Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mister B.
#3241527
Ik heb sedert dit jaar terug een hond...Zack,een engelse Cocker spaniël,hij is nu 10 maand oud.
Als pup kreeg hij bij fokster KVV ....toe hij bij mij gekomen is ben ik overgeschakeld op BARF en dit is altijd goed gegaan.
Hij heeft op zijn 4 maand wel eens giardia gehad....nu kreeg hij enkele weken geleden terug af en toe een stinkende lopende ontlasting en dacht onmiddellijk daaraan.
Dus beetje ontlasting binnen gedaan en daaruit kwam terug Giardia en nog een & soort van parasiet.
Vorige week vrijdag ben ik gestart met medicatie (panacur en nog iets anders)
De laatste weken vond ik wel af en toe bot in zijn ontlasting kleine stukjes kippen-eendennekken,konijnkarkas....
Dit viel allemaal redelijk mee maar deze week waren het echt grotere stukken (alleen maar kip-eendnekken en konijnkarkas gegeten) ,zaten wel allemaal redelijk ingekapseld in zijn ontlasting maar toch ....
Bijvoorbeeld Deze avond zat zijn ontlasting vol met (scherpe) botjes, ....ook heeft hij deze middag een een scherp beentje uitgekotst van wel 10 cm lang (van het konijnkarkas die hij deze morgen gegeten had)
Gisteren had hij ook zijn eendenekken uitgekotst :-\

-Ik veronderstel dat zijn darmflora gewoon ondersteboven is van die giardia/parasiet ?
Vind het wel raar dat hij de eerste keer toen hij giardia had daar geen last van had.

-Of zou een hond zo plots geen botten meer kunnen verteren ? lijkt mij eerlijk gezegd onwaarschijnlijk.

Vanaf morgen krijgt hij gemalen bot voor een tijdje.

Nog iemand dit al meegemaakt ? tips ook welkom !
Gr, Klaus
#3241531
Mister B. schreef:Ik heb sedert dit jaar terug een hond...Zack,een engelse Cocker spaniël,hij is nu 10 maand oud.
Als pup kreeg hij bij fokster KVV ....toe hij bij mij gekomen is ben ik overgeschakeld op BARF en dit is altijd goed gegaan.
Hij heeft op zijn 4 maand wel eens giardia gehad....nu kreeg hij enkele weken geleden terug af en toe een stinkende lopende ontlasting en dacht onmiddellijk daaraan.
Dus beetje ontlasting binnen gedaan en daaruit kwam terug Giardia en nog een & soort van parasiet.
Vorige week vrijdag ben ik gestart met medicatie (panacur en nog iets anders)
De laatste weken vond ik wel af en toe bot in zijn ontlasting kleine stukjes kippen-eendennekken,konijnkarkas....
Dit viel allemaal redelijk mee maar deze week waren het echt grotere stukken (alleen maar kip-eendnekken en konijnkarkas gegeten) ,zaten wel allemaal redelijk ingekapseld in zijn ontlasting maar toch ....
Bijvoorbeeld Deze avond zat zijn ontlasting vol met (scherpe) botjes, ....ook heeft hij deze middag een een scherp beentje uitgekotst van wel 10 cm lang (van het konijnkarkas die hij deze morgen gegeten had)
Gisteren had hij ook zijn eendenekken uitgekotst :-\

-Ik veronderstel dat zijn darmflora gewoon ondersteboven is van die giardia/parasiet ?
Vind het wel raar dat hij de eerste keer toen hij giardia had daar geen last van had.

-Of zou een hond zo plots geen botten meer kunnen verteren ? lijkt mij eerlijk gezegd onwaarschijnlijk.

