Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3245274
Ik vroeg me af:
Het voeren van bio of wild is goed voor de omega 3 maar kan je ook teveel wild (lees: rood vlees) voeren?
Door Lizzy
#3245276
pike schreef:Ik vroeg me af:
Het voeren van bio of wild is goed voor de omega 3 maar kan je ook teveel wild (lees: rood vlees) voeren?
Volgens mij is het maar net welke definitie je hanteert voor 'rood vlees'.

Rood vlees is een benaming voor roodkleurig vlees. Het vlees wordt meestal geslacht uit volwassen zoogdieren en sommige vogels (bijvoorbeeld eenden). In de voedingsleer is rood vlees echter alleen van zoogdieren.

Volgens de gastronomie is rood vlees donkerder gekleurd vlees, in tegenstelling tot wit vlees. De exacte definitie varieert naar tijd, plaats en cultuur, maar het vlees van volwassen zoogdieren, zoals koeien, schapen en paarden wordt altijd beschouwd als rood, terwijl het vlees van de kip en het konijn altijd beschouwd wordt als wit. Het vlees van jonge zoogdieren, zoals kalveren, lammeren en biggen wordt traditioneel beschouwd als wit, terwijl het vlees van de eend en de gans wordt beschouwd als rood.

Ik zou met mijn simpele zielen redenering denken van niet. Een wolf of vos gaat ook niet dood van teveel wild, toch? Of doel je op rood vlees in combinatie met gezondheidsproblemen?
Gebruikersavatar
Door pike
#3245314
Lizzy schreef:Volgens mij is het maar net welke definitie je hanteert voor 'rood vlees'.

Rood vlees is een benaming voor roodkleurig vlees. Het vlees wordt meestal geslacht uit volwassen zoogdieren en sommige vogels (bijvoorbeeld eenden). In de voedingsleer is rood vlees echter alleen van zoogdieren.

Volgens de gastronomie is rood vlees donkerder gekleurd vlees, in tegenstelling tot wit vlees. De exacte definitie varieert naar tijd, plaats en cultuur, maar het vlees van volwassen zoogdieren, zoals koeien, schapen en paarden wordt altijd beschouwd als rood, terwijl het vlees van de kip en het konijn altijd beschouwd wordt als wit. Het vlees van jonge zoogdieren, zoals kalveren, lammeren en biggen wordt traditioneel beschouwd als wit, terwijl het vlees van de eend en de gans wordt beschouwd als rood.

