Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3197301
TomsBorders schreef:blij dat hij de kerst en daarna gehaald heeft.
dat is indd wel 12/15 eierschalen per week, moet je haast bij een restaurant gaan navragen of je ze mag hebben ofzo.
ik weet niet de details van wat er gebeurt is maar gaat bot echt niet of wil je het risico niet nemen? De kwartels en kippen zeg maar.
je zou ook dicalciumfosfaat als supplement kunnen nemen, die is iets onzuiverder al zit er in het calciumcarbonaat ook wel wat magnesium en andere sporen die in de KVV premix ook zitten.
Ik denk dat het voornaamste belang is dat je de rest van het vlees en groente van hoge kwaliteit houd zodat daar de meeste vitaminen en andere stoffen uitgehaald worden.
Heb een beetje gekeken wat de supplement merken toevoegen en of ze zijn er erg vaag over of ze geven vooral calciumcarbonaat erbij.
Je kan natuurlijk ook verder supplementeren. In deze tabel staat een beetje wat er in bot te verwachten is (al is het onduidelijk of het alleen bot betreft of dat er ook wat vlees aan zit):
http://journals.cambridge.org/download. ... 739ff44a29
De meeste mineralen haal je ook uit goed spiervlees.
In oktober nam de pijn erg toe, waarop we de pijnmedicatie hebben opgeschroefd. Vervolgens kreeg hij buikpijn, dus zijn we gestart met omeprazol. En toen leek het eten van gemalen barf daar geen goed aan te doen. Binnen een dag na overschakeling naar smuldier waren de buikklachten opgelost. In de weken daarna nog wel eens een lepel van het kattenvoer (malen we zelf met 40% vleesbot) gegeven, maar dan toch weer niet in orde. Niets heel ernstigs, maar omdat de balans zo delicaat is durfde ik dat niet meer. Omdat het nu alweer zo'n tijd goed gaat en ik smuldier toch echt niet graag langdurig als enig voer geef, denk ik er toch weer over na.
smulpaap schreef:Heb je al eens aan hele kwartels gedacht ? Dat is erg zacht bot .
Ik heb hele kwartels liggen. Maar ik weet niet hoe ik dat in zou moeten schatten qua bot%. Normaal denk ik daar helemaal niet over na, hij at voorheen altijd een normaal barfmenu probleemloos en bij een kilo per dag komt het niet zo heel nauw. Daarom ben ik ook wat onthand met dit goed bedenken.

Ik ga van het weekend denk ik gewoon eens in mijn vriezer duiken om te zien wat ik nog heb en dan beginnen ik met een heel laag % en eerst maar eens zien hoe het gaat.
Gebruikersavatar
Door pike
#3197306
Pike zijn dagportie bestaat uit 450 gram en daarvan is tussen de 30 en 35% bot (vroeger kreeg hij 50%). Van harder bot krijgt hij 30% en dat maal ik voor hem, van zachter bot krijgt hij 35% en soms is dat gemalen en soms hamer of hak ik het aan gort. Hij heeft hierop keurige barfkeuteltjes (orgaan is 20% en groente gemixt met boekmaag 15%, de rest is spiervlees) 1x in de week gaat daar extra een ons vis bij en 2x per week een eitje. Ook geen probleem. Zijn spiervlees en orgaan doe ik overigens niet malen. Hij krijgt dagelijks "compleet", dus bot, spier, orgaan en groente/boekmaag. Het enige nadeel voor mij van zo'n laag botpercentage is dat hij beduidend meer spiervlees krijgt en daarmee een dure klant is ::)
Ik zou gerust durven zakken naar 25-30% als daar aanleiding toe zou zijn. Wetende dat een compleet konijn voor 10% uit kaal bot bestaat krijgt hij met zo'n laag percentage naar mijn overtuiging nog altijd voldoende bot binnen. Mijn 2 andere honden staan op 40% bot.
De reden dat hij minder bot krijgt is dat hij problemen krijgt met verteren als hij 50% krijgt, en op zijn oude dag (13,5 nu)heeft hij ook steeds meer moeite met het wegwerken van zijn bot vandaar dat ik ook het zachte bot bewerk. Eten moet wel een feest blijven voor hem.
Door smulpaap
#3197383
Je kan natuurlijk ook overwegen om zoveel als mogelijk is hele dieren te voeren
Net wat Pike ook post een heel konijn bestaat uit 10 % bot

Ik deed dat met Noa op een gegeven moment ook . Nu was dat natuurlijk wel een oude hond . Maar ik moest met haar ook letten op comfortabele vertering
En gemakkelijk ontlasten vanwege haar oude ruggetje en achterhand . Te hard persen kostte teveel energie plus dat het gevaar bestond dat ze hierdoor haar evenwicht verloor en omviel .