Vanaf morgen krijgt hij gemalen bot.
Panacur is volgens mij de grootste rotzooi tegen guardia en ik heb begrepen dat het vaak niet helpt.
Als je googled op dit Forum op diatomeeenaarde en op guardia tref je een aantal topics aan waarbij dit middel de guardia wel goed bestreden heeft.
Daarbij is het volkomen natuurlijk spul dat geen schade aanricht.
Tevens wordt het maagdarmslijmvlies erdoor versterkt.
Barfplaatslid Annemarie Rijnveld ken je er nog veel meer over vertellen. Je zou haar een PB kunnen sturen.
Ik denk dat je hond op dit moment geen bot verteert door de guardia, dus die eerst goed bestrijden en dan langzaam weer opbouwen met vleesbot.
Dat moet kunnen want wat je gevoerd hebt is beginnersbot en vrij zacht.
Succes!
Door Mister B.
#3241545
Bedankt alvast voor u reactie...ik ga ze zeker eens contacteren.

Solgar Advanced 40+ Acidophilus ...lees goeie dingen over dit ...zal zeker geen kwaad kunnen om hem dit erbij te geven veronderstel ik ?
#3241548
Mister B. schreef:Bedankt alvast voor u reactie...ik ga ze zeker eens contacteren.

Solgar Advanced 40+ Acidophilus ...lees goeie dingen over dit ...zal zeker geen kwaad kunnen om hem dit erbij te geven veronderstel ik ?
Probiotica is altijd goed ter versterking van de darmflora maar zou eerst eens die guardia gaan bestrijden en het daarna geven.
Heeft nu geen zin lijkt me.
Door Parelridder
#3241566
Mister B. schreef:-Ik veronderstel dat zijn darmflora gewoon ondersteboven is van die giardia/parasiet ?
Vind het wel raar dat hij de eerste keer toen hij giardia had daar geen last van had.
Ja, giardia kan de darmen enorm overhoop halen en soms duurt herstel er van ook echt lang (tot zelfs het uitblijven van volledig herstel). Lees maar eens op het www over hoe giardia 'te werk' gaat, het is echt een engerd.
Ook mensen met giardia houden dit soort klachten er aan over, een flink percentage heeft bijv. tot een maand na behandeling een lactose allergie.

Panacur is het voorkeurs middel, geeft het hoogste (zeer hoog!) slagingspercentage. Maak je behandeling af en indien dat duidelijke verbetering geeft, laat dan 10-14 dgn daarna bij Het Woud testen op giardia (die test is uitvoeriger dan de sneltest van de dierenarts).
Wat is het andere middel wat je geeft, een anti-biotica?

