Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3269106
Beste allemaal,

Sinds 1,5 jaar ongeveer hebben wij een Bull Terrier, die helaas ook al bijna al die tijd last heeft van allergische/overgevoeligheidsklachten. Na n rondje dierenarts/dermatoloog/testen/meer testen etc zijn we eigenlijk niet veel verder voor wat betreft de oorzaak van zijn huidproblemen. Nu willen we dus overstappen op BARF. Wel willen we hem 1 voor 1 introduceren met nieuwe vleessoorten, zodat we kunnen achterhalen wat het is waar hij op reageert, als hij ergens op reageert.

Hij heeft vorig jaar een tijdje op KVV gestaan, de konijn van Buddy, en dat ging goed.
Ook krijgt hij als trainers konijnenoren met vacht, en dat gaat ook prima. Ik ga er dan ook voorzichtig vanuit dat hij niet allergisch is voor konijn.

Is het verstandig om konijn als zijn basis-vlees te nemen en hem daarmee te introduceren met BARF? Als dat kan, met welke delen kunnen we dan het beste beginnen als vleesbotten?
Hij eet nu ook weleens bot (runderbotten gerookt, of heel soms een stuk van bijv onze tomahawk steak. Ik ben er inmiddels redelijk van op de hoogte dat dat niet het slimste was om te doen, omdat dit niet rauw is) Qua vertering gaan die botten prima.
Is het aan te raden om de eerste tijd de konijnenbotten door de molen te halen? Even met een hamer bewerken? Of helemaal au naturel geven?

Er is een verdenking dat hij niet tegen brood kan, is dat nog iets om mee te nemen in de overweging welke organen hij wel en niet mag eten?

Hij is verder gezond, weegt rond de 30kg, en is normaal actief (loopt per dag 3 a 4 uur). Ik kom dan in de berekening uit op 4200 gram BARF per week, als dat iets uitmaakt in de beoordeling welk vlees geschikt zou zijn voor hem.

Ik ben niet bang/vies van het bereiden van rauw vlees, ook niet als het nog op het originele dier lijkt, dus ook halve/hele konijnen voeren etc zou een mogelijkheid zijn.

Alle tips zijn meer dan welkom!
#3269142
Hoi!

Hier ook iemand met een allergische hond. Je plan klinkt echt top: beginnen met 1 diersoort en daar steeds voorzichtig wat bij te doen.

Konijn is fijn om mee te beginnen omdat er veel van te krijgen is en het mooi beginnersbot is. Je kan ribben, karkas en poten gewoon zo aan hem geven, als je het niet vertrouwd even bewerken (platslaan) met een hamer mag, maar hoeft niet.

Ik zou gaan starten met konijnkarkas/ribben/poten met spiervlees en orgaan. Hart, nieren en lever moet je echt wel voeren. Hele konijnen kan natuurlijk ook maar dat is best duur en je kan er minder makkelijk wat meer of juist minder van voeren. Maagjes zou ik laten zitten met het oog op granen. Of je moet echt 100% wilde konijnen kunnen kopen. Vaak is wild geen echt wild maar opgefokt en bijgevoerd met graan.

Groenten zou ik niet doen, dat kan later nog als je wat verschillende diersoorten kan geven. De eerste diersoort geef je een week of zes tot acht, daarna voeg je steeds 1 diersoort toe.

Runderbotten zijn niet geschikt. Jij gaf ze gerookt en dat is inderdaad heel anders dan rauw, maar verder is het ook zo dat je nooit botten voert van grote dieren en ook geen dragende delen zoals poten. Kort door de bocht kan je zeggen dat als je het niet met een snoeischaar door kan knippen het te hard is en je het gevaar loopt dat je hond inwendige schade oploopt.
#3269333
barfbulletje schreef:Bedankt voor je reactie! Waar haal je de konijnen organen? Is er nog een groot verschil in kwaliteit in de aanbieders online, of kan ik ze beter halen bij de slager?
Ik bestel alles bij dogmeat. Soms doe ik mee met een lijntje van Floris, in de vraag en aanbodhoek, dat is wild.
Orgaan is soms moeilijker. Lever en nier is altijd wel te krijgen, nier wel altijd met (veel) vet.
Mijn hond eet ondertussen weer veel diersoorten en krijgt nu vrijwel nooit konijnenhart meer omdat dit bij de internetleverancier er echt nooit is. Ik bestelde dat bij de poelier, de slager had eigenlijk nooit konijn of het was echt voor 3x de hoofdprijs. Ik ging ook regelmatig naar de Sligro, daar hielden ze het orgaan voor mij achter.

Lupa diervoeding heeft ook halve konijnen (konijnen kop, schouders, borst heet het geloof ik) daar zit het hart en de longen nog in, dat is ook wel handig. Het neemt wel wat meer plek in beslag in je vriezer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door