Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door SharonKeeto
#3152292
Hallo,

Sinds een weekje hebben wij een lieve Tamaskan pup in huis.
Deze heeft bij de fokker voornamelijk KVV en beginsels van Barf gekregen. Super fijn, want we barfen met onze herder al 2 jaar.
Nou is een pup op barf wel iets geheel nieuws. We zijn begonnen met 5-6% van zijn huidige gewicht voeren. Omdat hij met volwassen gewicht tegen de 35-45 kg kan zitten.
Nu hij 8 kg weegt komt dit neer op tussen de 450-550 gram per dag.

Nou verteld de fokker ons dat hij ruim 750gr tot 1 kg per dag zou moeten eten.
Mij lijkt dit persoonlijk erg veel. Wanneer wij 400 gr KVV geven eet hij dit niet eens volledig op, hij zit gewoon vol. Wil ook geen snoep of lekkers.
Wanneer wij BARF geven (wat we vaker voeren dan KVV) dan wil hij wel meer eten, dus geven we hem ook meer.

Maar wat is nou het juiste?

Alvast bedankt,
Sharon, Keeto en pup Ze'ev
Gebruikersavatar
Door Daphne-Tyson
#3152338
In KVV zit over het algemeen meer vet waardoor je hondje daar sneller vol van kan zitten dan van BARF.
Daarnaast zijn er diverse richtlijnen voor de hoeveelheid voer. Ik had voor mijn pup het volgende schema:

tot 4 maanden: 50 gram per kg lichaamsgewicht
4-7 maanden: 40 gram per kg lichaamsgewicht
7-10 maanden: 30 gram per kg lichaamsgewicht
10+ maanden: 20 gram per kg lichaamsgewicht

Wij hebben onze Duitse Herder pup echter de eerste 5 maanden 5% van zijn lichaamsgewicht gegeven (KVV).
Ik vond Tyson met 4 maanden nog te dun om hem over te zetten op 4% volgens het schema hierboven. En daarom heb ik nog een maand langer de 5% aangehouden.
Vervolgens kreeg hij vanaf 8 maanden 3%. Hij is nu 9 maanden en staat dus momenteel op 3% van zijn lichaamsgewicht.

Hoe veel voer je geeft, kun je het beste afstemmen op je hondje.
Bij een pup zie je vrij snel of hij te dik of te mager wordt. Voer dus vooral op basis van hoe je pup eruit ziet.
Als hij goed op gewicht is met de hoeveelheid voer die je nu geeft, zou ik dit voorlopig zo laten.
Door Cindy de Wolf
#3152354
Quinty, golden retriever pup van net 12 weken krijgt van het begin af aan 70g per kilo lichaamsgewicht, Ze zit nu op zo'n 750-800g per dag verdeeld over 4 maaltijden. Ivm werk houdt ik aan 250g in de ochtend, 125g rond 12.15, 250-300gram in de vroege avond en dan nog 125g rond 21.30.
Gisteren geweest voor de rabiës enting en ze was exact 11kg dus heel netjes voor 12 weken en 1 dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door