Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door robbiekomvoor
#3171639
Ik geef mijn herders ieder een half geitje met pootjes,ze zijn zo zacht,dat ik ze met gemak met een keukenschaar kan knippen.
Jammer dat ik er niet meer aan kan komen...
Door M0ppie
#3171749
Anne in Duitsland schreef: In principe is alle bot scherp, inderdaad. Daarom is de slokdarm ook een geweldig elastisch orgaan, zodat die splinters niets kapot kunnen maken onderweg naar de maag. Ik heb een keer mijn vuist in een elandenslokdarm gestoken (klinkt pervers maar ik ben verder best aardig :biggrin2:), en dat ding rekte zich uit van een cm of twee breed tot, eh, vuistbreedte, zeg maar. En dan heb je het over een herbivoor, die geen botsplinters eten.

Maar omdat bot dus in principe altijd scherp is (ook dat van een kippenvleugel of een konijnkarkasje) is, is het wel belangrijk voldoende spiervlees erbij te geven.

Nou zijn we hier op barfplaats wel heel voorzichtig met ons botwerk, hoor, als ik het vergelijk met wat ik in Duitsland zie. Ik heb iemand eens een bevroren, totaal onbevleesde schapenonderpoot aan zijn hond zien geven, zonder spiervlees of pens of wat dan ook. Gewoon: hier, Aaron, lekker hapje. En Aaron (een  Rhodesian Ridgeback) vond het inderdaad lekker. Zelf zou ik er niet over peinzen zoiets aan mijn honden te voeren, maar runderknieën en stukken mergpijp worden hier aangeprezen als heerlijk knabbelplezier. :-X
Lol dat verhaal over de elandenslokdarm.  :biggrin2:

Maar hoe zit het dan met splinteren? Hoe weet ik dat want ik voer gewoon bijv een hele hazenvoorpoot. Zou ik er eentje door moeten knippen en kan ik het dan zien?? Want splinters zijn toch gevaarlijk (als ze van een kalkoen zijn bijv)
Of zijn splinters van harde botten alleen gevaarlijk?  :confused1: snap het ff niet
Door Lizzy
#3171751
Je hebt splinters en splinters. En het beste kijk je zelf eens. Door een kippenpoot door de knippen. En een vleugel. En een karkas. Door een hazenpoot door de knippen. En door een geiten of lamspoot door de knippen. Zelf te kijken, zelf te voelen, want zoiets leg je over de PC niet uit.
Door M0ppie
#3171813
Lizzy schreef: Je hebt splinters en splinters. En het beste kijk je zelf eens. Door een kippenpoot door de knippen. En een vleugel. En een karkas. Door een hazenpoot door de knippen. En door een geiten of lamspoot door de knippen. Zelf te kijken, zelf te voelen, want zoiets leg je over de PC niet uit.
Ga ik doen. Ben benieuwd of ik het verschil zie.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3171854
M0ppie schreef: Ga ik doen. Ben benieuwd of ik het verschil zie.
Ja, dat ga je zien. Als ik kijk naar het verschil tussen bijvoorbeeld haas of konijn, dat kan je echt niet missen.
Het is gewoon een hele andere structuur. Ik voer om die reden geen haaskarkassen meer, die zijn vaak ook kneiterhard.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door