Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#352825
Eigenlijk zijn wij mensen die vlees eten (daar hoor ik dus zeer zeker ook bij) ontzettend hypocriet.
De meesten van ons zien vlees als dat pakje keurig verpakt vlees in de supermarkt met een etiket erop en staan er niet bij stil wat voor lijdensweg die dieren vaak doorstaan hebben.

Ik denk dat zelf fokken van konijnen, die je lekker ruime hokken met uitloop geeft (scharrelkonijnen) een veel humanere oplossing is dan ze te kopen.
Alleen eh... ik kan niets doden en ben te slap om mijn eigen konijnen op te eten...
#352831
Karin & Pyrs schreef: denk je nu echt dat broodfokkers van konijnen e.d. beter zijn dan broodfokkers van honden ............... :-\ :-\
met konijnen, muizen e.d. gaat het allemaal nog veel "makkelijker ', daar heb je zo een hok van vol ... :'( :'(
Nou, uit het bericht van Wolfje maak ik op dat de 'brookfokkers' op Marktplaats fokkers zijn die continu nestjes hebben.... Nu kan het natuurlijk zo zijn dat dat konijnen zijn die doelbewust op elkaar worden geplant en in kleine hokjes zitten... Maar eerlijk gezegd had ik de indruk dat dit gewoon mensen zijn met veel konijnen, die te 'lui' zijn om ze te steriliseren en daarom continu jongen hebben. Ik kan me amper voorstellen dat de broodfok van konijnen voor commerciele doeleinden (dus verkoop) winstgevend zou zijn...
#352861
Broodfokkers van konijnen :-\ dan moet je toch over schuren vol praten voor dat dat iets gaat opleveren. En ik vind dat geen vergelijk, of een konijn nu jongen krijgt of niet , bij de meeste mensen zitten ze gewoon in een lullig hok (hoe leuk dat hokje er ook uitziet) en thats it.

Ik vind het een beetje hypocriet om wel vlees van de slager te halen maar dan overboord te gaan als je levende konijnen koopt en die naar de slager brengt.
#352874
sylvia schreef: Broodfokkers van konijnen :-\ dan moet je toch over schuren vol praten voor dat dat iets gaat opleveren. En ik vind dat geen vergelijk, of een konijn nu jongen krijgt of niet , bij de meeste mensen zitten ze gewoon in een lullig hok (hoe leuk dat hokje er ook uitziet) en thats it.

Ik vind het een beetje hypocriet om wel vlees van de slager te halen maar dan overboord te gaan als je levende konijnen koopt en die naar de slager brengt.

Juustem, dat is dus exact wat ik bedoel...
#352883
sylvia schreef: Ik vind het een beetje hypocriet om wel vlees van de slager te halen maar dan overboord te gaan als je levende konijnen koopt en die naar de slager brengt.
Och, zo mag iedereen een EIGEN mening hebben ......... ::) ::)
#352939
Awel, ik vind dit ronduit luguber, walgelijk,... en ik word er kotsmisselijk van :-\

En als ik deze discussie had gelezen de eerste maal dat ik op BP was en nog heilig overtuigd dat brokken zo goed waren en vlees slecht... dan was ik nooit met kvv begonnen... en net nu ik op `t punt stond om lekker eens echt barf te proberen... nou mijn goesting is over zeg >:(

Ik kan nog geen vlieg dood doen :o (ik vang het beest en geef het de vrijheid... ) laat staan een konijn :'(

Trouwens ga je dan ook hond en kat voeren aan je hond :o ???

Pff, ik zou op slag weer vegetarier worden...
Door Ster
#352945
Goh, goed dat dit wordt aangehaald!
Ik kijk hier geloof ik hetzelfde tegenaan als tegen de huidige bioindustrie. Als de konijnen/muizen ed een redelijk bestaan hebben dan zou ik er geen problemen mee hebben wanneer ze voor consumptie worden gebruiken. Wel wanneer ze vlak voor de slacht bij een broodfokker vandaan worden gehaald waar ze een slecht bestaan hebben gehad. Dat zou ik niet willen stimuleren, want dat zou een soort van 2e bioindustrie in de hand kunnen werken, eentje voor de comsumptie van huisdieren.
Tja, zelf slachten. Ergens ben ik er wel voor. Laat ons maar weer eens wat dichter tot de natuur komen, ofzo. Een beetje meer eigen verantwoording dragen voor alles wat we consumeren. Ik denk dat dat kan bijdragen aan menselijk bewustzijn en respect. Toch zie ik het bij mezelf op dit moment niet echt gebeuren. Twee hoog op een balkon, middenin een nieuwbouwwijk ::) Slaat natuurlijk nergens op maar in een houthakkers hutje voelt het toch anders. In Frankrijk zag ik eens een reusachtig konijn op zijn kop hangen in de tuin van een vrijstaande boerderij, met daarvoor een mollige boerin gewapend met slachtmes. De bloedspetters op haar bloemetjesschort. (excuus) Hoewel ik bij het passeren het gaspedaal voor een moment wel ff wat dieper intrapte, heb ik er wel veel respect voor wanneer mensen het slachten van hun voer zelf aandurven. Natuurlijk zou ik dan graag willen dat iedereen dat 'diervriendelijk' doet, en dat gaat vreselijk lastig worden, want controle is dan onmogelijk en sommige mensen hebben nu eenmaal een meer diervriendelijke instelling dan anderen, daar verander je niets aan. Zit volgens mij in de genen.
#352967
isabel debacker schreef: Awel, ik vind dit ronduit luguber, walgelijk,... en ik word er kotsmisselijk van :-\

