Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#353182
ik weet van mezelf dat ik niet zonder kip kan leven.
Als ik dat moet laten liggen dan eet ik al helemaal niks meer dus is beetje uiterste.
En mocht ik ooit willen denken zo diervriendelijk te willen leven zal ik nooit dieren nemen en zou ik veganist worden.
Zo laat je zeker alle dierenleed liggen inclusief van de groene luizen die in bv groene kleurstof zitten enz.
Maar in prinsipe heb je wel gelijk.

Alleen kan ik helaas zelf geen konijnen gaan fokken anders zou ik dat zeker zelf gaan doen net als de kippen. Dat komt ooit wel.

Ik fok nu me eigen ratten en muizen en hamsters.
Dus die haal ik zeker niet meer bij die fokkers vandaan.
#353256
Lizzy schreef: Ik verbaas me werkelijk over de commotie die dit onderwerp met zich mee brengt. We eten hier bijna allemaal vlees. We voeren hier allemaal vlees aan onze honden. En een kalf in een kist laten opgroeien, in een veewagen schoppen en naar de slacht rijden om het kalfje daar een pin in z'n kop te schieten: dat moet allemaal kunnen. Ergo, volgende week ligt het kalfje bij jullie op het bord! Maar ja, wel in de vorm van een lapje. Prettig onherkenbaar.

Maar een konijn die 'over is' mee naar huis nemen, een paar leuke weken in vrijheid geven (waarbij hij goed te eten krijgt) en hem professioneel en pijnloos slachten om aan de hond te voeren: daar trekken mensen ineens een grens. Dat is walgelijk en luguber en reden genoeg om allerlei hatelijkheden te gaan uiten....

Het zal wel aan mij liggen..... Iedereen mag er ook zijn/haar mening over hebben, maar snappen doe ik het allemaal niet.
ja, ik snap het ook niet ???
Door Ster
#353274
Lizzy schreef:(punnikken ofzo).
;D ;D

Ik vind het ook wel zo netjes als je zegt wat je met dieren gaat doen als je ze afneemt. Ook als het konijnen van een broodfokker zouden zijn, hoewel ik er net als anderen op tegen ben om die handel te stimuleren. Ik denk zelfs dat als je het eerlijk zegt tegen huis tuin en keuken fokkers dat er genoeg zullen zijn die, eventueel na wat uitgebreide toelichting over je ideeen erachter, het niet een probleem vinden.
In onze maatschappij worden veel dieren beschouwd als huisdieren. Ik vind het gewoon fatsoenlijk om dan te zeggen dat je het dier als consumptie wilt gebruiken. Dat een broodfokker wellicht op het gebied van fokken geen fatsoen heeft, wil nog niet zeggen dat jij hem zelf ook niet fatsoenlijk hoeft te benaderen. Natuurlijk ben je in principe vrij om te doen en laten met gekochte waar, ook wanneer het dieren betreft, mits je je aan de wetgeving houdt. En ja, als iemand er niet om vraagt waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken door iets te vertellen wat niet zo lekker ligt bij mensen en waarna ze hun dier misschien weigeren aan je te verkopen? Ik denk daar anders over. Het geeft uiteindelijk juist een vreemd beeld vind ik wanneer je het niet zegt. Dan is het alsof je iets te verbergen hebt. Doe het lekker openlijk allemaal, dat zwengelt de discussie aan en dat is altijd goed. En je kunt jezelf ten allen tijde rustig in de spiegel aankijken en voorkomt dat Jantje je nog eens opbelt om te vragen hoe het nu met zwartje gaat ;)
#353287
Wij hebben ook een nestje gehad met ons konijn, en had er daar iemand voor gekomen die er 1 wilde om te slachten dan had die hem beslist niet meegekregen. Maar ik denk dat iemand die ze wil slachten ook niet om 1 konijntje komt, die wil het hele nest, en dan gaan de alarmbellen toch wel rinkelen lijkt me.
#353292
De broodfokkers worden zowiezo gespekt... die zullen NOOIT verdwijnen!!!
Kijk eens wat er door "broodfokkers" wordt geleverd aan de dierenwinkels en voor consumptie... jullie weten denk ik nog niet half hoe groot de "broodfokkers" groep hier in nederland is.....die zal nooit verdwijnen tenzij de regering hier wat aan gaat doen....

