Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3301375
Zelfs een hond die bij.manier van spreken helemaal niets eet heeft een mond barstendsvol bacteriën waar een mens idd in principe zoek van zou.kunnen worden. Alleen hebben wij ook nog een afweer en in praktijk gebeurt dat vrijwel niet.

Als je er zo vies van bent, kan je je hond beter geen kusjes laten geven, maar dat is wel een normale manier van affectie tonen voor hem...
#3301378
Too schreef:Maaar als je van de hondenkussen wilt weten hoeveel 'bacteriën' dat oplevert moet je dat ook van brok/blik gevoerde honden weten anders is het nietszeggend.
Honden, alle honden, eten toch ook met plezier hele gore kadavers en bergen ganzen-, paarden-, mensenpoep als ze de kans krijgen...ik denk dat je een onterecht idee van veiligheid en hygiene hebt als het gaat om brok voeren/ brok gevoerd . Dat hangt niet enkel af van vers of brok.
Heb je gelijk in. Maar tot dusver heb ik kunnen lezen dat brokken verhit worden, waardoor deze praktisch steriel zijn, hetgeen op zich al problemen met zich meebrengt, aangezien tijdens deze verhitting carcinogenen (kankerverwekkers) vrij komen. Maar deze verhitting doodt ook micro-organismen dus ook veel ziekteverwekkers. Maar misschien kom ik ook nog wel andere studies tegen.
#3301379
pearlsofpassion schreef:Zelfs een hond die bij.manier van spreken helemaal niets eet heeft een mond barstendsvol bacteriën waar een mens idd in principe zoek van zou.kunnen worden. Alleen hebben wij ook nog een afweer en in praktijk gebeurt dat vrijwel niet.

Als je er zo vies van bent, kan je je hond beter geen kusjes laten geven, maar dat is wel een normale manier van affectie tonen voor hem...
Oow, ik heb helemaal niets tegen om een lik van affectie van een hond te krijgen hoor, begrijp me niet verkeerd ;)
Ik wil voor mezelf alleen het e.e.a. duidelijk krijgen
Door Too
#3301381
Maar eet jijzelf steriele voeding en je vriendin.. ik neem aan dat jullie elkaar weleens kussen?
Die vergelijking gaat enigszins mank maar goede kwaliteit vers vlees is niet vies het wordt pas een risicovol gebeuren als je er onzorgvuldig mee omgaat bovendien is wat voir een mens problematisch kan zijn voir een hond over het algemeen geen probleem.
Als je je nou gewoon niet in je gezicht laat pikken, af en toe je handen wast en de normale hygiëne regels toepast rondom de bereiding van de honden maaltijd denk ik persoonlijk dat je geen rare risico's loopt ( spreekt voor zich dat ik er hierbij vanuit ga dat je een normale gezondheid &weerstand hebt)

Overigens staat op de site van carnivoer ook de thesis osteopathie daarin is ook een ontlastingonderzoek verwerkt waarbij zowel vers- als brokgevoerde honden zijn onderzocht.
Door eelke
#3301382
Ik snap alleen het waarom niet zo goed. Want wat maakt het nu uit of je ziek wordt van bacteriën van je aan poep snuffelende/anus wassende hond, of door een vlees etende hond? Ziek is ziek ;)

Zoals al eerder geschreven werd, een hondenbek bevat bacteriën. Onze huidige hond is niet zo'n zoener, onze andere hond was dat wel. Ik wil het eigenlijk niet hebben, maar soms mag het, en dan bij voorkeur een likje bij mijn oor (honden tonen elkaar affectie door oren te likken) dat vind ik dan nog een beetje acceptabel.
Ik denk dat het grootste risico hem zit in het hygiënisch omgaan met het vlees. Schoonmaken na het eten, ik gebruik ander keukengerei voor de hond dan voor onszelf etc.

Kun je uitleggen waarom je het zo belangrijk vind? Misschien kunnen we je dan gerichter antwoord geven.

