Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door astrid.van-den-bos
#3279059
Hoi allemaal,

met behulp van barfplaats en dit forum ben ik tot een goed barfmenu gekomen. Ik heb de percentages aangehouden van de rekenhulp (erg handig) Nu vind ik alleen de ontlasting van beide honden erg hard en lichtgeel bijna wit. Moet ik nu meteen het botpercentage omlaag brengen, en spier en orgaan omhoog? of even aankijken? ze aten eerst om de dag barf en sinds 10 dagen iedere dag. smorgens krijgt de een nog een beetje kvv ik weet niet of dat nog invloed kan hebben? het is niet iedere dag zo licht maar over het algemeen wel. Ik ga dit weekend mijn nieuwe levering portioneren dus als ik het bot omlaag moet brengen kan ik dat meteen doen.
gr astrid
Gebruikersavatar
Door pluk
#3279066
Ik zou het bot percentage met 5% verlagen (dus bijv 45% als t nu 50% is).
Afhankelijk van je andere percentages doe je dan 5% meer spiervlees of orgaan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3279074
Tja, dit ziet er toch wel mooi uit eigenlijk.

Tegenwoordig worden de karkassen echt héél goed uitgebeend en daardoor heb je niet meer 50% bot en 50% vlees aan een karkas. Ik kom dat alleen nog maar tegen bij karkas dat ik koop via Floris hier op bp.
Ik zou het percentage bot terugbrengen naar 40% en het spiervlees ophogen. Orgaan zou ik zo laten, daarvan wil je niet teveel voeren.
Gebruikersavatar
Door astrid.van-den-bos
#3279075
Hoe bedoel je dat precies hope? Als je vleesbot of karkas hebt met vlees eraan reken je dit toch alsnog als vleesbot? Toch niet als vlees? Vlees percentage is wat ik er los bijverf aan spiervlees. Dus bijv 450 gr konijnkarkas met 250 gr lamsvlees en 200 gr rundernier is een menu hier, of heb ik dat toch fout gedaan?
Door frodo quin
#3279076
Ik zou 5% minder vleesbot geven en in de plaats 5% meer spier voeren. Ik zou niet voor maanden op voorhand portioneren zodat je nog makkelijk kan veranderen als het te veel of te weinig zou zijn.

Houd er rekening mee dat het type vleesbot veel bepaald. Dan moet je denken aan hoe bevleesd, wild, bio of industrie en hoe groot het dier is.
Gebruikersavatar
Door astrid.van-den-bos
#3279080
frodo quin schreef:Ik zou 5% minder vleesbot geven en in de plaats 5% meer spier voeren. Ik zou niet voor maanden op voorhand portioneren zodat je nog makkelijk kan veranderen als het te veel of te weinig zou zijn.

Houd er rekening mee dat het type vleesbot veel bepaald. Dan moet je denken aan hoe bevleesd, wild, bio of industrie en hoe groot het dier is.
Nee ze eten samen 1300 per dag dus die porties zijn voor 1 maand hooguit. Ik ga het een weekje proberen 5% minder bot en 5% meer spier. Qua inschatten van type vleesbot daar ben ik nog te 'groen' voor denk ik. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen met Kippennek lamsribben eendennekken vleugels maar of het ruim bevleesd is vind ik nog lastig inschatten ik hoop dat ik daar met de tijd beter in word.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3279089
astrid.van-den-bos schreef:Hoe bedoel je dat precies hope? Als je vleesbot of karkas hebt met vlees eraan reken je dit toch alsnog als vleesbot? Toch niet als vlees? Vlees percentage is wat ik er los bijverf aan spiervlees. Dus bijv 450 gr konijnkarkas met 250 gr lamsvlees en 200 gr rundernier is een menu hier, of heb ik dat toch fout gedaan?
Vleesbot heet vleesbot omdat het niet gaat om kaal bot maar om bot met vlees eraan.
Ideaal is vleesbot met 50% bot en 50% vlees. Kaal bot heeft 100% bot en 0% vlees (bijvoorbeeld mergpijp, totaal ongeschikt om te voeren maar even als voorbeeld).
Vroeger was vleesbot heel mooi bevleesd, er zat nog veel vlees aan de botten. Je zat zomaar aan 50 of zelfs 60% vlees en de rest was dan kaal bot.