Van dit forum, uit 2009 (http://www.barfplaats.nl/forum/posting. ... &p=1459656) ter illustratie van wat giardia kan aanrichten:
elianne schreef:Diezel,nu 29 mnd,als pup een slechte start gehad. Te laat geconstateerde Giardia, met alle gevolgen vandien. Wil even vermelden dat ik toen geen weet had wat Giardia was, na aanschaf van pc is er een wereld voor mij open gegaan! En dat een da ook niet altijd alles weet...mijn ervaring jammer genoeg. Maar terug naar mijn ervaring.... Na het bekijken van de 1e endoscopie zag Diezel dr maagwand was zò erg aangetast door deze parasiet,bijna tot niks geen maagwandslijm,dat ze zelfs kon braken na het drinken van water. Dus Diezel was bijna altijd misselijk en daardoor ook geen eetlust en het beetje wat ze dan at spuugde ze vaak uit. Kreeg ulcogant en Zitac,spec vers voeding van Hills en heel langzaam aan werd ontlasting beter en het braken minder,maw....de medicatie deed zijn werk. Deze herstelinsperiode heeft bijna 1 jaar geduurd. Toen pc aangeschaft...leve de pc!!!! en ben in vers gaan verdiepen. Ben in contact gekomen met voedingsadviezeuse van Farm Food en onder hun gegeleiding ben ik overgestapt naar FFF,deze overstap heeft wel 10 weken geduurd,was erg bang voor een terugslag. Maar is gelukkig niet gebeurd. Diezel heeft ondertssen nog wel 2x de Giardia opgelopen omdat ze natuurlijk bijna of geen weerstand had, maar door mijn (lees)ervaring gelijk inggrijpen is "de schade"beperkt gebleven.Oja...tijdens de overstap naar FFF ben ik gelijk helemaal gestopt met de medicatie....en ik kan je vertellen dat ik door dit te stoppen en de overgang naar FFF nog nooit mijn hond zò vrolijk en goed in dr vel heb zien zitten, kreeg een hele vrolijke hond over de vloer! En nòg steeds ben ik erg blij met een mooie drol. Het gaat nu zo super dat ik ook de andere kvv als afwisseling kan geven.Diezel is wel aangekomen door de kvv en dan valt het niet mee om te minderen....want ze is gek op eten!! il mijn ervring even met je delen, omdat zoals ik de reacties heb gelezen, wel even Zitac kan geven....maar ten eerste is het òòk een aanslag op de organen en vooral als je "de bron" van het ziek zijn van je hond niet weet. Ik hoop dat het allemaal maar vlug duidelijker word wat je hond mankeert, want ik weet wat het is als je je zo machteloos voelt. Heel veel succes en dat ie maar zsm opgeknapt is
En juist omdat het zo veel schade kan (zal) veroorzaken als het daartoe de kans krijgt, vind ik het iets wat je indien het ziekte veroorzaakt ferm moet bestrijden. Het feit dat ze er ziek van worden betekent immers al dat de weerstand op dat moment (nog) niet goed is en die wordt er niet beter op onder invloed van de giardia.. Overigens is er ook onderzoek gedaan naar het verschil in resultaat van behandelen of zelf laten herstellen (gezonde volwassen honden en mensen kunnen na enkele weken zelf herstellen van een giardia infectie). In beide gevallen is er sprake van herstel van de infectie, maar de behandelde groep heeft beduidend minder grote kans op rest-klachten. Dus zoals het Spoelwromteam al adviseerde: klachtenvrije giardia niet behandelen, maar bij klachten behandelen!
Door Martine-Tom
#3241624
Lazy Garfield schreef:Panacur is volgens mij de grootste rotzooi tegen guardia en ik heb begrepen dat het vaak niet helpt.
Als je googled op dit Forum op diatomeeenaarde en op guardia tref je een aantal topics aan waarbij dit middel de guardia wel goed bestreden heeft.
Daarbij is het volkomen natuurlijk spul dat geen schade aanricht.
Tevens wordt het maagdarmslijmvlies erdoor versterkt.
Barfplaatslid Annemarie Rijnveld ken je er nog veel meer over vertellen. Je zou haar een PB kunnen sturen.
Ik denk dat je hond op dit moment geen bot verteert door de guardia, dus die eerst goed bestrijden en dan langzaam weer opbouwen met vleesbot.
Dat moet kunnen want wat je gevoerd hebt is beginnersbot en vrij zacht.
Succes!
Panacur werkt prima, mits je het wel op de juiste wijze en lang genoeg geeft.
Door Parelridder
#3241846
Ik was gisteren bij Maarten Kappen en die vertelde t.a.v. giardia en Panacur dat Panacur steeds vaker niet werkt, hetzelfde geldt voor Metrazol. De reden zal ongetwijfeld zijn dat er resistentie op treed n.a.v. 'preventieve' behandelingen, maar dat is mijn verwachting n.a.v. de info van Rolf Nijsse over ontworm-behandelingen, niet Maartens info.
Maarten vertelde verder dat er verschillende giardia stammen zijn. Sommigen kunnen goed bestreden worden met Panacur, anderen met Metrazol. Als (voldoende) resultaat uit blijft is het verlengen van de kuur een optie en/of het inzetten van het andere middel. Meestal leidt de behandeling tot succes, maar steeds vaker wordt gezien dat het met geen van beiden succesvol bestreden wordt.
Alle reden om (te adviseren om) alleen te behandelen na ontlastingsonderzoek, wat mij betreft. En nog steeds is wat je leest en hoort vanuit dierenklinieken: behandel n.a.v. een sneltest (en die voorspeld heel veel minder dan de test van het lab over of giardia daadwerkelijk de oorzaak is) en herhaal sowieso na 1-2 weken de behandeling, "omdat er vaak toch wel sprake is van her-infectie". Het Woud adviseert 1 behandeling en indien dat succesvol was (er treed herstel in) dan is het klaar. Indien controle gewenst: 10-14 dgn na einde behandeling verse ontlasting toesturen.