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik erachter sta... maar om de broodfokkers te laten verdwijnen door daar niks te kopen gaat al niet op... wnat het konijntje dat je bij de slager koopt komt er ook vandaan...
Laatst gewijzigd door Sam22 op ma 18 jul 2005, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#353472
zou mijn hond een hele prooidier vangen,doden en eten zou ik er geen problemen mee hebben.
maar speciaal voor mijn hond eenlevend prooidier kopen en doden is denk ik niet het doel van barfen van je dieren.
voor ons worden dieren gedood en geslacht, de hond hoort daar de restanten van te krijgen.
je kan ook langs de snelweg genoeg materiaal vinden, zo doen ze dat in sommige landen voor hun dieren.
als er materiaal genoeg is voor handen [dood dan] dan vind ik dieren onnodig doden niet nodig.
Laatst gewijzigd door willieD op ma 18 jul 2005, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#353571
sylvia schreef: Wij hebben ook een nestje gehad met ons konijn, en had er daar iemand voor gekomen die er 1 wilde om te slachten dan had die hem beslist niet meegekregen. Maar ik denk dat iemand die ze wil slachten ook niet om 1 konijntje komt, die wil het hele nest, en dan gaan de alarmbellen toch wel rinkelen lijkt me.
Ik lees dit nu pas, maar hier komt een kinderlijke herinnering boven! :-X
Als kind logeerde ik altijd bij opa en oma op het platteland. Ik kreeg daar een konijntje. Opa maakte een mooi hok (was timmerman) en ikke heel blij met het beestje! Alle vakanties was ik daar, zorgde voor het diertje en was echt trots op mijn eigen konijntje.
Toen ........... ineens die Kerstvakantie, mijn beestje was er niet meer :'(
De enige consideratie naar mijn kant was, dat ze hem voor mijn komst al geslacht hadden en ik dus niets doorhad. Tot jaren later. :-X
Flappie, ja, dat vind ik een heel passend iets van mijn grote vriend. Opa is op 86 jarige leeftijd overleden, oma heeft nooit hoeven zoeken, ze ging 3 mnd eerder!
Laatst gewijzigd door Ine op ma 18 jul 2005, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#353836
pollekind schreef: Sorry maar ik krijg letterlijk en figuurlijk kippevel van figuren zoals jij.Wat een luguber type ben jij zeg!De meeste normale mensen die barfen kopen restvlees van comsumptie dieren zoals koeien etc.Maar om nu Marktplaats af te struinen naar konijntjes en cavia's om zo gratis aan voer voor je dieren te komen gaat mij veel en veel te ver.Bah!En dat mensen het hebben over het zelf doden van dieren dat past helemaal niet in mijn straatje.In een slachthuis werken mensen die er voor opgeleid zijn een dier zo goed als mogelijk pijnloos te doden,maar een hobby-killer zoals jij graag wilt worden zouden een vette boete moeten krijgen van bv de Dierenbescherming.De dieren zullen onnodig lijden en volgens mij moet het haast wel bij de wet verboden zijn om zelf dieren te doden.En zeker met het argument om ze te gaan voeren aan je honden.Koop gewoon een verantwoorde maaltijd voor je honden.Bah en nopg eens bah :'( :'( :'(
Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat dit ook het eerste was dat in mij opkwam.....Alleen durfde ik het zo niet te verwoorden...

Ik persoonlijk kan gewoon geen dier zelf dood maken, ik zou de rest van mijn dagen ziek zijn hiervan...Zelfs al zou ik bv kippen hebben & er zijn er die aan een natuurlijke dood sterven, dan nog zou ik ze niet zelf kunnen pluimen, laat staan opeten!!!!!!!!!!!!!!!! Ik zou ze misschien wel door iemand anders laten pluimen & versnijden en aan de hond geven....alhoewel :(

Ik ga er vanuit dat in de meeste slachthuizen dieren op een dierwaardige manier geslacht worden...ik ben ook niet naief & besef dat het er vaak niet zo zachtaardig zal aan toegaan, maar zolang de mens vlees eet( & in ons geval ook de hond/kat) zal er geslacht worden...

Ik weet dan ook niet altijd goed wat ik moet denken van mensen die dieren zelf kunnen slachten...Misschien omdat ik dan ook zo'n watje ben ::)
#353838
Angelique schreef: Ik weet dat het in de slangenwereld normaal is dat mensen hun eigen voer kweken e.d. so be it.

Maar om nu voor mijn honden gratis konijnen op mp weg te halen en die zelf te "slachten" vind ik nou niet echt een lekker idee en is inderdaad nog nooit in me opgekomen. Ik vind het hele verhaal wat krom want waarom zou je wel konijnen bij broodfokkers weg mogen halen om te slachten en niet bij kinderen, die vaak ook om de haverklap een nest hebben liggen om een zakcentje te verdienen. Dat zullen dan snoepfokkers zijn, maar dat maakt het konijn niet minder waard.
Maar iedereen moet doen waar die zich lekker bij voelt.
Ik wist toen ik honden nam dat deze geld zouden gaan kosten en ik vind het ook niet erg, tis tenslotte ingecalculeerd. Dat ik dan vlees voor ze moet kopen maakt me niks uit. En tuurlijk is het leuk als je een goed en voordelig adresje weet te scoren, maar het scenario wat jij schets staat me erg tegen. Wat is dan de volgende stap vraag ik me af, nest met katten? vult beter dan konijnen :-X

