Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pip en Maggie
#3309219
Maggie krijgt momenteel Tamro kvv worst (250 gram per dag) en ik wil uiteindelijk naar 1 of 2 dagen barf, maar ik weet even niet hoe ik dat het beste kan doen qua verdeling...
Er zijn hier vast meer mensen die kvv en barf combineren.

DeeJay en Pip zaten altijd volledig op barf, daar had ik een keurig menu voor, met percentages waarop de vleessoorten aanpaste (maar de hoeveelheden per dag bleven hetzelfde) en ben ik pas begonnen toen de groei er uit was..

Kan ik dan voor Maggie (nu 5kg) 5/6 dagen kvv voeren en dan een menu van 2 dagen barf? En doe ik dit dan met dezelfde percentages als wanneer ik volledig barf zou geven?
Samenstelling van de worst: 60% spiervlees (bloedvlees) 15% organen (hart,lever,nier,pens) en 25% bevleesde karkas.
Op dit moment heb ik in de vriezer: kalkoenmix met lamspens en geitmix.
Woensdag komt mijn "nieuwe"vriezer en komen er meer variaties.

Moet ik nou bij de kvv ook nog groente toevoegen, en zo ja in welke hoeveelheden?
En hoe zat het ook al weer met ei, yoghurt/kwark en dat soort "toevoegingen"
Gebruikersavatar
Door Pip en Maggie
#3309224
Ik heb nu in de rekenhulp ingevoerd dat ze een behoefte heeft van 200 gram (dat is wat ze nu ongeveer ook aan kvv krijgt)
Met de volgende percentages:

vleesbot 50%
groente 10%
orgaanvlees incl pens 20%
spiervlees 20%

Wat per dag neer komt op:

100 gram vleesbot
20 gram groente
40 gram orgaanvlees
40 gram spiervlees

Mocht ik het idee hebben dat haar behoefte iets meer wordt, zal ze kvv bij krijgen, dus dan blijven de percentages hetzelfde?
Door Lizzy
#3309239
Pip en Maggie schreef:Maggie krijgt momenteel Tamro kvv worst (250 gram per dag) en ik wil uiteindelijk naar 1 of 2 dagen barf, maar ik weet even niet hoe ik dat het beste kan doen qua verdeling...
Er zijn hier vast meer mensen die kvv en barf combineren.

DeeJay en Pip zaten altijd volledig op barf, daar had ik een keurig menu voor, met percentages waarop de vleessoorten aanpaste (maar de hoeveelheden per dag bleven hetzelfde) en ben ik pas begonnen toen de groei er uit was..

Kan ik dan voor Maggie (nu 5kg) 5/6 dagen kvv voeren en dan een menu van 2 dagen barf? En doe ik dit dan met dezelfde percentages als wanneer ik volledig barf zou geven?
Samenstelling van de worst: 60% spiervlees (bloedvlees) 15% organen (hart,lever,nier,pens) en 25% bevleesde karkas.
Op dit moment heb ik in de vriezer: kalkoenmix met lamspens en geitmix.
Woensdag komt mijn "nieuwe"vriezer en komen er meer variaties.

Moet ik nou bij de kvv ook nog groente toevoegen, en zo ja in welke hoeveelheden?
En hoe zat het ook al weer met ei, yoghurt/kwark en dat soort "toevoegingen"
Je mag dezelfde percentages aanhouden. Maar heel krap komt het niet hoor met 2 dagen per week BARF.

In principe hoef je aan de KVV geen groenten toe te voegen maar kwaad kan het niet. Je kunt het ook alleen in je zelf samengestelde maaltijden geven (en bijv 1 dag spiervlees met groenten en een vleesbot en 1 dag orgaanvlees met groenten en vleesbot geven).

Toevoegingen mag je gewoon geven wanneer je zin hebt. Een rauw ei of twee per week voor een kleine/middelgrote hond is prima. Yoghurt/kwark: ze hebben het niet nodig maar als je zin hebt om het af en toe in de bak te gooien: prima.
Gebruikersavatar
Door Pip en Maggie
#3309245
Lizzy schreef:Je mag dezelfde percentages aanhouden. Maar heel krap komt het niet hoor met 2 dagen per week BARF.

In principe hoef je aan de KVV geen groenten toe te voegen maar kwaad kan het niet. Je kunt het ook alleen in je zelf samengestelde maaltijden geven (en bijv 1 dag spiervlees met groenten en een vleesbot en 1 dag orgaanvlees met groenten en vleesbot geven).

