Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door src_esther
#3268783
Gezocht en niet gevonden. Ik vroeg me af wat het gewicht is van de zalmkoppen die er gegeven worden. En hoe vaak? En hoe hou je dat binnen de max. 10% vis in het menu?
Gebruikersavatar
Door pike
#3268809
Gewicht kan behoorlijk varieën. Ze zijn er van 250 gram maar ook van 750 gram en alles daartussen in. Ik geef ze als vleesbot. 1x in de week. Als ze te zwaar zijn knip ik ze in twee of meer stukken. Als spiervlees geef ik daar zalmlijf bij.

Stel ik voer per dag 500 gram (is dus 3500 gram in de week) met daarbij 45% vleesbot en 25% spiervlees
Dat komt dan neer op 225 gram zalmkop en 125 gram zalmlijf, totaal 350 gram is exact 10% van het totaal.

Dus geef je 1x in de week zalmkop als vleesbot en verder geen vis blijf je ruim binnen die 10%.
Door src_esther
#3268812
pike schreef:Gewicht kan behoorlijk varieën. Ze zijn er van 250 gram maar ook van 750 gram en alles daartussen in. Ik geef ze als vleesbot. 1x in de week. Als ze te zwaar zijn knip ik ze in twee of meer stukken. Als spiervlees geef ik daar zalmlijf bij.
Maar er zit toch al een enorme hoeveelheid spiervlees aan zo'n kop? Tenminste die ik tot nu toe heb gezien. Echt veel mooi roze vlees. Heb wel eens overwogen er zalmsnippers van te maken voor in een pastasaus. ;)
Ik heb ook eens zalmlijf gegeven, maar meneer vond het niet echt interessant en de 'ruggengraat segmenten' kwamen er na een uur of 8 aan de zelfde kant uit waar het in was gegaan. :o

Zalmkop snijden en knippen, ik zie het niet helemaal voor me, halveren nog wel.
Is het dan bijvoorbeeld niet beter/handiger om 1x in de anderhalve week of twee weken te geven? Want om nou een zalmkop van 500gr tot 350gr te versnijden om in jouw voorbeeld te blijven vind ik wat vreemd, want wat snijd je weg :???: , de kop is in mijn beleving precies in balans.
Door TomsBorders
#3268945
bij mij zijn ze meestal rond de 600 gram de laatste tijd.
Ik breek dan met de hand de onderkant open en met een hakmes sla ik ze dan door de midden en dan heb ik daar mooi 2 vleesbot porties van. Alternatief geef ik een zalmlijf als vleesbot, word hier prima weggewerkt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3268955
Ik geef zo'n kop vaak als hele maaltijd, dat gaat hier prima. Die ik heb wegen zo'n 600 gram.
Die week krijgt meneer geen vis en ook de week erop niet (of de helft) als het echt een grote was. Ik geef het ongeveer 1x per maand, vooral omdat meneer er heerlijk mee op het gras gaat liggen en er echt wel een dikke 20 minuten mee zoet is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3268975
Hope schreef:Ik geef zo'n kop vaak als hele maaltijd, dat gaat hier prima. Die ik heb wegen zo'n 600 gram.
Die week krijgt meneer geen vis en ook de week erop niet (of de helft) als het echt een grote was. Ik geef het ongeveer 1x per maand, vooral omdat meneer er heerlijk mee op het gras gaat liggen en er echt wel een dikke 20 minuten mee zoet is.
:o wow dat wil ik ook wel! Alleen Pike was altijd lang bezig met zalmkop, maar dat kwam omdat hij er niet mee om kon gaan. Die pakte altijd dat hele ding in zijn bek en door de glibberigheid floepte hij er weer uit. Als hij zalmkop kreeg keek hij altijd heel beteuterd. Hij vond het wel lekker maar ook heel moeilijk. Ging bij Duc kijken wat heb jij? Oh hetzelfde. Op naar Jakkie wat heb jij? Oh ook al zalmkop. Nou ja dan maar zalmkop proberen te eten ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Hope
#3269061
pike schreef::o wow dat wil ik ook wel! Alleen Pike was altijd lang bezig met zalmkop, maar dat kwam omdat hij er niet mee om kon gaan. Die pakte altijd dat hele ding in zijn bek en door de glibberigheid floepte hij er weer uit. Als hij zalmkop kreeg keek hij altijd heel beteuterd. Hij vond het wel lekker maar ook heel moeilijk. Ging bij Duc kijken wat heb jij? Oh hetzelfde. Op naar Jakkie wat heb jij? Oh ook al zalmkop. Nou ja dan maar zalmkop proberen te eten ;D ;D
Ja, mijn mannetje is een beetje raar. Geef je hem een appel in zijn voerbak is het hap-slik-weg. Geef je hem een appel in de tuin gaat hij ermee in het gras liggen en is hij bijna tien minuten heel rustig kleine hapjes aan het eten.

Geef je hem een zalmkop op het gras gaat hij er rustig nij liggen en eet er echt hele kleine stukken van terwijl hij ondertussen heerlijk van het uitzicht lijkt te genieten. Ik moet alleen de katten even opsluiten ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#3269156
;D ;D Ze kunnen het wel, rustig eten! Pike was toch zo'n enorme schrokop met alles, alleen die viskoppen kreeg hij niet weggeschrokt dus dat vond hij maar niks. Veel te veel werk! Maar gaf je hem een worteltje, dan stond hij te kauwen knippen op dat worteltje dat het een lieve lust was en met een gesmak van hier tot gunder, dat was altijd zo komisch. Die pureerde zijn worteltje zelf :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door