Verder vind ik dit soort topics over zelf slachten en gratis konijnen scoren en slachten dit forum een vreemde uitstraling geven. We zijn hier over het algemeen bezig met het gezond voeren van onze honden en katten en niet met hoe het zo gratis mogeljk kan. Dat je voor het gezond voeren hele dieren wilt gebruiken moet je natuurlijk zelf weten, maar die kun je ook gewoon bij de slachter krijgen. Oke, kost dan geld, maar geld werd er ook uitgegeven toen er nog brokken gevoerd werden en het valt me wel meer op dat zodra er gebarft gaat worden het ineens allemaal niks meer mag kosten.

Ik kan me er heel veel bij voorstellen dat mensen die hier net komen kijken op dit forum en dit soort dingen lezen meteen gillend weglopen en ik geef ze geen ongelijk. Voor mij is dit allemaal te extreem en te luguber.
Hier sluit ik me 100% bij aan!
#353839
wolfje schreef: ok ik heb me misschien beetje verkeerd uitgelaten en lijk nu over te komen hoe goedkoop je je honden kunt voeren.
Ik vind t totaal geen ramp geld uit te geven en kom ook wel via mijn adresjes aan voer voor mijn honden.
Maar zit regelmatig op marktplaats en toen wkam deze vraag dus bij me op.
Ik zie vaak mensen hier prijsvergelijkigen doen en wie waar goedkoper is en nu zeg ik dit en word aangevallen omdat ik gewoon benieuwd was naar meningen.
Het gaat dus totaal niet om t fijt dat ik geen geld uit wil geven voor mijn honden of katten want ze blijven toch wel geld kosten en hun entingen krijgen enz.

Maar als ik dus zie hoe veel gratis dieren er wekelijks van zelfde fokkers aangeboden worden vroeg ik me dit dus af.

En tuurlijk is de poelier of slager wel zo makkelijk maar ik weet hoe stresvol die dieren behandeld worden (ja nog steeds) dan geef ik ze liever nog ff goed leven om ze vervolgens ZONDER LIJDEN te verlossen.

Ja slager is lekker makkelijk en t verzamelen is misschien leuk. Maar hele konijnen enz is toch ook gezond?

Ik respecteer ieder zijn meningen ook van digene die t helemaal fout vinden.
Maar vind t ook wel leuk te weten waarom en niet alleen maar beschuldegingen te horen van dat ik slecht persoon ben enz. (t mag wel maar wil ook graag de achterliggende gedachte weten)
T doden op zich??? of gewoon dat t nog zichtbaar is wat t was??? of t fijt dat t toch ergens huisdieren zijn geweest enz.
Gaan die konijnen of cavia's dan geen stress hebben als jij met een bijl boven hun hoofd staat te zwaaien & misschien al eens mist omdat ze niet stil blijven zitten???
#353840
wolfje schreef: ok ik heb me misschien beetje verkeerd uitgelaten en lijk nu over te komen hoe goedkoop je je honden kunt voeren.
Ik vind t totaal geen ramp geld uit te geven en kom ook wel via mijn adresjes aan voer voor mijn honden.
Maar zit regelmatig op marktplaats en toen wkam deze vraag dus bij me op.
Ik zie vaak mensen hier prijsvergelijkigen doen en wie waar goedkoper is en nu zeg ik dit en word aangevallen omdat ik gewoon benieuwd was naar meningen.
Het gaat dus totaal niet om t fijt dat ik geen geld uit wil geven voor mijn honden of katten want ze blijven toch wel geld kosten en hun entingen krijgen enz.

Maar als ik dus zie hoe veel gratis dieren er wekelijks van zelfde fokkers aangeboden worden vroeg ik me dit dus af.

En tuurlijk is de poelier of slager wel zo makkelijk maar ik weet hoe stresvol die dieren behandeld worden (ja nog steeds) dan geef ik ze liever nog ff goed leven om ze vervolgens ZONDER LIJDEN te verlossen.

Ja slager is lekker makkelijk en t verzamelen is misschien leuk. Maar hele konijnen enz is toch ook gezond?

