Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228414
Martine-Tom schreef:Vraag me trouwens zomaar af, als jij op zo weinig uit zou kunnen komen met goede kwaliteit vlees, waarom zou een kvv van zeg 2 euro de kilo dan gelijk niks zijn (niet persoonlijk naar jou, maar vraag het me ineens af, er word altijd gezegt dat als het 2 euro de kilo is het dus nooit kwaliteit kan zijn, maar als jij al op 1,65 per kilo uit kan komen als consument zou het bij afname van het veelvoudige mogelijk nog goedkoper kunnen zijn, hmm intrigerend....)
Ik ben niet zo thuis in kvv en ook niet in prijzen, dus dat weet ik niet goed. Het is vooral het goedkope vleesbot dat het serieus naar beneden haalt. Maar ik heb gerekend en voor mezelf voer ik wel een menu ( voor katten dan) van 2,5 euro per kg. Ik voer wel wat specialekes ook :) En ik heb graag veel afwisseling.
Het zou alleen wel zo goedkoop kunnen ja. Dat is dan wel vrij veel kip uiteraard en spier van rond de 3 euro ( weet niet meer van buiten wat ik nu genomen had) ipv rond de 5, dus mindere kwaliteit.

En heel eerlijk, ik snap ook niet hoe die leverancier van het vleesbot dat zo goedkoop kan doen. Want daar zitten zelfs nog een klein beetje vervoerskosten bij. Alles gaat per 10 kg.
Ik was in het begin heel sceptisch, dacht dat het wel heel kaal zou zijn of zo maar vond nergens anders parelhoen... En nee, het is allemaal mooi bevleesd.
Je begrijpt wel dat ik hier heel gelukkig mee ben. Anders zou ik met mijn spiervlees van gemiddeld 4 euro per kg maar vaak eerder 5, al snel richting 3 euro per kg voor mijn menu gaan.
Door Yada
#3228415
Lizzy, het is toch ook "barfplaats" en er zijn topics over KVV. Ik heb nergens barf geschreven. Mijn excuses dat ik het in de verkeerde sectie heb gezet? Ik schrijf nergens dat het ik het beter weet. Het is eerder andersom alsof ik uit een ei kom. Als ik brokken hoogwaardig voer vond, dan was ik hier niet om een vlees menu samen te stellen. Maar ik voer geen zogenaamde "baggerbrokken" Nogmaals iedereen bedankt voor de goede tips.

Het voegt geen enkele waarde toe aan het menu van een carnivoor.
Koolhydraat is energie. Ik ben me er van bewust dat een wolf dit niet eet. (overigens niet waar, want een wolf verorbert ook de maaginhoud van zijn prooidieren), en dat een hond geen koolhydraten nodig heeft. Een mens ook niet. Maar is energie, van geen enkele waarde? Of bedoelde je "toegevoegde" waarde? ;) De toegevoegde waarde is, is dat een goedkope vorm van energie is, hetgeen lijkt mij goed past in een low budget menu. Een vorm van energie die een hond wel degelijk kan benutten. Ik heb het over slechts een kopje.
Door Martine-Tom
#3228419
Yada schreef:Lizzy, het is toch ook "barfplaats" en er zijn topics over KVV. Ik heb nergens barf geschreven. Mijn excuses dat ik het in de verkeerde sectie heb gezet? Ik schrijf nergens dat het ik het beter weet. Het is eerder andersom alsof ik uit een ei kom. Als ik brokken hoogwaardig voer vond, dan was ik hier niet om een vlees menu samen te stellen. Maar ik voer geen zogenaamde "baggerbrokken" Nogmaals iedereen bedankt voor de goede tips.




