Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door cindy.willemse
#3299143
Onze American Akita teef is nu +/- anderhalf jaar oud.
Met 8 maanden is ze loops geworden en sinds dien uitvacht.
Daarna is ze nog 2 x loops geworden. 1e x met maar 3 maanden er tussen (hormonale puber loopsheid) en de 2e keer zat er zeker 5 maanden tussen.
Nu begon ze voor der loopsheid weer invacht te komen, maar door loopsheid heeft ze dit niet door gezet.
Het weer helpt ook niet echt mee.
Ze krijgt momenteel nog brokken.
Happydog Supreme sensible Karibik is een graanvrije brok. Zit veel omega 3 en 6 vetten omdat het vanuit zeevis is opgebouwd.
Nu Wil ik extra ondersteuning geven. Zalm koppen lijkt me niet noodzakelijk vanwege de omega vetten die in de brok zit.
Er is me aangeraden om showdog olie en show boost van yumega tegeven.
Ik hou er niet zo van om mijn hond zomaar iets te geven, waarvan ik niet precies weet wat er in zit.
Daarbij is dit zeer prijzig.
Van de week ijslandse zeewier besteld, heb in huis nog eieren en cocosolie.
Ik wil met deze suplementen zelf kijken of ik haar die vacht boost kan geven.

Nu mijn vragen:
zijn er nog verhoudingen waar ik rekening mee moet houden? Zoals hoeveel cocos olie en zeewier te geven?
Hebben jullie hier ervaring mee?
Zijn er nog suplementen (natuurlijke dus geen capsules) die jullie hiervoor kunnen aanraden?
Waar moet ik opletten kwa bijwerkingen?

Verder heeft ze totaal geen afwijkingen en is een super hondje.

Wil absoluut niet te veel van bepaalde dingen geven, maar wel overwogen iets doen.
Het zijn immers levende wezens en voor mij meer dan waardevol.

btw begin volgend jaar gaan we als het goed is over op volledig barf, maar tot die tijd geven we af en toe een avondmaal barf. (er zit minimaal 8 uur tussen de voedingen).

Alvast heel erg bedankt voor de informatie.
Bijlagen
18222153_1524817784215883_1972361474074022333_n.jpg
18222153_1524817784215883_1972361474074022333_n.jpg (62.01 KiB) 3772 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3299251
Ik heb je vraag even naar deze hoek verplaatst want je had het nu in de bibliotheek neer gezet.

Eigenlijk past hij ook hier niet helemaal omdat wij geen brok voeren maar Barf.

Ik hoop dat je hier toch wat antwoorden krijgt waar je wat mee kan.

Ik kan eigenlijk niet meer zeggen dan dat er bij een complete en gevarieerde maaltijd geen supplementen hoeft toe te voegen bij een gezonde hond. Maar onder zo'n maaltijd verstaan wij wel goed spiervlees, orgaan, botjes en gepureerde groenten. En dit afwisselend.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pluk
#3299253
Tja.. over aanvullen bij brok kan ik ook niks zinnigs zeggen.

Wat is de reden dat je pas volgend jaar barf wil/kan gaan geven? Want mijn advies zou zijn: laat alle supplementen achterwege en ga zsm over op barf. Waar nodig of gewenst kun je dan alsnog supplementen geven maar dan heb je in ieder geval een goede basis staan
Door Lizzy
#3299259
cindy.willemse schreef:Onze American Akita teef is nu +/- anderhalf jaar oud.
Met 8 maanden is ze loops geworden en sinds dien uitvacht.
Daarna is ze nog 2 x loops geworden. 1e x met maar 3 maanden er tussen (hormonale puber loopsheid) en de 2e keer zat er zeker 5 maanden tussen.
Nu begon ze voor der loopsheid weer invacht te komen, maar door loopsheid heeft ze dit niet door gezet.
Het weer helpt ook niet echt mee.
Ze krijgt momenteel nog brokken.
Happydog Supreme sensible Karibik is een graanvrije brok. Zit veel omega 3 en 6 vetten omdat het vanuit zeevis is opgebouwd.
Nu Wil ik extra ondersteuning geven. Zalm koppen lijkt me niet noodzakelijk vanwege de omega vetten die in de brok zit.
Er is me aangeraden om showdog olie en show boost van yumega tegeven.
Ik hou er niet zo van om mijn hond zomaar iets te geven, waarvan ik niet precies weet wat er in zit.
Daarbij is dit zeer prijzig.
Van de week ijslandse zeewier besteld, heb in huis nog eieren en cocosolie.
Ik wil met deze suplementen zelf kijken of ik haar die vacht boost kan geven.

