Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#3228653
Ik mis inderdaad nog steeds spiervlees. Qua groenten hebben ze bij de lidl/aldi van die mixzakken in de vriezer. Die zou je kunnen pureren en gebruiken als groentenmix. Wel opletten dat er geen groenten in zitten die ze niet mogen hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3228659
Wat bedoel je met alternatieven voor spiervlees? Spiervlees kun je in een goed menu namelijk niet zomaar vervangen door meer orgaan of meer groente. Spiervlees hoort in een goed menu. En (goed) spiervlees is niet goedkoop. Af en toe worden er hier blokken van 20-25 kg aangeboden voor rond 2 euro de kg. Vaak rund of paard. Ik ben er niet zo van te spreken omdat de kwaliteit vaak lijdt onder de prijs maar wellicht is het een optie. Zitten vaak ook wel klompjes vet bij wat je volgens mij graag zou voeren of het is in zijn geheel wat vetter.
Door Yada
#3228662
Sorry, idd geen alternatief maar "optie" Ga deze sectie eens opzoeken. 2 euro per kg is top.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3228665
Angelique schreef:Zo lastig is dat toch niet om te bedenken? Genoeg beweging is net zo goed heel essentieel en waarschijnlijk liggen de lappen omheinde grond in de buurt van ts niet voor het oprapen, gratis of voor weinig. Eerder voerde ze voor €200,- en als vers mogelijk was geweest voor dat geld, was het mooi meegenomen. Nu blijkt dat het niet kan, wordt het budget opgerekt, maar zal nog zeker niet superdeluxe zijn. Is dat perse nodig dan...nee, wat mij betreft niet. Tuurlijk zou ze het landje eraan kunnen geven, maar dan zal ze haar honden ook tekort doen aangezien ze het waarschijnlijk niet voor niets huurt en een hond meer geluk haalt uit zich vrij uit kunnen leven dan uit wel of geen hap rijst bij zijn eten.
Nou rustig maar. Ik vind de verhouding lapje grond voor zoveel geld en voeding zo op budget wat typisch, daar mag ik toch wel netjes naar vragen. Ik vraag me dan oprecht af wat je dan specifiek op zo'n lapje doet, aangezien beweging geven ook gewoon op openbare grond mogelijk is. Ik zeg helemaal niet dat ze het landje op moet geven, ik ben gewoon nieuwsgierig en vraag er naar. Meer niet hoor.
Door Anne in Zweden
#3228666
Yada schreef:Heb een 200 liter vriezer staan. Heb lange tijd carnibest gevoerd toen ging er zo'n 110 kilo in.

Menu tot zover.

-4 dagen per week blijf ik op kippenpoten 15euro -10 kg
-1x in de week eendenkarkas a 15 euro 10-kg

-evt 1 x in de week konijnenkarkas, enkel vind ik die erg laag in vet. Goede opties om de maaltijd wat vetter te maken?
-Koop 10 kg kippenlevertjes a 20 euro, hartjes a 2,50 per kilo, en runder en of lams pens voor 2 euro per kg. Elke dag pens. hart/le.ver afwisselen
-Blijf op mn kopje goedkope witte rijst.
-Wil toch wat groentemix toevoegen maar wil er simpelweg niet teveel werk aan besteden. Ben nog op een zoek naar een mooie mix zonder toevoegingen.
-Scheutje yoghurt, goed voor de darm flora
-Mijn idee was om elk een eetlepel zalm olie te geven. a 80 euro per 10 liter. Zo hebben ze wat extra vet + omega 3+6. Bespaar ik op vis en vriezer ruimte.
-Eieren heb ik gratis

Voor extra spiervlees ben ik nog op zoek naar een goedkoop alternatief. Moet zeggen denk dat er aan een kippenpoot veel meer vlees zit dan aan een gemiddeld vlees bot, dus ben niet van plan om veel toe te voegen op die dagen.

Ook mag er nog een diersoort bij van 2- 2,50 per kilo
Als eendkarkas en kippenpoten even duur zijn, zou ik van beiden ongeveer evenveel voeren, ipv 4 keer kip en 1 x eend. Maakt qua prijs niets uit, en eend is vetter en dat wil je blijkbaar graag. Als je meer eend voert, hoef je op de 'konijnkarkasdag' geen extra vet te voeren. Scheelt ook weer in prijs!
Door smulpaap
#3228668
Yada schreef:Zou kunnen, hele kwartels. Ben alleen niet zo'n fan van hele dieren. Vaker hele konijnen gevoerd maar wat je in de maag vind ik dan de grootste troep die je kan voeren. Kalkoen is trouwens ook goed te doen, als dat een goede afwisseling is op kip? Tis zowat hetzelfde enkel vind het te laag in vet weer. Wilde gans kan ik ook wel eens gratis krijgen. Is dat wat?

