Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#356701
Hier is Spots heel even tussedoor 8)
Heeft niks met namen te maken maar ik vind die ene foto van wolfje d'e hond zo leuk!!
Ik moest echt 'n paar keer goed kijken voordat ik zag dat de ene oor van Novio niet 2 x zo lang was dan de andere....maar dat de staart net als de oor op de foto staat! ;D
Mooie honden hoor! ;)
#357206
Lugubere discussie zeg! Nee, gauw klaar hier. Niks zelf slachten en al helemaal niet via MP op zoek naar levende have voor de hondjes. Het idee alleen al! :o
Waar draait dit op uit? Dat er dan ook levend voedsel wordt gegeven, omdat je dan echt volgens het prooidiermodel voert?

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
#357269
Ik lees de discussie hier met interesse en heb me toch maar even aangemeld op het forum om te kunnen reageren.

Op zich heb ik met het slachten van konijnen voor eigen gebruik geen problemen, als het maar professioneel gebeurd. Maar ik las hier in een paar reacties dat er koppen moesten worden afgehakt met een bijl. Dat noemen wij hier geen slachten, maar moorden. In dat geval zou ik toch verder op zoek gaan naar iemand die wel goed kan slachten.

Het kopen van konijnen van particulieren voor de slacht zou ik zelf niet zo snel doen. Als iemand een fokkerij heeft en een overschot aan oude dieren heeft, zal zo iemand er denk ik niet zo'n moeite mee hebben dat ze geslacht worden. Misschien kan je ergens een vast adres vinden. Dan weet je ook op welke manier de dieren verzorgd worden en wat ze te eten krijgen. Want er zijn voeders voor konijnen waar een wachttijd voor het slachten op zit.
#357433
sylvia schreef: Je hoeft niet in een slachthuis gewerkt te hebben om bekwaam te kunnen slachten. Je kunt dit ook gewoon ergens leren, ik dacht dat Edo van Sonja dat gedaan heeft.
Wel ja, dat bedoel ik, zolang je maar weet waar je mee bezig bent...
En ik dacht gelezen te hebben dat Wolfje in een slachthuis gewerkt had, maar nee, ze heeft het geleerd van andere mensen....
#357655
barfje schreef: Lugubere discussie zeg! Nee, gauw klaar hier. Niks zelf slachten en al helemaal niet via MP op zoek naar levende have voor de hondjes. Het idee alleen al! :o
Waar draait dit op uit? Dat er dan ook levend voedsel wordt gegeven, omdat je dan echt volgens het prooidiermodel voert?

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Ik vraag me wel af waar het vlees dat jij voert uit bestaat! Uit niet-zielige beestjes? Of voer je plantaardige lammeren ;D Ik snap de hele fuzz niet zo. Natuurlijk moet een slachter weten wat hij doet, maar of hij dat nu in prive-opdracht doet of uit naam van de bioindustrie...ik zie het grote morele verschil niet zo... Mijn opa slachte zelf ook zijn kleinvee. In inderdaad; die hakte de koppen eraf. Als ik heel eerlijk ben zou ik zelf liever willen dat mijn kop er in een keer af wordt gehakt, dan dat mijn keel open wordt gesneden om me dood te laten bloeden. Of dat iemand een pin in mijn hersenen jaagt op hoop van zege dat ik in een keer dood ben...
#357886
wolfje schreef:
Al is t wel zo dat mocht ik ooit in een land zijn waar ze hond of kat voorzettn zal ik t uit beleefdheid niet weigeren.
wolfje
ik haal dit even aan.
jij weet toch wel dat het in die landen helemaal geen traditie is om hond/kat te eten??
dat is een fabeltje.
Wat als iemand uit die landen die hier een restaurantje begint marktplaats afstruint naar de vele gratis hondjes/katjes voor ons onder mom dat dit traditie is? ::)
Heb je er dan nog geen moeite mee??
Ik vind nog steeds het zijn doel voorbij schieten om konijntjes te kopen bij particulieren als voer voor je hond.
daarbij sluit ik mij verder aan bij het verhaal van Eveline-B..
Laatst gewijzigd door willieD op ma 25 jul 2005, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#358030
geer schreef: Ik vraag me wel af waar het vlees dat jij voert uit bestaat! Uit niet-zielige beestjes? Of voer je plantaardige lammeren ;D Ik snap de hele fuzz niet zo. Natuurlijk moet een slachter weten wat hij doet, maar of hij dat nu in prive-opdracht doet of uit naam van de bioindustrie...ik zie het grote morele verschil niet zo... Mijn opa slachte zelf ook zijn kleinvee. In inderdaad; die hakte de koppen eraf. Als ik heel eerlijk ben zou ik zelf liever willen dat mijn kop er in een keer af wordt gehakt, dan dat mijn keel open wordt gesneden om me dood te laten bloeden. Of dat iemand een pin in mijn hersenen jaagt op hoop van zege dat ik in een keer dood ben...
Daar moet ik nog even ernstig over nadenken...... dat 'ethische' weet je wel. Als ik eruit ben, laat ik het effe weten. :P
Zowieso struin ik MP niet af om op zoek te gaan naar dieren, daar ik ook fel tegen broodfok ben maar dat is een ander verhaal.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
#358323
Anneke V schreef: Wel ja, dat bedoel ik, zolang je maar weet waar je mee bezig bent...
En ik dacht gelezen te hebben dat Wolfje in een slachthuis gewerkt had, maar nee, ze heeft het geleerd van andere mensen....
En dat is dus per definitie niet goed ???
#358359
barfje schreef: Daar moet ik nog even ernstig over nadenken...... dat 'ethische' weet je wel. Als ik eruit ben, laat ik het effe weten. :P
Zowieso struin ik MP niet af om op zoek te gaan naar dieren, daar ik ook fel tegen broodfok ben maar dat is een ander verhaal.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Haha, is goed ;) Maar zolang je bio-industrie vlees voert aan je honden (of aan jezelf), steun je in feite een veel grootschaliger soort broodfok...
#358450
sylvia schreef: En dat is dus per definitie niet goed ???
Jawel, dat is wél goed!!!!!
Je kan zelf dieren slachten als je weet hoe & als je weet waarmee je bezig bent eender waar je het geleerd hebt, als je het maar diervriendelijk kàn EN als je de dieren goed verzorgd hebt!!!!!!!!!!!!!!
Maar voor mij persoonlijk blijft het out of the question, ik zou het nooit kunnen....
Laatst gewijzigd door Anneke V op di 26 jul 2005, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#358499
Anneke V schreef: Jawel, dat is wél goed!!!!!
Je kan zelf dieren slachten als je weet hoe & als je weet waarmee je bezig bent eender waar je het geleerd hebt, als je het maar diervriendelijk kàn EN als je de dieren goed verzorgd hebt!!!!!!!!!!!!!!
Maar voor mij persoonlijk blijft het out of the question, ik zou het nooit kunnen....
Kijk, zo komen we weer nader tot elkaar :D
Enne ... ik vind het ook heeeeel moeilijk, een dier doodmaken. Als de katten met iets nog halflevends thuiskomen moe het wel eens, maar makkelijk vind ik het niet. En ik vind ook wel eens ernstige zieke of gewonde wilde dieren die ik dan uit hun lijden verlos, maar moeilijk ... EN dan is het echt nodig en ik weet dat eht dier dan beter af is. Een gezond dier, dat valt helemaal niet mee. Slachten is een vak, en net zo goed als ik geen automonteur ben ben ik ook geen slager, je kunt niet alles kunnen in het leven, om wat voor reden dan ook.