Oh en natuurlijk, welkom hier!
#3301384
Questionmark schreef:Heb je gelijk in. Maar tot dusver heb ik kunnen lezen dat brokken verhit worden, waardoor deze praktisch steriel zijn, hetgeen op zich al problemen met zich meebrengt, aangezien tijdens deze verhitting carcinogenen (kankerverwekkers) vrij komen. Maar deze verhitting doodt ook micro-organismen dus ook veel ziekteverwekkers. Maar misschien kom ik ook nog wel andere studies tegen.
Hoe ze het doen weet ik niet, maar het blijkt dat er toch heel vaak nabesmettingen zijn. Het wordt dan wel gesteriliseerd maar blijft een goede voedingsbodem blijkt....
Door Too
#3301387
pearlsofpassion schreef:Hoe ze het doen weet ik niet, maar het blijkt dat er toch heel vaak nabesmettingen zijn. Het wordt dan wel gesteriliseerd maar blijft een goede voedingsbodem blijkt....
Er zijn toch ook brok-terugroep acties geweest vanwege salmonella besmettingen... dus steriel? En dan is het war mij betreft volkomen oninteressant of die besmetting voor, tijdens of na de productie ontstaat.

Overigens vind ik ( ;D ;D autocorrect maakt er entertainment van) entero bacteriën op mijn eigen eten best vervelend vooral omdat ik niet zeker weet of mijn systeem dat makkelijk baas kan, mijn dieren poetsen uitgebreid hun gat en duwen hun neus onder collega staarten ik geloof niet dat zij er een probleem mee hebben
#3301416
eelke schreef:Ik snap alleen het waarom niet zo goed. Want wat maakt het nu uit of je ziek wordt van bacteriën van je aan poep snuffelende/anus wassende hond, of door een vlees etende hond? Ziek is ziek ;)

Zoals al eerder geschreven werd, een hondenbek bevat bacteriën. Onze huidige hond is niet zo'n zoener, onze andere hond was dat wel. Ik wil het eigenlijk niet hebben, maar soms mag het, en dan bij voorkeur een likje bij mijn oor (honden tonen elkaar affectie door oren te likken) dat vind ik dan nog een beetje acceptabel.
Ik denk dat het grootste risico hem zit in het hygiënisch omgaan met het vlees. Schoonmaken na het eten, ik gebruik ander keukengerei voor de hond dan voor onszelf etc.

Kun je uitleggen waarom je het zo belangrijk vind? Misschien kunnen we je dan gerichter antwoord geven.

Oh en natuurlijk, welkom hier!
Zoals ik al eerder heb vermeld, ben ik de pros en cons voor mezelf op een rijtje aan het zetten van rauw voer ten opzichte van droogvoer.
Door eelke
#3301421
Questionmark schreef:Zoals ik al eerder heb vermeld, ben ik de pros en cons voor mezelf op een rijtje aan het zetten van rauw voer ten opzichte van droogvoer.
Ah zo, ja, dat vind ik altijd een lastige, want ik ben natuurlijk kei-pro en zeer overtuigd, maar ondertussen vind ik het altijd wel weer lastig goed te verwoorden waarom ik het nou juist zo belangrijk vind ;)

Maar goed, dan zou je als nadeel kunnen noemen dat er bacterie komen kijken bij het voeren van vers vlees. En dan moet je even bij jezelf nagaan of dat nadeel ook maakt dat je voor jezelf geen kipfilet bereid, want daar komen nu eenmaal ook bacteriën bij kijken.
#3301465
Dit onderstaand onderzoeksrapport heb ik op het internet gevonden. Het is van dr. Esther A. Hagen-Plantinga, universitair onderzoeker en docent Gezelschapsdierenvoeding. Echter lijkt dit mij geen volledige studie, alleen een beknopte samenvatting met een bronnen/referentielijst.

Wat gezondheidsaspecten betreft, zijn er een aantal positieve zaken te noemen, maar ook zeker een aantal punten van kritiek.

Wel interessant om dit beknopt rapport te lezen van een expert op het gebied van voeding.

https://www.mcvoordieren.nl/userfiles/4 ... lezing.pdf
Gebruikersavatar
Door pluk
#3301474
Questionmark schreef:
Wel interessant om dit beknopt rapport te lezen van een expert op het gebied van voeding.
Mw Plantinga is bekend (en berucht) hier.
Tav expertise vertrouw ik liever op Lizzy.

