Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3301499
pearlsofpassion schreef:Als je je eigen menig wil.gaan vormen uit de verschillende meningen omtrend dit onderwerp zal je toch je gezond verstand en logisch denkvermogen moeten aanwenden. ;)
Maar wel gebaseerd op feiten en theoretische onderbouwingen. ::)
#3301500
Uiteraard. Niemand beweert hier iets anders.
Dat onderzoek waar ze konijnen voeren is alleszinds rommel. Er zijn een hele berg zaken die ze fout hebben gedaan. Veel slechter kan je het niet doen.
Het enige wat je eruit kan besluiten is dat enkel gemalen heel konijn voeren niet verstandig is. ::) Oh tiens...
Door eelke
#3301514
Questionmark schreef:
Maar wel gebaseerd op feiten en theoretische onderbouwingen. ::)
Het lastige is dat er achter vers voeren geen grote fabrikant als mars ofzo zot, met veel geld om studies uit te voeren.

Heb je de bieb hier al ontdekt? Daar staan wel wat artikelen over verschillende onderwerpen in.
Lizzy heeft ook zelf een boek geschreven. Te vinden op het website gedeelte van barfplaats, met nog meer boeken. Ik kan je even geen link sturen want ik zit mobiel, maar als je het niet kunt vinden geef dan even een seintje dan doe ik het morgen.
#3301519
eelke schreef:Het lastige is dat er achter vers voeren geen grote fabrikant als mars ofzo zot, met veel geld om studies uit te voeren.

Heb je de bieb hier al ontdekt? Daar staan wel wat artikelen over verschillende onderwerpen in.
Lizzy heeft ook zelf een boek geschreven. Te vinden op het website gedeelte van barfplaats, met nog meer boeken. Ik kan je even geen link sturen want ik zit mobiel, maar als je het niet kunt vinden geef dan even een seintje dan doe ik het morgen.
Het is inderdaad erg jammer dat er geen partijen zijn die hier goed onderzoek naar kunnen verrichten en die daar ook genoeg geld voor hebben.
Giganten als eukanuba, purina, e.d. hebben een giga budget en kunnen daarom hun onderzoeken uitvoerig doen. Daar moet ik wel gelijk een kanttekening plaatsen, namelijk dat het hier om de slager zijn eigen vlees keurt gaat (om maar in terminologie te blijven :biggrin2: ).

Dat zou fijn zijn!
Ik ga de bieb eens even verkennen.
Door ywa100
#3301524
Ik denk niet dat de mensen hier veel nadelen van vers voeren kunnen noemen, waaronder ik.
Als ik de voordelen moet noemen, heb ik aan pagina's niet genoeg.
Wil je nadelen van brok voeren, weet ik er héééél veel uit eigen ervaring.
Ik heb ook jaren nodig gehad om wakker te worden en voerde vroeger brok (van de DA!)
Sinds ongeveer 8 jaar voer ik Barf en KVV.
Mensen kunnen hier alleen antwoorden op hun eigen ervaring, maar blijkbaar wil jij liever wetenschappelijk bewijs (?) Hoe zie je dat voor je? Honden in een schuur zetten en de ene groep vers voeren en de andere brok? Nee, dank je! Ik heb genoeg gehad aan de ervaringen van andere mensen en inmiddels mijn eigen ervaringen!
.
Het is wel wetenschappelijk bewezen, dat als kinderen redelijkerwijs met bacteriën in aanraking komen, ze een betere immuniteit hebben en minder kans op allergieën. (Vooral boerderijkinderen)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hygi%C3%ABnehypothese
(of google er maar eens op!)

Uit eigen ervaring: Mijn dochter lag altijd bij de honden in de mand en is regelmatig "gewassen"
(niet dat ik dat nodig vond, maar het gebeurde). Mijn dochter is nooit ziek geweest op de normale kinderziektes na. De kinderen van mijn zus groeiden "steriel" op en stikken van de allergieën en waren constant ziek.
Zoals iedereen al zegt, moet je bij het bereiden van het eten van je hond, dezelfde hygiëneregels in acht nemen als je bij je eigen eten moet doen (kruisbesmetting e.d.).
Ik denk dat honden die vers gevoerd krijgen, minder schadelijke dingen bij zich hebben. daar ze veel gezonder zijn. Vroeger werd de DA rijk van mij, nu na 8 jaar is hij failliet :biggrin2: ;) .