En als ik deze discussie had gelezen de eerste maal dat ik op BP was en nog heilig overtuigd dat brokken zo goed waren en vlees slecht... dan was ik nooit met kvv begonnen... en net nu ik op `t punt stond om lekker eens echt barf te proberen... nou mijn goesting is over zeg >:(

Ik kan nog geen vlieg dood doen :o (ik vang het beest en geef het de vrijheid... ) laat staan een konijn :'(

Trouwens ga je dan ook hond en kat voeren aan je hond :o ???

Pff, ik zou op slag weer vegetarier worden...

Maar even een simpele vraag, een konijn wat je bij de poelier koopt is niet om kotsmisselijk van te worden ?
en ik snap ook niet dayt je deze topic als excuus neemt omdan ineens geen goesting meer te hebben omzelf te gaan samenstellen , want tenslotte hoef je om zelf samen te stellen niet om levende konijnen op marktplaats te kijken, of zelf een koe naar de slager te brengen.

Ik bedoel dit niet lullig maar ik snap de heftigheid van je berichtje niet.
#353092
sylvia schreef: Maar even een simpele vraag, een konijn wat je bij de poelier koopt is niet om kotsmisselijk van te worden ?
en ik snap ook niet dayt je deze topic als excuus neemt omdan ineens geen goesting meer te hebben omzelf te gaan samenstellen , want tenslotte hoef je om zelf samen te stellen niet om levende konijnen op marktplaats te kijken, of zelf een koe naar de slager te brengen.

Ik bedoel dit niet lullig maar ik snap de heftigheid van je berichtje niet.

Kijk, het is gewoon het idee. Ik eet ook vlees, van massaconsumptiedieren, maar als ik bedenk dat op mijn bord een stukje koe ligt... dan hoeft het voor mij niet meer, dan krijg ik geen hap meer door mijn keel. Dat idee vind ik wansmakelijk.
Net hetzelfde bij barf voor de hond: als ik een stuk konijnenkop in zijn bak zou zien liggen. Echt, dan ga ik kotsen :(
Mensen die zelf dieren doden (om wat voor reden dan ook (wat mij betreft mogen ze morgen de slachthuizen sluiten, dan zit er voor mij ook niets anders op dan vegetarier te worden), sorry, dat kan er bij mij niet in en die zijn gelijk een stuk gedegradeerd.

Ik heb het al gezegd, als hier een vlieg of kever of zo in huis zit, dan haal ik niet de vliegemepper, maar zet ik het beestje gewoon buiten :)
En nu ga ik deze discussie niet meer bekijken, vind het geen leuke eigenlijk ::)
#353097
Ik verbaas me werkelijk over de commotie die dit onderwerp met zich mee brengt. We eten hier bijna allemaal vlees. We voeren hier allemaal vlees aan onze honden. En een kalf in een kist laten opgroeien, in een veewagen schoppen en naar de slacht rijden om het kalfje daar een pin in z'n kop te schieten: dat moet allemaal kunnen. Ergo, volgende week ligt het kalfje bij jullie op het bord! Maar ja, wel in de vorm van een lapje. Prettig onherkenbaar.

Maar een konijn die 'over is' mee naar huis nemen, een paar leuke weken in vrijheid geven (waarbij hij goed te eten krijgt) en hem professioneel en pijnloos slachten om aan de hond te voeren: daar trekken mensen ineens een grens. Dat is walgelijk en luguber en reden genoeg om allerlei hatelijkheden te gaan uiten....

Het zal wel aan mij liggen..... Iedereen mag er ook zijn/haar mening over hebben, maar snappen doe ik het allemaal niet.
#353100
Lizzy schreef: Ik verbaas me werkelijk over de commotie die dit onderwerp met zich mee brengt. We eten hier bijna allemaal vlees. We voeren hier allemaal vlees aan onze honden. En een kalf in een kist laten opgroeien, in een veewagen schoppen en naar de slacht rijden om het kalfje daar een pin in z'n kop te schieten: dat moet allemaal kunnen. Ergo, volgende week ligt het kalfje bij jullie op het bord! Maar ja, wel in de vorm van een lapje. Prettig onherkenbaar.

Maar een konijn die 'over is' mee naar huis nemen, een paar leuke weken in vrijheid geven (waarbij hij goed te eten krijgt) en hem professioneel en pijnloos slachten om aan de hond te voeren: daar trekken mensen ineens een grens. Dat is walgelijk en luguber en reden genoeg om allerlei hatelijkheden te gaan uiten....

Het zal wel aan mij liggen..... Iedereen mag er ook zijn/haar mening over hebben, maar snappen doe ik het allemaal niet.
Idem ...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door