Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#3163664
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg45162

Ik haal even een oud topic (bovenstaand) weer omhoog, aangezien ik van Eliasen nooit enig antwoord op mijn mails krijg.
Hij schrijft o.a ''However, my standard AVERAGE recommendation of bone for an adult dog is about half of a third of the diet - which becomes some 15-20%.  This is - again - more than what is absolutely needed, as discusssed on several occassions in the book.  I know many cases of dogs getting no more than 5-10% bone in their diet - and they are doing fine''
''Your 45% is too high''

en in het artikel in deze link http://www.dogsnaturallymagazine.com/ba ... -for-dogs/
schrijft hij ''How much is “plenty”? A good guide would be to use a natural prey animal as standard – about 7-10% of its total weight will be bone, so anything in excess of 10% of the total diet would be “plenty”. You should not exceed 25%''
Verder volgt een lijst met % puur bot in verschillende vleesbotten.

Mijn vraag: Wat bedoelt Mogens nu eigenlijk met botten? Ik vermoed dat hij het over puur bot heeft, en niet over bevleesde botten, vooral ook omdat hij de Rawfeeders erbij haalt wanneer hij schrijft dat men ook wel 5% bot geeft. Dit klopt, zij geven 10% edible bone, een ander woord voor raw meaty bones.
Door Lizzy
#3163933
Annemarie Rijnveld schreef: OK, dank je voor het antwoord...in dat geval kan hij toch eigenlijk niet stellen dat 45% vleesbot (is minder dan 25% bot) teveel zou zijn, toch?
Kennelijk vindt hij van wel.

Ik weet niet wat die man allemaal denkt. Ik heb wel vaker vraagtekens bij wat hij denkt en hoe hij het heeft opgeschreven. Volgens mij weet hij het soms zelf ook niet meer, zo onduidelijk dat ie is. Wat mij betreft speelt hij ook niet meer mee hoor, in het hele rauwvoerverhaal.

En volgens mij bedoelt hij ook kaal bot.
Door frodo quin
#3163978
Wat betreft de hoeveelheid bot in een menu: in het prooidiermodel wordt van 10% à 15% kaal bot uitgegaan. Men geeft meestal ongeveer 30% vleesbot. In vergelijking wordt er in het barf-model dus veel vleesbot gevoerd.
Door Ruisje
#3164168
frodo quin schreef: Wat betreft de hoeveelheid bot in een menu: in het prooidiermodel wordt van 10% à 15% kaal bot uitgegaan. Men geeft meestal ongeveer 30% vleesbot. In vergelijking wordt er in het barf-model dus veel vleesbot gevoerd.
Ja, maar er moet een verschil gemaakt worden in bot van wilde dieren en bot van tamme dieren uit de vleesindustrie.
Als ik 30% of minder vleesbot van tam konijn, plofkip, parelhoen, tamme eend o.i.d. voer dan heb ik geen poepzakje nodig om een barfdrolletje op te rapen, maar water om de boel weg te spoelen. ;)
Staat er patrijs, wilde NL haas/konijn, ganzenvleesbot of zwanennek op het menu dan geef ik echt minder vleesbot, anders kan ik met de drollen iemand dood gooien... :biggrin2:
Door Annemarie Rijnveld
#3164185
Ja, klopt, aan de ene kant is het vlees gewoon vetter dan van wilde dieren en aan de andere kant bestaan fokdieren uit veeeeel meer vlees ten opzchte van het skelet..

Het Rawfeeding in Amerika en Duitsland trouwens gaat niet uit van 10% kaal bot, maar van 10% zeer bevleesd bot, dus 5% kaal.
Door frodo quin
#3164352
Bij barf voor je ook groenten en orgaan wordt ook anders berekend, wat voor een groot deel de reden is dat je met barf meer bot geeft voor dezelfde ontlasting voor zover ik begrepen heb.

Ik heb katten en ben iets minder thuis in het honden menu, maar ik voer ongeveer 30% vleesbot als het om volledig wild en of bio vleugels gaat en ongeveer 35% bij bio karkas en nek. Het bot van wild is veel harder (bevat dus meer calcium), biologisch is al iets zachter en industrie is net rubber (heb ik eens bij een verkeerde levering gehad).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door