Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3309234
Spikkelneus schreef:Nee, dat klopt ook van geen kant. Het is allemaal orgaanvlees. Spiervlees is inderdaad datgene wat onder ´skeletspieren´ valt.
Maar er zijn dus hele hordes mensen die uit dat rijtje voeren en nauwelijks echt spiervlees, hooguit datgene wat aan het gevoerde bot vastzit.
Toch ´doen´ die honden het vaak ook prima. Het zal in elk geval beter zijn dan brok. Maar ik houd het liever op ´onze´ percentages :)
Ja, toch jammer hoor dat het zelf samenstellen zo afzakt...Hoewel? Tien jaar geleden promootte ook al een groep fanatiekelingen deze percentages (groot deel daarvan voert trouwens weer gezelli brokjes). Ik denk dat "het goedkoop" een grote rol speelt in deze (de keuze voor deze verhoudingen en de keuze om orgaanvlees tot spiervlees mee te rekenen).
Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3310190
Over dit onderwerp ben ik nog steeds aan het denken en praten.

Ik post het hier omdat ik en hopelijk jullie het ook een interresant onderwerp vinden.


Dit is een reactie dat ik kreeg over pens:
"Tripe is literally just muscle meat, it happens to have a perfect balance of calcium to phosphorus, but other than that it's not extraordinary. It's probiotics and enzymes are all useless after oxidising & freezing, but even if they weren't, they're not the ideal strains for a canine stomach anyway."

Dus als al die voordelen er niet meer zijn, dan blijven er niet heel veel positieve eigenschappen meer over van het voeren van pens, correct?
Door Lizzy
#3310235
Dutchness schreef:Over dit onderwerp ben ik nog steeds aan het denken en praten.

Ik post het hier omdat ik en hopelijk jullie het ook een interresant onderwerp vinden.


Dit is een reactie dat ik kreeg over pens:
"Tripe is literally just muscle meat, it happens to have a perfect balance of calcium to phosphorus, but other than that it's not extraordinary. It's probiotics and enzymes are all useless after oxidising & freezing, but even if they weren't, they're not the ideal strains for a canine stomach anyway."

Dus als al die voordelen er niet meer zijn, dan blijven er niet heel veel positieve eigenschappen meer over van het voeren van pens, correct?
Pens is niet te vergelijken met echt spiervlees. Het bevat veel minder voedingsstoffen. En hoezo een perfecte Ca/F balans? Wat is daar ideaal aan? Den enzymen en bacteriën zijn nog prima in leven hoor, na invriezen. En die zijn ook nog prima nuttig. Pens is gewoon leuk, als onderdeel van de rest. Niks meer en niks minder. We hadden een analyse van pens. En ik moet die nog steeds ergens hebben. Kan 'm alleen niet vinden :biggrin2:

Ik zoek nog even verder!
Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3310247
Btw dit was een reactie van de eigenaar van perfectlyrawsome:

"additionally diets that exceed 10-20% bone will begin to have a Ca:P ratio above 1:2:1...anything higher than 1:2 is not ideal for growing puppies, large, and giant breeds.

So stick to the 10% bone rule - increase slightly if your dog needs based on stool consistency (do not exceed 20%)"

Hier heeft ze het over de calcium - fosfor ratio. Er wordt aangegeven dat hoger dan 1:2 niet goed is voor groeiende Puppies?

Ik heb nog steeds dezelfde vraag, bestaat er een ideale verhouding. Moet haast wel als er ook een niet goede verhouding bestaat...?
Door Lizzy
#3310249
Dutchness schreef:Btw dit was een reactie van de eigenaar van perfectlyrawsome:

"additionally diets that exceed 10-20% bone will begin to have a Ca:P ratio above 1:2:1...anything higher than 1:2 is not ideal for growing puppies, large, and giant breeds.

So stick to the 10% bone rule - increase slightly if your dog needs based on stool consistency (do not exceed 20%)"

Hier heeft ze het over de calcium - fosfor ratio. Er wordt aangegeven dat hoger dan 1:2 niet goed is voor groeiende Puppies?

Ik heb nog steeds dezelfde vraag, bestaat er een ideale verhouding. Moet haast wel als er ook een niet goede verhouding bestaat...?
Ca/F ratio is niet het enige dat telt. Je moet Ca/F altijd zien in relatie tot kcal. Dus als jij een voer voert waar weinig calcium in zit, maar waar ook weinig kcal in zitten: moet je meer voeren en krijgt je hond dus veel calcium binnen.

Bij het voeren van vers (rauwe vleesbotten) is het Ca/F ook niet zo belangrijk. Een teveel aan calcium wordt weer uitgescheiden. En ja, er zijn pups die groeipijn krijgen en daarom tijdelijk een voer nodig hebben dat lager is aan calcium. Maar groeipijn is erfelijk en komt niet door de voeding...... Dat je de pijn en problemen kunt verminderen met lagere hoeveelheden calcium zegt dus niks over de oorzaak van het probleem.

