Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3169235
Ik lees en hoor geregeld dat mensen één keer per week een pensdag inplannen, voor hun hond dan hè. Maar ik vraag me af hoe dat in zijn werk gaat. Is dat een dag enkel pens of voer je daar nog wat bij? Zo niet, hoe kom je dan uit met je percentages of voer je dan een lichtere dagportie? Wat is de gedachte achter een pensdag?
#3169248
In het verleden wel gedaan. Alle percentages verdelen over 6 dagen (behalve de pens dus) en dan de zevende dag alleen pens geven. Veel honden kunnen daar niet tegen. Die gaan dan aan de dunne.  Dat is hier nooit een probleem geweest. Nu geef ik dagelijks pens door de groentenmix.
#3169283
Hier voorheen ook gedaan, vooral omdat ze klein is en dan een lapje kan kauwen.
Maar uiteindelijk gaat dit nu bij het geen dat ze minder lekker vind. Heel af en toe nog een aparte dag.
Lita ging er niet van aan de dunne, dat wisselt per hond.
#3169315
Lizzy schreef: Ik heb geen idee wat het idee erachter is. Nooit gedaan, ga het ook nooit doen ook.


Misschien gemak ?
Zo zijn er ook wel mensen die een visdag hebben .

Ik doe het ook niet . Ik geef pens liever als ""inpakker "" bij bv haas - fazant of konijnkoppen
#3169319
Ook hier geen pensdag, hun pens verdeel ik over 2-3 maaltijden per week, en dan in combinatie met botvlees en spiervlees.

Ik heb wel 1 vaste visdag (om even in te gaan op smulpaap), bij mij is dat zondag. Die dag krijgen ze dan als extra'tje een visje bij hun normale menu of vismix (kvv) of een zalmkop. Maar dat is dus geen dag waarop ze alleen maar vis krijgen, dan heb ik twee honden aan de race de dag er na. Daarnaast zouden ze dan te veel vis krijgen.
#3169320
Ik geef 1 x in de week pens, maar dat is nooit alleen maar pens!

Nelson krijgt dan zijn normale portie vleesbot en daarbij een portie pens. Dat gaat hier prima.
Reden? Ik kan zelf echt niet tegen de geur van pens. Echt niet. Nelson kan alleen tegen lamspens en hoe ik het ook voer (als lap, als kant-en-klaar-gesneden-stukken of gemalen) ik ga echt over mijn nek. Ik heb veel voor mijn hond over, maar ik ga niet 3 keer per week kokhalzend zijn voer staan klaarmaken. En dus krijgt hij 1x per week pens. Klaar.
Ik vind dat een mooi compromis  ::)
#3169339
Hier wel, Shanti krijgt 1x per week een hele maaltijd aan alleen lamspens. Zij vind het heerlijk en heeft de volgende dag goede ontlasting, wel ietsje zachter dan normaal.
Wij doen het omdat zij dan en flinke lap heeft om op te knagen, wij dan niet zoveel pens hoeven te portionen (is soms al per lap verpakt) en omdat wij maar 1x per week pens hoeven te voeren.
#3169351
Hier ook een pensdag.
1x per week soms zit er 10 dagen tussen.
Lekker makkelijk niet te portioneren in hele kleine stukjes en hij eet het lekker op zijn gemak op.
En maar 1x in de week dus die lucht in huis ;)
In het begin gaf ik nog iets karkas erbij maar dat hoef nu niet meer.
Ontlasting is goed iets zachter maar dat vind ik geen probleem.
#3169400
Mijati schreef: Ik heb geen hekel aan pens portioneren, het ruikt iets meer als orgaan. Wild ruikt ook sterker.
Dus dat is heel persoonlijk.
Ja, ik denk inderdaad ook dat het persoonlijk is. Want toen ik nog thuis woonde portioneerde mijn vader de pens altijd en die had er geen last van.
Ik kan er gewoon echt, écht niet tegen. Ik ga echt compleet over mijn nek. Ik voer het buiten, ik kan die lucht echt niet in huis hebben. Ik koop nu gesneden pens, gooi die in een klein emmertje (van de satésaus van de frietboer) met een deksel erop. Bij voertijd gooi ik zijn vleesbot met supplementen in zijn voerbak, loop naar buiten, zet de voerbak naast het emmertje, trek de deksel er af en ga dan al kokhalzend zo snel mogelijk weg. Echt. Ik vind pens voeren een drama.

Volgens mij heb ik het overgehouden aan een vriezer-drama uit 2009. En dan bedoel ik drama met een hoofdletter.
Mijn vader en ik hadden een oud pand gekocht, compleet met inboedel. Er was brand geweest en de oude eigenaar was er nooit meer gaan kijken. Het pand had 9 maanden leeg gestaan. Het rook er niet fris maar ja, er was brand geweest. Wisten wij veel.
Toen we gingen schoonmaken kwamen we een vriezer tegen, model horeca. Groot was dat ding! En hij stonk. Hij stonk heul erg. Pa trok de schuif open en we gingen zo ongeveer van ons stokje. Wát een lucht!
Wat bleek. De ene helft zat vol met zakken friet en dozen kroketten. Of althans, daar leek het op. Want alleen het plastic bestond nog, de rest was een grote vloeibare breii. De andere helft waren plastic zakken met pens.
Na de brand heeft de energiemaatschappij de stroom afgezet i.v.m. de veiligheid. De oude eigenaar heeft totaal niet meer aan die vriezer gedacht. En dus stond er een vriezer waar 9 maanden lang voeding in had gelegen zonder koeling.  :-X

We belden de milieustraat en al snel bleken we met een gigantisch probleem te zitten. We konden de vriezer wel komen laten afhalen, maar niet met inhoud. En de inhoud laten afhalen door de destructor kon wel, maar niet als het in de vriezer zat. En dus moest het eruit.
Pa en ik hebben dat ding naar buiten gereden (natuurlijk was het midden in de zomer en bloedjeheet), de stroom erop gezet, het lichtjes laten aanvriezen, een paar keer flink adem gehaald en zijn begonnen alles in zakken te scheppen. Ik heb mijn maag zo ongeveer naar buiten staan kotsen. Wat een enorme ranzigheid. De stank was zó erg! We hadden wel maskers voor maar het hielp gewoon niet. Godzijdank had ik vier paar plastic handschoenen aangedaan.

Daar stond alles dan, buiten, in dicht gesealde plastic zakken te wachten tot ze het halen kwamen. Er kwam geen vlieg op af, het was gewoon echt zo ongelooflijk goor. Je rook het in de wijde omtrek, we konden er niets aan doen. Buren moesten ramen en deuren gesloten houden. Onze kleren hebben we in plastic zakken gedaan en onmiddellijk naar de stort gebracht.

Altijd als ik pens voer, denk ik aan die vriezer.
#3169408
Ik doe niet aan pensdag, ik zie het nut er niet van in, hooguit zou het uit gemakzucht. Pike heeft zo'n 10 jaar geleden een keer een penslap gekregen. Hij keek ernaar, draaide hem een keer om, keek een keer kwaad naar de vliegen die er op af kwamen, en slurpte hem toen in een paar seconden in een keer en aan een stuk naar binnen. Zo dat was lekker. Krijg ik nu mijn eten??? :biggrin2:  :biggrin2: Dus voor wat knabbelgenot en tandenpoetsen  hoefde ik dat echt niet te doen en het was gelijk de laatste keer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door