Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#359323
pollekind schreef: Dit word op deze manier een gebed zonder eind,want die vraag kan ik ook terug stellen.Bepaal jij dan wat mijn honden lekker vinden?Nee toch zeker?En nogmaals ik voer GEEN brok!!!!Ik voer KVV(effe lezen)!En als jij wèl kan zien dat jou honden smullen van het maaltje dat jij ze voorschoteld,dan kan ik toch zeker ook wel zien dan mijn honden ter afwisseling(van de KVV!)smullen van een blikje PP?
Rustig maar! Niemand zegt toch dat je je hond niet mag laten snacken? Maar laten we aub even terug on topic gaan, want nogmaals: snacken is niet de issue hier! Deze vraagsteller (die nu misschien even op vakantie is gegaan ;D) heeft het over de methode barf an sich. Niet over snacken.

(en natuurlijk kun je je hond laten snacken zoals jij dat wilt. Als jij het prettig vindt dat jouw hond rommel eet als jij ook rommel eet: dan moet je dat volstrekt zelf weten natuurlijk! En nee, dood zal hij er niet van gaan Maar mensen mogen natuurlijk ook wel van mening zijn (en ik heb die mening) dat hun hond een lap pens of geitenrib 200 keer lekkerder vind als een blik soja-meuk ;)! Als jouw honden daar anders over denken: ook best natuurlijk).

Zullen we nu dan echt weer on topic gaan allemaal ;D?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 27 jul 2005, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#359555
of mijn hond nou zo precies als een wolf is heb ik nog steeds mijn vraagtekens bij. zelfs zijn maag darm kanaal. Al dat gefok om een specifiek hond te krijgen heeft een invloed op meer dan alleen maar zijn vacht kelur of formaat of vorm van zijn kop en dies meer. Als je genetisch kijk sta ik dichter bij een chimpanzee dan mijn hond bij een wolf, ene IK ga toch echt niet eten als een chimpanzee. Dus Vers voer is voor velen een betere optie, prima, maar dat is mijns inziens niet omdat de hond nou zo dicht bij de wolf staat.
Ik heb ook al honden gehad die uitsluitend op brokken zijn gevoerd en die geen dag ziek waren totdat ze als de oudste van hun ras dood neervielen. Dus. Is het mischien niet zo dat er sommige honden zjin die het niet goed doen op brokken en dan is Barfen voor de eigenaren en hond een goed alternatief?
Dan nog een vraag, wat is er op tegen om zelf te koken voor je hond? Bijvoorbeeld vlees en de gewenste graan producten?
Ben benieuwd.
Door Ster
#359560
conleeuw schreef: of mijn hond nou zo precies als een wolf is heb ik nog steeds mijn vraagtekens bij. zelfs zijn maag darm kanaal. Al dat gefok om een specifiek hond te krijgen heeft een invloed op meer dan alleen maar zijn vacht kelur of formaat of vorm van zijn kop en dies meer. Als je genetisch kijk sta ik dichter bij een chimpanzee dan mijn hond bij een wolf, ene IK ga toch echt niet eten als een chimpanzee.
Ben benieuwd waar jij je stelling op baseert!

Uit Wikipedia:

"Genetisch onderzoek naar verschillen in het mitochondriaal DNA van de hond toont een nagenoeg identieke (0.2% verschil) basenvolgorde aan met die van de grijze wolf, wijzend op een directe afstamming in het (evolutionair gezien) recente verleden."
Dit houdt dus een overeenkomst in van 99,8%. De mens en de Bonobo komen volgens verschillende bronnen 98 - 99,5 % overeen. Iets minder dus dan de hond en de wolf. (ja sorry, off topic, maar de topic-starter vroeg zich ten slotte ook af of die overeenkomst tussen hond en wolf wel klopt)
Door Lizzy
#359593
conleeuw schreef: Dan nog een vraag, wat is er op tegen om zelf te koken voor je hond? Bijvoorbeeld vlees en de gewenste graan producten?
Ben benieuwd.
Veel. Daar is veel op tegen. Ten eerste verander je door koken de structuur van eiwit waardoor het voor de carnivoor pur-sang minder goed verteerbaar en opneembaar wordt (en allergieen veroorzaakt). Ten tweede vernietig je met koken veel vitamines EN enzymen en bacterieen. Allemaal zaken die de hond gewoon nodig heeft. Ten derde zijn graanproducten al helemaal niet gezond voor honden. Ze worden er ernstig van verdacht ziektes als suikerziekte en kanker te veroorzaken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 27 jul 2005, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sam22
#359674
conleeuw schreef: Als je genetisch kijk sta ik dichter bij een chimpanzee dan mijn hond bij een wolf, ene IK ga toch echt niet eten als een chimpanzee.
Mag ik als ex chimpanzee verzorger even vragen wat jij eet....??????????????

Ik eet namelijk exact hetzelfde als een chimpanzee....en jij dus ws. ook, net als alle andere 2000 BP leden!!!!!

