Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door rees
#352707
Ster schreef: De vleeshandel spreekt zichzelf een beetje tegen. Eerst pretendeert hij dat er in NL zo humaan mogelijk en diervriendelijk geslacht wordt, vervolgens raadt hij indirect aan om je maar beter niet af te vragen hoe er wordt geslacht. Dat zette mij even aan het denken.
Ik reageerde niet op jou ;)

Dan beweer je dus wel dat hij zijn werk niet goed doet of begrijp ik je nu verkeerd :-\
Door rees
#352708
En Bob is geen islamitische slager maar wel iemand die goed weet waar hij mee bezig is ;) :)
Door Ster
#352728
rees schreef: Dan beweer je dus wel
Beweer ik hier iets ??? Hetgeen de vleeshandel hier schreef was in algemene termen, zoals ook mijn reactie is bedoeld. In algemene termen zegt de vleeshandel dat er diervriendelijk wordt geslacht in NL, maar vervolgens meent hij dat je je maar beter niet kun afvragen hoe dat dan gebeurt. Dat vind ik vreemd. Als je achter de NLse manier van slachten staat dan is het toch geen enkel probleem dat mensen willen weten hoe dat dan precies gebeurt, lijkt mij ;)
Door rees
#352732
202Spots schreef: Wanneer ik vlees voor ons zelf koop dan denk ik er ook niet over na HOE en op welke manier de koe,kip,vis of varken is geslacht...
en wanneer ik bij de Islamiese market ben dan kijk ik alleen naar alle heerlijke onderdelen en wat ik allemaal kan gebruiken en dan vraag ik me echt niet af hoe het daar terecht is gekomen.
8)

Volgens mij reageerd Bob alleen maar op wat hier gezegd word en heeft hij het niet over zijn manier van slachten.
Je kan (denk ik) maar beter niet alles weten want dan eet je volgens mij niks meer .
Door 202spots
#352737
Als jij weet hoe het zit dan ben ik daar erg benieuwd naar
waarom?
Als je achter de NLse manier van slachten staat dan is het toch geen enkel probleem dat mensen willen weten hoe dat dan precies gebeurt, lijkt mij ;)
waarom?

Ik ben niet geintresserd en heb er helemaal geen behoefte aan om te zien of te weten hoe 'n dier word gedood.
Heb ook geen behoefte om te zien hoe de huid word verwijderd en in hoeveel stukken 't word gezaagd en gesneden voordat het in mijn karretje terecht komt.
Wanneer een SLAGER 't werk doet waar hij is voor opgeleid,dan vind ik 't prima.
't beest is tenslotte DOOD....en voelt er niks van of 't nou in 2 stukken word gezaagd of in 25 stukken.

Ik denk trouwens dat "dat kun je ook beter doen jah
anders kan je niets meer eten of doen"
meer in 't algemeen bedoeld is dan uitsluiten voor wanneer je in 'n slachthuis op bezoek zou gaan.
Wanneer je ziet en weet hoe andere producten worden behandeld voordat ze op je bord liggen...
dan zou je die OOK niet meer in je mond willen stoppen...
en als je nog weet wat je eerst allemaal aan je hond hebt gegeven met de blik en brokkenvoer....nahja
dat zegd al genoeg toch? dus laten we 't daar dan maar helemaal niet meer over hebben.
Door 202spots
#352738
rees schreef: Volgens mij reageerd Bob alleen maar op wat hier gezegd word en heeft hij het niet over zijn manier van slachten.
Je kan (denk ik) maar beter niet alles weten want dan eet je volgens mij niks meer .
Gelijk aan 't tikken ;D
Door amber2
#352740
Vind het een beetje een dooddoener om te zeggen dat je maar beter niet alles kunt weten omdat je anders niets meer eet; juist doordat mensen nu kritischer worden moeten bedrijven/fabrikanten e.d. nu meer openheid geven en dan kan de consument pas echt beslissen waar hij wel en niet z'n geld aan uit wil geven, en zo kunnen er dingen veranderen! En op dit moment zijn er ook echt al wel producenten die wel eerlijk en zorgvuldig handelen.
Het biologische vlees blijkt dus bijvoorbeeld wel een stuk betrouwbaarder te zijn wat betreft onder andere het slachtproces. Op de website van de Groene Weg slagerij vond ik het volgende (neem aan dat dit geldt voor al het biologische vlees want het gaat over de controle die uitgevoerd wordt door Skal):

'Transport en slacht: alleen homeopatische kalmeringsmiddelen worden toegestaan en de dieren moeten rustig in- en uitgeladen worden. Er moet voldoende stro in de transportwagens zijn, die bovendien een ruwe vloer moeten hebben. De chauffeur moet rustig rijden en het gebruik van elektronische dwangmiddelen is verboden. (...) Tijdens en na de slacht wordt er door keurmeesters scherp op toegezien dat er hygienisch en rustig wordt gewerkt.'
Door 202spots
#352742
amber2 schreef: En op dit moment zijn er ook echt al wel producenten die wel eerlijk en zorgvuldig handelen.

