Barf met kleine vriezer en allergische hond?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Border Bandit
5-sterren

Berichtdoor Border Bandit » Zo 16 Apr 2017, 15:32

Ik wil toch eens onderzoeken of ik kan barven voor Bandit.

Hij kan tot nu toe alleen tegen lam en geit. Ik heb diverse KVV's geprobeerd. Maar i.v.m. zijn granen-allergie mag er geen maag en/of pens in verwerkt worden. Dan houd ik zo weinig over, of er zit weer pre-mix in. :-\
Ik denk dat het voor Bandit het beste is om te barven, dan kan ik het ook zo zuiver mogelijk houden en wellicht makkelijker een nieuwe diersoort toevoegen.

Nou kan hij o.a. niet tegen kip(achtigen) en konijn/haas.

1. Hoe doe ik het met bot? Altijd lamsribben? Kan dat?
2. Hoe doe ik het met vlees? Dat wordt een grote stukken, diepgevroren geleverd. Moet ik dat eerst laten ontdooien, dan in stukken snijden en dan weer invriezen? Ik heb erg weinig kracht, dus het moet écht ontdooit worden voor ik het kan kleinmaken. Je hoort altijd dat je vlees niet opnieuw mag invriezen. Heeft iemand hier tips of ideeën voor? Of, nog beter, weet iemand iemand die het vlees kleingesneden kan leveren? ;)
3. Qua orgaan, zou ik 1 nier kunnen ontdooien, klein snijden en een paar dagen geven. Daarna een paar dagen 1 hart of zo. Zou dat verstandig zijn? Of die ook weer opnieuw invriezen?
4. Weet iemand een leverancier die in de buurt van Arnhem aan huis bezorgd?
5. Is het 'goed' om het bot en de orgaan van lam te nemen en alleen het vlees af te wisselen of als nieuwe diersoort toevoegen?

Ik heb qua opslag alleen een tafelmodel vriezer en Bandit eet ca 600 gram KVV per dag.
Misschien is het hiermee wel helemaal niet mogelijk om te barven?

Een heleboel beginnersvragen. Ik heb al wel heel veel gelezen, maar kom er toch niet helemaal uit. ::)
Misschien dat jullie me verder kunnen helpen? :)
Lizzy
Moderator

Re: Barf met kleine vriezer en allergische hond?

Berichtdoor Lizzy » Zo 16 Apr 2017, 18:02

Border Bandit schreef:Ik wil toch eens onderzoeken of ik kan barven voor Bandit.

Hij kan tot nu toe alleen tegen lam en geit. Ik heb diverse KVV's geprobeerd. Maar i.v.m. zijn granen-allergie mag er geen maag en/of pens in verwerkt worden. Dan houd ik zo weinig over, of er zit weer pre-mix in. :-\
Ik denk dat het voor Bandit het beste is om te barven, dan kan ik het ook zo zuiver mogelijk houden en wellicht makkelijker een nieuwe diersoort toevoegen.

Nou kan hij o.a. niet tegen kip(achtigen) en konijn/haas.

1. Hoe doe ik het met bot? Altijd lamsribben? Kan dat?

Ideaal is het eerlijk gezegd niet.... Maar ja, als hij nergens anders tegen kan....

2. Hoe doe ik het met vlees? Dat wordt een grote stukken, diepgevroren geleverd. Moet ik dat eerst laten ontdooien, dan in stukken snijden en dan weer invriezen? Ik heb erg weinig kracht, dus het moet écht ontdooit worden voor ik het kan kleinmaken. Je hoort altijd dat je vlees niet opnieuw mag invriezen. Heeft iemand hier tips of ideeën voor? Of, nog beter, weet iemand iemand die het vlees kleingesneden kan leveren? ;)

Ik vrees dat je er niet aan ontkomt dat je overal in porties van 1 kg aangeboden krijgt. En dan laat je het vlees niet totaal ontdooien maar iets en dan moet je of een lintzaag hebben of je probeert het met een in heet water ondergedompeld mes. Of je ontdooit 1 kg en geeft daar 2 a 3 dagen van te eten.

