Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3309845
De NOS heeft journalisten die tijdens komkommertijd in de koffiehoek zaten te hangen en dachten "wat zullen we nu weer eens gaan doen? Weet je wat, laten we eens wat oude hazen uit de sloot gaan halen!". En zo geschieden.

Neemt niet weg trouwens dat we best na kunnen denken over of het voeren van wilde haas slim is. Het is onbekend met welke biovar de hond besmet is geraakt. Je hebt er 3 die voor ons van belang zijn, 1, 2 en 3. Nummer 2 is een vorm die eigenlijk niet schadelijk is voor mensen. Zijn hazen altijd hiermee besmet, lijkt het risico mij niet erg groot om gewoon haas te blijven voeren, hoewel ik me dan wel afvraag waarom de hond in kwestie is geëuthanaseerd :g:. Op Internet kun je vooral vinden dat dieren worden geëuthanaseerd om risico's voor de volksgezondheid uit te sluiten. Dus was de hond misschien besmet met biovar 1 ? Een veel gevaarlijkere variant voor de mens!

Wie het weet mag het zeggen!

Goed, gaat dit natuurlijk "maar" om 1 geval.... Dit is ook de eerste keer dat ik er van hoor, en laten we wel wezen: we meten dat over 20 jaar. OK, voerde we in de begin jaren echt nog geen haas. Maar laten we zeggen wel de afgelopen 10 jaar. Eén geval in de 10 jaar. Tuurlijk is ieder geval er één teveel maar zouden we daarom haas van het menu af moeten halen?

(en voordat je denkt "met Nederlandse haas zit ik wel veilig", zoals fabrikanten als DARF prak rond beginnen te gillen. Bij de Europese wilde haas wordt ook wel eens de Brucella Suis (biovar type 2) aangetroffen ::) ).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door