Schapen vet ja? Zal eens kijken.


Wilde gans zou mooi zijn . Maar het is weer geen beginners -vleesbot . Zeker de wat grotere /zwaardere ganzen kunnen pittig hard zijn
Maar spier en orgaan is natuurlijk wel al te gebruiken .

Magen kan je ook spoelen ( van konijn en gans bv ) maar dat is wel weer extra werk
Al is spoelen niet altijd een garantie hoor , mijn honden eten wel kippen en eendenmaag , maar verdommen het om ganzenmaag te eten
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228677
Wilde gans is super! Het bot is vaak te hard en zeker voor beginners maar later mogen ze misschien wel de nekken hebben. Maar spier en orgaan is prachtig en erg waardevol vlees! Zeker als je dan eenzijdig wil voeren is zo'n wilde diersoort erbij, zelfs al is het maar af en toe, echt een enorme aanwinst. En gratis! Ik jouw geval zou ik niet twijfelen!
Ik geef gemakkelijk 4 euro per kg uit voor zo'n vlees. En rijdt er dan nog een heel eind om want ik kan er erg moeilijk tot niet aan geraken.
Je zocht ook nog spiervlees, dus voila.

Dat konijnkarkas te mager zou zijn, zou ik juist als een positief iets zien in jouw geval. Dat geeft je namelijk de ruimte iets vetter spiervlees te voeren. Dat is goedkoper dan mager spiervlees en ik maakte me juist zorgen dat als je wil gaan besparen op je menu, het snel te vet zou worden. De ene dag wat magerder en de volgende dag vetter, dat is geen probleem he. Hoeft niet alle dagen even vet te zijn. Dus voer die magere soorten zeker maar mee.

Ik zou eens kijken of je bij je buurt mee kan bestellen bij SW ( slagerij west). Daar vind je spiervlees voor rond de 2,5 euro per kg. Lam en geit is erg vet maar dat vind je blijkbaar niet zo erg en dat zijn ook weeral diersoorten bij. Het is logischer wat vetter lamsvlees te voeren dan duurder mager vlees en er dan nog schapenvet bij te kopen om toe te voegen...
En de kalkoen is daar blijkbaar erg mooi, die is wel iets duurder. Orgaan kan je daar ook goedkoper vinden. Lams- en geitenhart of lever is 2 euro en ik geloof dat de pens daar ook goedkoper is. Nieren weet ik niet van buiten.

Waar woon je ergens? Want als er in de buurt veel lijntjes passeren kan je daar echt wel koopjes mee doen als er vb aanbiedingen in spiervlees ( rund, paard,hert,...) voorbij komen.
In een vriezer van 200L kan je zo'n 70 kg barf kwijt. Het neemt wat meer plaats in dan kvv rollen. Dat is dus een maand voer met nog een beetje reserve.

Eitjes kan je geloof ik zo'n twee tot 3 per hond per week geven. Kan ook meer zijn...
Ik zou ook eens bij de visboer gaan horen of je wat karkas, snijlingen of koppen kan krijgen. Soms krijg je die gewoon gratis. Ik denk dat je olie altijd duurder uitkomt dan vb zalmkoppen voeren.

Kippenbouten zijn dat de hele poten met een stuk onderrug? Of zijn het enkel de drumsticks. Eigenlijk zou je best eens zo'n bout nemen en daar het vlees zoveel mogelijk afhalen. Je weegt dan hoeveel bot je hebt en hoeveel vlees. Zo kan je kijken of je nog spier extra moet toevoegen of niet. Standaard vleesbotten als nekken en vleugels blijken zo in de praktijk meestal zo'n 60% vlees en 40% bot te zijn, op het zicht zou je zeggen 50/50. De karkassen horen ook ongeveer zo bevleesd te zijn, anders moet je wat spier bijvoegen.
Net als bij het vet geldt hier ook dat de ene dag wat kaler en de andere wat dikker bevleesd geen probleem is. Steeds kaal of te weinig spier erbij is wel een probleem.

Als ik het goed begrijp heb je nu dan: kip, eend, konijn, kalkoen, en evt wilde gans?
Ik zou daar dus nog zalm en lam en geit bij zoeken en mijn ogen open houden voor rund, paard, hert...
Ik zou je toch ook echt aanraden om het bij 3 dagen kip te houden.
Als je eens kijkt wat je voor spier kan vinden, kunnen we eens gaan rekenen hoe duur je menu dan komt.
En of je pens goedkoper kan, want dat is toch 10% van je menu en ik heb het idee dat 2 euro wat veel is. Als je gratis zalmkoppen kan krijgen is dat ook weeral 5 tot 10% dat gratis is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door