanden niet sporten, dat ik op 1700 ckal niet afval, maar ga ik mijn sporten (gericht!) opschroeven, dan ga ik wel weer afvallen. Of als ik gelijk zou willen blijven in gewicht, dan zou ik weer meer kunnen gaan eten.
Nou is het niet zo dat ik hier heel strikt mee omga ofzo hoor. Het kost me momenteel weer enorm veel moeite om gezondere keuzes te gaan maken na een periode waarin ik alle touwtjes heb laten vieren. Stel je vooral geen strak lijf en gezond etend persoon voor bij mij ;D .

Maar wat je eet, maakt zeker super veel uit. Vetten geven heel veel calorien en nemen dan de plek in van andere voedinsstoffen. Zijn diverse mooie plaatjes van en dat geldt natuurlijk precies zo voor een hondenmenu. Vet is heel belangrijk en onmisbaar, maar wel in verhouding tot de rest van het menu.

Afbeelding



Maar om terug te komen op de hond, ik ben het met je eens dat het wel eens gewoon te veel zou kunnen worden voor de hond. En dat vetter voeren meer kwaad dan goed doet. Er zijn grenzen aan wat je kan voeren en trainen. Dagelijks 3 uur per dag training, ik denk dat een dagje tussendoor met een relaxte wandeling of rustige arbeid hem geen kwaad zou doen. Spieren moeten ook kunnen herstellen na zware training. Krijgen ze nooit die gelegenheid zal de hond eerder slechter dan beter worden.
Heel waar, spieren groeien in rust.

Ik blijf nieuwsgierig naar een foto van de betreffende hond en het soort show waar op voorbereid wordt. Zonder waardeoordeel, maar als je doel helder is en duidelijk(er) is waar je nu staat, kan misschien nog een goede tip gegeven worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door