Toevoegingen mag je gewoon geven wanneer je zin hebt. Een rauw ei of twee per week voor een kleine/middelgrote hond is prima. Yoghurt/kwark: ze hebben het niet nodig maar als je zin hebt om het af en toe in de bak te gooien: prima.
Het lijkt mij vooral handig om af en toe eens kwark te geven voor als ze eens medicatie moet... (al is dat natuurlijk ook goed door kvv te doen :))
Door Lizzy
#3309260
Pip en Maggie schreef:Het lijkt mij vooral handig om af en toe eens kwark te geven voor als ze eens medicatie moet... (al is dat natuurlijk ook goed door kvv te doen :))
Ja, dat mag altijd hoor. Ze vinden dat zooo lekker :) (kwark dan he :biggrin2: ).
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3309341
Ik geef (bijna) volledig Barf :cool:

Maar ik heb lange tijd gemengd gegeven. Ik gaf voornamelijk grote kluiven en goed vlees. Favoriet was hier eens in de 2 weken een zalmkop.
Ik maakte gebruik van andere percentages, ik gaf 50% bot en zo'n 30-40% vlees. Ik gebruikte rubberen muffinvormpjes om groente-mix in te maken, daar deed ik dan een beetje orgaan bij. Ik gaf weinig orgaan en helemaal geen kip omdat ik ervan uit ging dat hij dit genoeg via de KVV binnen zou krijgen.
Ik ben begonnen met het weekend Barf, later zo'n 4-5 dagen Barf en nu dus bijna volledig. Helaas kan ik niet meer aan zalmkoppen komen, dus dat is wat hier nog als KVV gegeven wordt. En verder is het wel fijn om een rol in stukjes in de vriezer te hebben liggen, Jacy heeft altijd moeite gehad met zijn gewicht en als ik hem te mager vind, kan ik er makkelijk een stuk rol bijgeven :)
Door Nikass
#3309944
Ik ga ook combineren. heb nu langere tijd kvv gevoerd, regelmatig wel eens iets lekkers erbij, maar wil nu drie of vier dagen per week ´serieus´ barf voeren.
Ik heb een praktisch vraagje: ik krijg straks mijn spiervlees en vleesbot gevroren binnen per kilo. Hoe maak ik daar kleine pakjes van? Kan ik dat bevroren van elkaar afhalen (bijvoorbeeld eendennekken, konijnkarkas, paardenspiervlees)? Eerst ontdooien en dan weer invriezen lijkt me niet zo´n beste optie? Hoe doen jullie dat?
En ik lees nu hierboven dat ik ook een dag orgaanvlees, groenten, vleesbot kan geven en een andere dag spiervlees, groenten, vleesbot? Is het dan nog wel compleet genoeg?

Wat betreft zalm: kun je zalmbuikranden zien als het spiervlees in een barf menu?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3309946
Nikass schreef:Ik ga ook combineren. heb nu langere tijd kvv gevoerd, regelmatig wel eens iets lekkers erbij, maar wil nu drie of vier dagen per week ´serieus´ barf voeren.
Ik heb een praktisch vraagje: ik krijg straks mijn spiervlees en vleesbot gevroren binnen per kilo. Hoe maak ik daar kleine pakjes van? Kan ik dat bevroren van elkaar afhalen (bijvoorbeeld eendennekken, konijnkarkas, paardenspiervlees)? Eerst ontdooien en dan weer invriezen lijkt me niet zo´n beste optie? Hoe doen jullie dat?
En ik lees nu hierboven dat ik ook een dag orgaanvlees, groenten, vleesbot kan geven en een andere dag spiervlees, groenten, vleesbot? Is het dan nog wel compleet genoeg?

Wat betreft zalm: kun je zalmbuikranden zien als het spiervlees in een barf menu?
Vleesbot kun je iets laten ontdooien en daarna kun je de stukken vaak wel van elkaar trekken en portioneren met een hakmes of snoeischaar.
Orgaan en spiervlees laat je ook iets ontdooien en vervolgens kun je er stukken afsnijden of hakken.
Tip: gebruik huishoud handschoenen.
Nog een tip: plan je menu zo dat je 2 dagen hetzelfde vleesbot achter elkaar geeft. Dan kun je grotere stukken verpakken en dan in tweeën delen als het ontdooit is.

Je kunt inderdaad prima de ene dag spiervlees n de andere dag orgaan geven. Vleesbot geef je wel elke dag.

Zalmbuikrand kun je idd als spiervlees geven.
Door Nikass
#3313610
Nog even over zalm; kan je zalmlijven als vleesbot beschouwen? Kan ik er bij gemalen zalmlijven vanuit gaan dat daar vlees en bot in zit?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3313611
Nikass schreef:Nog even over zalm; kan je zalmlijven als vleesbot beschouwen? Kan ik er bij gemalen zalmlijven vanuit gaan dat daar vlees en bot in zit?
Zalmlijven bevatten de graat nog en reken ik dus als vleesbot. Ik hou er wel rekening mee dat t erg vet is en combineer t altijd met mager spiervlees om spugen of diarree te voorkomen.

Bij gemalen zou ik ook aannemen dat er graat en vlees in zit.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3313615
Ik reken dat er bot in zit, maar minder sterk. Als je begrijpt wat ik bedoel....
Ik behandel het alsof er minder bot in zit dan er graat in zit. Omdat het vet laxerend werkt en omdat graat toch geen echt bot is. Minder calcium ed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door