Ik neem aan dat je ook paardenvlees en rundvlees kunt voeren? Of heb je dat nog niet geprobeerd?

3. Qua orgaan, zou ik 1 nier kunnen ontdooien, klein snijden en een paar dagen geven. Daarna een paar dagen 1 hart of zo. Zou dat verstandig zijn? Of die ook weer opnieuw invriezen?

Je kunt ook bij een Islamtische slager dit vers halen en in kleine porties invriezen.

4. Weet iemand een leverancier die in de buurt van Arnhem aan huis bezorgd?

De meeste webwinkels leveren toch wel door heel Nederland? Dogmeat bijvoorbeeld?

5. Is het 'goed' om het bot en de orgaan van lam te nemen en alleen het vlees af te wisselen of als nieuwe diersoort toevoegen?

Maar vroeg of laat moet je toch ook orgaan van andere diersoorten gaan voeren. Waarom zou je niet met lam en geit beginnen?

Ik heb qua opslag alleen een tafelmodel vriezer en Bandit eet ca 600 gram KVV per dag.
Misschien is het hiermee wel helemaal niet mogelijk om te barven?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar mij lijkt dat heel lastig. Want vooral vleesbotten zijn erg onvoordelig qua ruimte die ze in je vriezer innemen. En je besteld eigenlijk toch grotere hoeveelheden.

Ik hoop dat er nog meer reacties komen!
frodo quin
5-sterren

Berichtdoor frodo quin » Zo 16 Apr 2017, 19:04

Wat betreft de kracht in je handen: ik heb zelf ook wat problemen en laat het een nacht in de koelkast staan, 10 kg tegelijk, na ongeveer 10uur is het nog bevroren, maar voor mij wel snijdbaar. Oké, ik heb wel last achteraf, maar met één kat moet ik het niet vaak doen. Oervoer en animal food express hebben kleine verpakkingen, misschien wel handig voor jou, want ik denk niet dat je dan zal moeten portioneren. Aangenomen dat het voor Bandit geen probleem is om spier en orgaan afwisselend te eten.

Je vriezer, is dat een kist of kast? In een kist moet het wel lukken, daar kan ongeveer 25 kg in, 30 max. In een kast is dat wel een stuk minder. De lades uithalen bespaart plaats, maar het mag er niet uit donderen natuurlijk.

Het gaat sowieso duurder inkopen zijn met beperkte vriesruimte en lastiger als je van meerdere plaatsen besteld, maar het is niet onmogelijk. Je zal wat moeten rekenen en vooruitdenken.

Ow, lever en nier zijn bevroren zeer makkelijk te snijden, makkelijker dan ontdooit vind ik. Gewoon wat zachter laten worden in de koelkast en je glijdt er mooi doorheen.
pluk
Moderator

Berichtdoor pluk » Zo 16 Apr 2017, 20:37

Kijk voor geportioneerd en in kleine porties eens bij oervoer.com. ze hebben vaak al verpakkingen vanaf 250 gram. Orgaan is vaak per stuk los ingevroren, dus bijv levertjes kun je per stuk eruit halen. Ekowolf portioneert ook, maar geen idee of die bij jou in de buurt komt.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Zo 16 Apr 2017, 21:35

Ik laat wel ontdooien en vries terug in. Soms maar een beetje, soms bijna geheel. Hangt er vanaf wanneer het lukt.
Als ik geitenvlees wil ontvetten lukt dat gewoon niet tenzij ontdooit. En je moet maar denken dat gemalen vlees als kvv ook altijd ontdooit tijdens het malen hoor. Het is wel kwestie van het daarna zo snel mogelijk terug diepgevroren te hebben. En daar ligt misschien wel een probleem voor jou. Dus zeker geen al te grote hoeveelheden in een keer doen zou ik zeggen. Of een vriezer bijkopen... ::)

Wat ik jou ook zou aanraden zijn de melkgeitjes he. Er zijn er weer wat te verkrijgen in de V&A. Ze zijn wel een stuk duurder geworden, denk ik, maar wel heel eenvoudig om te voeren...