Nu mijn vragen:
zijn er nog verhoudingen waar ik rekening mee moet houden? Zoals hoeveel cocos olie en zeewier te geven?
Hebben jullie hier ervaring mee?
Zijn er nog suplementen (natuurlijke dus geen capsules) die jullie hiervoor kunnen aanraden?
Waar moet ik opletten kwa bijwerkingen?

Verder heeft ze totaal geen afwijkingen en is een super hondje.

Wil absoluut niet te veel van bepaalde dingen geven, maar wel overwogen iets doen.
Het zijn immers levende wezens en voor mij meer dan waardevol.

btw begin volgend jaar gaan we als het goed is over op volledig barf, maar tot die tijd geven we af en toe een avondmaal barf. (er zit minimaal 8 uur tussen de voedingen).

Alvast heel erg bedankt voor de informatie.
Ik kan over brokken niks meer of minder zeggen dan dat ik het troep vind. Dood gekookte onvolwaardige rommel. Dus ja, ik zou ook nu overschakelen. En eieren, kokosolie en zeewier is dan gewoon een onderdeeltje van het BARF menu. Ik zou twee eieren per week geven, vier keer per week tot elke dag een dessertlepel kokosvet en een paar keer per week een snufje zeewier.
Gebruikersavatar
Door cindy.willemse
#3299295
Charlie Angel schreef:Ik heb je vraag even naar deze hoek verplaatst want je had het nu in de bibliotheek neer gezet.

Eigenlijk past hij ook hier niet helemaal omdat wij geen brok voeren maar Barf.

Ik hoop dat je hier toch wat antwoorden krijgt waar je wat mee kan.

Ik kan eigenlijk niet meer zeggen dan dat er bij een complete en gevarieerde maaltijd geen supplementen hoeft toe te voegen bij een gezonde hond. Maar onder zo'n maaltijd verstaan wij wel goed spiervlees, orgaan, botjes en gepureerde groenten. En dit afwisselend.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Dit snap ik helemaal!
Gebruikersavatar
Door cindy.willemse
#3299297
pluk schreef:Tja.. over aanvullen bij brok kan ik ook niks zinnigs zeggen.

Wat is de reden dat je pas volgend jaar barf wil/kan gaan geven? Want mijn advies zou zijn: laat alle supplementen achterwege en ga zsm over op barf. Waar nodig of gewenst kun je dan alsnog supplementen geven maar dan heb je in ieder geval een goede basis staan
De rede dat we pas volgend jaar over kunnen is omdat ik 3 honden heb en noet de vriesruimte heb om genoeg in te vriezen. 2 akita's van minimaal 45 kilo en een border van 16 kilo. Flink wat vlees dus.
Heb het barf al helemaal uitgezocht en verschillende menu's samen gesteld met afwisseling tussen de dagen en vlees soorten.
We zijn deze zomer bezig met het bouwen van een schuur met een honden wasplaats erin en ook de vriezer komt hier te staan.
Met een kleine koelkast om per dag te ontdooien en een aanrecht om het vlees te verdelen/verwerken. Medio december wordt onze teef voor de eerste x gedekt. Niemand in mijn omgeving heeft ervaring met Barf en verklaren we allemaal voor gek. Om de puppen en de moederhond geen te korten laten te krijgen, wil ik niet zomaar gaan barfen zonder het eerst goed uit te zoeken.
Ben literatuur onderzoek aan het doen en geef af en toe al een barf maaltijd (met de aanbevolen minimale 8 uur tussen de barf en brok).

