Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3160593
Hallo!

Yoda is nu 5 maanden. In het nest kreeg hij brok maar wij hebben hem direct over gezet op vlees. De eerste weken voornamelijk KVV en langzamerhand heb ik steeds meer barf toegevoegd (muv orgaanvlees omdat dat m.i. genoeg in de KVV zit.). Nu ongeveer 50-50. Het valt mij op dat hij op KVV prima ontlasting heeft maar op BARF rommelt het behoorlijk.  Vaak dunne poep die erg donker van kleur is. Maar niet echt diarree. De afgelopen week heeft hij alleen maar BARF gehad omdat ik de KVV op had en vandaag had hij voor het eerst deze week goede ontlasting.

Kan het zijn dat hij nog steeds moeite heeft met het verteren van vlees, vooral de grotere stukken?

Hij eet momenteel naast 4 soorten KVV:

- eendennek
- pens van geit
- spiervlees van geit,  kalf, lam en rund
- kipkarkas zeer bevleesd. (Sommige wegen 400 gram)  Grote stukken vet snijd ik eraf.
- zalm

Daarnaast krijgt hij groenten en fruit, afgewisseld zalmolie en chlorella, eitje, heel af en toe wat zuivel en af en toe korrels van waterkefir.

Yoda stinkt ook vreselijk uit zijn bek. Hij heeft net deze week zijn laatste element van het melkgebit uitgetuft dus ik hoop dat het daar door kwam,  maar ik twijfel daar wel aan. Vooral als hij geslapen heeft wil je ff geen lik van hem  :-X

Kan het ook zijn dat zijn lijf nog steeds niet goed gewend is aan het verteren van vlees?  Kan ik nog iets anders voor hem doen?
Laatst gewijzigd door Femke op do 29 okt 2015, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#3160622
Martine-Tom schreef: Fruit? Tegelijk met vlees?
En wat voor verhoudingen geef je?
Nee geen fruit tegelijk met vlees, dat krijgt hij los.

Van het zelf samengesteld deel is 50% vleesbot, 30% spiervlees en de rest groente/pens/overig zoals ei/noten.
Ik voer op die dagen dus geen orgaan maar verhoudingsgewijs iets meer vleesbot en spiervlees.
#3160628
Eendkarkas is best vet, geitenvlees ook, en pens, ei en zalm laxeren natuurlijk ook behoorlijk.

Wil je hem helemaal op barf, of blijven wisselen met kvv? Want anders ging ik hem gewoon op barf zetten en beginnen met beginnersbot zoals kwartel, parelhoen en konijn. Dan spiervlees van rund, hert, paard, konijn, haas etc. Pens en orgaan even elke dag (bijvoorbeeld 5 dagen orgaanmix, 2 dagen pens) en groenten. Fruit zou ik eventjes laten, behalve appel. Maar een goede vezelrijke groentenmix kan ook zeker geen kwaad.
#3160630
Martine-Tom schreef: Op appel na zou ik even stoppen met fruit, dat wil nog wel eens niet zo lekker gaan met vlees.

20% overig klinkt wat veel in mijn oren, en pens, zit dat ook in de kvv? Dat wil ook nog wel eens voor dunne ontlasting zorgen.
20 procent overig, hiervan is zeker 10 % groenten. Pens zit ook in de kvv, toch krijgt hij af en toe lap van ongeveer een ons omdat ik het goed vind voor het gebit. Maar ook als hij geen pens heeft gehad is zin ontlasting niet oké, terwijl het wel goed is als hij CB of een ander kvv eet waar meestal een niet onaanzienlijke hoeveelheid pens in zit.

Fruit krijgt hij niet heel structureel maar ik zal het eens weglaten.
#3160633
Hope schreef: Eendkarkas is best vet, geitenvlees ook, en pens, ei en zalm laxeren natuurlijk ook behoorlijk.

Wil je hem helemaal op barf, of blijven wisselen met kvv? Want anders ging ik hem gewoon op barf zetten en beginnen met beginnersbot zoals kwartel, parelhoen en konijn. Dan spiervlees van rund, hert, paard, konijn, haas etc. Pens en orgaan even elke dag (bijvoorbeeld 5 dagen orgaanmix, 2 dagen pens) en groenten. Fruit zou ik eventjes laten, behalve appel. Maar een goede vezelrijke groentenmix kan ook zeker geen kwaad.
Ik wil het liefst zoveel mogelijk barf maar echt helemaal volledig gaat niet lukken omdat hij ook regelmatig eten krijgt van buurvrouw of puberzoon en dan wil ik niet dat hij vleesbot ofzo krijgt.  Ik vind het zelf nog altijd spannend (terwijl ik net mijn vorige hond jaren gebarft heb) terwijl ik nog weet wat ik moet doen als hij bijvoorbeeld ergens in dreigt te stikken. 