Het biologische vlees blijkt dus bijvoorbeeld wel een stuk betrouwbaarder te zijn wat betreft onder andere het slachtproces.

Tijdens en na de slacht wordt er door keurmeesters scherp op toegezien dat er hygienisch en rustig wordt gewerkt.'
En wat is je probleem dan ??? :-\
Door Ster
#352750
202Spots schreef: waarom?
Ik ben benieuwd of er in de biologische industrie anders wordt geslacht dan in de bioindustrie. Waarom? Interesse. Interesse in dieren, in de industrie, in het ingewikkelde debat over wat wel en niet diervriendelijk genoemd mag worden, en ja, ook interesse in hoe iets op mijn bord komt en of de omstandigheden van dieren die geslacht worden wellicht beter kunnen dan nu het geval. Nogal geinteresseerd dus ;-)
waarom?
Dat jij geen interesse hebt in het hoe en wat omtrent het slachten van dieren: prima, no problem, moet jij weten. Ik viel slechts over de uitspraken van de vleeshandel, omdat hij als 'insider' eerst stelt dat het slachten prima en diervriendelijk gebeurt in NL, en dat filmpjes die leed vertonen niet over NL gaan, dat alles hier goed geregeld is, en in 1 adem door toegeeft dat je maar beter niet kunt weten hoe dat 'prima en diervriendelijk' zich voltrekt. Dat vind ik net zoiets als een chirurg die stelt dat er in NL onder hygiënische omstandigheden wordt geopereerd en dat daarover een goede regelgeving bestaat, maar vervolgens zegt dat je toch maar beter niet in de gemiddelde operatiekamer kunt gaan kijken, omdat je dan nooit meer naar een dokter durft te gaan. Dan denk ik: 'daar klopt iets niet'.
Laatst gewijzigd door Ster op zo 17 jul 2005, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#352752
amber2 schreef:'Transport en slacht: alleen homeopatische kalmeringsmiddelen worden toegestaan en de dieren moeten rustig in- en uitgeladen worden. Er moet voldoende stro in de transportwagens zijn, die bovendien een ruwe vloer moeten hebben. De chauffeur moet rustig rijden en het gebruik van elektronische dwangmiddelen is verboden. (...) Tijdens en na de slacht wordt er door keurmeesters scherp op toegezien dat er hygienisch en rustig wordt gewerkt.'
Goed gevonden!
Klinkt redelijk. Ik kan me zo voorstellen dat een biologische slager vanuit zichzelf net ff wat meer motivatie voelt om diervriendelijk tewerk te gaan dan een gemiddelde slager die zich minder druk maakt hierover, dus heb ik er in die industrie ook wel wat meer vertrouwen in dat er daadwerkelijk naar de regels wordt gehandeld.
Door 202spots
#352757
amber2 schreef: wat bedoel je?
Je geeft hier nu zelf de voorbeelden hoe het in z'n werk gaat, en tegelijkertijd zit je te vertellen wat er allemaal aan mankeerd...
Door 202spots
#352759
Ster schreef: Dat jij geen interesse hebt in het hoe en wat omtrent het slachten van dieren: prima, no problem, moet jij weten.
Thanks! ;)
Door K@rin
#352776
amber2 schreef: Even een vraagje hoor over islamische slagers in het algemeen als dat mag...: dat ritueel slachten is dat nou pijnlijker en lijden de slachtdieren er meer onder dan bij gewoon slachten? Weet iemand dat?
Als het op goedgekeurde bedrijven gebeurd niet tegenwoordig.
Daar is wel degelijk controle op, maar oh wee die geitjes en schaapjes, die ergens achteraf op een balkonnetje of in schuurtje geslacht worden.
Het werd/wordt zelfs met botte aardappelschilmesjes gedaan ................ :'( :'(
Door amber2
#352778
Spots, zoals ik er ook bij heb geschreven gaat het door mij geciteerde tekstje over de biologische sector! De misstanden die genoemd zijn, gaan over de reguliere sector en daar gebeuren blijkbaar geregeld dingen die niet door de beugel kunnen maar door onvoldoende streng toezicht niet gecorrigeerd worden.
Dus Karin, dat wat jij zegt, ik zou het graag geloven maar als ik nu verschillende verhalen hoor (ook van mensen die in deze sector werkzaam zijn geweest) dat het predikaat 'goedgekeurd bedrijf' niet altijd gerandeerd dat er ook consequent zorgvuldig met de dieren omgegaan wordt...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door