Ik zou met mijn simpele zielen redenering denken van niet. Een wolf of vos gaat ook niet dood van teveel wild, toch? Of doel je op rood vlees in combinatie met gezondheidsproblemen?
Ja ik doel op rood in combi met gezondheidsproblemen. En met rood bedoel in dit geval dus eigenlijk wild, niet het gastronomische gebeuren. En nee, een wolf of vos gaat niet dood van teveel wild, van nature hebben zij oorspronkelijk niets anders dan wild ter beschikking en ze zijn niet uitgestorven, dus kan ik me met míjn simpele hersenkronkelingen ook niet voorstellen dat het problemen oplevert. Maar naar aanleiding van de leverproblemen die ik nu heb en gehad heb hier, ik vroeg het me af. Ik heb de laatste jaren veel wild gevoerd. Het leek me het beste van het beste. Dat geloof ik eigenlijk nog steeds, maar ik denk wel dat als een hond een (niet direct merkbaar) leverprobleem heeft ontwikkeld om welke reden dan ook, een dergelijk "dieet" niet bepaald bijdraagt aan ontlasting/herstel van die lever. En het daarom misschien wel raadzaam is niet teveel wild (c.q. rood zo je wilt) op het menu van een gezonde hond te zetten? ook al gebruik je meerdere soorten?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3245317
pike schreef:Ja ik doel op rood in combi met gezondheidsproblemen. En met rood bedoel in dit geval dus eigenlijk wild, niet het gastronomische gebeuren. En nee, een wolf of vos gaat niet dood van teveel wild, van nature hebben zij oorspronkelijk niets anders dan wild ter beschikking en ze zijn niet uitgestorven, dus kan ik me met míjn simpele hersenkronkelingen ook niet voorstellen dat het problemen oplevert. Maar naar aanleiding van de leverproblemen die ik nu heb en gehad heb hier, ik vroeg het me af. Ik heb de laatste jaren veel wild gevoerd. Het leek me het beste van het beste. Dat geloof ik eigenlijk nog steeds, maar ik denk wel dat als een hond een (niet direct merkbaar) leverprobleem heeft ontwikkeld om welke reden dan ook, een dergelijk "dieet" niet bepaald bijdraagt aan ontlasting/herstel van die lever. En het daarom misschien wel raadzaam is niet teveel wild (c.q. rood zo je wilt) op het menu van een gezonde hond te zetten? ook al gebruik je meerdere soorten?
Mij lijkt wild echt 300x beter dan opgefokt, bio-industrievlees met medicatie en ab. Ik kan echt geen enkele reden bedenken waarom een menu met veel wild niet goed zou zijn. Juist medicatie, afvalstoffen etc zijn belastend voor de lever. Dat is ook de reden waarom ik geen orgaan voer van bio-industriedieren.
Door Lizzy
#3245671
pike schreef:Ja ik doel op rood in combi met gezondheidsproblemen. En met rood bedoel in dit geval dus eigenlijk wild, niet het gastronomische gebeuren. En nee, een wolf of vos gaat niet dood van teveel wild, van nature hebben zij oorspronkelijk niets anders dan wild ter beschikking en ze zijn niet uitgestorven, dus kan ik me met míjn simpele hersenkronkelingen ook niet voorstellen dat het problemen oplevert. Maar naar aanleiding van de leverproblemen die ik nu heb en gehad heb hier, ik vroeg het me af. Ik heb de laatste jaren veel wild gevoerd. Het leek me het beste van het beste. Dat geloof ik eigenlijk nog steeds, maar ik denk wel dat als een hond een (niet direct merkbaar) leverprobleem heeft ontwikkeld om welke reden dan ook, een dergelijk "dieet" niet bepaald bijdraagt aan ontlasting/herstel van die lever. En het daarom misschien wel raadzaam is niet teveel wild (c.q. rood zo je wilt) op het menu van een gezonde hond te zetten? ook al gebruik je meerdere soorten?
Persoonlijk denk ik echt dat je geen beter vlees kunt voeren dan echt wild. Geen nepwild (want in gevangen gehouden hert, dat met 30 herten op een mini weitje moet staan vind ik geen wild). Maar ik snap wel dat je een beetje achter je oren krabt... Maar ja nee, ik zou een gezonde hond het liefst 100% wild voor zetten (lukt mij niet in de verste verte, mijn honden vinden het meeste wild afschuwelijk). Ik denk zelf dat vaccineren, allerlei gifzooi tegen vlooien, teken, wormen, stress en een hoge inteelt van bepaalde rashonden een groter probleem voor de lever is dan wild vlees.
Gebruikersavatar
Door pike
#3245686
Oke dank je, je begint je inderdaad van alles in het hoofd te halen ::) De Fauven hier zijn bepaald geen barfwatjes, alleen wilde eend dat lust niemand zelfs geen smient, en houtduif daarvan werden alleen de boutjes gegeten, borststuk met filet bleef liggen :???: Maar wilde haas en wild konijn is echt het summum van lekker :D
Door frodo quin
#3245725
Ik ben het eens met Lizzy en Hope dat wild de beste keuze is voor een hond en doordat er veel minder rommel in het vlees zit is het volgens mij ook het minst belastend voor de lever. Dan gaan ik er wel van uit dat het geen wild is van op een plek waar een milieuramp of zo is gebeurt en de omgeving heel giftig is.

Het zou mij dus heel hard verbazen als je je hond me een leverprobleem hebt opgezadeld door veel wild te voeren, ik verwacht het tegengestelde.
Gebruikersavatar
Door pike
#3245732
Ik geloof ook niet dat ik hem door het voeren van veel wild daarmee heb opgezadeld. Wat ik eigenlijk bedoel is dit: Als de hond eenmaal een leverprobleem heeft ontwikkeld (ongeacht de oorzaak) DAN is het voeren van wild - rood vlees - niet bevorderlijk voor zijn gezondheid/herstel. En werkt misschien wel juist averechts. Want in een leverdieet hoort rood vlees niet thuis. Maar als je niet weet dat hem wat mankeert omdat er nul komma nul symptomen zijn denk je juist heel goed te doen door wild te voeren. Daar zit het dilemma.
Door frodo quin
#3245758
Oh, op die manier. Ik ken niets van leverproblemen en het dieet, dus ik kan niet zeggen hoe rood vlees dan verhoud tot wit vlees. Industriedieren lijken mij ook in deze situatie gaan goed alternatief om de bovengenoemde redenen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3245784
Maar gaat het in zo'n levermenu wdl over de eigenlijke kleur van het vlees of over wat men catalogeert onder rood vlees, zoals Lizzy aangeeft?