Ook heb ik maar 120 liter vriesuimte en ik kan twee straten verder verschillende soorten kvv krijgen. 
#3160831
Qua BARF percentages zou ik hem 45% vleesbot, 10% groenten, 10% pens, 10% andere organen geven. En het liefst niet te vet vlees. En het liefst in alle maaltijden alles vertegenwoordigt, zo lang hij nog zo rommelt. Dus in iedere maaltijd een beetje vleesbot, beetje groenten, beetje pens, beetje orgaanvlees. Ik deed dat zo: ik knikkerde 's morgens alles in 1 grote bak en dan pakte ik daar 3 keer per dag een maaltijd uit. En in de tussentijd zou ik wat chlorella geven tegen het stinkbekkie en wat probiotica voor de darmen. En even geen noten. Gevoelsmatig. Als dat beter gaat (ik ben benieuwd!), dan kun je wat meer aan gaan rommelen in de zin dat niet iedere maaltijd alles hoeft te bevatten. En ik zou het vlees en orgaanvlees voorlopig in niet te grote stukken geven en de vleesbotten goed pletten.
#3160949
Lizzy schreef: Qua BARF percentages zou ik hem 45% vleesbot, 10% groenten, 10% pens, 10% andere organen geven. En het liefst niet te vet vlees. En het liefst in alle maaltijden alles vertegenwoordigt, zo lang hij nog zo rommelt. Dus in iedere maaltijd een beetje vleesbot, beetje groenten, beetje pens, beetje orgaanvlees. Ik deed dat zo: ik knikkerde 's morgens alles in 1 grote bak en dan pakte ik daar 3 keer per dag een maaltijd uit. En in de tussentijd zou ik wat chlorella geven tegen het stinkbekkie en wat probiotica voor de darmen. En even geen noten. Gevoelsmatig. Als dat beter gaat (ik ben benieuwd!), dan kun je wat meer aan gaan rommelen in de zin dat niet iedere maaltijd alles hoeft te bevatten. En ik zou het vlees en orgaanvlees voorlopig in niet te grote stukken geven en de vleesbotten goed pletten.
En ook nog 25% spiervlees bij bovenstaande? Ik kom anders niet tot 100. Omdat ik bedacht had geen orgaanvlees bij te voeren op de dagen dat ik zelf samenstel (omdat er in KVV doorgaans veel orgaan zit) had ik het percentage van de orgaan verdeeld over spiervlees en vleesbot.

OKee, hij krijgt nu inderdaad een maaltijd vleesbot, dan een maaltijd spiervlees etc. Ik zal dat door elkaar gaan voeren in 1 maaltijd. Ik hou alles wat hij eet nog vast (omdat ik het zelf nog niet vertrouw dat hij er weg mee weet als het even tegenzit, en als ik iets uit zijn bek wil halen als hij eet dan rent hij er vandoor) maar hij slikt soms wel grote stukken in. Ik zal daar ook beter op gaan letten.
#3160967
Femke schreef: En ook nog 25% spiervlees bij bovenstaande? Ik kom anders niet tot 100. Omdat ik bedacht had geen orgaanvlees bij te voeren op de dagen dat ik zelf samenstel (omdat er in KVV doorgaans veel orgaan zit) had ik het percentage van de orgaan verdeeld over spiervlees en vleesbot.

OKee, hij krijgt nu inderdaad een maaltijd vleesbot, dan een maaltijd spiervlees etc. Ik zal dat door elkaar gaan voeren in 1 maaltijd. Ik hou alles wat hij eet nog vast (omdat ik het zelf nog niet vertrouw dat hij er weg mee weet als het even tegenzit, en als ik iets uit zijn bek wil halen als hij eet dan rent hij er vandoor) maar hij slikt soms wel grote stukken in. Ik zal daar ook beter op gaan letten.
Geef hem geplette stukken en laat hem verder vooral met rust. Mijn ervaring is dat hoe meer je jezelf (goedbedoeld) ermee bemoeid, hoe sneller ze slikken. Vasthouden van vlees maakt bezitterig. Mij, mij, mij!
#3160969
Femke schreef: En ook nog 25% spiervlees bij bovenstaande? Ik kom anders niet tot 100. Omdat ik bedacht had geen orgaanvlees bij te voeren op de dagen dat ik zelf samenstel (omdat er in KVV doorgaans veel orgaan zit) had ik het percentage van de orgaan verdeeld over spiervlees en vleesbot.

