Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door judith vd
#3317550
Diza en Emy zijn allebei gezonde honden en hebben geen allergieën of ziektes waarvoor ze supplementen krijgen.
Beide eten hetzelfde (behalve dan dat vreetzak Emy zeker het dubbele eet :eat: ).
Hun menu bestaat voor beide uit 10% groentemix, die meestal bestaat uit spinazie, wortel, zoete aardappel, courgette, boontjes, venkel en knoflook. 1x per week krijgen ze zalm. Voor de rest konijn, paard, rund, kip, kalkoen, hert, parelhoen en haas.
Niets hiervan is biologisch.
Ik probeer niet al teveel kip te geven. Ze krijgen geen rundernier.

Is het zinvol om hier een supplement aan toe te voegen. Zo ja: welke en waarom?

Groet,

Judith
Door Lizzy
#3317561
judith vd schreef:Diza en Emy zijn allebei gezonde honden en hebben geen allergieën of ziektes waarvoor ze supplementen krijgen.
Beide eten hetzelfde (behalve dan dat vreetzak Emy zeker het dubbele eet :eat: ).
Hun menu bestaat voor beide uit 10% groentemix, die meestal bestaat uit spinazie, wortel, zoete aardappel, courgette, boontjes, venkel en knoflook. 1x per week krijgen ze zalm. Voor de rest konijn, paard, rund, kip, kalkoen, hert, parelhoen en haas.
Niets hiervan is biologisch.
Ik probeer niet al teveel kip te geven. Ze krijgen geen rundernier.

Is het zinvol om hier een supplement aan toe te voegen. Zo ja: welke en waarom?

Groet,

Judith
Ik geef zelf al een jaartje of.... ik denk twee grizzly wilde zalmolie (alle andere zalmolie is van gekweekt en dat vind ik niet gezond). Ik merk toch wel iets verschil in glans van de vacht. Ik geef dat voor vitamine D maar vooral omega 3 vetzuren. Dat zou je kunnen overdenken, om ook iets van visolie toe te voegen. Ik geef zelf ook eens per week (ongeveer he) wat tarwekiemolie voor de vitamine E. Een BARF menu is daar niet erg rijk aan (en de meeste KVV's al helemaal niet, tenzij ze een premix bevatten of zoals Bandit maiskiemolie). Ik merk geen verschil hoor, maar dat geef ik dan voor de zekerheid. Dus iets waar ruim vitamine E in zit is altijd wel goed, denk ik.
Door Kuikuhnek
#3317567
Hier naast de kvv ook grizly zalmolie. Zijn vacht is perfect en hij verhaart zo goed als niet.
Geen idee of het daardoor komt maar goed.
Daarnaast Primeval puppy gelatinaat.
Voor de pezen, en gewrichten.
Hebben wij gedaan omdat onze pup een mogelijke afwijking aan een elleboog had.
Dat is allemaal opgelost.
Kwam het daardoor? Geen idee, maar wij gaan er wel mee door.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3317832
Lizzy schreef:Ik geef zelf al een jaartje of.... ik denk twee grizzly wilde zalmolie (alle andere zalmolie is van gekweekt en dat vind ik niet gezond). Ik merk toch wel iets verschil in glans van de vacht. Ik geef dat voor vitamine D maar vooral omega 3 vetzuren. Dat zou je kunnen overdenken, om ook iets van visolie toe te voegen. Ik geef zelf ook eens per week (ongeveer he) wat tarwekiemolie voor de vitamine E. Een BARF menu is daar niet erg rijk aan (en de meeste KVV's al helemaal niet, tenzij ze een premix bevatten of zoals Bandit maiskiemolie). Ik merk geen verschil hoor, maar dat geef ik dan voor de zekerheid. Dus iets waar ruim vitamine E in zit is altijd wel goed, denk ik.
Zelf slik ik (oa) ook krilolie (omega 3) om het teveel aan omega 6, wat we via ander voedsel binnen krijgen, recht te trekken. Dit gaat volgens mij niet op voor honden. Wat denk jij?
Ik ga me ns verdiepen in de vitamine E.
kakocavi schreef:Hert, parelhoen en haas is misschien officieel niet biologisch maar wordt niet intensief gehouden. Paard meestal ook niet.

Ik vind dat je een mooi, veelzijdig menu hebt.
Dank je wel!
(was de 2 eitjes per week vergeten te vermelden)
Door Lizzy
#3317867
judith vd schreef:Zelf slik ik (oa) ook krilolie (omega 3) om het teveel aan omega 6, wat we via ander voedsel binnen krijgen, recht te trekken. Dit gaat volgens mij niet op voor honden. Wat denk jij?
Ik ga me ns verdiepen in de vitamine E.
Ja, dit gaat ook op voor honden. In verhouding tot omega 6 krijgen ze te weinig omega 3 binnen. Of teveel omega 6, het is maar hoe je het bekijkt. De verhouding omega 6:3 in plofkip is 21:1. Gemiddeld zit er in het vlees dat wij voeren weinig omega 3 en veel omega 6. Echt wild vlees vormt daar een uitzondering op. Maar de verhouding wild vlees versus bio-industrievlees is in de meeste BARF maaltijden ook laag (voor wild) en hoog (voor plof).

