Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#27206
Ordell schreef: Weet volgens mij ook niemand zeker, Lizzy :(
Is dat niet een goeie vraag voor Morgens dan? Want, stel dat jouw hond het zelf niet meer aanmaakt, hersteld dit zich dan wanneer je stopt en gaat hij weer zelf aanmaken? Doet hij dat niet, heeft hij zo een tekort aan vitamine C. Toch?
Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#27211
Voor zover ik dingen over vit C gelezen heb word het overschot afgevoerd en beinvloed de aanmaak niet,
Maar hoe weet je dat je hond geen vit C aanmaakt dat is niet iets wat zich direkt aan de buitenkant laat zien,ik heb nog nooit eerder gehoord van mensen die hun ouderdieren laten testen op de aanmaak van vit C,en daarna de pups ,en als je dat zou willen op welke leeftijd zou je die pups dan moeten laten testen?
Ik zelf geef ook geen vit C maar zou ik een HD gevoelig groot ras hebben zou ik dit zeker wel doen zeker ingeval ik ermee zou fokken.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#27220
Wij geven ook geen vit C, niet standaard. Onze honden hebben ook geen HD.
Als honden zlef geen vit C aanmaken zou je een scheurbuikachtig beeld moeten krijgen. Bloedingen en slecht genezende wonden.

In de praktijk gebruik ik het wel eens om de weerstand wat extra te verhogen en als je hond aanleg heeft voor HD kan ik het me ook wel voorstellen.

In orgaanvlees, voornamelijk in nieren zit ook wat vit C, volgens mij.

Dat zinnetje op de potjes vitamines is verplicht uit overheidswege, maar nergens op gebaseerd. In ons groente en fruit zit steeds minder vitamines. Vroeger zat er in een sinasappel ongeveer 50 mg vit C, tegenwoordig tussen de 5 en de 10 mg en er zijn zelf sinasappels gevonden waar helmaal geen vit C meer in zit.
De Nederlandse bodem is door eenzijdige bemesting seleniumarm geworden, dat zit dus ook niet meer in onze voeding.
Door Helen
#27224
Lizzy schreef: Hoe zit dat nou met die vitamine C? Ik dacht ergens in het artikel van Morgens gelezen te hebben dat het supplementeren veroorzaakt dat de hond het zelf niet meer aan kan maken. Met andere woorden: als je eenmaal lang gesupplementeerd hebt, kun je dan nog wel stoppen?
Volgens mij komt het er op neer dat als honden het voldoende in hun voeding binnenkrijgen dat het niet meer nodig is dat het lichaam het aanmaakt. Als ze het niet meer in hun voeding binnenkrijgen, is het wel weer nodig dat hun lichaam het aanmaakt. Die capaciteit verliest het lichaam niet, maar het moet denk ik wel even op gang komen.

groetjes Helen
Door Luc
#27285
Ine schreef: Ik blijf het allemaal maar moeilijke materie vinden, maar blijf meelezen! ;)
We zullen het nog iets moeilijker maken. ;D ;D ;D
Enkele commentaren van Ray Coppinger ivm "Development of Breeds" met o.a. een verwijzing naar hd:

Talking about genes for things is a past idea which a lot of the world
-- vets for example, haven't picked up on yet. Genes code for enzymes
which assemble amino acids into proteins which are organized into
structures Behavior is structure moving through time and space. Even
the structure itself is not produced by a gene map but rather a cascade
of developmental events where some events are the trigger for those
coming later in the sequence . Thus some structures are "caused" by the
preceding events and are themselves epigenetic. Thus traits like hip
dysplasia are not genetic in the sense that genes cause them. It is
just that in some environments such as over feeding too rich food the
cascade of events produce a hip that maybe species typical in that
environment, but one you don't like . There is more than one phenotypic
outcome for the same set of genes, thus more than one species typical
or behavioral phenotype per geneotype
Ray

Zijn verduidelijking over het bovenstaande:

Try this
All behavior is genetic! All behavior is (gene)tic.