EDIT: AANVULLENDE INFO TAV INFO MAARTEN DOOR PARASITOLOOG WICHER HOLLAND IN BERICHT 30 AUG '16
Laatst gewijzigd door Parelridder op di 30 aug 2016, 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3241877
Parelridder schreef:Ik was gisteren bij Maarten Kappen en die vertelde t.a.v. giardia en Panacur dat Panacur steeds vaker niet werkt, hetzelfde geldt voor Metrazol. De reden zal ongetwijfeld zijn dat er resistentie op treed n.a.v. 'preventieve' behandelingen, maar dat is mijn verwachting n.a.v. de info van Rolf Nijsse over ontworm-behandelingen, niet Maartens info.
Maarten vertelde verder dat er verschillende giardia stammen zijn. Sommigen kunnen goed bestreden worden met Panacur, anderen met Metrazol. Als (voldoende) resultaat uit blijft is het verlengen van de kuur een optie en/of het inzetten van het andere middel. Meestal leidt de behandeling tot succes, maar steeds vaker wordt gezien dat het met geen van beiden succesvol bestreden wordt.
Alle reden om (te adviseren om) alleen te behandelen na ontlastingsonderzoek, wat mij betreft. En nog steeds is wat je leest en hoort vanuit dierenklinieken: behandel n.a.v. een sneltest (en die voorspeld heel veel minder dan de test van het lab over of giardia daadwerkelijk de oorzaak is) en herhaal sowieso na 1-2 weken de behandeling, "omdat er vaak toch wel sprake is van her-infectie". Het Woud adviseert 1 behandeling en indien dat succesvol was (er treed herstel in) dan is het klaar. Indien controle gewenst: 10-14 dgn na einde behandeling verse ontlasting toesturen.
oh helemaal mee eens hoor, sowieso behandelen na vaststelling èn pas als er echt klachten zijn. Ivm de cyclus zou ik persoonlijk dan dus idd herhalen na 2 weken
Door Parelridder
#3241906
Bedoel je dat je gezien de cyclus sowieso de behandeling zou herhalen, na 2 weken? Of bedoel je dat áls bij controle van de ontlasting nog giardia wordt gevonden 2 weken na behandeling, je de behandeling zou herhalen? (m.a.w. geeft de cyclus naar jouw mening reden om sowieso de behandeling te herhalen?)
#3241956
Martine-Tom schreef:oh helemaal mee eens hoor, sowieso behandelen na vaststelling èn pas als er echt klachten zijn. Ivm de cyclus zou ik persoonlijk dan dus idd herhalen na 2 weken
In een eerdere post zei je dat panacur prima werkt toch? En nu ben je het met het citaat eens?
Gewoon diatomeeenaarde gebruiken tegen guardia en nee ik heb geen aandelen.
#3241986
Ik zou een negatief resultaat nooit vertrouwen als garantie sat je hond vrij is. Tenzij dat je een DNA- test (PCR) laat doen.
Maar met de conventionele testen wordt er zo snel een besmetting over het hoofd gezien... zeker als ze licht is...
Door Parelridder
#3242028
Lazy Garfield schreef:In een eerdere post zei je dat panacur prima werkt toch? En nu ben je het met het citaat eens?
Gewoon diatomeeenaarde gebruiken tegen guardia en nee ik heb geen aandelen.
Maarten zei niet dat het niet werkt, hij zei dat het meestal prima werkt, maar er stammen zijn die niet meer succesvol bestreden worden hiermee. Dan doorgaans wel middels Metrazol.
Diatomeenaarde zal evenmin 100% slagingspercentage hebben, ik heb althans geen reden te denken dat dit het geval is. En ook deze aarde kent risico's (zie topic van Annemarie) indien je toediening een keer zou vergeten of (waarom dan ook) te vroeg stopt.
De ervaring van Annemarie is dat deze aarde 3 weken nodig had om de giardia te bestrijden (en daarna nog maanden behandeling). dat is 2,5 week langr dan middels Panacur of Metrazol. Als je pup t.g.v. de giardia geen voedsel meer kan opnemen, dus gewicht verliest (terwijl het zou moeten aankomen wgns groei..) en verder verlies van weerstand t.g.v. verzwakking, terwijl deze parasiet intussen de darmen beschadigd, dan zijn 2,5 weken langer een nogal groot risico (aangenomen dat het aan slaat, want anders zul je na die weken ook nog de tijd moeten toevoegen voor een ander middel).
Het is zo iets als een hond met klachten t.g.v. Franse Hartworm: dan is een bestrijdingsmiddel op z'n plek, want het moet z.s.m. verholpen worden!