De andere kant van het verhaal is dat als je het in eigen had houdt, je iig weet hoe de dieren het gehad hebben en je kunt er voor zorgen dat ze op een nette manier aan hun eind komen. Als je vlees in de winkel koopt (tenzij biologisch) dan weet je eigenlijk niks, ja, dat het voor menselijke consumptie is goedgekeurd dus niet al te vol zit met schadelijke stoffen en/of ziektes. Maar het leven dat zo'n dier gehad heeft, en de manier waarop het aan z'n eind gekomen is, daarvan kun je vrij zeker weten dat het niet al te plezierig is geweest. Natuurlijk is het toezicht in slachthuizen best goed geregeld hier, maar het is vaak lopende band werk, er moet productie gedraaid worden, en als je dit soort werk lang doet is er het risico dat je onverschillig wordt tov het dier waar je mee werkt, het is op het laatst gewoon een bieflap in wording. En dan heb ik eht nog niet over het vervoer van slachtdieren, die op de dag dat ze naar het abattoir gaan vaak voor het eerst moeten lopen met hun kromme pootjes, voor het eerst daglicht zien, buitenlucht ervaren, en dan vaak niet al te zachtzinnig in een veewagen gedreven worden, over de weg gehotst, opgepropt met z'n allen, uit de wagen gejaagd en hup in de slachtruimte, met bloed en dood overal.
Mijn vader was werkzaam bij de vleeskeuring, zijn ervaringen zijn weliswaar meer dan 20 jaar oud, maar de omstandigheden waaronder met name varkens gehouden worden zijn er in die tijd niet beter op geworden. Hij kon gruwelverhalen vertellen over varkens die met gebroken poten uit de veewagen kwamen, met verwondingen, in totale paniek. Dat zijn de consequenties van het feit dat wij maar een paar centen willen betalen voor onze lapjes en karbonaadjes.
Kijk, en dat in het achterhoofd houdend vind ik het zelf fokken en humaan doden van dieren ter consumptie aanmerkelijk sympathieker, en zeer zeker niet luguber, of gruwelijk, of wat er ook voor kwalificaties aan gehangen zijn.
En ook het opkopen van dieren bij onverantwoordelijke fokkers en ze een in mijn ogen een goede bestemming geven vind ik niet a priori verwerpelijk. OK, niet het beste argument, maar die beestjes wordt toch wel de nek omgedraaid als ze overtollig zijn. Dan is het minder verspilling als je ze netjes afmaakt en aan je dieren opvoert.
Het argument dat hier, of in de andere thread (effe de thread kwijt ;D) ook genoemd werd, dat er voldoende vleesafval is om onze dieren mee te voeren end at je dus geen dierene xtra heoft te fokken of te doden vind ik wel een goeie. Het probleem voor mij is wel dat dat bioindustriedieren zijn; mijn ervaring met biologische slagers is dat ze erg weinig afval hebben, omdat ze alles in de worst stoppen :-X. Wel zuinig en een goed gebruik van de slachtdieren, maar lastig voor barf-voerders. En ik merk dat het moeilijk is om aan de goeie spullen te komen, ook via reguliere slachters. Ik heb een aantal slachthuizen gebeld met de vraag of ik slachtafval kon kopen, en alleen de Halal-slager zei direct OK.
#359125
In Utopia fok ik mijn eigen slachtvee , die een goed leven hebben gehad en netjes geslacht.
Maar ik kan geen dieren dood maken, ik sta al te gillen en sorry muisje te roepen als ik een muis die in een klem heeft gezeten uit zijn lijden verlos. Maar dat neemt niet weg dat ik wel zou willen dat ik het kon, en dat ik het helemaal geweldig vind van mensen die het wel durven, en het dan ook niet afwijs dat ze hun eigen slachtvee hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door