Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nikass
#3314684
Kunnen jullie mij helpen met het volgende: mijn jonge reu (anderhalf), opgevoed met kvv, krijgt sinds kort helft van de week kvv en andere helft Barf.
Hij vindt alles lekker :)
Hij heeft alleen regelmatig problemen met vleesbot. Hij krijgt vooralsnog alleen eendenekken en kipvleugels en eet die meestal als eerste uit zijn bak. Hij kauwt er wel op, maar eet wel vrij snel/gejaagd.
Een flink aantal uren na het eten (meestal in de nacht) moet hij overgeven. Hij geeft een mooi pakketje gras over, met een stukje bot erin. Op zich niet zo'n drama, maar toch wel vervelend dat dit ongeveer één op de twee barf maaltijden gebeurt.
Hij heeft altijd een gevoelige spijsvertering gehad, hij poept ook vaak en hij heeft van pup af aan altijd gras gegeten.
Verder is het een levendige, blije hond.
Hoe kan ik hem beter "leren" vleesbot eten?
Hebben jullie nog algemene tips voor zijn gevoelige maagje?
Door src_esther
#3314687
Ik denk eerst al het andere geven behalve het vleesbot. Als hij dat op heeft dan het vleesbot.

En wat betreft vaak poepen, dat deed mij reu (3,5) eigenlijk ook tot voor kort. Toen hij met 14 maanden uit Spanje kwam, kakte hij 7 tot 8 keer per dag. Eenmaal over op KVV was het lange tijd 4 tot 5 keer. Daarna lang 2 tot 4 keer en inmiddels is het vaak slechts 1 keer, soms 2x, heel soms nog 3x, maar in dat laatste geval heeft hij eigenlijk te veel te eten gehad. Soms heeft hij haast en neemt hij niet de tijd en zit hij na een paar minuten alweer, dat tel ik dan als 1x.
Door Nikass
#3314693
Mijn reu is een rashond en heb ik vanaf tien weken en heeft sindsdien kvv gegeten. Maar ik moet zeggen, hij doet dat ook vooral als we ergens heengaan. Altijd zakjes mee, want ook al is hij goed uitgeweest, op vreemd terrein moet hij altijd ;)
Ik denk dus dat dat wellicht ook te maken heeft met spanning of met territorium gedrag.

Esther: dat ga ik proberen!

NB: mijn Spaanse kan heel goed Barf eten, ook kale karkasjes ed, zij is wel erg gericht op eten, maar neemt voor zoiets toch veel meer de tijd. Ze is een rustiger karakter.
Mijn reu is -vind ik - nog erg jong voor zijn anderhalf. Je zou m qua gedrag jonger schatten.
Door Nikass
#3314796
Ik heb t eens even bestudeerd gisteren :) ; mijn Spaanse eet eerst (bijna) alle vleesjes en groenten uit haar bak alvorens in alle rust haar vleesbot te gaan eten. (dus zij doet het volgens jullie advies haha)
Gisteren heb ik dus beide maaltijden mijn reu pas zijn eendennek gegeven toen hij de rest op had en vannacht heeft hij in elk geval niet overgegeven. Dus bedankt voor de tip! We zetten dit voorlopig zo door ;)
Door El_Kato
#3314804
Een tijdje geleden had een van onze honden verteringsproblemen en toen begreep ik dat niet alle honden goed op nekken reageren. Misschien ook een idee om de de nekken te schrappen en karkassen te geven..
Door Nikass
#3314847
Nee geen karkassen, dat gaat echt nog niet. Het moet wel goed bevreesd bot zijn.
Ik denk niet dat het aan de nekken op zich ligt, want hij had her ook met de biologische kipvleugels.
Gisteren is het helemaal goed gegaan door het vleesbot als laatste te geven, dus dit blijf ik nu even proberen.
Thanks voor het meedenken allemaal!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3314849
Nikass schreef:Nee geen karkassen, dat gaat echt nog niet. Het moet wel goed bevreesd bot zijn.
Ik denk niet dat het aan de nekken op zich ligt, want hij had her ook met de biologische kipvleugels.
Gisteren is het helemaal goed gegaan door het vleesbot als laatste te geven, dus dit blijf ik nu even proberen.
Thanks voor het meedenken allemaal!
Karkassen horen ook goed bevleesd te zijn. (ik vind je spelfout heel grappig ;D )

Nekken zijn notoire werveltjes-uit-laten-kosters. Wervels hebben de neiging om erg hard bot te zijn en als het lijf dat een beetje té vindt, wordt het uitgekotst. Niets ergs, zo regelt de natuur dat. Ik zou vanuit dat opzicht dus ook aanraden om karkassen te gaan voeren, dan is de kans veel kleiner dat het bot te hard is.

Bij stress wordt de vertering meestal wat minder goed, dus het is ook vrij logisch dat hij vaker overgeeft als je na het eten weggaat. Ik zou persoonlijk voeren als je na het voeren een lange periode rust kan bieden. Lekker uitbuiken en het lichaam de kans geven het verteringsproces optimaal te laten werken.
Door Nikass
#3314940
Oh dat wist ik niet dat nekken harder waren. Dan wil ik wel op zoek naar goed bevLeesd ( ;) ) karkas. Wat ik tot nu toe heb gezien was nogal kaal, vandaar.