EDIT: AANVULLENDE INFO TAV INFO MAARTEN DOOR PARASITOLOOG WICHER HOLLAND IN BERICHT 30 AUG '16
Laatst gewijzigd door Parelridder op di 30 aug 2016, 06:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#3242044
Parelridder schreef:Maarten zei niet dat het niet werkt, hij zei dat het meestal prima werkt, maar er stammen zijn die niet meer succesvol bestreden worden hiermee. Dan doorgaans wel middels Metrazol.
Diatomeenaarde zal evenmin 100% slagingspercentage hebben, ik heb althans geen reden te denken dat dit het geval is. En ook deze aarde kent risico's (zie topic van Annemarie) indien je toediening een keer zou vergeten of (waarom dan ook) te vroeg stopt.
De ervaring van Annemarie is dat deze aarde 3 weken nodig had om de giardia te bestrijden (en daarna nog maanden behandeling). dat is 2,5 week langr dan middels Panacur of Metrazol. Als je pup t.g.v. de giardia geen voedsel meer kan opnemen, dus gewicht verliest (terwijl het zou moeten aankomen wgns groei..) en verder verlies van weerstand t.g.v. verzwakking, terwijl deze parasiet intussen de darmen beschadigd, dan zijn 2,5 weken langer een nogal groot risico (aangenomen dat het aan slaat, want anders zul je na die weken ook nog de tijd moeten toevoegen voor een ander middel).
Het is zo iets als een hond met klachten t.g.v. Franse Hartworm: dan is een bestrijdingsmiddel op z'n plek, want het moet z.s.m. verholpen worden!
Lijkt me dan beter dan die chemische troep Panacur en Metrazol. Is een volkomen onschadelijk middel.
Door Parelridder
#3242048
Lazy Garfield schreef:Lijkt me dan beter dan die chemische troep Panacur en Metrazol. Is een volkomen onschadelijk middel.
Volgens de verkoper ligt dat anders:

"LET OP: diatom niet aan kleine drachtige dieren, zoals poezen en cavia\'s geven. Ook niet aan jonge dieren geven zoals puppies, kittens."

en

"Beschermende maatregelen
Draag tijdens het gebruik handschoenen, bril en een stofmasker.

Maatregelen
- Bij inademing; verplaatst de betreffende persoon naar frisse lucht. Indien er irritatie ontstaat, raadpleeg een arts.
- Contact met de huid; was uw handen met water en zeep. Indien er irritatie ontstaat, raadpleeg een ats.
- Contact met de ogen; grondig spoelen met veel water.
"
https://www.baroen.nl/index.php/winkel/ ... ilo-detail
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door