Beetje slap dat je zo gaat redeneren aangezien je dus schijnbaar geen verstand hebt van hoe dieren lichamelijk in elkaar zitten!!
Laatst gewijzigd door Sam22 op wo 27 jul 2005, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#360048
Ok, Ok, Al wat ik probeerde te achterhalen/ noemen. Is dat Ja mijn hond stamt af van een wolf, daar twijfel ik niet over, maar de mitochondral DNA onderzoek die dat bewijst is percies dat. Zonder om nu een "boring and long" uitleg te geven over genetica, er is meer in onze hond dan dat, de mannelijke dieren hebben ook een invloed gehad op hoe onze hond er nu uitziet,'binnen en buiten, en mitochondrial DNA onderzoek sluit dat buiten. Ik doel met namen naar erfelijke afwijkingen die een rol spelen op de huidige gezondheids toestand van onze hond, dat zal niet veranderen als je Barf voer. Erfelijk is erfelijk. EPI of PAA, Congenital esophageal achalasia en of Congenital pyloric stenosis zou voor een wolf zekere dood betekenen, maar in onze honden komen ze wel voor, dus kan je niet zeggen dat wat voor een goed is is ook voor een ander goed, maar nogmaals dat is mijn opinie. Tuurlijk is het goed om rauw te voeren (doe ik ook) , maar als wij onze honden precies voeren als wolven, dan moeten wij natuurlijk ook bereid zijn om de mortaliteit van de wolf te aanvaarden, en dat vindt ik nog steeds een probleem. Dus Ik voer wel rauw, maar waar nodig doe ik ook anders. Ik kan me niet blind staren op het feit dat mijn hond afstamt van den wolf en dus BARF moet eten. Een van mijn honden is er namelijk erg ziek van geworden, :'(en nu ben ik op zoek naar andere alternatieven, vandaar mijn vraag over het koken. Als ik haar rauw moet voeren dan ben ik bang dat zij de drie niet zal halen. Dacht ik zelf koken is mischien beter dan brokken, maar blijkt ook geen goed plan.

Ene wat ik eet: Alleen fruit en groente, verder echt niets. Geen koolhijdraten, geen zuivel, geen vlees..... voordat ik nu een rits met commentaar daarover krijg, ook ik ben erfelijk belast en mijn "chimpanzee" spijsverterigs systeem kan niet echt anders.

Waarom ik zij dat ik niet als chimp zou eten al zou ik het kunnen, is heb jij al gezien wat een chimp met een aapje doet. Vangen, verscheuren en rauw opeten, aan mij niet besteed. ;D and all those bugs... bah :D

Ik ben jaren een Farm Manager in Africa geweest, en heb ook nog voorafgaand aan mijn studie anderhalf jaar in een dierentuin gewerkt, waar ik onder andere ook een wolfje heb grootgebracht. heb al twintig jaar honden en een verschijdenheid aan andere huisdieren, dus met mijn dierenkennis ben ik redelijk op weg, maar er is altijd ruimte om meer te leren.
Door Sam22
#360053
Mensen in afrika eten exact hetzelfde als een "wilde" chimp...en die hebben hetzelfde spijsverteringskanaal als jij.....

En een chimp in gevangenschap eet hetzelfe als jij en ik.....
Laatst gewijzigd door Sam22 op do 28 jul 2005, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#360231
Ja, juist bij maag-darm problemen barf. Mijn da met al zijn typen brokken had geen oplossing, barf wel. Geen problemen meer , doodzieke hond eindelijk super gezond en op het juiste gewicht. Ja, ja we zijn eindelijk niet meer te dun...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#360237
conleeuw schreef: Ok, Ok, Al wat ik probeerde te achterhalen/ noemen. Is dat Ja mijn hond stamt af van een wolf, daar twijfel ik niet over, maar de mitochondral DNA onderzoek die dat bewijst is percies dat. Zonder om nu een "boring and long" uitleg te geven over genetica, er is meer in onze hond dan dat, de mannelijke dieren hebben ook een invloed gehad op hoe onze hond er nu uitziet,'binnen en buiten, en mitochondrial DNA onderzoek sluit dat buiten. Ik doel met namen naar erfelijke afwijkingen die een rol spelen op de huidige gezondheids toestand van onze hond, dat zal niet veranderen als je Barf voer. Erfelijk is erfelijk. EPI of PAA, Congenital esophageal achalasia en of Congenital pyloric stenosis zou voor een wolf zekere dood betekenen, maar in onze honden komen ze wel voor, dus kan je niet zeggen dat wat voor een goed is is ook voor een ander goed, maar nogmaals dat is mijn opinie. Tuurlijk is het goed om rauw te voeren (doe ik ook) , maar als wij onze honden precies voeren als wolven, dan moeten wij natuurlijk ook bereid zijn om de mortaliteit van de wolf te aanvaarden, en dat vindt ik nog steeds een probleem. Dus Ik voer wel rauw, maar waar nodig doe ik ook anders. Ik kan me niet blind staren op het feit dat mijn hond afstamt van den wolf en dus BARF moet eten. Een van mijn honden is er namelijk erg ziek van geworden, :'(en nu ben ik op zoek naar andere alternatieven, vandaar mijn vraag over het koken. Als ik haar rauw moet voeren dan ben ik bang dat zij de drie niet zal halen. Dacht ik zelf koken is mischien beter dan brokken, maar blijkt ook geen goed plan.