Koolhydraat is energie. Ik ben me er van bewust dat een wolf dit niet eet. (overigens niet waar, want een wolf verorbert ook de maaginhoud van zijn prooidieren), en dat een hond geen koolhydraten nodig heeft. Een mens ook niet. Maar is energie, van geen enkele waarde? Of bedoelde je "toegevoegde" waarde? ;) De toegevoegde waarde is, is dat een goedkope vorm van energie is, hetgeen lijkt mij goed past in een low budget menu. Een vorm van energie die een hond wel degelijk kan benutten. Ik heb het over slechts een kopje.
Een hond haalt energie uit eiwit en vet, rijst is goedkope vulling en doet verder heel erg weinig.
ALs je maar zo weinig wil toevoegen dan heeft het financieel ook niet zoveel invloed, en een groot nadeel vind ik dat je dan wel waardevolle voedingsstoffen van het vlees mist.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228421
Het is gezonder voor een hondenlijf om zijn energie uit eiwitten en vetten te halen. Daar is hij op gebouwd en is minder belastend voor de organen ( vooral lever en nieren maar ook de darmen). Rijst of andere granen zijn namelijk niet enkel zetmeel, ze bevatten ook andere stoffen ( zoals gluten in tarwe) die belastender zijn voor een carnivorenlichaam.
Als je koolhydraat wil voeren voor de energie ben je beter te grijpen naar zetmeelrijke groenten zoals wortels, raapjes, pompoen ed. Daar zitten ook nuttige stofjes bij. Omdat een wolf inderdaad de maaginhoud van een prooi durft opeten voeren we dan ook een percentage groenten aan de honden.
Maar een hond is dus niet gebouwd op veel koolhydraten. Dat brengt zijn energiesysteem in de war. Bij mensen ook trouwens. Hij zal een constantere energielevel hebben, ook bij grote inspanning, op een dieet met weinig koolhydraat. Zijn lichaam is dan gewend zijn energie uit eiwitten en vet te halen en zal dan ook snel en vlot zijn reserves aanspreken wanneer nodig. Want koolhydraten worden al heel snel na de maaltijd als vet in het lichaam opgeslagen dus eens verteerd is geen verschil met als hij gewoon vet heeft gegeten.
Koolhydraten eten zorgt echter voor de verstoring van de bloedsuiker, terwijl deze bij de afbraak van eiwitten en vetten gewoon stabiel kan blijven.
Dit belast de pancreas ook minder.
Als laatste zorgen koolhydraten ook voor sneller tandverderf en iets meer kans op blaasproblemen door minder zure urine ...

Er is dus een reden waarom honden op vlees beter presteren- ze hebben ook meer spieraanmaak-. Maar het is zeker niet dat kopje rijst dat het hem doet. ;)

Als het gewoon is om wat energierijker te voeren, zou ik eerder wat vetter voeren. Maar overdrijf daar ook niet in, want das ook niet gezond voor de organen en dan mist hij inderdaad waardevolle stoffen uit het vlees. Dat is nog steeds het belangrijkste onderdeel van een goed menu voor een hond.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3228429
Yada schreef:Bedankt iedereen voor de opbouwende reacties!


Hoe kunnen er nou mensen die vallen over het feit dat ik mijn idee barf noem? Ik heb het woord barf nog nooit geschreven. LOL!! Er wordt gesuggereerd dat ik meuk brokken voer omdat het niks mag kosten. Als je goed hebt gelezen lees je dat ik aan 7 honden Royal Canin voer. Ik heb dit menu als opzet neergezet, aangezien vrienden van me dit al jaren met succes voeren. Dit zijn werkhonden, die super presteren. Er wordt over rijst gesproken alsof het vergif is. Klakkeloos over genomen van "barf guru's" Hallo, het feit dat een hond van origine geen of weinig koolhydraten eet, betekent niet dat hij ze niet kan benutten! Heb aangegeven dat ik het menu graag wil verbeteren en dat het best tegen de 200 mag gaan kosten. Ik werk part time en ik heb een terrein speciaal voor de honden afgehuurd voor 400 euro per maand dus hou alsjeblieft op met domme reacties dat ik krenterig ben.
Mag ik heel nieuwsgierig zijn en vragen waarom een terrein afhuren 400 euro mag kosten en je het voer in eerste instantie zo op budget zet?

Ik begrijp dat je het menu als voorbeeld aanneemt omdat een bekende het al jaren voert. Maar het is en blijft een heel eenzijdig en incompleet menu, hooguit rechtgetrokken door kunstmatige vitamines en mineralen. Of je onze reacties nu als gezellig hebt ervaren of niet, de inhoudelijk boodschap is toch echt om verder na te denken over hoe je voeren wilt.
Er zijn pogingen genoeg gedaan om met je mee te denken goedkoop en volledig te voeren. Daar zitten meer dan voldoende tips in. Ik zou zeggen dat je nu in ieder geval voldoende informatie hebt om keuzes te maken. Uiteindelijk is het jou keuze, zo simpel is het.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3228496
Kaela schreef:Mag ik heel nieuwsgierig zijn en vragen waarom een terrein afhuren 400 euro mag kosten en je het voer in eerste instantie zo op budget zet?