Groetjes,
Yvonne
#3301527
ywa100 schreef:Ik denk niet dat de mensen hier veel nadelen van vers voeren kunnen noemen, waaronder ik.
Als ik de voordelen moet noemen, heb ik aan pagina's niet genoeg.
Wil je nadelen van brok voeren, weet ik er héééél veel uit eigen ervaring.
Ik heb ook jaren nodig gehad om wakker te worden en voerde vroeger brok (van de DA!)
Sinds ongeveer 8 jaar voer ik Barf en KVV.
Mensen kunnen hier alleen antwoorden op hun eigen ervaring, maar blijkbaar wil jij liever wetenschappelijk bewijs (?) Hoe zie je dat voor je? Honden in een schuur zetten en de ene groep vers voeren en de andere brok? Nee, dank je! Ik heb genoeg gehad aan de ervaringen van andere mensen en inmiddels mijn eigen ervaringen!
.
Het is wel wetenschappelijk bewezen, dat als kinderen redelijkerwijs met bacteriën in aanraking komen, ze een betere immuniteit hebben en minder kans op allergieën. (Vooral boerderijkinderen)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hygi%C3%ABnehypothese
(of google er maar eens op!)

Uit eigen ervaring: Mijn dochter lag altijd bij de honden in de mand en is regelmatig "gewassen"
(niet dat ik dat nodig vond, maar het gebeurde). Mijn dochter is nooit ziek geweest op de normale kinderziektes na. De kinderen van mijn zus groeiden "steriel" op en stikken van de allergieën en waren constant ziek.
Zoals iedereen al zegt, moet je bij het bereiden van het eten van je hond, dezelfde hygiëneregels in acht nemen als je bij je eigen eten moet doen (kruisbesmetting e.d.).
Ik denk dat honden die vers gevoerd krijgen, minder schadelijke dingen bij zich hebben. daar ze veel gezonder zijn. Vroeger werd de DA rijk van mij, nu na 8 jaar is hij failliet :biggrin2: ;) .

Groetjes,
Yvonne
Mijn wetenschappelijk bewijs hoeft niet afkomstig te zijn van dierproeven. Voedingsanalyses zijn ook goed.
Zo is er bijvoorbeeld aangetoond dat door het invriezen van vlees een aantal zaken grotendeels verloren gaan, zoals bijvoorbeeld taurine (onmisbaar element).
Wat kkv betreft, zou ik daar wel iets over willen lezen. Verder is er aangetoond dat in ontlasting van honden die barfen grotere concentraties (multi) resistente salmonella is aangetroffen, dan bij honden die droog voer aten. Nu hoeft dit niets te betekenen, maar het kan voornamelijk bij zwangere vrouwe problematisch worden.

Maar ja... Wat brokvoer betreft, ben ik hierprincipieel op tegen.

Complexe materie dus wat voeding betref. Maar dit geldt hetzelfde voor de menselijke voedingsindustrie...
Door ywa100
#3301529
Questionmark schreef:Mijn wetenschappelijk bewijs hoeft niet afkomstig te zijn van dierproeven. Voedingsanalyses zijn ook goed.
Zo is er bijvoorbeeld aangetoond dat door het invriezen van vlees een aantal zaken grotendeels verloren gaan, zoals bijvoorbeeld taurine (onmisbaar element).
Wat kkv betreft, zou ik daar wel iets over willen lezen. Verder is er aangetoond dat in ontlasting van honden die barfen grotere concentraties (multi) resistente salmonella is aangetroffen, dan bij honden die droog voer aten. Nu hoeft dit niets te betekenen, maar het kan voornamelijk bij zwangere vrouwe problematisch worden.

Maar ja... Wat brokvoer betreft, ben ik hierprincipieel op tegen.

