Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door malinois.
#3286591
Ik weet niet of t hier goed staat maar hoe vaak mag een hond 'vacht' eten per week? Kan dat dagelijks of 1 of 2x per week? Ze krijgen hier ag en toe prooidier met vacht dus en daarnaast ook gedroogde snacks met en zonder vacht. Kun je er bijv teveel van geven?
Gebruikersavatar
Door pike
#3286607
Ik ging er van uit dat er niet meer aan huid en haar aan de prooidelen moest zitten dan er daadwerkelijk bijhoorde. Dus niet bijvoorbeeld een poot geven met een deel van de vacht van de rug er nog aan. Of een kop met heel veel vacht van de hals/nek eraan terwijl die er niet meer in zit. Zoiets. Overtollige vacht sneed ik dan weg. Huid kan je zien als orgaan, maar is moeilijk te berekenen lijkt me, ik zou dat als gezond extraatje zien, net zoals we een ei geven zonder dat in het menu mee te rekenen. Het haar verteert niet en levert dus geen voedingsstoffen. Om die reden denk ik ook dat je er niet gauw teveel van kan geven, zolang ze het gewoon uitpoepen en niet uitbraken... Haar is een van de beste inpakkers.
Met snacks als konijnenoren doe ik het tegenwoordig net zo. Dat betekent dat ik konijnenoren zonder het masker droog. Ergens vind ik dat wel zonde van de huid van het masker maar als ik het eraan laat geef ik proportioneel veel haar en ze gaan daarop dan haar uitkotsen. Enkel het behaarde oor geeft geen probleem.
Door Lizzy
#3286617
malinois. schreef:Ik weet niet of t hier goed staat maar hoe vaak mag een hond 'vacht' eten per week? Kan dat dagelijks of 1 of 2x per week? Ze krijgen hier ag en toe prooidier met vacht dus en daarnaast ook gedroogde snacks met en zonder vacht. Kun je er bijv teveel van geven?
Ik denk dat het hond afhankelijk is. Ik denk dat er honden zijn die je dit probleemloos iedere dag kunt geven. En ik denk dat er honden zijn die gaan kotsen. Of zelfs verstoppingen kunnen krijgen in gevallen ze een onderdeel van het prooidier krijgen, dat veel haar, relatief veel bot en weinig vlees bevat. Doe je daar dan nog een flink behaarde snack op, dan zullen er echt honden zijn die dat niet appreciëren. Maar ja, ik denk toch behoorlijk hond afhankelijk. Gewoon kijken naar je hond, naar de ontlasting. En aan de hand daaraan bepalen wat je hond aan kan. En voorzichtigheid geboden zeg maar. Langzaam beginnen en langzaam ophogen.
Door Anne in Zweden
#3286656
Ik sluit me bij de voorgangers aan. Wanneer ik konijnenoren droog, haal ik de oren en het masker van elkaar en droog ik ze apart, zodat de honden niet te veel haar in één keer binnenkrijgen. De gedroogde maskers zijn vaak niet erg groot, en de honden krijgen er soms een paar dagen achtereen eentje voor het slapengaan. Vinden ze lekker, en het geeft geen verteringsproblemen. Ook konijnenpootjes met vacht gaf nooit problemen hier.

Jaren geleden heb ik van een buurman de vacht van een vers geslacht konijn gekregen, en daarvan heb ik een paar lappen (10 x 10 cm ongeveer) aan Max gegeven. Daar heeft hij (Max) wel last van gehad. Niets ernstigs, maar het was gewoon te veel in één keer. Hij kotste een paar dagen later echt een sigaar van vacht uit toen. Dus inderdaad: in verhouding tot het lichaamsdeel waar het aan vast zit, kun je vacht wel meevoeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door