Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3296292
Waarom de lever vervangen?
Paardenlever wordt afgeraden. Je weet nooit zeker welke medicatie ze gekregen hebben.

Lever moet je gewoon een bepaald percentage geven. Dat mag in 1 keer, dat mag ook dagelijks of iets tussenin.
Kan dat het percentage klopt met 1 keer hoor, ik weet het gewoon niet. Dus reken eens uit hoeveel je nu per week aan lever voert op het weektotaal.
Door Too
#3296343
Als je nou op maandag de long vervangt door lamsnier is het toch opgelost!
En dan gewoon beginnen en kijken hoe het je zo bevalt ( ook qua portioneren)

Zo op het oog maak je het jezelf best ingewikkeld met zoveel dagelijks wisselende onderdelen al moet ik bekennen dat ik dat in het begin ook deed.
Inmiddels doe ik net als Eelke: dagelijks vleesbot en wisselend spiervlees of orgaan mix ,waarbij ik kies voor orgaan van 2 max. 3 diersoorten die makkelijk verkrijgbaar zijn en/of biologisch.
Gebruikersavatar
Door pike
#3296418
Ingrid Vos schreef:ik heb nu dit menu samengesteld, graag jullie mening, is dit goed zo of moet ik nog iets toevoegen of veranderen.

Rauw vleesbot, Orgaanvlees inc pens, spiervlees, groente
117 gr per dag, 52 gr per dag, 65 gr per dag, 26 gr per dag
819 gr per week, 364 gr per week, 455 gr per week, 182 gr per week
maandag, Eenden nek, Runder long, Half teentje knoflook, Lams tong, Sperziebonen
dinsdag, Konijn karkas, Lams nieren, Half teentje knoflook, Hert vlees, spinazie
woensdag, Haas haasrug, Kip maagjes, Half teentje knoflook, Kalkoen vlees, wortels
donderdag, Fazant karkas, Rund nieren, Half teentje knoflook, Geit vlees, broccoli
vrijdag, Lams ribben, Konijnen lever, Half teentje knoflook, Lams vlees, aardappel
zaterdag, Natuur kip karkas, Kalkoen hartjes, Half teentje knoflook, runderkopvlees, biet
zondag, Kalkoen nek, Paarden hart, Half teentje knoflook, Konijn vlees, avacado

nu wil ik ook 1 keer per week vis gaan geven, hij krijgt nu 2 keer per week sardines op waterbasis, en elke dag een kopje karnemelk.

Heb ik alles zo compleet of moet ik toch nog iets extra toevoegen.

Helaas zet hij het allemaal achter elkaar ik weet niet hoe ik dit netjes kan neerzetten, hoop dat jullie er wijs uit worden zo.

Dank alvast voor het meedenken
Ik kijk eerst even naar de hoeveelheid en de verdeling.
vleesbot 117 = 45%
orgaan 52 = 20%
spier 65 = 25%
groente 26 = 10%
Dat is totaal 260 gram. De percentages zijn prima.

Voor een hondje van 13 kg geef je met 260 gram dus 2%. Dat lijkt mij erg weinig. Mede gezien het feit dat kleine honden doorgaans meer eten dan grote. Maar, je kan het proberen, je merkt snel genoeg of hij afvalt of gelijk blijft. Even ter vergelijking, ik heb er een die weegt nog geen 11,5 kg en eet per dag 400 gram. Is op weg naar de 12 jaar maar wel nog steeds ontzettend actief. Buiten gaan alle remmen los.

Verder is je variatie heel mooi. Alleen zou ik voor een beginnend barferhondje geen kalkoennekken gebruiken. Die kunnen behoorlijk hard zijn. Ook haas is i.h.a. hard. En ribben tja, ook die kunnen hard zijn maar het hoeft niet. Kijk of je ze met een snoeischaar door kunt knippen. Als dat kan zijn ze niet te hard.
Dagelijks knoflook vers, ik weet zelf niet of dat teveel is of niet aangezien ik zelf granulaat geef (mijne lusten geen verse knoflook). Maar dat kan je hier in de bieb wel terugvinden. Te veel knoflook is namelijk ook niet goed omdat dat bloedarmoede kan veroorzaken.
En ik neem aan dat je de groente pureert ofwel kookt :-\ Anders heeft de hond er niets aan.

