Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3171326
Hoi allemaal,
Vandaag was ik bij mijn nieuwste vriend, de islamitische slager  :) om daar vuile lamspens te halen. Nu zag ik de vorige keer al dat hij ook hele dunne lamspootjes heeft liggen. Dus zeg maar van knie tot hoefje, maar dan max 2 cm dik aan bot als het niet minder is. Dragende delen zijn niet akkoord, dat weet ik. Frodo is echter een echt knaagmonster en nu vroeg ik me af of ik dit kan geven. Ik heb geen idee of ik er een snoeischaar in kan zetten, maar Frodo eet nog net niet met mes en vork, dus zal niet zomaar een giga stuk naar binnen snokken. Als ik erbij blijf en ik haal tijdig het laatste stuk weg, zou ik dit dan kunnen proberen? Of echt een no-go?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3171343
Ik zou het niet durven, maar mijn hond eet veel dingen als een haring. Hop, in 1x achterover. En dan is 1 dun bot gewoon levensgevaarlijk.

Je kan er een keer 1 meenemen. Kan je ze niet knippen met je snoeischaar kan je er bouillon van trekken.
Door Suzanne
#3171346
Ik geef wel 's een "1-dags-geitje" en dat kan. Of dit daarmee te vergelijken is weet ik niet.
Het blijft simpel: krijg je het doormidden met een snoeischaar kun je het geven. Zo niet dan niet.

Suzanne
Door smulpaap
#3171350
Ik zou het ook niet durven , en al helemaal niet met een knaagmonster
Ik zou dus net als Suzanne , eerder kiezen voor een jong geitje
Dat is best een leuke knaag uitdaging , en veiliger dan een dunne lamspoot
Maar ik ben een muts (misschien) dat heb ik je al eerder gepost
Gebruikersavatar
Door pluk
#3171361
Doe inderdaad de snoeischaar test.
Dikte van het bot zegt niet altjjd iets over de hardheid. Ik heb flinterdunne ribben gehad die snoei hard waren en zeer zachte dikke karkassen.
Door Ruisje
#3171368
Ik heb het niet zo op die onderpootjes. Het zijn holle pijpen, waar als ze gaan knagen van die scherpen punten aan komen te zitten.

Dit jaar had ik voor het eerst de baby geitjes en Sergi is ook een nette eter. Maar toen ik die scherpe punten zag was dat gelijk de laatste keer. Van de andere poten heb ik het vlees eraf gehaald en als spiervlees gevoerd. De holle pijpen gingen in de kliko.
Misschien ben ik ook een muts, maar :biggrin2: 'better safe than sorry'!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3171393
Lizzy schreef: Poot = dragend deel = no no.
Haal jij dan ook de pootjes van die jonge geitjes af? Ik had er laatst 2 gekregen van een dag oud (arme bokjes) en die knipte ik zo doormidden.
Door Lizzy
#3171409
Hope schreef: Haal jij dan ook de pootjes van die jonge geitjes af? Ik had er laatst 2 gekregen van een dag oud (arme bokjes) en die knipte ik zo doormidden.
Die eendagsgeitjes liggen niet bij de Islamitische Slager.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3171428
Lizzy schreef: (En ja, die haal ik er ook af, om de reden die Ruisje beschrijft. Ik houd er helemaal niet van om risico's te nemen met m'n honden).
Ik ook niet, vandaar ook mijn vraag. Ik kom nooit bij de islamitische slager, dus geen idee wat hij verkoopt. Maar ik voer wel eens eendagsgeitjes, en ik heb ze de vorige keer met pootjes gegeven omdat ik daar super makkelijk doorheen kwam met de snoeischaar. Ik had wel alle gewvrichten losgeknipt zodat er nergens een bocht in kon blijven zitten. Nelson at ze keurig op. Maar dan ga ik ze toch maar eraf halen de volgende keer.
#3171454
Ik geef die eendagsgeitenpootjes wel altijd gewoon (na een snoeischaartest). Mijn ervaring is dat die helemaal niet splinteren, zo zacht is het bot.

Edit: overigens zou ik dat lamspootje van 2 cm weer níét geven. Ik vind 2 cm al best dik.
Door Ruisje
#3171494
Anne in Duitsland schreef: Ik geef die eendagsgeitenpootjes wel altijd gewoon (na een snoeischaartest). Mijn ervaring is dat die helemaal niet splinteren, zo zacht is het bot.

Edit: overigens zou ik dat lamspootje van 2 cm weer níét geven. Ik vind 2 cm al best dik.
Toen Sergi er aan begon en er netjes een stukje vanaf had gegeten, zag ik zo'n lelijke punt zitten dat ik de poot onder z'n snavel weggriste en die punt eraf knipte. ;) De hele poot heb ik daarom vervolgens uit het menu geschrapt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door