En teveel calcium is niet goed. Teveel vet ook niet. Dus teveel pens is niet goed, teveel lever is niet goed (veel te veel vitamine A), teveel vleesbot is niet goed, teveel groenten is niet goed en daarom hanteer ik de percentages die ik hanteer (en daar zit best wat marge in natuurlijk - van 15% pens is nog nooit een hond dood gegaan. Van 5% of 15% of zelfs 20% groenten ook niet). Maar structureel je hond te weinig echt spiervlees, te weinig bot en teveel orgaanvlees voeren: lijkt mij niet gezond.
Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3310376
Lizzy, hier staat niet direct dat het vriezen van melkzuur bacterien ervoor zorgt dat er geen bacterien meer overblijven, maar er staat wel en dat geeft toch indirect aan dat er wat met de bacterien gebeurd als je het invriest (anders zou de freeze-dry techniek overbodig zijn):

"Freeze-drying or lyophilization is a convenient method for preservation of bacteria."

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25428024


Mag ik vragen waar jij hebt gelezen/geleerd dat invriezen van pens/melkzuur bacterien geen effect heeft op het ontdooide eindresultaat wat bacterien betreft?

Alvast super bedankt!!
Door Lizzy
#3310387
Heel eerlijk gezegd snap ik niet goed wat je wilt zeggen en wat je vraag is, met wat je hierboven geschreven hebt :-[ . Maar kennelijk wil je dus meer weten over de effecten van invriezen op lactobacillus?

Invriezen heeft natuurlijk wel iets invloed. Op alles, niet alleen op de bacteriën. Maar invriezen maakt de pens niet waardeloos en zorgt er ook niet voor dat alle bacteriën dood zijn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1500547

https://www.cambridge.org/core/journals ... F66A2F58C5

http://www.livestrong.com/article/48402 ... idophilus/

En hier ook een quote uit een onderzoek " Freezing was less damaging than freeze-drying". http://file.scirp.org/pdf/AiM_2015060311043819.pdf

Je kunt zelf nog veel meer lezen als je googled op lactobacillus survive freezing bijvoorbeeld.

Overigens kun je het zelf ook wel vaststellen. Je neemt kefir. Je vriest bloemetjes kefir in, je laat ze weer ontdooien en ze gaan gewoon weer verder met waar ze gebleven waren, namelijk kefir maken.
Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3310407
"The only part of tripe I'm saying is useless to a dog is the enzymes, which are largely destroyed upon exposure to oxygen, and the probiotics, which are incompatible with a carnivore's digestive tract. Freezing has an affect on what probiotics were originally present, but I'm not saying freezing renders them useless on its own - what I meant was they're not compatible with a dog to begin with. Does that make more sense? I hope so. I didn't explain well the other day and I didn't go into detail as I replied when I was out, that's my fault. I hope this was a bit clearer"

Dus de enzymen gaan dood zodra er zuurstof bij komt. En de probiotica zijn niet bruikbaar voor een carnivoor.

Ben toch benieuwd wat je hier van vind en of je het daar mee eens bent :)


Ik heb vervolgens gevraagd waarom een probiotica uit een winkel dan wel werkt, omdat het misschien om een ander soort probiotica gaat die wel geschikt is voor een carnivoor.

Antwoord:

"It depends on what probiotic you're buying but yes, powdered/capsule forms are different strains. Same goes for digestive enzymes, there's porcine pancreatic enzymes available and they tend to be the most common, then there's aspergillus and/or bromelain based veggie enzymes which can be a cause of allergies and further GI upset in some dogs."
Door Lizzy
#3310417
Over pens:

http://www.dogsnaturallymagazine.com/th ... -on-tripe/

http://www.rawessentials.co.nz/a-green-tripe/

http://ivcjournal.com/raw-green-tripe/

En dan ben ik nooit van mening geweest dat pens ideaal geweldig fantastisch voer is. Ja, het is geweldig, als onderdeel van. Daarom voer ik er ook maar 10% van. En als mijn honden op de AB moeten of aan de diarree zijn: krijgen ze een probiotica capsule van Solgar. Maar dat neemt niet weg dat pens wel degelijk melkzuurbacteriën bevat waar ie wat aan heeft, zoals acidophilus.
Door frodo quin
#3310427
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk een aanhanger ben van het NRV model ipv het barfmodel, al vind ik het barfmodel wel logischer als het om pens gaat. Mijn mening in deze is dat het twee modellen zijn die bewezen werken en dat je daar gerust een beetje kan tussen gaan hangen als je ten minste dat in verhouding doet. Verder is mijn overtuiging dat je naar het individu moet kijken.

Ik heb enkel katten en mijn ervaring is dat de meeste het goed deden op 15% orgaan en 15%bot (=30 tot 35%bevleesde botten) maar ik heb een uitzondering op die regel gehad die toch echt wel 45% bot nodig had. Ik voor bijna geheel wild en anders bio, wat de botten wel harder maakt natuurlijk.

Het model dat jij aanhaalt lijkt me persoonlijk niet oké, dat is natuurlijk vanuit mijn kennis en zeker ook gebrek aan kennis.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door