Ik vermoed dat je bij een nieuwe diersoort wel eerst enkel spier kan voeren maar als blijkt dat hij ertegen kan zou ik dat wel proberen uitbreiden.
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Ma 17 Apr 2017, 08:50

Ik denk dat het feit dat je maar 2 diersoorten kan voeren, nu in je voordeel werk qua vriesruimte.

Oervoer lijkt me een handige. Dogmeat levert ook door heel NL en in kilo verpakkingen. Ik zou in jou geval een menu maken met elke dag vleesbot en dan spiervlees en orgaan dagen, zodat je zo min mogelijk hoeft te portioneren.
Orgaan deed ik altijd 1 kilo hart, 1 kilo lever en 1 kilo nier ontdooien, eventueel in stukjes snijden (afhankelijk van de diersoort) en dan in afgewogen porties invriezen. Hoe kouder je het kan houden, hoe beter, want ja je hebt altijd kwalitietsverlies door ontdooien. Maar als je het verwerkt zodra het je lukt en dan weer invriest, is dat geen enkel probleem.

Ik denk dat je met Barf pas echt kunt gaan elimineren en dan is een basis van 2 diersoorten een goed begin. Het maakt niet veel uit wat je eerst toevoegt van de nieuwe diersoort, als spiervlees goed gaat kun je daarna bot en orgaan ook doen. Dat zou dan ook goed moeten gaan.

Ik heb met Oscar, die 1 tot 1,5 kilo per dag at ook lange tijd met een tafelmodel vriezer gedaan. Niet ideaal, je moet vaak bestellen, goed je voorraad in de gaten houden en rekening houden met hogere leveringskosten. Wat dat betreft is het best de moeite waard om rond te kijken of je niet een iets groter kistje zou kunnen kopen. Dat levert je al snel veel ruimte winst op.
Border Bandit
5-sterren

Berichtdoor Border Bandit » Ma 17 Apr 2017, 12:21

Lizzy schreef:Ideaal is het eerlijk gezegd niet.... Maar ja, als hij nergens anders tegen kan....

Ik vrees dat je er niet aan ontkomt dat je overal in porties van 1 kg aangeboden krijgt. En dan laat je het vlees niet totaal ontdooien maar iets en dan moet je of een lintzaag hebben of je probeert het met een in heet water ondergedompeld mes. Of je ontdooit 1 kg en geeft daar 2 a 3 dagen van te eten.

Ik neem aan dat je ook paardenvlees en rundvlees kunt voeren? Of heb je dat nog niet geprobeerd?

Je kunt ook bij een Islamtische slager dit vers halen en in kleine porties invriezen.

De meeste webwinkels leveren toch wel door heel Nederland? Dogmeat bijvoorbeeld?

Maar vroeg of laat moet je toch ook orgaan van andere diersoorten gaan voeren. Waarom zou je niet met lam en geit beginnen?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar mij lijkt dat heel lastig. Want vooral vleesbotten zijn erg onvoordelig qua ruimte die ze in je vriezer innemen. En je besteld eigenlijk toch grotere hoeveelheden.

Ik hoop dat er nog meer reacties komen!

Dank je wel voor je uitgebreide reactie Lizzy! :)

Stukken vlees van 1 kg, kan ik in 2 dagen opvoeren, dus dat zou wel een optie kunnen zijn. :)
Rundvlees mag Bandit absoluut niet hebben, daar is alles mee begonnen. Helaas zit dat, naast kip, in veel KVV's verwerkt.
Op het moment krijgt hij voor het eerst paard. Het lijkt goed te gaan. Pfjief, eindelijk 3 diersoorten!
Ik heb meteen gezocht op Islamitische slager, maar de dichtstbijzijnde is echt te ver weg. :( Wel een goed idee!