Wil heel graag over, maar ruimte technisch nog niet mogelijk
Gebruikersavatar
Door cindy.willemse
#3299299
Lizzy schreef:Ik kan over brokken niks meer of minder zeggen dan dat ik het troep vind. Dood gekookte onvolwaardige rommel. Dus ja, ik zou ook nu overschakelen. En eieren, kokosolie en zeewier is dan gewoon een onderdeeltje van het BARF menu. Ik zou twee eieren per week geven, vier keer per week tot elke dag een dessertlepel kokosvet en een paar keer per week een snufje zeewier.
Lijkt me een mooie verdeling dank u wel. Tja brokken zijn zeker niet de kwaliteit die il wil, maar heb de ruimte nog niet om volledig te barfen
Door Martine-Tom
#3299322
cindy.willemse schreef:De rede dat we pas volgend jaar over kunnen is omdat ik 3 honden heb en noet de vriesruimte heb om genoeg in te vriezen. 2 akita's van minimaal 45 kilo en een border van 16 kilo. Flink wat vlees dus.
Heb het barf al helemaal uitgezocht en verschillende menu's samen gesteld met afwisseling tussen de dagen en vlees soorten.
We zijn deze zomer bezig met het bouwen van een schuur met een honden wasplaats erin en ook de vriezer komt hier te staan.
Met een kleine koelkast om per dag te ontdooien en een aanrecht om het vlees te verdelen/verwerken. Medio december wordt onze teef voor de eerste x gedekt. Niemand in mijn omgeving heeft ervaring met Barf en verklaren we allemaal voor gek. Om de puppen en de moederhond geen te korten laten te krijgen, wil ik niet zomaar gaan barfen zonder het eerst goed uit te zoeken.
Ben literatuur onderzoek aan het doen en geef af en toe al een barf maaltijd (met de aanbevolen minimale 8 uur tussen de barf en brok).

Wil heel graag over, maar ruimte technisch nog niet mogelijk
met een tafelmodel vriezer kan je al voor een maand kwijt dus zo onmogelijk is het niet. en als je het menu van hier aanhoud zit je qua verhoudingen goed. Dus weinig bezwaar om over te gaan. En als je het dan al over angst hebt ze tekort te doen moet je bij een brok al helemaal niet zomaar supplementen gaan geven. Die dingen zijn nu juist compleet en als je dan supplementen gaat geven weet je helemaal niet meer wat er allemaal je hond in gaat.
Des noods ga je eerst kvv voeren, dan kan je denk ik wel voor 2 maanden vlees in een tafelmodelletje kwijt :P
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3299330
Martine-Tom schreef:met een tafelmodel vriezer kan je al voor een maand kwijt dus zo onmogelijk is het niet. en als je het menu van hier aanhoud zit je qua verhoudingen goed. Dus weinig bezwaar om over te gaan. En als je het dan al over angst hebt ze tekort te doen moet je bij een brok al helemaal niet zomaar supplementen gaan geven. Die dingen zijn nu juist compleet en als je dan supplementen gaat geven weet je helemaal niet meer wat er allemaal je hond in gaat.
Des noods ga je eerst kvv voeren, dan kan je denk ik wel voor 2 maanden vlees in een tafelmodelletje kwijt :P
JIj denkt dat ze dat wel redt...1 kilo kvv per dag? Of zie ik de tafelmodelletjes over het hoofd waar 120 kilo in kan.
Door Martine-Tom
#3299331
Angelique schreef:JIj denkt dat ze dat wel redt...1 kilo kvv per dag? Of zie ik de tafelmodelletjes over het hoofd waar 120 kilo in kan.
djees ok 1 maand dan...azijnzeiker
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3299332
Ik vermoed dat er in dat vriezertje ook al wel iets voor eigen gebruik zal zitten.
Ik kan volgen dat het nu nog even niet lukt.
Die paar maanden zijn vast ook niet onoverkomelijk.
Ik heb zelf ook maanden moeten wachten voor ik kon barfen. Het is jammer dat je moet wachten maar er zitten ook voordelen aan het goed kunnen inlezen op voorhand.