Wat meer leesvoer:

https://healthypets.mercola.com/sites/h ... ealth.aspx

Ik vind je menu er trouwens ook heel goed uit zien hoor!
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3317873
Lizzy schreef:Ja, dit gaat ook op voor honden. In verhouding tot omega 6 krijgen ze te weinig omega 3 binnen. Of teveel omega 6, het is maar hoe je het bekijkt. De verhouding omega 6:3 in plofkip is 21:1. Gemiddeld zit er in het vlees dat wij voeren weinig omega 3 en veel omega 6. Echt wild vlees vormt daar een uitzondering op. Maar de verhouding wild vlees versus bio-industrievlees is in de meeste BARF maaltijden ook laag (voor wild) en hoog (voor plof).

Wat meer leesvoer:

https://healthypets.mercola.com/sites/h ... ealth.aspx

Ik vind je menu er trouwens ook heel goed uit zien hoor!
Duidelijk verhaal. Dank je wel!
Door Siberienne
#3317878
Lizzy schreef:Ja, dit gaat ook op voor honden. In verhouding tot omega 6 krijgen ze te weinig omega 3 binnen. Of teveel omega 6, het is maar hoe je het bekijkt. De verhouding omega 6:3 in plofkip is 21:1. Gemiddeld zit er in het vlees dat wij voeren weinig omega 3 en veel omega 6. Echt wild vlees vormt daar een uitzondering op. Maar de verhouding wild vlees versus bio-industrievlees is in de meeste BARF maaltijden ook laag (voor wild) en hoog (voor plof).

Wat meer leesvoer:

https://healthypets.mercola.com/sites/h ... ealth.aspx

Ik vind je menu er trouwens ook heel goed uit zien hoor!

Even een sideline, als ik het goed begrepen heb zijn omega 3 vetzuren uit vis ook weer anders dan die uit plantaardige bron. Die laatste bevatten vooral ALA terwijl Mn EPA en DHA nodig zijn (honden kunnen ALA wel beperkt omzetten, las ik, maar het is een moeizaam proces en gebeurt maar beperkt). In veel commerciële hondenvoer zit trouwens lijnzaadolie als bron van omega 3, wat dus volstrekt inferieur is aan de omega 3 uit zalmolie, die meer EPA en DHA bevat. Maar mag dus wel op de verpakking staan 'bevat omega 3'.

Nou zou ik Spot graag gaan suppleren - zijn dieet is tenslotte niet optimaal. Maar hij reageert qua darmen slecht op alles van zalm of vette vis. Dan is het meteen weer hommeles. Ik durf dus de zalmolie niet echt te gebruiken. Heb jij nog een tip voor een ander product met veel omega 3? Hij krijgt nu zijn dieetvoer en olijfolie en groentenmix.
Door Lizzy
#3317887
Siberienne schreef:Even een sideline, als ik het goed begrepen heb zijn omega 3 vetzuren uit vis ook weer anders dan die uit plantaardige bron. Die laatste bevatten vooral ALA terwijl Mn EPA en DHA nodig zijn (honden kunnen ALA wel beperkt omzetten, las ik, maar het is een moeizaam proces en gebeurt maar beperkt). In veel commerciële hondenvoer zit trouwens lijnzaadolie als bron van omega 3, wat dus volstrekt inferieur is aan de omega 3 uit zalmolie, die meer EPA en DHA bevat. Maar mag dus wel op de verpakking staan 'bevat omega 3'.

Nou zou ik Spot graag gaan suppleren - zijn dieet is tenslotte niet optimaal. Maar hij reageert qua darmen slecht op alles van zalm of vette vis. Dan is het meteen weer hommeles. Ik durf dus de zalmolie niet echt te gebruiken. Heb jij nog een tip voor een ander product met veel omega 3? Hij krijgt nu zijn dieetvoer en olijfolie en groentenmix.
Ja, ik hoor dat vaker hoor, honden die slecht reageren op visolie/zalmolie, qua darmen.... :-\ . Maar lijnzaadolie is inderdaad vrij zinloos voor honden :-\ . Krill olie schijnt veel minder vaak dit soort reacties te geven. Algenolie idem dito. Je zou die twee eens kunnen proberen!
Door Siberienne
#3317889
Lizzy schreef:Ja, ik hoor dat vaker hoor, honden die slecht reageren op visolie/zalmolie, qua darmen.... :-\ . Maar lijnzaadolie is inderdaad vrij zinloos voor honden :-\ . Krill olie schijnt veel minder vaak dit soort reacties te geven. Algenolie idem dito. Je zou die twee eens kunnen proberen!
Ga ik dat proberen, Thanx !
Hopelijk maakt dat verschil voor het 'grote verharen' dat weer begonnen is. Oude vacht laat slecht los, hij houdt niet van kammen en de vacht kan beter zullen we maar zeggen....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door