Ene wat ik eet: Alleen fruit en groente, verder echt niets. Geen koolhijdraten, geen zuivel, geen vlees..... voordat ik nu een rits met commentaar daarover krijg, ook ik ben erfelijk belast en mijn "chimpanzee" spijsverterigs systeem kan niet echt anders.

Waarom ik zij dat ik niet als chimp zou eten al zou ik het kunnen, is heb jij al gezien wat een chimp met een aapje doet. Vangen, verscheuren en rauw opeten, aan mij niet besteed. ;D and all those bugs... bah :D

Ik ben jaren een Farm Manager in Africa geweest, en heb ook nog voorafgaand aan mijn studie anderhalf jaar in een dierentuin gewerkt, waar ik onder andere ook een wolfje heb grootgebracht. heb al twintig jaar honden en een verschijdenheid aan andere huisdieren, dus met mijn dierenkennis ben ik redelijk op weg, maar er is altijd ruimte om meer te leren.



Ik denk dat veel mensen de fout maken te denken dat de meeste mensen die volgens de B.A.R.F Methode voeren proberen hun hond als een wolf te laten eten. Ik zie in mijn honden geen wolf en in mijn katten geen panters of woeste leeuwen, ik zie daarintegen wel zoogdieren die qua voedselbehoefte onder de carnivoren vallen. Bij mijn weten geld voor alle zoogdieren incluis de mens dat verse gevarieerde voeding ver uit het beste is voor het lichaam, dat als je voedsel verstrekt waar het lichaam voor uitgerust is het lichaam de minste stress oploopt bij het verwerken ervan maar er ondertussen wel het optimale uit kan halen zonder dat er voor dat systeem onnatuurlijke afvalstoffen verwerkt moeten worden. (soort van gooi geen diesel in je benzine motor )
Ik wil in de verste verte mijn honden niet voeren als een wolf, ik wil mijn honden en katten veel beter voeren, ik weet zeker dat menig wolf wel zou willen aanschuiven bij wat mijn honden en katten eten. Als je een carnivoor treft die geen rauw vlees en botten meer kan eten dan is dat denk ik een trieste degeneratie door het generaties lang eten van verkeerde voeding. Iets genetisch kun je met voeding niet veranderen, maar slechte voeding kan een genetisch in aanleg aanwezig mankement wel tot uiting brengen.
Door Doedels
#360284
conleeuw schreef: Een van mijn honden is er namelijk erg ziek van geworden, :'(en nu ben ik op zoek naar andere alternatieven, vandaar mijn vraag over het koken. Als ik haar rauw moet voeren dan ben ik bang dat zij de drie niet zal halen. Dacht ik zelf koken is mischien beter dan brokken, maar blijkt ook geen goed plan.
Wat is er precies met jouw hond gebeurd? En wat heb je gevoerd? Het komt een enkele keer voor dat honden niet vers kunnen eten. Zelf koken is dan altijd beter dan fabrieksvoer. Er zijn ook recepten voor zelf koken. De gemiddelde barfer heeft zich daar niet in verdiept, maar sommigen kunnen je wel verder helpen. Als je meer over problemen met barf en evt. zelf koken wilt weten, kun je er beter een nieuw topic van maken.
Door Lizzy
#360617
Doedels schreef: Wat is er precies met jouw hond gebeurd? En wat heb je gevoerd? Het komt een enkele keer voor dat honden niet vers kunnen eten. Zelf koken is dan altijd beter dan fabrieksvoer. Er zijn ook recepten voor zelf koken. De gemiddelde barfer heeft zich daar niet in verdiept, maar sommigen kunnen je wel verder helpen. Als je meer over problemen met barf en evt. zelf koken wilt weten, kun je er beter een nieuw topic van maken.
Ja, ik heb een aantal gekookte recepten (van Rudi Edalati en Donald Strombeck) over getypt. En ik kan ze altijd naar je toesturen als je dat zou willen! Geef me maar een seintje, dan stuur ik ze direct.

Overigens komt het inderdaad heel zelden voor dat honden niet tegen rauwe voeding kunnen. Bij sommige gaat het alleen in het begin niet goed (en ik ben dan ook erg benieuwd naar wat je precies gegeven hebt en hoe je het hebt aangepakt. Misschien kunnen we je daar nog hints en tips geven) en andere honden kunnen er gewoon niet tegen, hoe je ook probeert. En ik ben van mening dat je met honden niet absoluut niet tegen vers kunnen beter niet verder kunt fokken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 29 jul 2005, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door