Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#353382
Ik bedoelde niet Bob, maar die islamitische slager in Roterdam. ;D Ik denk dat ik weer eens niet op zit te letten. ;D
Door Anneke V
#353412
Ik vind toch dat je geen oogkleppen kan opzetten & zeggen "het interesseert me niet hoe dieren geslacht worden".....
Als ze dan toch moeten geslacht worden liefst op een diervriendelijke & zo pijnloos mogelijke manier....

De rituele slachtingen die bij de mensen thuis gedaan worden & waar dieren gewoon leegbloeden daar ben ik voor 100% tegen, geloof of niet! Sorry, mijn haar gaat ervan rechtstaan....
Door the dude
#353413
Audrina schreef: Ik had al aangeboden om het te gaan vragen en dat ga ik ook doen, maar voorlopig hoef ik niet naar de islamiet want ik heb afgelopen woensdag zoveel gehaald dat m'n vriezer er van uitpuilt. ;) Maar als ik ga, dan vraag ik het.
Het is erg heftig bereid je er goed op voor. (geestelijk)

Ik heb een keer een filmpje gezien van een slachthuis waar ritueel geslacht werd. Het was een filmpje van de kwaliteits controle. De koe werd in een kantelbaar frame vast gezet. Toen werd door een medewerker de keel doorgesneden, en hij haalde iets uit de sijnwond in de hals, leek wel een plastic zak. (sorry ben niet zo thuis in de anatomie van een koe)

De machine kantelde en de koe kwam er aan de andere kant uit, dood. Volgens mij werd tijdens de draai de nek gebroken of iets dergelijks.

Daar stond een medewerker met een lopende band en grote haken, die hij vast maakte aan de achterpoten van de koe, die daaraan werd opgehesen verder de fabriek in.

Het was een enorm bloederige bedoeling, ik vond het behoorlijk smerig. De koeien waren nog niet altijd dood, en de geluiden die ze dan maken zijn echt verschrikkelijk. Sommige staan weer op of proberen dat. Het enige wat de tweede medewerker doet is achter een hekje stappen totdat de koe rustig genoeg is om hem op te hangen. Soms kwam er een dooie koe bij een nog levende en haakte ze eerst de dooie koe vast.

Ik vond het op de computer al een zeer heftig filmpje, vooral door de houding van de medewerkers als er iets mis ging en in het echt lijkt het me een vrij schokkende ervaring.

Ik heb zo'n voorstelling van een gewoon abattoir dat het er daar wat hygienischer en efficienter aan toe gaat. In het hokje waar de dooie koeien uit de kantelmachine gleden was het echt smerig. Ik heb echter nog nooit beelden van een gewoon abattoir gezien dus ik kan er niet over oordelen.

Ik zal eens kijken of ik het filmpje nog op internet kan vinden
Laatst gewijzigd door the dude op ma 18 jul 2005, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#353414
Ho nee, ik wilde niet vragen of ik mag kijken bij het slachten. :o Das mij idd te heftig hoor. Ik wilde alleen vragen of ze kunnen vertellen hoe het er aan toegaat.
Door the dude
#353416
Audrina schreef: Ho nee, ik wilde niet vragen of ik mag kijken bij het slachten. :o Das mij idd te heftig hoor. Ik wilde alleen vragen of ze kunnen vertellen hoe het er aan toegaat.
Aha OK, nou bij deze dan ;)
Door rees
#353420
the dude schreef: Het is erg heftig bereid je er goed op voor. (geestelijk)

Ik heb een keer een filmpje gezien van een slachthuis waar ritueel geslacht werd. Het was een filmpje van de kwaliteits controle. De koe werd in een kantelbaar frame vast gezet. Toen werd door een medewerker de keel doorgesneden, en hij haalde iets uit de sijnwond in de hals, leek wel een plastic zak. (sorry ben niet zo thuis in de anatomie van een koe)

De machine kantelde en de koe kwam er aan de andere kant uit, dood. Volgens mij werd tijdens de draai de nek gebroken of iets dergelijks.

Daar stond een medewerker met een lopende band en grote haken, die hij vast maakte aan de achterpoten van de koe, die daaraan werd opgehesen verder de fabriek in.

Het was een enorm bloederige bedoeling, ik vond het behoorlijk smerig. De koeien waren nog niet altijd dood, en de geluiden die ze dan maken zijn echt verschrikkelijk. Sommige staan weer op of proberen dat. Het enige wat de tweede medewerker doet is achter een hekje stappen totdat de koe rustig genoeg is om hem op te hangen. Soms kwam er een dooie koe bij een nog levende en haakte ze eerst de dooie koe vast.

Ik vond het op de computer al een zeer heftig filmpje, vooral door de houding van de medewerkers als er iets mis ging en in het echt lijkt het me een vrij schokkende ervaring.

Ik heb zo'n voorstelling van een gewoon abattoir dat het er daar wat hygienischer en efficienter aan toe gaat. In het hokje waar de dooie koeien uit de kantelmachine gleden was het echt smerig. Ik heb echter nog nooit beelden van een gewoon abattoir gezien dus ik kan er niet over oordelen.

Ik zal eens kijken of ik het filmpje nog op internet kan vinden
:-X :(
Door rees
#353425
202Spots schreef: Ritueel slachten is iets wat bij de Islam Geloof hoort.(en Joods ook)
Misschien ben je het er niet mee eens,maar ik vind dat je respect moet hebben voor de geloofsovertuiging.