What do genes do?

Genes code for enzymes that taking amino acids from the environment
organize those amino acids into Proteins -- Then a miracle happens.
The proteins are organized into structures.

Gene -> enzyme -> (AA) -> protein -> (miracle) -> structure (organ).

For me structure and behavior are the same thing. Behavior is
structures moving through time and space.

Now what is the miracle -- Answer: it is a cascade of chemical and
physical interactions. Are they genetic? Not exactly If there
weren't genes the cascade wouldn't have happened. But the resulting
shape of the cascade is a result of all the physical properties of the
interacting material - how much protein and how many amino acids at what
timing and at what temperature and with what other environmental
stimulation.

Heavy stuff!

Ray

Groetjes
Luc
Door Lizzy
#27404
Heel heavy stuff Luc! Wel interessant. Uit een boek of website?

Groetjes, Lizzy
Door Luc
#27423
Lizzy schreef: Heel heavy stuff Luc! Wel interessant. Uit een boek of website?
Van een Yahoogroup, die elke maand een auteur uitnodigt om één van zijn boeken te bespreken. Vorige maand was dat dus Ray Coppinger over zijn boek "Dogs".
Ik weet niet of je dit boek gelezen hebt, maar het is naar mijn mening een "must" voor elke hondenliefhebber.
Gewoonlijk maakt de listowner een samenvatting van de meest relevante mails. ff afwachten of ze dat nu ook zal doen.

Groetjes
Luc
Door Lizzy
#27434
Overigens heb ik de Engelse versie van het e-book van Mogens Eliasen bijna uitgelezen. Ik vind dat er een paar zeer opmerkelijke verschillen zitten in zijn werk en het werk van alle andere rauw-voer schrijvers/sters. Sommige dingen vind ik ijzersterk, andere zaken heb ik zo mijn twijfels over. Ik denk wel dat het de moeite waard is om te lezen.
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Luc
#27459
Lizzy schreef: Overigens heb ik de Engelse versie van het e-book van Morgens Eliasen bijna uitgelezen. Ik vind dat er een paar zeer opmerkelijke verschillen zitten in zijn werk en het werk van alle andere rauw-voer schrijvers/sters. Sommige dingen vind ik ijzersterk, andere zaken heb ik zo mijn twijfels over. Ik denk wel dat het de moeite waard is om te lezen.
Groetjes, Lizzy
Is het zijn geld waard? Bijna 25 Dollar voor een e-book is niet niks, ik twijfel dus nog...

Luc
Door Lizzy
#27586
Luc schreef: Is het zijn geld waard? Bijna 25 Dollar voor een e-book is niet niks, ik twijfel dus nog...

Luc
Tja, moeilijk te beoordelen.... Ik vind $25 erg veel geld voor een e-book. Aan de andere kant, het is een boek van meer dan 200 pagina's. Er staan echt wel dingen in waarvan ik zeg "Goh, goed beschreven zeg" (en dan doel ik bijv. op het maagzuur van de hond - het maagzuur is niet ANDERS bij de diverse soorten voer, maar het maagzuur is wel vele malen ZUURDER van honden die vers/rauw vlees krijgen als van honden die brokken krijgen, waar dus veel koolhydraat in zit - ik heb dit artikel al eerder op Barfplaats gezet). Maar, er staan ook dingen waarvan ik denk "huh? Is dat zo? Kan ik me niet voorstellen". Misschien wekt dit verwarring bij sommige mensen. Aan de andere kant vind ik sommige denkbeelden "nieuw" en denk ik dat we daar kennis van moeten nemen. Ik zal daar vandaag/vanavond een voorbeeld van geven!

Groetjes, Lizzy
Door roger
#27616
<<In de maand december is Nicole Wilde te gast die verschillende boeken heeft geschreven o.a. over wolfshonden.<<

Ken ik Luc, zij heeft ervaring met hybride en haar boeken zijn goed.

let op het is wel niet de zus van Kim ! ;)



Gr.
Roger
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door