Ik dacht te beginnen met organen en bot van lam (makkelijker aan te komen), geit kan inderdaad ook. Maar het bot moet toch zacht zijn? Dan houd je toch alleen de ribben over? Zijn er nog andere delen van het lam of de geit geschikt?
Ik dacht dat als basis te nemen en alleen het vlees van een andere diersoort toe te voegen. Als dat goed gaat, kan ik van die nieuwe diersoort ook de organen en evt. bot gebruiken. Dacht ik. ;)

Ik hoor het graag als ik ernaast zit. :)
Border Bandit
5-sterren

Berichtdoor Border Bandit » Ma 17 Apr 2017, 12:26

frodo quin schreef:Wat betreft de kracht in je handen: ik heb zelf ook wat problemen en laat het een nacht in de koelkast staan, 10 kg tegelijk, na ongeveer 10uur is het nog bevroren, maar voor mij wel snijdbaar. Oké, ik heb wel last achteraf, maar met één kat moet ik het niet vaak doen. Oervoer en animal food express hebben kleine verpakkingen, misschien wel handig voor jou, want ik denk niet dat je dan zal moeten portioneren. Aangenomen dat het voor Bandit geen probleem is om spier en orgaan afwisselend te eten.

Je vriezer, is dat een kist of kast? In een kist moet het wel lukken, daar kan ongeveer 25 kg in, 30 max. In een kast is dat wel een stuk minder. De lades uithalen bespaart plaats, maar het mag er niet uit donderen natuurlijk.

Het gaat sowieso duurder inkopen zijn met beperkte vriesruimte en lastiger als je van meerdere plaatsen besteld, maar het is niet onmogelijk. Je zal wat moeten rekenen en vooruitdenken.

Ow, lever en nier zijn bevroren zeer makkelijk te snijden, makkelijker dan ontdooit vind ik. Gewoon wat zachter laten worden in de koelkast en je glijdt er mooi doorheen.

Tje, 10 kg in één keer snijden!? Ik kan me voorstellen dat je daarna last hebt van je handen. Fijn om te horen dat het op jouw manier te doen is. :) En dat lever en nier makkelijker snijdt! Bedankt.

Ik heb meteen gekeken op Oervoer, Animal Food Express, Dogmeat wat Lizzy zei en Ecowolf wat Pluk zei. Pff, wat zijn de verzendkosten hoog bij kleine hoeveelheden!
Ik ga het nog verder uitzoeken. Kijken of het toch betaalbaar is voor mij. Ik wil gewoon goed voor Bandit zorgen.

Jij zegt, als ik het goed begrijp, dat je 1 dag orgaan en 1 dag vlees voert?

Ik heb een vrieskast. :( Met maar 4 lades, waarvan de onderste kleiner is i.v.m. de motor die er achter zit.
Laatst gewijzigd door Border Bandit op Ma 17 Apr 2017, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Aprilsnow
5-sterren

Berichtdoor Aprilsnow » Ma 17 Apr 2017, 12:27

En hert of ree? Floris levert dat en is ook vaak in niet te grote verpakkingen.
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Ma 17 Apr 2017, 12:30

Border Bandit schreef:Dank je wel voor je uitgebreide reactie Lizzy! :)

Stukken vlees van 1 kg, kan ik in 2 dagen opvoeren, dus dat zou wel een optie kunnen zijn. :)
Rundvlees mag Bandit absoluut niet hebben, daar is alles mee begonnen. Helaas zit dat, naast kip, in veel KVV's verwerkt.
Op het moment krijgt hij voor het eerst paard. Het lijkt goed te gaan. Pfjief, eindelijk 3 diersoorten!
Ik heb meteen gezocht op Islamitische slager, maar de dichtstbijzijnde is echt te ver weg. :( Wel een goed idee!

Ik dacht te beginnen met organen en bot van lam (makkelijker aan te komen), geit kan inderdaad ook. Maar het bot moet toch zacht zijn? Dan houd je toch alleen de ribben over? Zijn er nog andere delen van het lam of de geit geschikt?
Ik dacht dat als basis te nemen en alleen het vlees van een andere diersoort toe te voegen. Als dat goed gaat, kan ik van die nieuwe diersoort ook de organen en evt. bot gebruiken. Dacht ik. ;)

Ik hoor het graag als ik ernaast zit. :)

In principe klopt dat, alleen er worden met regelmaat baby geitjes aangeboden in de vraag en aanbod hoek. Die zou je ook als bot kunnen gebruiken en in de regel zijn die ook mooi bevleesd en vrij mager. Lijkt me een uitstekende aanvulling op lamsribben en het toch meestal wat vettere geitenvlees.