Wild konijn ziet wel roder dan tam, maar kan je in mijn ogen toch bezwaarlijk rood vlees noemen.
Net als bio-kip.
Bewogen vlees ziet nu eenmaal minstens een beetje rood. Maar is dat dan op zich schadelijk voor de lever of gaat het over de diersoorten?
Want zo kan kalf soms wel wit vlees zijn...
Door src_esther
#3245887
pearlsofpassion schreef:Want zo kan kalf soms wel wit vlees zijn...
Als kalfsvlees 'wit' is, had het kalf bloedarmoede. En er zijn heel veel kalfjes met bloedarmoede, want men wil het zo 'wit' mogelijk... Als een slager beweert dat het betreffende dier geen bloedarmoede had, dan l*lt'ie uit zijn nek.

Interessant vind ik dat er wordt gezegd, geen rood vlees, en 'wit' vlees met mate? Waarom is dat? Gaat dat over (dierlijke) eiwitten? Of over vet?

Groet, Esther
Gebruikersavatar
Door pike
#3245998
pearlsofpassion schreef:Maar gaat het in zo'n levermenu wdl over de eigenlijke kleur van het vlees of over wat men catalogeert onder rood vlees, zoals Lizzy aangeeft?

Wild konijn ziet wel roder dan tam, maar kan je in mijn ogen toch bezwaarlijk rood vlees noemen.
Net als bio-kip.
Bewogen vlees ziet nu eenmaal minstens een beetje rood. Maar is dat dan op zich schadelijk voor de lever of gaat het over de diersoorten?
Want zo kan kalf soms wel wit vlees zijn...
Dit staat op barfplaats bij het leverdieet:

"Ze raden gemiddelde hoeveelheden eiwit aan die van hoge kwaliteit zijn: huttekase/cottage cheese (hetzelfde), ricotta, eieren, yoghurt zijn van hoge kwaliteit en produceren minder ammoniak als vlees. Ze raden verder witte vis aan (kabeljauw, wijting, etc). En verder mag kip, kalkoen, zonder vel. Dit maakt gemiddeld ammoniak aan.
Rood vlees produceert het meest ammoniak en moet daarom vermeden worden. Dit geldt ook voor orgaanvlees."

Dus dan blijft alleen kip, kalkoen, witvis, eiwit en sommige zuivel als eiwitbron over. En wat ik begrepen heb is dat tam konijn ook nog mag. Dat sluit dus alle landbouwzoogdieren uit evenals wild. Je moet minder maar wel hoogwaardige, goed verteerbare eiwitten voeren. Ammoniak komt vrij bij het omzetten van eiwitten. Wanneer bij een leverziekte de lever niet goed meer functioneert, kan de lever gifstoffen (w.o. ammoniak) niet voldoende afvoeren. Ammoniak komt dan via het bloed in de hersenen waar het voor neurologische verschijnselen kan zorgen.

Het feit dat Pike na de roes epileptische aanvallen kreeg werd geweten aan het feit dat zijn lever zo slecht was dat deze de narcosestoffen niet snel genoeg onschadelijk kon maken waardoor ze in zijn hersenen terecht kwamen.

Armagnac krijgt nu dus plofkip, plofkalkoen, plofkonijn. Ik vind het waardeloos en je zou toch denken dat een zieke hond meer gebaat is bij iets kwaliteitvollers maar blijkbaar is dit soort vlees voor hem op dit moment het beste. De tijd zal leren of hij er inderdaad baat bij heeft gehad, hij moet drie maanden op leverdieet en dan bloed prikken.
Maar, dit betekent naar mijn idee dus wel dat je bij een niet zichtbaar aanwezig leverprobleem je hond bepaald geen goed doet door hem wild of biologisch lam e.d. te voeren want dan vergiftig je hem denk ik ongemerkt langzaam maar zeker steeds meer. Ik heb begrepen dat er best wel veel honden rondlopen die een hepatitis ontwikkelen zonder symptomen. Preventief bloed checken is vanuit dat oogpunt bekeken dus zo gek nog niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3246116
frodo quin schreef:Kan je niet aan biologisch geraken?

Het enige wat ik hier biologisch kan krijgen is kip. Maar de hond heeft nu voor 50% spiervlees in zijn dieet. Dat is 250 gram per dag en aangezien het gekookt wordt betekent dat dat ik meer vlees nodig heb dan dat omdat er met koken behoorlijk wat gewicht verloren gaat. En dat kan ik met 26 euro per kilo echt niet trekken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door