Dat is waar ;)
maar waarom moeten die dieren zo een pijn lijden :(
want dat doen ze .
Door rees
#353426
Audrina schreef: Ik bedoelde niet Bob, maar die islamitische slager in Roterdam. ;D Ik denk dat ik weer eens niet op zit te letten. ;D
Kan gebeuren ;D
Door amber2
#353435
Wat walgelijk moet dat geweest zijn om dat fimpje te zien Dude. Alleen al bij het lezen krijg ik kippevel... Ging het hier over een Islamitisch slachthuis in Nederland? En weet je of die koeien dan met gas verdoofd werden voordat hun keel open werd gesneden? Dat zou toch verplicht moeten zijn neem ik eigenlijk wel aan..
Door the dude
#353448
amber2 schreef: Wat walgelijk moet dat geweest zijn om dat fimpje te zien Dude. Alleen al bij het lezen krijg ik kippevel... Ging het hier over een Islamitisch slachthuis in Nederland? En weet je of die koeien dan met gas verdoofd werden voordat hun keel open werd gesneden? Dat zou toch verplicht moeten zijn neem ik eigenlijk wel aan..
Ik was er ook echt geschokt van heb hem nog een keer gekeken en dan heb je al wat meer afstand, je merkt dat je er ongevoeliger voor word, terwijl je de eerste keer dat je het zag echt ff met je ogen moest knipperen voordat je uberhaupt zag wat er gebeurde. Best wel confronterend om te merken dat je er een beetje aan went. Zo moet het dus ook voor die medewerkers zijn die een stapje opzij doen als de koe niet in een keer dood is. Die zullen de dat de eerste dag dat ze daar werkte niet gedaan hebben. (denk ik)

Er zat nederlandse tekst in het filmpje, dus het komt, denk ik, uit nederland of uit belgie.

Ze waren wel verdoofd geloof ik, want de keren dat het goed ging, ging het allemaal best geruisloos. Ze waren best wel mak toen ze dat apparaat ingingen, als ze niet verdoofd waren en ze zagen al dat bloed waren ze er denk ik niet zo makkelijk ingegaan.
Door Debora
#353451
De details hoef ik nou ook weer niet te weten :o. Het verhaaltje van Dude was idd smerig genoeg, laat het filmpje maar zitten :-X Maar is dan niet gewoon (wederom) de conclusie dat je je spul beter bij de biologische slager kunt kopen? Dan werk je zelf in ieder geval niet mee aan het dierenleed toch?
Maar ja, zo'n Islamitische slager is wel goedkoper natuurlijk ;)
Door amber2
#353452
Okay, ik heb dus inmiddels uitgevonden dat het niet verplicht is om dieren te verdoven/bedwelmen(dmv gas of elektrische schok) voordat hun keel wordt opengesneden bij het ritueel slachten. (zie animalfreedom.org onder opinie). Als de dieren niet bedweld worden is het echter verplicht dat er een ambtenaar van de rijkskeuringsdienst voor Vee en Vlees bij aanwezig is, wat het vlees duurder maakt. Toch gebeurt het nog dat er dieren onverdoofd ritueel geslacht worden (hoewel het dus meer geld kost) omdat sommige imams dit voorschrijven.
Ik hoop dat deze informatie die ik gevonden heb up to date is, anders hoor ik het graag. Vind het wel heel vreemd dat het onverdoofd ritueel slachten toegestaan is terwijl dit duidelijk een pijnlijker en langzamer dood geeft voor het dier.
Door the dude
#353460
Debora schreef: De details hoef ik nou ook weer niet te weten :o. Het verhaaltje van Dude was idd smerig genoeg, laat het filmpje maar zitten :-X Maar is dan niet gewoon (wederom) de conclusie dat je je spul beter bij de biologische slager kunt kopen? Dan werk je zelf in ieder geval niet mee aan het dierenleed toch?
Maar ja, zo'n Islamitische slager is wel goedkoper natuurlijk ;)
Ja das waar.

Maar ik weet maar een echte biologische slager die ik vertrouw (die heeft zijn eigen vee en doet alles zelf behalve het doden). Het nadeel van al die keurmerken vind ik altijd dat fraude zo ontzettend makkelijk is. Net doen alsof vlees echt biologisch is terwijl het gewoon bio-industrie is, loont namelijk wel.

Maar goed, toch koop ik de biologische eieren etc wel.
Door Mevroi Kruim
#353499
Tja, dieren naar een slachthuis slepen en doodmaken is gewoon niet leuk voor de betreffende dieren, en er is nu eenmaal een grens aan de betekenis van 'humaan'. In dit geval betekent het dus met zo min mogelijk ellende voor het dier maar nog wel econmisch verantwoord. En dat laatste kan veel leed veroorzaken, zowel bij slachten als bij het opfokken van de slachtdieren. Zolang mensen zo min mogelijk willen betalen voor hun lapjes en braadseltjes spelen de centen een grote rol, en het dierenleed navenant minder. Allemaal een kwestie van balans.
En er zijn dan ook nog hygienische aspecten. Voor het dier is het verre te prefereren (als het dan toch dood moet) dat het niet vervoerd hoeft te worden maar in zijn vertrouwde omgeving geslacht wordt. Maar daar kleven vanuit hygiene en dergelijke weer grote bezwaren aan, dwz. vanuit de consument gezien.
Door amber2
#353502
Ja, deze informatie klopt dus nog helaas... Voor wie geinteresseerd is: op de website van de Partij voor de dieren (partijvoordedieren.nl) staat onder 'opinie' een recent artikel over de huidige stand van zaken ('Dierenleed tijdens offerfeest onacceptabel'). Onverdoofd ritueel slachten gebeurt nog op grote schaal in Nederland, ook voor de export.
En het heeft verder niets met deze discussie te maken maar de Joodse manier van slachten is, lees ik net, zo mogelijk nog erger: er mag geen druk op het mes gezet worden volgens de religieuse voorschriften dus duurt het nog langer voordat de keel van het dier goed open is gesneden en hij doodbloedt...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door