Tegenwoordig kunnen ze zó goed uitbenen dat er meer vlees van de botten wordt gehaald. Je hebt dan vleesbot wat bestaat uit bijvoorbeeld 40% vlees en 60% bot. Neem bijvoorbeeld haaskarkas, daar zit vaak nog amper vlees aan en dat vul je dan zelf aan met spiervlees.
Dat is ook de reden dat ik het percentage orgaan niet omhoog zou gooien. Het is het spiervlees wat je mist doordat de slager zijn werk te goed doet, wat je aan moet vullen, en dat doe je dus best met spiervlees en niet met orgaan.
Gebruikersavatar
Door astrid.van-den-bos
#3279094
Oke dank je voor je uitleg, ik was even in verwarring ik dacht misschien had ik zelf in moeten schatten hoeveel vlees erbij een vleesbot moet ipv de rekentabel.Ik heb weer even het hoofdstukje vleesbotten doorgelezen uit het boekje van lizzy, en heb het weer op een rijtje. Ik zal inderdaad kijken naar de hoeveelheid vlees aan het bot en aanvullen met meer spiervlees. En dan hopen dat het beter gaat.
Gebruikersavatar
Door astrid.van-den-bos
#3279104
[quote="Hope"]Tja, dit ziet er toch wel mooi uit eigenlijk.

Tegenwoordig worden de karkassen echt héél goed uitgebeend en daardoor heb je niet meer 50% bot en 50% vlees aan een karkas. Ik kom dat alleen nog maar tegen bij karkas dat ik koop via Floris hier op bp.

Hope in welke omgeving is dat wat je koopt via Floris?
Door src_esther
#3279147
astrid.van-den-bos schreef: Qua inschatten van type vleesbot daar ben ik nog te 'groen' voor denk ik. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen met Kippennek lamsribben eendennekken vleugels maar of het ruim bevleesd is vind ik nog lastig inschatten ik hoop dat ik daar met de tijd beter in word.
Tuurlijk wordt dat met de tijd beter en ken je dit topic? De barf-hap in beeld
Door Lizzy
#3279170
Ik weet niet wat je hiervoor voerde, maar het kan ook te maken hebben met het feit dat je honden moeten wennen aan het vleesbot. En het kan ook te maken hebben met wat Hope schrijft. Veel karkassen bevatten tegenwoordig niet meer zo veel vlees. Dus bij vleesbot gaan we er standaard vanuit dat het voor de helft bestaat uit bot en voor de helft uit vlees, maar als je echt kale vleesbotten hebt, dan is die verhouding anders. En dan zou ik ook beginnen met 5% minder vleesbot te gaan voeren en in de plaats daarvan 5% meer spiervlees. En van 5% meer pens is ook nog nooit een hond neergevallen, alleen bevat pens minder voedingswaarde en energie dan spiervlees. Heb je nog een jonge hond in de groei, een zeer energieke hond of een zeer slanke hond: voer je beter 5% meer spiervlees (dan pens).
Gebruikersavatar
Door astrid.van-den-bos
#3280243
Ze eten beiden al vanaf 8 weken kvv, en nu sinds een maand afgewisseld met barf. Ik was van plan om het om de dag te geven dus de ene dag kvv en de volgende dag barf, maar sinds m'n dwergteckel/chihuahua barf heeft gekregen laat ze de kvv staan, trekt haar neus er echt voor op haha, dus zij krijgt alleen nog barf en m'n bordeaux van 13 mnd nog afwisselend (ik heb nl nog heel veel kvv liggen). Ik heb de afgelopen dagen 5% minder bot gegeven en 5% meer spiervlees en dat gaat super. Bedankt allemaal voor de tips en inderdaad ga ik beter kijken naar de verhoudingen van de karkassen. Voorlopig gaat het goed!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door