Paard zou dan ook in dat opzicht een mooie toevoeging zijn, want paardenvlees is in de regel vrij mager en goed van kwaliteit. Alleen van paard kan je ook geen bot voeren. Ik zou dan ook na paard op zoek gaan naar een diersoort waar je wel bot van kunt voeren. Heb je alle gevogelte al geprobeerd? In barf is meer te krijgen dan kvv, dus ik denk dan aan kwartel, parelhoen, patrijs, duif. Niet allemaal soorten die per see graag gegeten worden, maar wel goed aan te komen. En konijn? Konijn is mooi bot en mager. Haas is mooi vlees, wat harder qua bot, maar voor een volwassen hond kan dan prima. Is ook vaak orgaan van te krijgen.

Je kan ook iets exotischer kijken, Floris heeft bijvoorbeeld vaak guanaco (of hoe je het ook schrijft, is een lama achtig dier) en hazenvlees. Mooi spul. Wordt per 5 kilo geleverd, maar zit meestal in platte blokken, die zouden (eventueel door de helft) wel in de lades moeten kunnen passen. En soms gaat het ook per kilo, dat zijn mooie kleine blokjes.
Ina
4-sterren

Berichtdoor Ina » Ma 17 Apr 2017, 12:32

Deze twee leveren geportioneerd aan huis (1tje was al genoemd geloof ik).... misschien zijn die, afhankelijk van waar je woont, aantrekkelijker qua bezorgkosten
https://www.naturalpaws.nl/index.php/
http://www.ekowolf.nl/

Bij beide is goed overleg mogelijk als je dingen zoekt die niet direct op de site staan en denken graag mee in mogelijkheden
Border Bandit
5-sterren

Berichtdoor Border Bandit » Ma 17 Apr 2017, 12:35

pearlsofpassion schreef:Ik laat wel ontdooien en vries terug in. Soms maar een beetje, soms bijna geheel. Hangt er vanaf wanneer het lukt.
Als ik geitenvlees wil ontvetten lukt dat gewoon niet tenzij ontdooit. En je moet maar denken dat gemalen vlees als kvv ook altijd ontdooit tijdens het malen hoor. Het is wel kwestie van het daarna zo snel mogelijk terug diepgevroren te hebben. En daar ligt misschien wel een probleem voor jou. Dus zeker geen al te grote hoeveelheden in een keer doen zou ik zeggen. Of een vriezer bijkopen... ::)

Wat ik jou ook zou aanraden zijn de melkgeitjes he. Er zijn er weer wat te verkrijgen in de V&A. Ze zijn wel een stuk duurder geworden, denk ik, maar wel heel eenvoudig om te voeren...

Ik vermoed dat je bij een nieuwe diersoort wel eerst enkel spier kan voeren maar als blijkt dat hij ertegen kan zou ik dat wel proberen uitbreiden.

Ik denk inderdaad dat ik kleinere hoeveelheden moet bestellen en in kleine porties.
Een vriezer erbij lukt helaas niet i.v.m. plaatsgebrek. :(

Die melkgeitjes, die zijn nog 'heel' toch? Ik zag er een plaatje van in V&A.
Ik zou het wel fijn vinden als het oorspronkelijke dier even niet zo herkenbaar is zeg maar. :P
Zijn dat, zeg maar, pasgeboren geitjes?
Dan kunnen de pootjes ook gegeten worden als bot toch?