Enfin, ik zou de hoeveelheden die Lizzy je gezegd heeft aanhouden tot je kan gaan barfen.
Visolie of zalmkop heeft ook voordelen want omega 3 is juist van belang om de omega 6 te counteren. Aangezien in je brok beide zit, voegt dat dus weinig toe. Brokfabrikanten doen alsof omega 6 iets goed is, maar dat is niet zo.
Gebruikersavatar
Door cindy.willemse
#3299425
Martine-Tom schreef:met een tafelmodel vriezer kan je al voor een maand kwijt dus zo onmogelijk is het niet. en als je het menu van hier aanhoud zit je qua verhoudingen goed. Dus weinig bezwaar om over te gaan. En als je het dan al over angst hebt ze tekort te doen moet je bij een brok al helemaal niet zomaar supplementen gaan geven. Die dingen zijn nu juist compleet en als je dan supplementen gaat geven weet je helemaal niet meer wat er allemaal je hond in gaat.
Des noods ga je eerst kvv voeren, dan kan je denk ik wel voor 2 maanden vlees in een tafelmodelletje kwijt :P
Dat tafel modelletje gaat hem helaas niet worden. Is toch echt te klein voor 3 honden. Heb +\- 2,5 kilo vlees per dag nodig.
Ik weet dat brok niet het beste voer is, maar zomaar barf geven, wat je niet afstemt naar de behoefte van je hond ook niet. Afijn ieder zijn eigen ding
Gebruikersavatar
Door cindy.willemse
#3299426
pearlsofpassion schreef:Ik vermoed dat er in dat vriezertje ook al wel iets voor eigen gebruik zal zitten.
Ik kan volgen dat het nu nog even niet lukt.
Die paar maanden zijn vast ook niet onoverkomelijk.
Ik heb zelf ook maanden moeten wachten voor ik kon barfen. Het is jammer dat je moet wachten maar er zitten ook voordelen aan het goed kunnen inlezen op voorhand.

Enfin, ik zou de hoeveelheden die Lizzy je gezegd heeft aanhouden tot je kan gaan barfen.
Visolie of zalmkop heeft ook voordelen want omega 3 is juist van belang om de omega 6 te counteren. Aangezien in je brok beide zit, voegt dat dus weinig toe. Brokfabrikanten doen alsof omega 6 iets goed is, maar dat is niet zo.
Omega 6 in de literatuur over gelezen, schijnt zeker niet echt goed te zijn, daar omega 3 weer wel. Zalm kop, haring, kippen nekjes, lamslong, kippenhartjes en steeds andere dingen. Want onze akita reu is een kieskeur, wat de boer niet kent dat vreet ie niet. Dus we moeten eerst aan gaan bieden bij hem met barf om te kijken wat hij wel en niet wilt eten.

Lams long wilde hij in eerste instantie niet eten. Een keertje in de droog machine en nu eet hij het ook rauw. Ze krijgen dit gemiddeld een a 2 x in de maand.

Kvv ben ik niet van, vind het vies en gaat mijn doel een beetje voorbij. Ik wil namelijk precies weten wat ik mijn beestjes geef.

Tja die brokken... nee ze zijn niet goed maar zat honden gehad die er oud mee geworden zijn.

Het is dat onze reu in iedergeval granen allergie heeft, dat mijn wens naar barfen is ontstaan

Iedereen bedankt voor hun reacties
Door Siberienne
#3299429
Als ja nog wat wil lezen over brokken, supplementen, omega 3, 6 etc jan ik je het boekje 'dong food logic' aanbevelen.

Overigens vond ik zelf de KVV van Darf niet vies eruit zien. Misschien nog tijdelijke optie? Tussen KVV en brok hoef je trouwens geen 8 uur te laten, je kunt het evt zelfs mengen.
Gebruikersavatar
Door cindy.willemse
#3299463
Siberienne schreef:Als ja nog wat wil lezen over brokken, supplementen, omega 3, 6 etc jan ik je het boekje 'dong food logic' aanbevelen.

Overigens vond ik zelf de KVV van Darf niet vies eruit zien. Misschien nog tijdelijke optie? Tussen KVV en brok hoef je trouwens geen 8 uur te laten, je kunt het evt zelfs mengen.

Ok tnx ga ik zeker naar kijken
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door