Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Manon
#3307405
Voor de afronding van een onderzoek was ik benieuwd hoeveel % van de honden vlees gevoerd krijgen. Ik kan nergens cijfers vinden (zowel echte onderzoeken, maar ook niks gefundeerds op internet). Heeft hier iemand een idee of wat gelezen?
Door Lizzy
#3307408
Nee, eerlijk gezegd geen idee! Bij mijn weten is zoiets ook nog nooit echt onderzocht. Ik denk zelf dat het percentage tegenvalt. Heel laag is dus. Ik heb ooit wel eens cijfers voorbij zien komen hoor, maar volgens mij was dat ook een beetje uit de duim gezogen. Ik ga ff zoeken voor de zekerheid en als het toch interessant is meld ik me. Ik heb zelfs de vraag een keer Internationaal gesteld en heb daar eigenlijk ook 3 keer niks van geleerd. Ja, dat er gewoon geen cijfers bekend zijn.
Door kakocavi
#3307693
De vraag is ook welke definitie je wilt aanhouden. Gaat het ook om mensen die af en toe vlees bijvoeren naast de brokken? Hoe vaak voeren ze dat? Gaat het om rauw of mag gekookt ook?
Gebruikersavatar
Door Manon
#3307750
kakocavi schreef:De vraag is ook welke definitie je wilt aanhouden. Gaat het ook om mensen die af en toe vlees bijvoeren naast de brokken? Hoe vaak voeren ze dat? Gaat het om rauw of mag gekookt ook?
Het gaat er eigenlijk om hoeveel mensen hun honden rauwe botten voeren (evt. in gemalen vorm) als hoofdvoeding.
Door Suzanne
#3307880
Ik mag eigenlijk hopen dat niemand rauwe botten als hoofdvoer geeft ;-((( Want dan gaat men enorm scheef met de correcte verhoudingen.

Het lijkt me wel interessant om te onderzoeken, dus ik zou zeggen; zet een enquete op en laat die door zoveel mogelijk mensen invullen.

Ik heb het idee dat veruit de meeste honden brok krijgen, al dan niet met incidenteel aangevuld wat kvv.
Daarna denk ik dat het voeren van kvv-brok "samen" (het 1 in de ochtend, het ander in de avond) veel voorkomt,
Dan "uitsluitend kvv", gevold door Barf-zelf samenstellen.

Zeker het kvv-voeren komt meer en meer in zwang, maar dat is meer een gevoel dan dat ik daar cijfers over heb.
Suzanne
Gebruikersavatar
Door pike
#3307987
Suzanne schreef:Ik mag eigenlijk hopen dat niemand rauwe botten als hoofdvoer geeft ;-((( Want dan gaat men enorm scheef met de correcte verhoudingen.

Het lijkt me wel interessant om te onderzoeken, dus ik zou zeggen; zet een enquete op en laat die door zoveel mogelijk mensen invullen.

Ik heb het idee dat veruit de meeste honden brok krijgen, al dan niet met incidenteel aangevuld wat kvv.
Daarna denk ik dat het voeren van kvv-brok "samen" (het 1 in de ochtend, het ander in de avond) veel voorkomt,
Dan "uitsluitend kvv", gevold door Barf-zelf samenstellen.

Zeker het kvv-voeren komt meer en meer in zwang, maar dat is meer een gevoel dan dat ik daar cijfers over heb.
Suzanne
Dat hangt dan van je definitie van rauw bot af. Ik neem aan dat er vleesbot bedoeld wordt. En dat vormt bij een barfmenu wel de hoofdmoot met 40-50% van het totaal. Of als het rijk bevleesd is -zoals complete bouten bijvoorbeeld- zelfs 60-70% van het totaal.

Mijn indruk is dat er maar weinig echte barfers zijn.
Door smulpaap
#3307999
Ik hoor hier van andere hondenbezitters nogal eens dat men weleens kvv geeft , want dat is weer eens iets nieuws voor de hond
KVV is dus wel redelijk ingeburgerd
Maar men heeft altijd brok in huis , vergeten te ontdooien ..... teveel gedoe met inkopen of vriesruimte , brok is toch makkelijker
Echte barfers kom ik zelden tegen hier .
Door Siberienne
#3308004
Suzanne schreef:Ik mag eigenlijk hopen dat niemand rauwe botten als hoofdvoer geeft ;-((( Want dan gaat men enorm scheef met de correcte verhoudingen.

Het lijkt me wel interessant om te onderzoeken, dus ik zou zeggen; zet een enquete op en laat die door zoveel mogelijk mensen invullen.

Ik heb het idee dat veruit de meeste honden brok krijgen, al dan niet met incidenteel aangevuld wat kvv.
Daarna denk ik dat het voeren van kvv-brok "samen" (het 1 in de ochtend, het ander in de avond) veel voorkomt,
Dan "uitsluitend kvv", gevold door Barf-zelf samenstellen.

Zeker het kvv-voeren komt meer en meer in zwang, maar dat is meer een gevoel dan dat ik daar cijfers over heb.
Suzanne
Het is nog best lastig lijkt me om dat goed uit te zoeken: hoe weet je zeker dat je een representatieve steekproef hebt voor je enquete?

Niet NL maar VS: http://www.petfoodindustry.com/articles ... food-diets
(Door een voedselfabrikamt die wil weten wat de afzetmarkt gaat zijn)
En de eerste bias: The anonymous survey was conducted with 1,826 cat and dog owners who identify themselves as “health conscious.”
Kortom, selectieve doelgroep want de mensen die "oh ja ook nog effe een pak hondenvoer naast de kant en klaar maaltijden uit de super" zitten hier al niet in...

Er is ook wel iets aan literatuur uit de VS:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19046026
Duitsland:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23242219
Helaas is dat 'home made diet' en niet per definitie rauw / barf

Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door