Ik respecteer ieder zijn meningen ook van digene die t helemaal fout vinden.
Maar vind t ook wel leuk te weten waarom en niet alleen maar beschuldegingen te horen van dat ik slecht persoon ben enz. (t mag wel maar wil ook graag de achterliggende gedachte weten)
T doden op zich??? of gewoon dat t nog zichtbaar is wat t was??? of t fijt dat t toch ergens huisdieren zijn geweest enz.
Het zijn gewoon "dieren"...mij maakt het niet uit of het een wild of tam konijn, een hond of een koe is, ik kan het gewoon zelf niet doden & zelf praktisch niet eten!!!!!!!!!!!! En het idee dat je internet zou afschuimen of zoek naar gratis levende dieren om zelf te slachten doet me denkten aan de een of andere slechte horror film.... Sorry, kan het niet anders verwoorden ???
#353846
sylvia schreef:

Ik vind het een beetje hypocriet om wel vlees van de slager te halen maar dan overboord te gaan als je levende konijnen koopt en die naar de slager brengt.

Ze worden niet naar de slager gebracht...ze worden zelf geslacht.... ::)
#353851
Lizzy schreef: Ik verbaas me werkelijk over de commotie die dit onderwerp met zich mee brengt. We eten hier bijna allemaal vlees. We voeren hier allemaal vlees aan onze honden. En een kalf in een kist laten opgroeien, in een veewagen schoppen en naar de slacht rijden om het kalfje daar een pin in z'n kop te schieten: dat moet allemaal kunnen. Ergo, volgende week ligt het kalfje bij jullie op het bord! Maar ja, wel in de vorm van een lapje. Prettig onherkenbaar.

Maar een konijn die 'over is' mee naar huis nemen, een paar leuke weken in vrijheid geven (waarbij hij goed te eten krijgt) en hem professioneel en pijnloos slachten om aan de hond te voeren: daar trekken mensen ineens een grens. Dat is walgelijk en luguber en reden genoeg om allerlei hatelijkheden te gaan uiten....

Het zal wel aan mij liggen..... Iedereen mag er ook zijn/haar mening over hebben, maar snappen doe ik het allemaal niet.
Vroeger werden er bij mijn grootouders ook konijnen gehouden die daarna in de castrol belanden, bij mijn vriends grootmoeder wordt ook af & toe een kip geslacht...Ik wil ze gewoon niet eten omdat ik ze "gekend" en "gevoerd" heb, klinkt stom ik weet het ::) Maar bij mij sterft ieder dier door ouderdom & wordt dan netjes begraven ::) Ik ben daarin een "wooz" of watje dus ;D

Als je zelf dieren houd, ze hebben een goed leven & ze zijn aan een ouderdom gekomen dat ze moeten sterven & je weet wat je doet als je zo'n dier slacht, dan vind ik het ook oké, vroeger werden alle dieren zo gehouden en die dieren hadden allemaal een goed leven achter de rug.

Maar ik dacht dat het hier ging over het internet afschuimen naar gratis dieren die je dan kan thuisbrengen, slachten & voeren aan je hond....

Slachthuizen zijn horrortaferelen, daar wil ik niet eens beginnen over te discussieren! >:(
Laatst gewijzigd door Anneke V op di 19 jul 2005, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#353857
Hier trouwens info over slachtbewijzen (voor konijnen, gevogelte en wild niet nodig):
http://www.hooglede.be/index.php?option ... Itemid=287

Ik denk dat wanneer mensen een 'vreemd' beeld krijgen bij het lezen van deze discussie, dit vooral iets over die mensen zelf zegt. Natuurlijk staat het zelf slachten van dieren ontzettend ver van ons af. Zowiezo het verzorgen van ons eigen voedsel. Een moestuin wordt een leuke hobbie genoemd, maar wanneer iemand een eigen dier slacht is zo'n persoon ineens 'vreemd'? Ik verwerp dit. Het is echt onzinnig om te denken dat er met mensen die zelf (willen) slachten iets mis is. We eten vlees en de enige manier om aan vlees te komen is door het doden van dieren. De slager doet dit voor zijn beroep en met die persoon is in onze ogen ook niets mis. Sterker nog: we zijn hem of haar dankbaar dat hij de smerige taak ons uit handen heeft genomen. Maar blijkbaar zijn er dus ook mensen bereid om de taak wel zelf uit te voeren. En waarom ook niet. Als iemand ervoor kan kiezen om slager te worden, waarom kan iemand er dan niet voor kiezen om voor eigen gebruik dieren zelf te slachten? Ik zie echt het verschil niet en ik vind het kortzichtig en schadelijk om over deze mensen te denken dat er met hen iets mis zou zijn. Belachelijk gewoon. Pure aanstellerij!
Als je het zelf niet wilt: prima. Doe je het niet. We leven in een wereld waarin het niet meer nodig is om zelf te doen. Maar laat anderen in hun waarde. En voordat je met een oordeel komt bekijk het eens van een andere kant. Focus niet alleen maar op het doodmaken, maar op de hele gedachte eromheen. Persoonlijk heb ik juist respect voor mensen die de taak zelf aandurven en zich niet verschuilen achter de beroepsmatige slager.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door