Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3303534
Steriel is als de brokkies in de afgesloten zak meer dan 15 minuten onafgebroken verhit zijn (liefst met stoom) tot minimaal 121 graden. Ook wel autoclaveren genoemd.
Sorry, dat was mijn beroepsdeformatie, ik verkoop autoclaven ::) :biggrin2:
#3303618
Voor mij zijn dit de belangrijkste voordelen (ik heb katten) die ik bij mijn eigen dieren opmerkte:
- gebit: een enorm verschil, maar dan wel uitsluitend of bijna uitsluitend zelf samengesteld
- honger: hier ook weer uitsluitend bij zelf samen gesteld merk ik dat ze een stuk beter verzadigd zijn en blijven
- eten het liever: tot nu toe nog geen kat gehad die niet liever vers at
- duidelijk positief effect op de algehele gezondheid korte en middellange termijn: problemen met chronische nies en nierfalen gingen weg of bijna weg. Vachten zagen er veel beter uit, vitaler (kan soms een nadeel zijn ;) ),... Lange termijn kan ik niet beoordelen aangezien ik nog maar 6 jaar vers voer.
- verharen veel minder buiten de ruiperiodes

nadelen:
- meer werk
- duurder (dit is voor sommigen blijkbaar anders, maar ik ben veel meer kwijt op vers, voor het voer, maar ook de vriezers en de stroom)
- als je vergeet ontdooien is er geen eten als je geen alternatief hebt
- persoonlijk gruwel ik van dode dieren, dus aangenaam portioneren en voeren vind ik het niet

Ik heb mij eerst enkele jaren ingelezen voor ik op vers ben overgestapt. Dat er veel mis is met brok kwam ik gaandeweg achter dus daarom ben ik gaan uitzoeken wat dan wel de beste manier was om te voeren en dan zo veel mogelijk binnen mijn ethisch kader. Ik ben niet zo zeer rotsvast overtuigd van de positieve langetermijneffecten van vers, maar van de negatieve langetermijneffecten van brok, blik en andere bereide voeding.

Voor mij was het beste alternatief een zelf samengesteld menu met zo veel mogelijk wild en bio. Perfect, neen zeker niet, maar mits het volgen van de richtlijnen wel veilig en een heel stuk minder schadelijk dan het commercieel beschikbaar voer.

Ik maak mij over bacteriën niet zo'n zorgen als je de basis hygiene aanhoud. Voor mij komt dat neer op ontdooien in de koelkast en de vloer poetsen na het eten, handen wassen...

Parasieten ook niet. Ik laat intussen al jaren de ontlasting controleren ipv te ontwormen en die is altijd schoon. Vlooien zijn er ook niet (wel binnenkatten).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door