Nu weet ik even niet of Oscar ook van wild houdt ?
Ik had voor Noa bv ook super jonge gansjes dat was ook zeer zacht bot
Verder wild konijn zonder de kop , hele kip
Hele kwartels , maar ook dik bevleesde bouten van parelhoen , vleugeltjes van parelhoen , wilde eend billetjes
En dat ging met haar erg goed . Zij had een betere vertering en ontlasting op hele dieren
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3197424
smulpaap schreef:Je kan natuurlijk ook overwegen om zoveel als mogelijk is hele dieren te voeren
Net wat Pike ook post een heel konijn bestaat uit 10 % bot
Heel erg lief dat je meedenkt! Maar ik zie het voordeel niet zo van hele prooidieren. Ik ga toch malen, dus dan moet ik eerst heel veel moeite doen om een heel prooidier in stukjes te hakken zodat het in de vleesmolen past. En met zelf samenstellen kan ik invloed uitoefenen op het %, bij een heel prooidier kan ik daar niets aan wijzigen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3197572
Heel interessant Lizzy! De ene is alleen calciumcitraat, de andere bevat ook magnesiumcitraat. Ik had er eigenlijk niet zo aan gedacht om het op deze manier te benaderen, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe beter het me lijkt. Ik kan het menu dan nog steeds malen, dat is met spier en orgaan niet zoveel moeite. Wie weet na een tijdje ook weer ongemalen, maar dat vind ik niet eens het belangrijkste.

Stel dat ik dit zou gaan gebruiken en weer volledig zelf zou gaan samenstellen, wat zou ik dan aan verhoudingen moeten nemen? Ik zou denken het orgaan (hart-lever-nier) op 10% houden. Pens zou 10-20% kunnen. Vette vis 5-10% en dan de rest spiervlees? En als dat goed gaat kan ik ook een deel (zeg 5-10%) spiervlees nog vervangen voor dingen als tong, maagjes oid.

Groente hebt ik de afgelopen tijd alleen sporadisch gekookt gegeven, ik zou dan eerst willen kijken hoe het met het bovenstaande gaat en die dan pas toevoegen als alles goed gaat.
Door Lizzy
#3197588
Ik zou 15% organen geven als lever, hart, nier, tong, hersenen, etc. Dan 20% pens en maagjes. Ongeveer 5% vette vis (ik zou zelf niet gauw tot die 10% gaan tenzij je ook zalm voert). Ja, en dan de rest spiervlees.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3197597
Ik voer de laatste tijd zalm als vette vis. Voorheen ook wel sardien, haring en makreel, maar dat zijn allemaal hele visjes en dan heb je weer graat. Dus laat ik maar starten met zalmfilet. Dank voor de percentages, dan hou ik dat aan.

Iedereen heel erg bedankt voor het mee denken. Ik weet nog niet wanneer ik kan gaan malen, maar ik zal wel even laten weten hoe het gaat als we overgestapt zijn!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3208470
Nog even een vraagje. Werkt het met zoiets als calcium-magnesiumcitraat hetzelfde als met vleesbot, dat je aan de ontlasting kan zien of je genoeg calcium geeft?

Oscar krijgt nu sinds maandag ons eigen prakje en in de loop van de dagen is zijn ontlasting minder stevig geworden. Vandaag was het echt dun. Volgens de verpakking moet hij 1 maatschepje per dag krijgen, wat we over zijn 2 maaltijden verdelen. Navraag bij de Groene Os leerde dat meer geven niet nodig is (er staan op de pot: Als het als calciumvervanging dient in een menu van rauw vlees zonder vleesbotten kan de dosering afwijken). Ik heb nu toch wel de indruk dat ik iets meer moet geven, maar ik ben ook wat bang voor overdoseren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3208474
Jura&Mahru schreef:Magnesium werkt op je stoelgang, het wordt ook ingezet bij obstipatie. Dus dat zijn ontlasting zachter is, lijkt mij niet zo raar.
Mij wel, ik mag hopen dat bij de aangeraden dosering de hoeveelheid magnesium niet zo hoog is dat je diarree krijgt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3213903
Even een update, inmiddels gaat het prima op de combi zelfgemalen en af en toe smuldier. We hebben de hoeveelheid calciumsupplement iets opgeschroefd en nu gaat het goed met de ontlasting. Oscar is ook weer wat spekjes kwijt, wat wel het verschil in vet laat zien tussen ons eigen prakje en de smuldier.

Aangezien onze vleesmolen kapot is gegaan, heb ik voor de volgende keer alles gemalen besteld. Niet helemaal ideaal, maar toch al snel beter dan smuldier. Nu maar even kijken voor een nieuwe molen, dan kunnen we het weer zelf doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door