Complexe materie dus wat voeding betref. Maar dit geldt hetzelfde voor de menselijke voedingsindustrie...
ik geloof dat op voerwijzer.com wel de verschillende KVV's onderzocht zijn?
En ik hoop toch wel dat je hond zijn behoefte netjes buiten doet ;D ;) ??
En ik was ook zwanger voor ik mijn dochter kreeg ;D !
#3301531
Questionmark schreef:Mijn wetenschappelijk bewijs hoeft niet afkomstig te zijn van dierproeven. Voedingsanalyses zijn ook goed.
Zo is er bijvoorbeeld aangetoond dat door het invriezen van vlees een aantal zaken grotendeels verloren gaan, zoals bijvoorbeeld taurine (onmisbaar element).
Wat kkv betreft, zou ik daar wel iets over willen lezen. Verder is er aangetoond dat in ontlasting van honden die barfen grotere concentraties (multi) resistente salmonella is aangetroffen, dan bij honden die droog voer aten. Nu hoeft dit niets te betekenen, maar het kan voornamelijk bij zwangere vrouwe problematisch worden.

Maar ja... Wat brokvoer betreft, ben ik hierprincipieel op tegen.

Complexe materie dus wat voeding betref. Maar dit geldt hetzelfde voor de menselijke voedingsindustrie...
Je bent principieel tegen brokken zeg je. Maar over vers voeren ben je ook nogal kritisch....Wat wil je nu eigenlijk?
Vraag me af waarom je zo diep graaft..... Ga gewoon Barfen of voer KVV en kijk hoe je hond erop reageert.
Dat is het beste bewijs toch?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3301535
Questionmark schreef:Zoals je eerder hebt kunnen lezen, heb ik geen zorgen, maar probeer ik een volledig beeld te krijgen van de voor -en nadelen van zowel droogvoer als rauw vlees. Het brokkenverhaal is mij wel duidelijk geworden na het lezen van diverse bronnen en het zien van docu's. Vers vlees is echter nieuw voor mij. Aangezien het wel over voedsel, dus gezondheid gaat van mijn toekomstige hond en gezin, vind ik het belangrijk om een volledig beeld te krijgen. Ik neem geen genoegen met uitspraken als: 'gezond verstand gebruiken', 'logisch nadenken', 'waar de hond het goed op doet'. Net zoals ik mij verdiep in voedsel en voedselveiligheid, zo verdiep ik mij ook in voedsel van dieren.
Verdiepen is prima. Maar ik deel je gevoel niet dat je pas een volledig beeld kunt krijgen na wetenschappelijk onderzoek.

Neem bijvoorbeeld het verlies aan voedingsstoffen door invriezen. Dat klopt. Daarom willen wij vlees voeren dat zo min mogelijk keer wordt ontdooid en houden we aan dat het max een half jaar in de vriezer ligt. Langer is niet direct een ramp, maar dan houden we inderdaad rekening met voedongsstoffen verlies. Zie, gezond verstand!

Er lopen hier op het forum 4de generatie vers gevoerde honden em sinds 2003 legio honden die zijn opgeknapt na overzetten of gewoon een lang en gezond leven leiden. Ja, we hebben een medische hoek, maar daar vind je zelden aandoeningen veroorzaakt door vers. Verstopping is zo ongeveer het enige wat je aan zult treffen. We hebben hier oude, jonge en zwangere leden en ook nog eens een heel stel jonge moeders. We hebben nog nooiy melding gehad dat er iemand ziek is geworden door vers. Dat zou in 14 jaar toch gerust een keer kunnen, maar het komt nooit voorbij.

Wetenschappelijk onderzoek is duur en wordt alleen gedaan als er financieel gewin aan vast zit. En dat is bij barf nou eenmaal niet. Dus zal je je gezonde verstand moeten gebruiken. Uiteindelijk is het maar gewoon hondeneten, het is ook niet spannender als het is.
#3301540
Lazy Garfield schreef:Je bent principieel tegen brokken zeg je. Maar over vers voeren ben je ook nogal kritisch....Wat wil je nu eigenlijk?
Vraag me af waarom je zo diep graaft..... Ga gewoon Barfen of voer KVV en kijk hoe je hond erop reageert.
Dat is het beste bewijs toch?
Klopt, ik ben principieel tegen brokken. Maar niet zozeer tegen de 'brok' zelf, maar tegen de industrie die erachter schuil gaat. Zoals ik aan het begin van deze topic heb vermeld, ben ik maatschappijkritisch en verdiep mij in zaken die ik belangrijk vind. Echter, dat ik tegen het een ben, betekent niet dat ik het ander met zoete koek slik.
Ik ben zeker van plan om in de toekomst rauw te gaan voeren, maar wil hier wel 110% achter staan.
#3301541
Kaela schreef:Verdiepen is prima. Maar ik deel je gevoel niet dat je pas een volledig beeld kunt krijgen na wetenschappelijk onderzoek.