Heb ik ergens gezegd dat ik na het eten weg ga of was dat gewoon een opmerking in het algemeen?
Ik ga heel weinig s'avonds weg en hij geeft voornamelijk s'nachts over. (dan heeft hij rond zes of zeven uur gegeten en geeft over om 3 uur snachts of later)

Hij heeft soms last van stress. Ik had vroeger een Duitse x Mechelse herder die in haar jonge jaren last had van stress. Bij haar uitte zich dat door af en toe midden in de nacht ineens uit te moeten. Het zou ermee te maken kunnen hebben maar ik verwacht het niet echt (hoewel ik de stress wel serieus neem!) omdat het nu (vooralsnog) goed gaat nu hij zijn vleesbot als laatste eet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3314944
Nikass schreef:Oh dat wist ik niet dat nekken harder waren. Dan wil ik wel op zoek naar goed bevLeesd ( ;) ) karkas. Wat ik tot nu toe heb gezien was nogal kaal, vandaar.

Heb ik ergens gezegd dat ik na het eten weg ga of was dat gewoon een opmerking in het algemeen?
Ik ga heel weinig s'avonds weg en hij geeft voornamelijk s'nachts over. (dan heeft hij rond zes of zeven uur gegeten en geeft over om 3 uur snachts of later)

Hij heeft soms last van stress. Ik had vroeger een Duitse x Mechelse herder die in haar jonge jaren last had van stress. Bij haar uitte zich dat door af en toe midden in de nacht ineens uit te moeten. Het zou ermee te maken kunnen hebben maar ik verwacht het niet echt (hoewel ik de stress wel serieus neem!) omdat het nu (vooralsnog) goed gaat nu hij zijn vleesbot als laatste eet.
Nikass schreef:Mijn reu is een rashond en heb ik vanaf tien weken en heeft sindsdien kvv gegeten. Maar ik moet zeggen, hij doet dat ook vooral als we ergens heengaan. Altijd zakjes mee, want ook al is hij goed uitgeweest, op vreemd terrein moet hij altijd ;)
Ik denk dus dat dat wellicht ook te maken heeft met spanning of met territorium gedrag.
Maar dat kan ik natuurlijk helemaal verkeerd geïnterpreteerd hebben, dus dan mag je dat negeren!
Door Nikass
#3314981
Oh ik snap het, beetje verwarrend geschreven :)
Het overgeven doet hij s nachts, en ik ga dus weinig s avonds weg
Het poepen doet hij sowieso redelijk veel, maar vooral op vreemd terrein moet hij altijd.

Vooralsnog werkt de strategie van het later geven, behalve dat hij nu door heeft dat ik nog iets achterhou en dat is wel heel interessant ;)
Dus nu moet ik daar weer even handig in worden haha

Mijn Spaanse dame is een heel lief en rustig karakter, maar van sommige dingen kan ze wel nerveus worden. Bij haar vergeleken lijkt mijn reu altijd heel dapper, stapt overal op af, haantje de voorste. Maar ik kom er steeds meer achter dat mijn dat ook een beetje zijn strategie is, en dat hij dan soms eigenlijk best een beetje bang is. Nu ik dat zie en me realiseer kan ik daar gelukkig beter op inspelen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3315080
Kaela schreef:Karkassen horen ook goed bevleesd te zijn. (ik vind je spelfout heel grappig ;D )

Nekken zijn notoire werveltjes-uit-laten-kosters. Wervels hebben de neiging om erg hard bot te zijn en als het lijf dat een beetje té vindt, wordt het uitgekotst. Niets ergs, zo regelt de natuur dat. Ik zou vanuit dat opzicht dus ook aanraden om karkassen te gaan voeren, dan is de kans veel kleiner dat het bot te hard is.

Bij stress wordt de vertering meestal wat minder goed, dus het is ook vrij logisch dat hij vaker overgeeft als je na het eten weggaat. Ik zou persoonlijk voeren als je na het voeren een lange periode rust kan bieden. Lekker uitbuiken en het lichaam de kans geven het verteringsproces optimaal te laten werken.
Ik vind jouw tikfout ook erg grappig :biggrin2: Ik zie de kosters al aan een lijntje uitgelaten worden :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3315094
pike schreef:Ik vind jouw tikfout ook erg grappig :biggrin2: Ik zie de kosters al aan een lijntje uitgelaten worden :biggrin2:
Haha wordt wel een lollig topic zo...
Door Nikass
#3319149
El_Kato schreef:Een tijdje geleden had een van onze honden verteringsproblemen en toen begreep ik dat niet alle honden goed op nekken reageren. Misschien ook een idee om de de nekken te schrappen en karkassen te geven..
Even een update: sinds ik de nekken heb geschrapt gaat het heel goed. Ik probeer nu rustig uit wat hij kan eten. Vleugeltjes, borrelpootje en reeribben gaat prima, ook als hij het als eerste eet, of zonder ander vlees erbij. Dus het lijkt erop dat de nekken toch de boosdoener waren Bedankt nog voor de adviezen
Door Lizzy
#3319156
Nikass schreef:Even een update: sinds ik de nekken heb geschrapt gaat het heel goed. Ik probeer nu rustig uit wat hij kan eten. Vleugeltjes, borrelpootje en reeribben gaat prima, ook als hij het als eerste eet, of zonder ander vlees erbij. Dus het lijkt erop dat de nekken toch de boosdoener waren Bedankt nog voor de adviezen
Oh wat goed/fijn! Wat leuk dat je het meldt!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door