Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pluk
#3237847
Ik heb me wat verkeken met bestellen en heb nu wat teveel lever en te weinig pens liggen. Zou ik tijdelijk extra lever en minder pens kunnen voeren?

Ik voer 20% orgaan, waarvan de helft pens, en lever/hart/nier elk een derde. Ik verdeel dit over twee weken.

Als ik het aanpas blijft het 20% orgaan met de verdeling: 1/3 pens, 1/3 lever en hart/nier elk 1/6.
Ik verdeel het dan ook over twee weken.

Het is biologische runderlever.
#3237896
Ik zie er eigenlijk niet zo'n probleem in voor zo'n korte periode. Maar het kan natuurlijk wel dat het iets te laxerend wordt allemaal. Als het mogelijk is zou ik her en der wat schuiven ook met bot en spiervlees. Maar nogmaals, het gaat om een korte periode en dan zie ik net zo weinig probleem als wanneer je op vakantie zou gaan en even te weinig lever zou hebben.
Door Lizzy
#3237905
Als je hond er niet van aan de slinger gaat, kan het wel tijdelijk. Maar vitamine A slaat zich op. Dus ik zou een paar weken erna heeeeeeel weinig lever geven, zodat een overtollige hoeveelheid vitamine A weer wordt opgesoupeerd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3238257
pluk schreef:Ik heb me wat verkeken met bestellen en heb nu wat teveel lever en te weinig pens liggen. Zou ik tijdelijk extra lever en minder pens kunnen voeren?

Ik voer 20% orgaan, waarvan de helft pens, en lever/hart/nier elk een derde. Ik verdeel dit over twee weken.

Als ik het aanpas blijft het 20% orgaan met de verdeling: 1/3 pens, 1/3 lever en hart/nier elk 1/6.
Ik verdeel het dan ook over twee weken.

Het is biologische runderlever.
Voor een periode van 8 weken zou ik het niet doen nee. Ik vind zowiezo je normale lever-aandeel al hoog. En het hart-aandeel vind ik wel heel erg laag eigenlijk. Ik zou meer hart en minder lever voeren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3238260
pike schreef:Voor een periode van 8 weken zou ik het niet doen nee. Ik vind zowiezo je normale lever-aandeel al hoog. En het hart-aandeel vind ik wel heel erg laag eigenlijk. Ik zou meer hart en minder lever voeren.
Waarom?
20% orgaan waarvan de helft pens en de rest verdelen over gelijke delen hart, lever en nier is heel gangbaar.
Door Lizzy
#3238299
Hope schreef:Waarom?
20% orgaan waarvan de helft pens en de rest verdelen over gelijke delen hart, lever en nier is heel gangbaar.
Nou, de meeste verdelen als volgt: 10% pens en dan 10% andere organen over gelijke delen verdelen. Dus dat is dan 1/3 nier, 1/3 lever en 1/3 hart.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3238314
Lizzy schreef:Nou, de meeste verdelen als volgt: 10% pens en dan 10% andere organen over gelijke delen verdelen. Dus dat is dan 1/3 nier, 1/3 lever en 1/3 hart.

Maar dat doet TS toch juist?
#3238317
Lizzy schreef:
Nou, de meeste verdelen als volgt: 10% pens en dan 10% andere organen over gelijke delen verdelen. Dus dat is dan 1/3 nier, 1/3 lever en 1/3 hart.
Dat is toch hetzelfde?

In mijn menu zit:
45-50% vleesbot
25-30% spiervlees
10% pens
3,33% lever
3,33% hart
3,33% nier

Groente, eitje, visje tel ik niet mee maar krijgt hij wel.

Edit: ik voer spier en orgaan over 2 weken compleet.
Week 1: 4x spiervlees, 2x pens, 1x nier
Week 2: 4x spiervlees, 1x pens, 1x hart, 1x lever
#3238324
pluk schreef:Dat is toch hetzelfde?

In mijn menu zit:
45-50% vleesbot
25-30% spiervlees
10% pens
3,33% lever
3,33% hart
3,33% nier

Groente, eitje, visje tel ik niet mee maar krijgt hij wel.

Edit: ik voer spier en orgaan over 2 weken compleet.
Week 1: 4x spiervlees, 2x pens, 1x nier
Week 2: 4x spiervlees, 1x pens, 1x hart, 1x lever
Tja ik dacht al, ik ben toch niet gek geworden ;D

Als je een maandmenu telt is dat prima. Ik tel per week en dan is eens in de twee weken orgaan geven te weinig. Tenzij je dan weer alles dubbel geeft natuurlijk. Dus in plaats van bijvoorbeeld 10 gram hart 20 gram in de twee weken.
#3238328
Hope schreef:
Tja ik dacht al, ik ben toch niet gek geworden ;D

Als je een maandmenu telt is dat prima. Ik tel per week en dan is eens in de twee weken orgaan geven te weinig. Tenzij je dan weer alles dubbel geeft natuurlijk. Dus in plaats van bijvoorbeeld 10 gram hart 20 gram in de twee weken.
Ik heb vooral uit praktisch oogpunt hiervoor gekozen. Eerst voerde ik per week compleet. Maar Scott eet maar weinig dus dan stond ik bijv een kilo nier te verdelen in porties van 35 gram. Nu krijgt hij om de week de dubbele hoeveelheid, dus 70 gram.
Gebruikersavatar
Door pike
#3238367
Nou ik vind het prima hoor, maar ik heb dat volgens mij zo'n 10 jaar geleden hier anders geleerd:
De helft kon je pens voeren, 5 gram per kg lichaamsgewicht aan lever of maximaal 2,5%, nier gaf je de helft van lever (want in een prooidier is de nier ook vele malen kleiner dan de lever) en de rest was voor hart (groter dan de nier en kleiner dan de lever).
En zo kregen/krijgen mijn honden 3 dagen pens, 2 dagen hart, 1 dag lever, en 1 dag half nier en half hart (of iets anders als ik dat heb).
Als ik mij goed herinner was Kruimel (tegenwoordig helaas niet meer actief op Barfplaats) een voorstander van meer lever voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door