Neem bijvoorbeeld het verlies aan voedingsstoffen door invriezen. Dat klopt. Daarom willen wij vlees voeren dat zo min mogelijk keer wordt ontdooid en houden we aan dat het max een half jaar in de vriezer ligt. Langer is niet direct een ramp, maar dan houden we inderdaad rekening met voedongsstoffen verlies. Zie, gezond verstand!

Er lopen hier op het forum 4de generatie vers gevoerde honden em sinds 2003 legio honden die zijn opgeknapt na overzetten of gewoon een lang en gezond leven leiden. Ja, we hebben een medische hoek, maar daar vind je zelden aandoeningen veroorzaakt door vers. Verstopping is zo ongeveer het enige wat je aan zult treffen. We hebben hier oude, jonge en zwangere leden en ook nog eens een heel stel jonge moeders. We hebben nog nooiy melding gehad dat er iemand ziek is geworden door vers. Dat zou in 14 jaar toch gerust een keer kunnen, maar het komt nooit voorbij.

Wetenschappelijk onderzoek is duur en wordt alleen gedaan als er financieel gewin aan vast zit. En dat is bij barf nou eenmaal niet. Dus zal je je gezonde verstand moeten gebruiken. Uiteindelijk is het maar gewoon hondeneten, het is ook niet spannender als het is.
Wetenschappelijk onderzoek is absoluut niet zaligmakend, onderbouwde literatuur is ook goed.

Ik vind je statement wel wat hoor... Ik ben er pas achter gekomen dat het invriezen van vlees verlies van stoffen tot gevolg heeft. Dit wist ik niet eerder. Betekent dit dat ik geen gezond verstand heb?
En is het te zien op verpakkingen van KKV hoe lang deze zijn ingevroren?

Uiteindelijk is het maar hondeneten... De hond van mijn vriendin is uit ellende op 10 jarige leeftijd doodgegaan. Zijn lever en nieren zijn er mee opgehouden. Gewoon gestopt. Deze hond kreeg commercieel droogvoer en van die gore pasteitjes gevoerd. Aangezien een hond een belangrijk onderdeel van het gezin is, wil ik deze wel goede voeding voor een lang en gezond leven geven.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3301544
Questionmark schreef:Wetenschappelijk onderzoek is absoluut niet zaligmakend, onderbouwde literatuur is ook goed.

Ik vind je statement wel wat hoor... Ik ben er pas achter gekomen dat het invriezen van vlees verlies van stoffen tot gevolg heeft. Dit wist ik niet eerder. Betekent dit dat ik geen gezond verstand heb?
En is het te zien op verpakkingen van KKV hoe lang deze zijn ingevroren?

Uiteindelijk is het maar hondeneten... De hond van mijn vriendin is uit ellende op 10 jarige leeftijd doodgegaan. Zijn lever en nieren zijn er mee opgehouden. Gewoon gestopt. Deze hond kreeg commercieel droogvoer en van die gore pasteitjes gevoerd. Aangezien een hond een belangrijk onderdeel van het gezin is, wil ik deze wel goede voeding voor een lang en gezond leven geven.
Nee ik bedoel het anders. Met gezond verstand kun je die info vinden (heb je gedaan dus voila) en toepassen. Daar heb je geen wetenschappelijke informatie voor nodig bedoel ik.

En met "maar hondeneten'" bedoel ik dat je er de wereld niet mee zal veranderen. Door jouw hond zullen geen honderden oma's sterven aan salmonella. Zie het in perspectief. BARF is kwalitatief het beste dat je je hond kan voeren, met de meest pure en herkenbare voedingsstoffen. Lees het boek van Lizzy en van buitenlandse barf-meesters voor je kennis over het menu. Maar verlies jezelf niet in maatschappelijke belangen die eindeloos veel groter zijn dan jou en jouw hond. Ook hier past gezond verstand weer. Krijg je een zwangere vrouw op bezoek en je maakt je echt zorgen, hou je hond dan even bij haar vandaan. Dan is het risico al geminimaliseerd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door