In je menu staat nog geen (verse) vis. Sardines op waterbasis zit in blik neem ik aan? Sardines kan je ook vers uit de vriezer kopen. De meeste viswinkels hebben dat wel in hun vriezer liggen. Sommige supermarkten ook, of Turkse supermarkten e.d. Hele verse sardientjes kan je zien als compleet.
Ook zie ik geen pens maar dat had je geloof ik al opgelost.
Orgaan is 20%, de helft daarvan kan je voor pens gebruiken, de andere 10% verdelen over hart, lever en nier. Gelijke delen is prima.
Door Ingrid Vos
#3296450
Zo ziet zijn menu er nu uit, klopt het zo?

het is voor een boomer, ongecastreerd en bijna 2 en een half jaar oud
hij heeft tot nu altijd op brokken gestaan.
hij weegt ongeveer 13 kilo, ik heb 2% aangehouden bij de barf rekenmachine

.................117 gr per dag, ....52 gr per dag..............65 gr per dag........26 gr per dag
.................819 gr per week... 364 gr per week..........455 gr per week...182 gr per week
.................Rauw vleesbot.....orgaanvlees inc pens.....spiervlees............groente

Maandag......Kippen nek,...........lamsnier.................rundvlees............Sperziebonen
dinsdag........Kwartel.................Lams pens.............Hert vlees...........spinazie
woensdag.....patrijs...................Kip maagjes...........Kalkoen vlees......wortels
donderdag...................................verse vis....................................broccoli
vrijdag.........Kippenvleugels.......Konijnen lever.........Lams vlees..........witlof
zaterdag.......Natuur kip karkas...Kalkoen hartjes.......Paardensucade.....biet
zondag.........Eenden karkas.......Paarden hart...........kipvlees..............Courgette

1 a 2 keer per week een rauw eitje
4 keer per week een half knoflookje met karnemelk (tegen de vlooien)
verder wil ik alle groente stomen en dan door elkaar mengen en dit dan invriezen
orgaan en spiervlees ook door elkaar mengen en dan apart invriezen

graag jullie mening over dit aangepaste menu, klopt het nu

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie en ideeën.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3296458
Je hebt nu maar 1x in de week pens. Dat betekent dat je de hele hoeveelheid pens in 1x gaat voeren? Dat is 180gram ineens! Als je dunne poep wil, dan gaat dat zo zeker lukken!

Ik doe het zelf zo: elke dag vleesbot, elke dag spiervlees, en dan 1x nier, 1xpens, 1x lever, 1x pens, 1x hart, 1x pens, en op dag 7 extra spiervlees. Zo krijgen ze (behalve op dag 7) elke dag dezelfde hoeveelheid in grammen aan orgaanvlees en eten over de hele week compleet. Vis en ei reken ik niet mee in mijn menu, die zijn extra.
Door Aprilsnow
#3297182
Ingrid Vos schreef:ik was van plan om het orgaanvlees door elkaar te doen en dan te verdelen over 7 dagen, dan zit er elke dag van alles wat in, dus ook pens.
Zo doe ik het ook hoor. 50% hart, lever en niertjes (van ieder dus 1/3) en 50% pens bij elkaar en daar porties van maken. Dat krijgt hij iedere dag. Ik heb geprobeerd om het orgaan en spiervlees af te wisselen maar dat vonden de darmpjes niet zo leuk. Dus nu voer ik iedere dag compleet (bot, spiervlees en orgaan).
Vis krijgt hij 2x per week extra op de normale maaltijd. Als ik alleen vis voer dan protesteren zijn darmen ook weer ::)

Spiervlees vries ik wel apart in maar die van mij eet dan ook wat meer dan die van jou ;)
Door Parelridder
#3297197
Ingrid Vos schreef:Hallo allemaal,