Ik begrijp dat je het menu als voorbeeld aanneemt omdat een bekende het al jaren voert. Maar het is en blijft een heel eenzijdig en incompleet menu, hooguit rechtgetrokken door kunstmatige vitamines en mineralen. Of je onze reacties nu als gezellig hebt ervaren of niet, de inhoudelijk boodschap is toch echt om verder na te denken over hoe je voeren wilt.
Er zijn pogingen genoeg gedaan om met je mee te denken goedkoop en volledig te voeren. Daar zitten meer dan voldoende tips in. Ik zou zeggen dat je nu in ieder geval voldoende informatie hebt om keuzes te maken. Uiteindelijk is het jou keuze, zo simpel is het.
+1 Dat vroeg ik me dus ook af toen ik dat las...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3228577
Zo lastig is dat toch niet om te bedenken? Genoeg beweging is net zo goed heel essentieel en waarschijnlijk liggen de lappen omheinde grond in de buurt van ts niet voor het oprapen, gratis of voor weinig. Eerder voerde ze voor €200,- en als vers mogelijk was geweest voor dat geld, was het mooi meegenomen. Nu blijkt dat het niet kan, wordt het budget opgerekt, maar zal nog zeker niet superdeluxe zijn. Is dat perse nodig dan...nee, wat mij betreft niet. Tuurlijk zou ze het landje eraan kunnen geven, maar dan zal ze haar honden ook tekort doen aangezien ze het waarschijnlijk niet voor niets huurt en een hond meer geluk haalt uit zich vrij uit kunnen leven dan uit wel of geen hap rijst bij zijn eten.
Door Mijati
#3228601
Mijn moeder voert Lotgering, de goedkopere mixen als basis, met een duurdere mix. Voor 3 bouviers en 3 cairn terriërs is ze dan ongeveer 250 euro per 6-7 weken kwijt, inclusief bezorgen. Dat lijkt mij dan nog een betere optie als eenzijdig voeren.
Ik ben zelf met een mooi barf-menu ongeveer 20 per week kwijt voor 2 bouviers (1,250kg per dag samen), ik bestel alles bij dogmeat.
Met zeven honden is het best te doen om dus vers te voeren, maar dan moet je wel opletten wat je koopt en waar. Groot bestellen, dan moet het voor 200 per maand kunnen. De vraag is of je dan echt hoogwaardige kwaliteit voert.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228606
Maar lotgering is ook alles behalve hoogwaardig. Alleen zie je dat minder goed dan als je zelf samenstelt.
Als je dan zou overwegen lotgering te voeren, kan je ook vet vlees kopen om te voeren, komt op hetzelfde neer of is zelfs toch nog beter. Pakweg de geitensnippers bij SW zijn maar 2,25 euro per kg als je ze per 5 kg koopt.... Bijna de helft vet is dat wel, maar wat zit er in lotgering denk je?

Aan Yada:
Waar zit je nu eigenlijk met je menu?
Heb je al gevonden waar je hart,nier en pens kan kopen? Heb je al spiervlees gevonden dat je betaalbaar vind, los van het vlees aan de kippenbouten?
Heb je al eens in de Vraag en aanbod gekeken of er wat bestellingen bij jou in de buurt lopen of er lijntjes in de buurt komen? Kan je vb meebestellen bij SW?
Hoeveel vriesruimte heb je eigenlijk ter beschikking?
En op hoeveel diersoorten kom je nu eigenlijk, wat heb je allemaal al gevonden dat je kan kopen?

Dan kunnen we eens kijken hoever je menu staat en of we er dan komen of niet. ;)
Door Mijati
#3228621
pearlsofpassion schreef:Maar lotgering is ook alles behalve hoogwaardig. Alleen zie je dat minder goed dan als je zelf samenstelt.
Als je dan zou overwegen lotgering te voeren, kan je ook vet vlees kopen om te voeren, komt op hetzelfde neer of is zelfs toch nog beter. Pakweg de geitensnippers bij SW zijn maar 2,25 euro per kg als je ze per 5 kg koopt.... Bijna de helft vet is dat wel, maar wat zit er in lotgering denk je?