Ik wil zeker ook orgaan en indien mogelijk bot voeren als hij tegen een andere diersoort kan!
Ik heb begrepen dat het het beste is een zo groot mogelijke diversiteit te voeren. ;)
frodo quin
5-sterren

Berichtdoor frodo quin » Ma 17 Apr 2017, 12:35

Border Bandit schreef:Tje, 10 kg in één keer snijden!? Ik kan me voorstellen dat je daarna last hebt van je handen. Fijn om te horen dat het op jouw manier te doen is. :) En dat lever en nier makkelijker snijdt! Bedankt.

Ik heb meteen gekeken op Oervoer, Animal Food Express, Dogmeat wat Lizzy zei en Ecowolf wat Pluk zei. Pff, wat zijn de verzendkosten hoog bij kleine hoeveelheden!
Ik ga het nog verder uitzoeken. Kijken of het toch betaalbaar is voor mij. Ik wil gewoon goed voor Bandit zorgen.

Jij zegt, als ik het goed begrijp, dat je 1 dag orgaan en 1 dag vlees voert?

Ik heb een vrieskast. :( Met maar 4 lades, waarvan de onderste kleiner is i.v.m. de motor die er achter zit.

Ik voer elke dag compleet, maar ik heb een kat. Bij honden kan het doorgaans prima om spier en orgaan af te wisselen, dus de ene dag vleesbot met spier en de volgende dag vleesbot met orgaan. Je zorgt natuurlijk dat je weektotalen kloppen.
Border Bandit
5-sterren

Berichtdoor Border Bandit » Ma 17 Apr 2017, 12:40

Kaela schreef:Ik denk dat het feit dat je maar 2 diersoorten kan voeren, nu in je voordeel werk qua vriesruimte.

Oervoer lijkt me een handige. Dogmeat levert ook door heel NL en in kilo verpakkingen. Ik zou in jou geval een menu maken met elke dag vleesbot en dan spiervlees en orgaan dagen, zodat je zo min mogelijk hoeft te portioneren.
Orgaan deed ik altijd 1 kilo hart, 1 kilo lever en 1 kilo nier ontdooien, eventueel in stukjes snijden (afhankelijk van de diersoort) en dan in afgewogen porties invriezen. Hoe kouder je het kan houden, hoe beter, want ja je hebt altijd kwalitietsverlies door ontdooien. Maar als je het verwerkt zodra het je lukt en dan weer invriest, is dat geen enkel probleem.

Ik denk dat je met Barf pas echt kunt gaan elimineren en dan is een basis van 2 diersoorten een goed begin. Het maakt niet veel uit wat je eerst toevoegt van de nieuwe diersoort, als spiervlees goed gaat kun je daarna bot en orgaan ook doen. Dat zou dan ook goed moeten gaan.

Ik heb met Oscar, die 1 tot 1,5 kilo per dag at ook lange tijd met een tafelmodel vriezer gedaan. Niet ideaal, je moet vaak bestellen, goed je voorraad in de gaten houden en rekening houden met hogere leveringskosten. Wat dat betreft is het best de moeite waard om rond te kijken of je niet een iets groter kistje zou kunnen kopen. Dat levert je al snel veel ruimte winst op.

He, dat heb je goed gezien, dat 2 diersoorten een voordeel is qua vriesruimte! Dat had ik nog niet bedacht. :)

Hoe moet ik me 'vleesbot' voorstellen? Bandit kan nu alleen geit en lam. Dan kom je toch alleen op de ribjes uit?
En dan 1 dag vlees en 1 dag orgaan?
Dat is een goeie inderdaad. Verwerken zodra ik het kan. Maak jij mixjes van orgaan?

Bedankt voor je positieve berichtje! Geeft weer hoop. :)
Border Bandit
5-sterren

Berichtdoor Border Bandit » Ma 17 Apr 2017, 12:42

Aprilsnow schreef:En hert of ree? Floris levert dat en is ook vaak in niet te grote verpakkingen.

Wat fijn dat je meedenkt! :)

Hert heb ik onlangs geprobeerd en dat ging niet goed.
Ree durf ik even nog niet te proberen. Het zijn 2 verschillende diersoorten, maar voor mijn gevoel ligt het dicht bij elkaar. ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”