Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MirandaD
#3271215
Roef heeft een alvleesklierontsteking en heeft nu problemen met het verteren van bot.(braakt het weer uit)
ze krijgen bij mij 4 dagen KVV en 3 barf.
voor zijn herstel moet hij nu mager en licht verteerbaar dus stopt ik maar even met het geven van botwerk.

maar de bedoeling is wel dat hij straks wel weer gaat barfen of wil ik nu te snel :-[
ik las nl dat veel honden op licht verteerbaar blijven na herstel,maar ik gun hem het knagen zo :-\
Door enya13
#3271364
bij/na een alvleesklierontsteking moet je heel voorzichtig zijn met wat je voert. het is zo weer mis. als het een ernstige acute pancreatitis was, moet je bv. eerst met magere, gekookte kip/kalkoenfilet beginnen. of gekookte koolvis. kvv kan al veel te vet zijn. geef het de 1e tijd in ieder geval met gekookt water overgoten, dat verteert beter. geef een tijdje kvv zonder bot. dat zijn niet de beste merken, maar het verteert wel makkelijker.
alvleesklierontsteking is echt een serieuze aandoening.
hopelijk knapt je hond weer op.
Door MirandaD
#3271368
dank je wel voor je reactie!
ik heb gisteren al veel gelezen en idd zal ik heel voorzichtig en rustig aan moeten doen met zijn eten.
gisteren heb ik voor 14 dagen kip en wit vis gekookt en in dat kookvocht heb ik bataat en wat aardappels en rijst tot dikke pap gekookt.
dit krijgt hij nu de komende 2 weken.

zou ik hem ook multi vitamines moeten geven nu en eiwit poeder uit eischalen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3271383
MirandaD schreef:Roef heeft een alvleesklierontsteking en heeft nu problemen met het verteren van bot.(braakt het weer uit)
ze krijgen bij mij 4 dagen KVV en 3 barf.
voor zijn herstel moet hij nu mager en licht verteerbaar dus stopt ik maar even met het geven van botwerk.

maar de bedoeling is wel dat hij straks wel weer gaat barfen of wil ik nu te snel :-[
ik las nl dat veel honden op licht verteerbaar blijven na herstel,maar ik gun hem het knagen zo :-\
Heb ik goed gelezen dat je ook maagbeschermers geeft (zitac?)? Dan is er een kans dat dat ook niet bijdraagt in de vertering van bot. Wij moesten bij Oscar stoppen met het voeren van bot toen we maagbeschermers gingen geven.

Oscar heeft ook een tijdje last gehad van pancreas achtige verschijnselen en heeft een hele tijd zymoral gehad. Dat hielp bij hem voldoende. Maar hij heeft dan ook nooit hele heftige klachten gehad, dus van een echte ontsteking is geen sprake geweest. Enige dat ik je dus kan meegeven is dat ik in jou geval botwerk zou laten voor wat het is tot hij weer dermate opgeknapt is dat hij geen maagbeschermers meer hoeft. Dan ben je die factor in ieder geval kwijt.

En mijn ervaring met maagdarmproblemen: je kunt beter wat langer voorzichtig doen, dan te snel willen. Anders ben je steeds terug bij af en duurt het alleen maar langer. Sterkte met Roef!
Door enya13
#3271481
MirandaD schreef:dank je wel voor je reactie!
ik heb gisteren al veel gelezen en idd zal ik heel voorzichtig en rustig aan moeten doen met zijn eten.
gisteren heb ik voor 14 dagen kip en wit vis gekookt en in dat kookvocht heb ik bataat en wat aardappels en rijst tot dikke pap gekookt.
dit krijgt hij nu de komende 2 weken.

zou ik hem ook multi vitamines moeten geven nu en eiwit poeder uit eischalen?
dit dieet zou ik zeker 14 dagen volhouden. een lepeltje gemalen eierschilpoeder als calciumbron is goed. een multivitamine kan geen kwaad zeker als hij al een tijdje slecht/weinig/eenzijdig eet. ik gaf ook mariadistel capsules erbij en emeprid tegen de misselijkheid.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door