Over het artikel dat je aanhaalt, een onderzoek waarin kittens enkel konijnkarkas te eten krijgen kan ik niet serieus nemen. Iedereen hier zal kunnen beamen dat dit ongetwijfeld zal leiden tot tekorten. Verbazingwekkend dat die onderzoeker dat pas na de dood van een dier bedenkt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3301475
Onze hond is vanwege ernstige maag-darm problemen van zelf samenstellen via kvv naar brok gegaa. En als ik zie wat voor gorigheid onze braverd met smetvrees nog uithaalt, dan is een zoen per definitie goorder dan goor. Brok of vers.

Kleine opsomming: aan poep ruiken en likken (eten doet ie niet gelukkig), aan plasjes van andere honden likken, verrot eten vinden en naar binnen schrokken, dooie vis vinden en opvreten, een hazenpoot vinden en opvreten, uit gore sloten en plassen drinken als wij het niet voor zijn, aan konten van andere honden ruiken en likken, zijn eigen kont en piemel wassen.

Gatverdamme, je hebt geen barf nodig hoor :o

Hygienisch werken is belangrijk. Maar bacterien kunnen geen argument zijn om geen vers te voeren. Logisch nadenken maakt dat het te vergezocht is als je naar het gewone leven van ons mensen en honden kijkt. Wij mensen eten zelfs rauw vlees en rauwe vis. En ja, soms gaat dat mis, want je moet veilig vlees veilig verwerken. Maar dat schrikt mij niet af voor carpaccio of sushi. En als je weet hoe slecht suhi steeds uit metingen komt, dan zou iedereen er vreselijk ziek van moeten worden en dat is ook niet zo.
#3301477
pluk schreef:Mw Plantinga is bekend (en berucht) hier.
Tav expertise vertrouw ik liever op Lizzy.

Over het artikel dat je aanhaalt, een onderzoek waarin kittens enkel konijnkarkas te eten krijgen kan ik niet serieus nemen. Iedereen hier zal kunnen beamen dat dit ongetwijfeld zal leiden tot tekorten. Verbazingwekkend dat die onderzoeker dat pas na de dood van een dier bedenkt.
Ik twijfel ook aan de volledigheid van dit artikel.
Zijn er bij jullie ook andere wetenschappelijke artikelen/publicaties/studies die ik zou kunnen lezen? Wellicht iets van Lizzy?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3301484
Questionmark schreef:Ik twijfel ook aan de volledigheid van dit artikel.
Zijn er bij jullie ook andere wetenschappelijke artikelen/publicaties/studies die ik zou kunnen lezen? Wellicht iets van Lizzy?
Ik vraag me af waarom je daar een wetenschappelijk artikel voor wil lezen. Wat is precies je zorg? Dat er bacterien in de bek van je hond zullen gaan zitten? Dat een zwanger of oud iemand ziek zou kunnen worden van jou hond? Is gezond verstand en logisch nadenken niet ruim voldoende om dit aspect van een hond in beschouwing te nemen?
#3301493
Kaela schreef:Ik vraag me af waarom je daar een wetenschappelijk artikel voor wil lezen. Wat is precies je zorg? Dat er bacterien in de bek van je hond zullen gaan zitten? Dat een zwanger of oud iemand ziek zou kunnen worden van jou hond? Is gezond verstand en logisch nadenken niet ruim voldoende om dit aspect van een hond in beschouwing te nemen?
Zoals je eerder hebt kunnen lezen, heb ik geen zorgen, maar probeer ik een volledig beeld te krijgen van de voor -en nadelen van zowel droogvoer als rauw vlees. Het brokkenverhaal is mij wel duidelijk geworden na het lezen van diverse bronnen en het zien van docu's. Vers vlees is echter nieuw voor mij. Aangezien het wel over voedsel, dus gezondheid gaat van mijn toekomstige hond en gezin, vind ik het belangrijk om een volledig beeld te krijgen. Ik neem geen genoegen met uitspraken als: 'gezond verstand gebruiken', 'logisch nadenken', 'waar de hond het goed op doet'. Net zoals ik mij verdiep in voedsel en voedselveiligheid, zo verdiep ik mij ook in voedsel van dieren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door