OKee, hij krijgt nu inderdaad een maaltijd vleesbot, dan een maaltijd spiervlees etc. Ik zal dat door elkaar gaan voeren in 1 maaltijd. Ik hou alles wat hij eet nog vast (omdat ik het zelf nog niet vertrouw dat hij er weg mee weet als het even tegenzit, en als ik iets uit zijn bek wil halen als hij eet dan rent hij er vandoor) maar hij slikt soms wel grote stukken in. Ik zal daar ook beter op gaan letten.
Ja oh sorry, vergeten  :biggrin2:

Ik zou dat dus niet doen, zijn eten vasthouden. Mijn ervaring is (inmiddels na toch aardig wat pups) dat ze alleen maar feller worden als je het eten vast houdt. Ik zou de vleesbotten goed pletten zodat die geen kwaad kunnen. Hem lekker met zijn voerbak met vlees, orgaan en vleesbot in een rustige ruimte zetten waar je hem vanaf een afstandje goed in de gaten kunt houden. En je zult dan zien dat hij ook eerst zijn vlees en orgaanvlees op gaat eten. En dan pas zijn vleesbot. En dan is de ergste "gloep gloep, snel naar binnen, ik heb honger" er al af.

En hem leren vleesbotten af te staan: niet en nooit iets uit zijn bek halen. Kijk, als er echt een keer iets mis gaat met vleesbot (ik heb een jaar of anderhalf geleden een geintje gehad met Frou. Daar zat een kipkarkas in dr strot vast), dan neem je pup in de houtgreep en doe je wat je moet doen, ook al wordt je gebeten. Maar hoe meer jij hem dreigt zijn eten af te pakken, hoe meer hij gaat schrokken, hoe minder vertrouwen hij heeft in jou en hoe harder hij zal proberen om weg te komen. Wat ik wel eens doe is dit (ik heb 2 vreselijke snaken, bij het idee dat ik eten af ga pakken zie je ze al denken "ech nie he! Ech nie >:("): ik gooi iets onweerstaaaaaaanbaar lekkers naast hen. En dan laat ik ze dat pakken. En ik doe niks. Als ik dat gedaan heb, dan gooi ik ook een keer iets en dan pak ik het vleesbot. En voordat ze denken "GVD, dat rotwijf heeft mijn bot gepakt", geef ik het al weer terug. Inmiddels zijn die twee snaken al heel relaxt geworden, als ik iets naast hen neer gooi, vliegen ze niet meer eerst daarnaartoe om vervolgens weer snel naar het vleesbot te vliegen.

Maar eigenlijk he............. Laat ik ze het liefst gewoon met rust. Ik merk aan alles dat ze daar het rustigst van gaan eten. En van jou angst "Oh God, zo meteen slikt hij een vleesbot zo door", gaan ze alleen maar sneller eten. Dus blijf bij hem uit de buurt en plet vleesbotten gewoon goed. Dan bouw je voor jezelf vertrouwen op.
#3160972
het is wel wat hond afhankelijk want Kaya geeft zo weinig om eten dat ze soms naar mij toe komt met een vleesbot zodat ik het dan moet vasthouden en dan vind ze het wel weer leuk want dan eet ze met het baasje.
erg lekker... maar als er enige agressie neigt zou ik gewoon lekker de hond zelf laten verkennen ja.
#3160987
TomsBorders schreef: het is wel wat hond afhankelijk want Kaya geeft zo weinig om eten dat ze soms naar mij toe komt met een vleesbot zodat ik het dan moet vasthouden en dan vind ze het wel weer leuk want dan eet ze met het baasje.
erg lekker... maar als er enige agressie neigt zou ik gewoon lekker de hond zelf laten verkennen ja.
Tuurlijk hangt dat van de hond af. Maar Femke schrijft dat haar pup dus met het eten weg rent en schrokt. Dus dan is regel 1 weer van toepassing :)
#3160989
Ik merk ook dat vasthouden juist ervoor zorgt dat ze hier willen schrokken. Ik geef ze dus hun bak (bij de pup gaat het deurtje van de bench dicht) en ga rustig zitten. Nu worden de botten rustig weggekauwd.
Dat vertrouwen moeten ze wel gaan krijgen, als er dan wel iets niet goed gaat, kan je er ook gewoon bij, want jij vind dat eten onbelangrijk.
#3161158
Lizzy schreef: Tuurlijk hangt dat van de hond af. Maar Femke schrijft dat haar pup dus met het eten weg rent en schrokt. Dus dan is regel 1 weer van toepassing :)

Met het reguliere eten is hij heel erg rustig als we vasthouden. Ook met kluiven e.d. komt hij graag naar je toe, of je die vieze glibberige bullenpees wel even kan vasthouden. Maar buiten met alles wat hij oppakt en opeten wil (van steentjes en eikels tot doppen van plastic flesjes) dat kan ik dus echt (nog) niet van hem afpakken. Daarom geeft het mij een rustiger gevoel als ik al naast hem ben als hij eet, en nog een beetje kan 'sturen' hoe hij eet, dan dat hij op een afstandje eet en ik moet ingrijpen als er iets mis dreigt te gaan. Want in die situatie kan ik hem dan niet benaderen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door