Mijn hond staat op dit moment nog op brokken, ik wil heel graag overgaan op rauw voedsel maar heb angst dat ik belangrijke zaken vergeet en heb ook geen idee hoeveel ik hem per dag moet geven, kan ik gelijk overgaan naar rauw eten of is daar een overgang voor nodig, ik had gelezen dat het 24 uur duurt voor brokken verteerd zijn en rauw vlees maar 4 uur, en wat moet ik dan geven als overgangseten, nu heb ik wel al naar de berekentool gekeken, maar hoeveel procent hij eet weet ik niet, er staan namelijk altijd brokken in zijn bak, hij eet wanneer hij daar trek in heeft, ik heb een boomer van 13 kilo, graag advies hoe ik het moet aanpakken. Hij krijgt nu healthy dog brokken te eten, ook geef ik hem 2 keer per week sardines op water en krijgt hij elke dag een kopje karnemelk, maar het kan beter dat weet ik gewoon, maar vind het gewoon heel moeilijk om de overgang te maken, iedereen zegt het is super makkelijk maar ik weet ook dat er honden ziek of dood zijn gegaan doordat ze belangrijke voedingsstoffen miste in hun eten, heb dus angst om te beginnen maar met jullie hulp zal het zeker goed gaan.

Alvast heel erg bedank voor jullie commentaar en hulp

Ingrid Vos
een beginnende angst barfer hihi
Ik ben begonnen met KVV (DARF) en heb me ondertussen rustig ingelezen, een menu samen gesteld, eens wat ongemalen dingetjes er bij gegeven.. Mijn oudste hond moest echt even overschakelen qua vertering en ik ben daarom achteraf wel blij geweest dat ze begonnen is met gemalen voeding, dat verteert natuurlijk wel makkelijker. Ook moest met name zij wennen aan het materiaal, ze vond het ingewikkeld sommige dingen te eten (miste de techniek) of raar aan voelen. Als extraatje bij de kvv ging dat makkelijker en ontspannener. Verder vond ik het heel fijn dat ik al op mijn gemak was met het zelf samenstellen toen ik daar op over stapte. Dus ik zou overwegen om nu over te stappen op kvv en vanuit daar de stap naar barf te maken.
Door Ingrid Vos
#3297499
Ik heb nu tijdelijk kvv van het merk BARF, hij vind het super lekker, hij krijgt nu 2 keer per dag zijn eten, en het is zo weg, als hij mij naar de vriezer ziet lopen denkt hij mmmm eten, hihi, ik heb inmiddels al zijn vlees binnen die ik nu op mijn gemak in stukken ga snijden en zijn menu ga samenstellen, af en toe een kippennek er tussendoor, voor het knaagwerk, op deze manier gaat het al super goed, ben blij dat ik toch eerst kvv ben gaan voeren, dit blijf ik nog 2 weken doen, dan heeft hij een overgang gehad van 3 weken, zijn darmen zullen dan wel gewend zijn, dan ga ik langzaam over op echt vlees, dit combineer ik dan met kvv, elke dag een dag echt vlees meer zo ga ik langzaam naar 7 dagen vers vlees, is misschien niet nodig voor de hond maar meer voor mij hihi, ik begin vertrouwen te krijgen in wat ik doe, heb ondertussen weer heel veel gelezen, op deze manier voelt het voor mij goed.
Door topaaz
#3299265
Hey,

wat goed dat je de overstap zo goed doet :)
Als ik je vorige menu ideetjes lees wil ik je wel melden dat als je de groenten geeft zoals je schrijft (1 soort, in het geheel) denk ik dat de hond niet veel voedingstoffen hieruit zal halen.
Ofwel moet je de groenten koken - maar dan verlies je veel voedingstoffen in het kookwater - ofwel mixen (zo breek je de celwand al grotendeels af en is het makkelijker voor de hond).
Ikzelf maak altijd een batch van alle restjes - rauwe - groenten en gekookte pompoen. Daar voeg ik wat kefir aan toe (om het gladder te maken) en vries deze in ijsblokjes in. Elke dag krijgt hij dan 2 van deze ijsblokjes (en soms kookrestjes na de maaltijd).

Het is maar een tip.
Verder gaf ik eerst ook elke dag compleet, maar ik vond het uiteindelijk eenvoudiger om op een week compleet te voeren. Elke dag vleesbot en dan vlees/orgaan afwisselend.
Dit geeft minder snijwerk tijdens de verdeling :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door