Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door CarolienPaco
#3272026
Ik heb een vraag. Paco, mijn kruising golden retriever / poedel is (te) mager en ik wil er blijvend 2-3 kilo aankweken. Nu weegt hij 30.0, maar voor hem is 32 eigenlijk wel het minimum.
Hij is onwijs gespierd, maar verder is hij echt vel over been op de plaatsen waar geen grote spieren zitten (ribben, kont (naast de staartaanzet) enz.).
Hij heeft het de afgelopen 1,5 jaar prima gedaan op 660-700 gram vlees (KVV en Barf) per dag. Maar de afgelopen maanden is hij steeds magerder geworden. Hij krijgt nu 750-800 per dag, maar de kilo's vliegen er nog niet echt aan... Qua activiteiten en type vlees / merken KVV is er overigens niks veranderd. Wat is nu slim? Nog meer bijvoeren, met kans op een jojo-effect, langer afwachten of zijn er nog meer handigheidjes om de hond blijvend en op een verantwoorde manier wat te laten aankomen? (bepaalde diersoorten, iets 'extra's' toevoegen, vaker/minder vaak per dag voeren, weet ik het)
Door eelke
#3272028
Ohh die zou ik gerust zeker een kilo gaan voeren hoor. Joep kreeg lange tijd 800 gram en dat vind ik wel een hond die makkelijk wat dikker wordt. (hij krijgt nu 600-700 gram, de wilde drukke jaren zijn er wel af).

Je kunt natuurlijk wat op de diersoorten letten, lam is bv vet en konijn weer niet (al is kvv vaak sowieso wel vet) maar variatie blijft natuurlijk wel erg belangrijk. Dus ik zou eerst eens kijken hoe het gaat op meer.

Oh in de winter zijn ze hier vaak dunner (want dan maken ze langere wandelingen en verbranden ze meer om warm te blijven denk ik).
Hoe oud is je hond eigenlijk?
#3272029
Is hij ooit wel dikker geweest?

Ik vind 800 gram voor een hond van 30 kilo wel weinig. Hier eten ze allemaal tussen de 3 en de 4% van hun lichaamsgewicht. Mijn 30-kilo hond eet 1 kilo vlees per dag. Maar die hoeft niet aankomen. Ik zou als ik jou was gewoon eens 1000-1200 gram per dag gaan geven.

Als hij wel is vermagerd zonder aanwijsbare reden is het misschien slim om hem medisch eens goed te laten checken (urine-bloedonderzoek)
#3272031
Heeft hij zelf problemen met meer eten? Anders zou ik gewoon wat meer voeren. Wat vetter kan natuurlijk ook, maar je moet daar ook niet in overdrijven. Ik weet niet welke kvv je geeft maar sommige merken zijn al erg vet.
Vette diersoorten zijn vb geit, eend, lam.

Qua extra's kan je vette visjes geven als dat niet in je kvv of barf zit en een paar eitjes per week.
Groenten kan je ook toevoegen maar daar wordt hij vast niet dikker van terwijl het wel maagvulling is. Men raad dat net aan bij te dikke honden.
#3272032
Paco wordt over 2 weken vier, maar is echt een stuiter. Ik heb hem sinds hij bijna 2 is (2 jaar nu dus) en kreeg hem met 30 kilo (uit de kennel, weinig spier en ook mager). Toen heb ik hem tot 33 gekregen, even 34 toen ik zelf in de lappenmand zat en niet verder kwam dan het velde naast de deur 4 weken lang. Maar daarna weer terug naar 32. Nu is hij sinds de zomer ongeveer rond de 30. Eerst van 660 naar 750 gram gezet en de laatste 6 weken op 800 per dag.

De wekelijkse routine bestaat uit elke dag studie en/of werk (treinreizen, vroeg op en laat thuis) en in de winter 2, in de zomer 4x per week een lange (6-15km) wandeling in het bos. Hij is geleidehond dus wordt niet alleen fysiek, maar ook mentaal flink uitgedaagd.

Ik ga 'm gewoon eens op een kilo per dag zetten, en dan zien e wel weer! Bedankt voor de tips voor de wat vettere dieren, daar ga ik bij de komende rondjes wel even extra op letten!
Gebruikersavatar
Door pike
#3272033
800 gram van 32 kg is 2,5%. Dat is wel erg weinig voor een werkhond. Uitgaande van het gewenste gewicht van 32 kilogram zou je, als je 3% voert, al op 960 gram zitten. Om er enkele kilo's bij te krijgen zou je dus best meer kunnen voeren. Ik zou meer geven, niet vetter. Mijn honden eten standaard rond de 4%.
Door Lizzy
#3272045
Mijn Dalmatische Honden van 4 jaar wegen 24 en 25 kg en eten 1 kg per dag. Dat is volgens mij rond de 4% van hun lichaamsgewicht. De iets oudere meisjes eten iets minder. Maar ook meer dan 2.5% van het lichaamsgewicht hoor!
Door Leontine
#3272081
Onze cane corso reu, gecastreerd weegt ruim 50 kg en eet al jaren rond de 800 gram barf (geen kvv) ziet er goed uit en heeft matige beweging. Is dit dan te weinig? Of moet je echt naar de hond kijken?
Door Lizzy
#3272084
Leontine schreef:Onze cane corso reu, gecastreerd weegt ruim 50 kg en eet al jaren rond de 800 gram barf (geen kvv) ziet er goed uit en heeft matige beweging. Is dit dan te weinig? Of moet je echt naar de hond kijken?
Het ligt heel erg aan de hond. En inderdaad aan hoe energiek hij is. Maar 1,6% van het lichaamsgewicht lijkt me wel het absolute minimum.
Gebruikersavatar
Door pike
#3272164
Leontine schreef:Oké bedankt ik zal het nog eens precies natellen wat hij op week basis krijgt met barf is her nooit zo precies natuurlijk misschien krijgt hij stiekem wel meer
Bij mij is barf anders aardig precies - plus of min een paar gram. Je gooit toch niet zomaar iets in de bak.
Door Leontine
#3272172
Een konijn geit of haas oid ga je toch echt niet op de gram staan te villen hoor dus vandaar dat ik zeg dat het kan verschillen. Orgaan en spiervlees portioneer je makkelijker op precies gewicht
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door