Aan Yada:
Waar zit je nu eigenlijk met je menu?
Heb je al gevonden waar je hart,nier en pens kan kopen? Heb je al spiervlees gevonden dat je betaalbaar vind, los van het vlees aan de kippenbouten?
Heb je al eens in de Vraag en aanbod gekeken of er wat bestellingen bij jou in de buurt lopen of er lijntjes in de buurt komen? Kan je vb meebestellen bij SW?
Hoeveel vriesruimte heb je eigenlijk ter beschikking?
En op hoeveel diersoorten kom je nu eigenlijk, wat heb je allemaal al gevonden dat je kan kopen?

Dan kunnen we eens kijken hoever je menu staat en of we er dan komen of niet. ;)
Daarom zei ik ook of het maar de vraag is of dat het echt hoogwaardig is. Ik vind Lotgering ook niet tot de beste behoren, maar het bevat in elk geval wel botvlees, spiervlees en orgaan, over de verhouding valt zeker te twisten, net als over het vetgehalte.
Door Yada
#3228637
pearlsofpassion schreef: Aan Yada:
Waar zit je nu eigenlijk met je menu?
Heb je al gevonden waar je hart,nier en pens kan kopen? Heb je al spiervlees gevonden dat je betaalbaar vind, los van het vlees aan de kippenbouten?
Heb je al eens in de Vraag en aanbod gekeken of er wat bestellingen bij jou in de buurt lopen of er lijntjes in de buurt komen? Kan je vb meebestellen bij SW?
Hoeveel vriesruimte heb je eigenlijk ter beschikking?
En op hoeveel diersoorten kom je nu eigenlijk, wat heb je allemaal al gevonden dat je kan kopen?

Dan kunnen we eens kijken hoever je menu staat en of we er dan komen of niet. ;)
Heb een 200 liter vriezer staan. Heb lange tijd carnibest gevoerd toen ging er zo'n 110 kilo in.

Menu tot zover.

-4 dagen per week blijf ik op kippenpoten 15euro -10 kg
-1x in de week eendenkarkas a 15 euro 10-kg
-evt 1 x in de week konijnenkarkas, enkel vind ik die erg laag in vet. Goede opties om de maaltijd wat vetter te maken?
-Koop 10 kg kippenlevertjes a 20 euro, hartjes a 2,50 per kilo, en runder en of lams pens voor 2 euro per kg. Elke dag pens. hart/le.ver afwisselen
-Blijf op mn kopje goedkope witte rijst.
-Wil toch wat groentemix toevoegen maar wil er simpelweg niet teveel werk aan besteden. Ben nog op een zoek naar een mooie mix zonder toevoegingen.
-Scheutje yoghurt, goed voor de darm flora
-Mijn idee was om elk een eetlepel zalm olie te geven. a 80 euro per 10 liter. Zo hebben ze wat extra vet + omega 3+6. Bespaar ik op vis en vriezer ruimte.
-Eieren heb ik gratis

Voor extra spiervlees ben ik nog op zoek naar een goedkoop alternatief. Moet zeggen denk dat er aan een kippenpoot veel meer vlees zit dan aan een gemiddeld vlees bot, dus ben niet van plan om veel toe te voegen op die dagen.

Ook mag er nog een diersoort bij van 2- 2,50 per kilo
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3228643
Als je meer vet wil, zou je schapenvet kunnen kopen en daar wat van bij doen?
Zelf een groentemix maken en in porties vriezen is denk ik wel veruit het goedkoopste.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3228644
Het is en blijft eenzijdig. Persoonlijk zou ik het niet aandurven, maar goed, het is wellicht beter dan brok.

Ik mis nier in je menu en dat is echt essentieel.

Wat je nog zou kunnen doen is even langs een visboer rijden en vragen of ze gratis snij-afval hebben. Dan heb je wellicht toch weer iets extra, al is het maar af en toe.

Wat ga je voeren aan spiervlees?
Edit: sorry, niet goed gelezen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3228645
Zijn hele kwartels geen goed idee voor erbij?

Heb je al wat rondgebeld? De plaatselijke poelier, de slager, de sligro, noem maar op. Alles wat je aan afval kan komen is meegenomen.
Door Yada
#3228650
Zou kunnen, hele kwartels. Ben alleen niet zo'n fan van hele dieren. Vaker hele konijnen gevoerd maar wat je in de maag vind ik dan de grootste troep die je kan voeren. Kalkoen is trouwens ook goed te doen, als dat een goede afwisseling is op kip? Tis zowat hetzelfde enkel vind het te laag in vet weer. Wilde gans kan ik ook wel eens gratis krijgen. Is dat wat?

Schapen vet ja? Zal eens kijken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door